{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

Islænder eksem {{forumTopicSubject}}

Hej jer med islænder og islænder erfaringer

Jeg er så småt på udkig efter min første islænder.
Jeg har læst en del og snakket med flere og er helt forvirret angående sommereksem.
Jeg har fået at vide at importet islænder har større chance for at få det end dansk opdrættet er.

Er der nogen der har erfaringer, har islænder med eller uden eksem, er de importet og hvis de har eksem hvor voldsomt og hvad gør i for at afhjælpe.? Håber der er nogle der vil fortælle:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islænder eksem
  • #1   5. feb 2015 Jeg rider en hest, der har sommereksem. Han går med eksemdækken og så sørger vi for at han ikke har andet kløe, der irritere ham.
    Han er importeret fra Island.


  • #2   5. feb 2015 Min danskfødte vallak fik eksem, da vi flyttede ud, hvor vi bor nu. Han fik dækken på og så smurte vi ellers med alle mulige ting. Intet hjalp ordenligt ud over dækken, hvilket han umildbart også gerne vil have på - han stak selv hovedet gennem halsen. Han blev solgt til Lolland i august 2013 og i sommeren 2014 har der intet været med eksem. Da vi flyttede i 2012 var han otte år, og havde aldrig vist tegn på eksem før smiley

    Mine forældre har også importeret heste fra Island, hvor hingsten også fik eksem. Det endte med at blive så slemt, til trods for dækken, at han blev aflivet. Denne hingst er desuden morfar til min vallak, der fik eksem.

    EDIT:
    Mener at sommereksem fremkommer grundet en allergisk reaktion på mitter, da nogle islændere ikke er imune overfor disse bid, da der ingen mitter er på Island. Dog er jeg ikke helt 100% sikker på det smiley


  • #3   5. feb 2015 Min islænder har været i Danmark i næsten 9 år og har aldrig fået eksem.
    Men en af hestene på gården, er opdrættet i Danmark, og har stået på gården i årevis. Alligevel fik den på mystisk hvis eksem sidste sommer smiley


  • #4   5. feb 2015 Forresten er det forskelligt hvor hårdt den bliver ramt. En anden hest på gården, fra Island, har en slem grad af eksem. Han har ar mange steder, og selv her i vinters kan man se de steder han har kløet sig fra i sommers smiley

  • #5   5. feb 2015 Jeg har to islændere, der begge er importeret fra Island. Den ene har eksem.

    Hvis man får en hest importeret, mindsker man risikoen for sommereksem, hvis man giver den dækken på de første to sæsoner, giver den (tilsætningsfoder)foder, der skal forebygge eksem (fx islændertang). Min bliver fodret med "Hippolyt hesta mix light", det er rigtig godt, da det sørger for at han får alle de vitaminer osv han skal have. Det har hjulpet rigtig godt på ham, og han skulle egentlig kunne gå uden dækken til sommer. Jeg har læst meget om sommereksem, for at udforske de forskellige muligheder, og den mest anbefalede er et dækken, men jeg synes selv at foder også er meget vigtigt, faktisk havde min hest tabt sig noget en sommer, fordi eksemen tærede så meget på ham. Hvidløg hjælper også godt, jeg sprøjter min med det, da det virker kraftigere end hvis han fik det i foderet, er også en virkelig god ting at bruge.

    Derudover er fold også en vigtig ting, mitter (som udløser reaktionen) lægger æg i nogenlunde stillestående vand, så derfor vil en fold et stykke væk fra vand være bedst. Det er selvfølgelig også forskelligt hvor mange mitter der er en sommer, fx er der færre, hvis det er meget varmt og tørt eller meget vådt.

    Håber ikke det var for rodet, og at det hjalp lidt smiley selvfølgelig er der delte meninger, men det var bare en bid af min erfaring smiley


    profilbillede
  • #6   11. sep 2015 Man siger at der er 80% af alle imponerede islændere får eksem, jeg har selv en danskavlet med eksem, men han virker til at vokse fra det. Det kan godt ske, på de danskavlede.
    Jeg har selvfølgelig dækken på min, på folden. Han får myggespray på når jeg arbejder med ham (specielt på skovtur), så smøger jeg zinksalve på hans sår, og de er væk efter en uge, hvor jeg smøger salve på ham dagligt. Så far han specielle vitaminer, men ekstra svovl i som er godt mod eksem. I maden blander jeg også hvidløgsekstrakt. Hvis han har en slem sommer, smøger jeg antikløe i hans man og hale.
    Han står også inde om natten, så han ikke bliver ramt af myg på de værste tidspunkter, altså i skumringen. De ting holder det rimelig meget nede


  • #7   11. sep 2015 Der er en klart højere forekomst af eksil hos importerede islændere, men det ses også hos de danskavlede og også hos en del af anden race.
    Da det er en allergisk reaktion på mittebid kan du forebygge en hel del via foderet, da en hest der er dækket korrekt og har en velfungerende tarm, har et bedre immunforsvar og derfor ikke vil reagere i helt så høj grad.


Kommentér på:
Islænder eksem

Annonce