{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.240 visninger | Oprettet:

islænder og eksem?????? {{forumTopicSubject}}

En dag vil jeg gerne eje en islændermule, men har set mange skriver de har eksem,,,
hvad skal man være opmærksom på hvis man nu kæber en med eksem?
skal den plejes speciel?
smitter det de andre heste?
hvad kræver det at ha en med eksem...
altså jeg tænker ikke på at jeg vil ha en med eksem, men hvis hesten nu står der, så er det vel ikke det værste at ha.. eller...??
så islænder folke ud med jeres erfaring... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  islænder og eksem??????
  • #1   10. aug 2010 oki hvad har du gjort for at hun ikke fik eksem?

  • #2   10. aug 2010 du kan os købe det til store hunde der skal hesten bare have 2 af i stedet for kun 1.. det er langt billigere til hunde end et til hestene..

  • #3   10. aug 2010 Min venindes islænder har sommereksem, når det er værst går den med ekstemdækken

  • #4   10. aug 2010 oki tak smiley
    ja vi bor selvfølgelig med ekstrem meget skov, har nærmest skov over alt....
    det kan jeg så også se er en ulempe ved mine hest, de går nogen af dem med insekt/eksem dækken, de der klæger er bare stygge her ude.. øv.. men ellers er det altid godt med der skov og læ smiley


  • #5   10. aug 2010 vi har en eksem hest og der ligger en masse arbejde og penge i hvilket man i hvert fald skal overveje om man er klar til at gå ind i.

    eksemen forudsages af insektet mitter som skaber en allergisk reaktion i hestens hud. Derfor er eksemen værst i april/maj og agust/september hvor mittersnes æg klækkes i åløb og lavstående vandsteder. Derfor skal du sikre at hestens fold er tør og højtliggende, gerne i åbent land og ikke lige op til en sø.

    Der er mange måde at behandler sommer eksem på og ingen er 100 procent effiktiv. Dog er det vigtigt at huske allerede at starte forbehandlingen i februar med alt dvs. dækken og pulver.

    Det vi har fundet mest effiktivt er at starte forbehandling med think icelandic i februar måned (et tilskudsprodukt der blandes i foderet) og i marts måned ryger hendes dækken så på smiley i måneder som er værst er kommer hun ud kl 9 og ind ved 5-6 tiden igen plus at dæknet oversprøjtes med noget der slår dyrene ihjel når de lander på det. månederne imellem går hun på løsdrift hvor hun går ind selv når dyrene genere hende.

    Der er også en milliard andre metoder, nogle har prøvet shootag, og der findes også nátur midler der efter sigene skulle hjælpe godt også, det handler om at prøve sig frem og se hvad der fungere bedst.

    et andet råd er at heste med sommereksem har super godt af dobbelt så meget vitaminer og mineraler som andre heste, da den allergiske reaktion tærer hårdt på deres imunsystem, så dobbelt op af det der styrker det, især D-vitamin som søger for hudens tilstand.

    inden man anskaffer sig en hest med sommer eksem skal man virkelig sætte sig ind i det, for det første er der ekstra arbejde (hvilket hurtigt bliver en vane) og økonomisk er det også en smule dyre (der ryger hurtigt et par dækner per sæson (eksema dæknet fra Horze anbefales, det er billigt i forhold til andet og det sider godt til)).

    Men man skal bestemt ikke lade sig skræmme smiley

    Held og lykke med det:



  • #6   10. aug 2010 Simone m :
    tak for en go forklaring, ja sætte sig ind i det er man nød til smiley
    hmm vi har selvfølgelig en mindre sø, tæt på 2 af markerne, kan vidst godt se at sådan som vi bor er det ikke ideelt...
    vi har da så også løsdrift,hvor der er meget lidt skov og længer væk fra søen, men der kan den jo ikke gå altid....
    hjælper det at barber dem?? ja ved godt de normalt har lækker lang pels om vinteren....
    hvad med frontline man kan sprøjte på som man bruger til hund/ kat mod lopper og flåter.. du ved den i spray flaske.... bare en tanke smiley


  • #7   10. aug 2010 Islændere har en tendens til sommereksem. Hvis de har boet på island og er kommet til Danmark vil de med måske 70% sikkerhed få sommereksem den første sommer de er i DK. Min veninde har nemlig oplevet det og hendes har fået det. Han går med dækken. Jeg har selv islænder og har ikke sommereksem, hun er dog også født i DK (o: Skriv over PB hvis det er 8D

  • #8   10. aug 2010 Nej du kan ikke babere dem, da det er selve huden og ikke pelsen betændelsestilstanden opstår i, tror nærmere en babering vil gøre det værer, for pelsen står jo lidt imod når de klør sig.

    Forholdene hos dig lyder okay, hvis du har mulighed for at tage hesten ind på boks i skumringstiden og om natten burde det kunne gå smiley

    Hvad angår frontline så kender jeg ikke virkeningen, i princippet burde det kunne gå, men jeg vil ikke turde at bruge produkter der er tilegnet andre dyr på en syg hest, for det er er heste med sommereksem (altså syge) eller generelt bare heste.

    glemte lige at nævne at man i ekstreme tilfælde af sommereksem kan få en kortisol behandling af dyrelægen, der skal man bare være opmærksom på at kortisol nedsætter imunforsvarets effiktivitet hvilket gør at den allergiske reaktion ikke opstår, men det betyder også at hesten ikke viser tegn på andre sygdomme før det er slemt. og så bør man heller ikke giver kortisol til avlsdygtige heste, men hvis du vælger sådan en behandling kan du jo forhøre dig med egen dyrlæge smiley


  • #9   10. aug 2010 jeg har brugt frontline spray 2 gange mod lus til mine heste, efter dyrlægens anbefaling selvfølgelig, men der er jo forskel på lus og eksem...
    ærgerligt der ikke bare findes en spray eller shampoo der lige kan fikse det smiley


  • #10   10. aug 2010 insektspray tager jo altid det værste smiley men nok ikke 100 procent det hele smiley det prøvede vi det første år, og hun kom ikke helt så pænt gennem sæsonen som vi ønskede

  • #11   10. aug 2010 min frieser har det, jeg bruger flusa fra marts til september en gang om mdr det koster ca 500 og der er nok til 3 heste, så kan man dele med nogle så er det billigt

  • #12   10. aug 2010 Der er så mange islændere uden det, så hvorfor ikke købe en uden & prøve at undgå det? smiley det gjorde jeg ihvertfald, alle frarådte mig at købe en hest med sommereksem, så jeg lod vær. der har intet været endnu, men denne sommer fik han en masse, masse sår i hovedet . jeg syntes det var mærkeligt, så jeg fik ham undersøgt og det var ikke sommereksem - han havde blot fundet en god oæl at klø sig op af på sommerfolden smiley puuha! men det er noget man skal være opmærksom på ihvertfald.

Kommentér på:
islænder og eksem??????

Annonce