{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.756 visninger | Oprettet:

Bange for at ride {{forumTopicSubject}}

Hej kære HG'er

Sagen er den, at jeg desværre er blevet bange for at ride. Har haft nogle uheldige oplevelser og det er jo så endt med det. Jeg er selv stoppet med at ride min pony, da der jo intet godt kommer ud af det og min søster og en veninde rider den nu lidt op, så jeg kan få den solgt. Vil jo gerne fortsætte med at ride, men ja, skal jo overkomme min skræk, inden jeg begynder at kigge på hest.

Men hvordan overkommer man lige sådan en rideskræk? Prøvede min søsters pony i torsdags som ikke gør noget, men jeg turde ikke andet end at skridte og blev utilpas hvis den fx tog hovedet op. Der er selvfølgelig andre rolige heste der hvor jeg rider, men problemet er, at de er 170 cm høje og jeg har jo en pony, så ved ikke om det bliver for meget, når de også er så store.

Har I nogle gode tips?

Tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange for at ride
  • #1   16. feb 2015 Hvis dine uheldige oplevelser er sket fra en pony kunne det jo netop være at det ville hjælpe at komme op på en større hest? ..

    Det var bare lige en hurtig tanke :')


  • #3   16. feb 2015 Hmm, kan ikke se logikken i, at det skulle ændre sig ved at komme op på noget, der er 30 cm større...

    Maja: Kan ikke se hvad jeg skal undgå og hvordan. Ved jo ikke hvad jeg er bange for, jeg tør bare ikke ride mere.


  • #4   16. feb 2015 Altså nogen gange fungere hjernen mærkeligt ..

    Har flere gange selv oplevet at være bange/nervøs for en ting og så lave mere eller mindre den samme ting eller noget der burde være værre uden at være bange...

    Men altså det var også bare en hurtig chance.. Men tror bare du er nød til at starte langsomt ud .. Det er det eneste jeg tænker vil kunne hjælpe .. smiley


  • #5   16. feb 2015 rid nogle hest du kender, så du på forhånd ved hvordan de reager på tingene og så lad vær at tænke at du skal ride en hel masse bare nøjes med at skridte hvis det er det du har lyst til. det tager tid men på et tidspunkt får man lyst til mere smiley

    har selv haft det på samme måde og har hjulpet på mig, red min venindes pony som hun har redet de sidste 8 år, så kendte den rigtigt godt. og så tog jeg det i mit tempo, kunne mærke jo mere pres der kom fra andre og en selv jo mere bange blev jeg og jo mindre havde jeg lyst til at ride.

    det tager tid, men man bliver nød til at se frygten i øjnene, men uden at det bliver mere end man kan magte, håber det kan hjælpe lidt eller give lidt inspiration smiley


  • #6   16. feb 2015 Der er bare ikke nogle heste, som jeg føler mig som sådan tryg ved, det er jo også lidt et problem.

  • #7   16. feb 2015 Lider selv at angst og skræk når jeg skal ride, har nu ikke redet i fire uger undtagen enkelte gange, en gang skridtede jeg min pony af hvor jeg var skrækslagen, en gang hvor jeg skridtede min mors hest som er 30 cm højere af her var jeg også hunderæd, endnu engang hvor jeg ville skridte min pony af efter vi havde longeret hvor jeg blev smidt af og så en gang hvor jeg red på den eneste hest jeg stoler 100% på som gik super.
    Har besluttet at min pony skal sælges og han er nu næsten solgt. Hvilket betyder at jeg skal til at prøve heste som jeg overhovedet ikke kender (Hvilket jeg har dårlige erfaringer med smiley )
    Har så besluttet mig for at jeg vil prøve mig selv lidt af, skridte min mors hest af lige så snart jeg finder det mindste mod i mig og så ellers bare ride så snart jeg får muligheden for jeg ved af egen person at jeg oftere og mere jeg rider jo mindre nervøs er jeg næste gang jeg skal ride.
    Jeg har også fundet ud af at dte på ingen måder gavner mig at skridte, Hvis jeg første skridter nogle runder tør jeg pludselig ikke trave fordi jeg er bange for dit og dat i overgangen, men her presser jeg mig selv og sætter afsted og lige så snart der er travet nogle omgange er stressen og nervøsiteten omkring mig selv kraftigt reguleret.
    Det lyder uoverskueligt når man sidder foran computeren eller skridter rundt på hesten, men så snart man er igang og fremme i trav eller galop så skal man bare blive ved, der er ingen grund til at stoppe op igen da skridten kun gør dig nervøs for hvad der skal komme i de næste gangarter. smiley


  • #8   16. feb 2015 Jeg tænker start helt forfra som om du aldrig har siddet på en hest/pony før og føl dig som en hel nybegynder der sidder der og ingenting ved. Start stille og roligt ud og start med at skridte et par rundter og tage den pony/ hest du følte dig mest tryg på før du blev bange og så ellers bare tage den stille og roligt og sige til dig selv du vil det her. det kan også være hesten/ponyen kan mærke at du er bange og ikke tryg for at være på ryggen af den. Men det var min mening men du tager jo selv stilling til om du er bange eller ej så sig til dig selv at du vil og måske hold lidt mere fast i hesten/ponyen altså så den kan mærke du sidder på ryggen lige i starten indtil du er tryg og så selv følgelig når du bliver mere og mere tryg komme op i tarv og næste trin galop

    Men det var min mening smiley så held og lykke smiley


  • #9   16. feb 2015 tryg heden kommer med tiden, men det er rart at vide hesten er ligeglad, for når du så har prøvet at gå forbi en ting du er bange for eller det kommer en ting forbi så ved du hesten ikke bliver bange og på et tidspunkt bliver du heller ikke bange smiley

  • #10   16. feb 2015 en god ting ville også være at finde ud af hvad du er mange for eller hvad det er du ikke kan lide. ved mig selv er det det sæt hesten giver når den bliver bange hvad den gør bagefter er jeg ligeglad med smiley


  • #12   16. feb 2015 Find en i din omgangskreds, som har en hest/pony - eller kender en der har - som er fuldstændig ligeglad med alt og hellere vil stå stille end at gå frem.. Det er nok meget godt at "starte forfra" på smiley

  • #13   16. feb 2015 Har lige spurgt min veninde som hjælper med at ride min pony, om jeg ikke må prøve hendes hest. Jeg har redet på den før og har i sommers også redet på den i skoven og i galop, selvom jeg også var nervøs på det tidspunkt smiley

  • #14   16. feb 2015 Find dig en rolig koldblod du kan få part på smiley Det hjalp for mig.

  • #15   16. feb 2015 Hvad med at tage en pause? Når man ikke har redet i lang tid (over et halvt år), så kan man tydeligt mærke om man ønsker at fortsætte eller ikke.
    Lige nu mener du selv, at du gerne vil fortsætte med at ride. Det kan sagtens være rigtigt, men måske kan det også være fordi, at du er vant til at gøre det ofte, hvilket fører til at du gerne vil fortsætte for at fastholde rutinen.
    Jeg ved ikke helt, hvordan jeg ellers skal forklare det. Jeg har selv holdt denne pause, og jeg endte så med gerne at ville fortsætte - men sådan er det bestemt ikke endt for alle.

    Uanset hvad så har du det jo ikke sjovt, når du pt. prøver heste som du er utryg ved. Så måske kan selv en mindre pause bringe skrækken lidt på afstand.

    Held og lykke med det! smiley


  • #16   16. feb 2015 Kender din angst 100%!.
    For omkring 6½ år siden blev jeg smidt af min første part-hest utallige gang, da den kom fra rideskole til kun at rides de dage jeg havde den. Den kom ikke på fold, pga muk.. Efter jeg blev smidt af så mange gange, kunne jeg til sidst ikke mere og blev bange for at ride den. Det endte med at jeg var direkte bange for den!.
    Heldigvis stod der en super sød pony i stalden, som jeg overhoved ikke var tryg ved, fordi den var så skide sur i boksen, og sur hvis man skulle forbi med en anden hest. Men alligevel var der noget ved hende, som jeg blev tiltrukket af. Jeg blev passer på den, og lovede at lukke den ind fra fold når ejeren ikke selv kunne.De blev ved med at sige at jeg bare kunne ride den ned fra fold, men jeg var jo pisse bange for at ride, så jeg træk den hver gang. En dag spurgte de om jeg ikke gad ride en tur på hende, da de selv ikke kom derned.. Jeg kom op og rystede af skræk!. Men som den rolige pony den nu var, gik den uden problemer den lille 5 min tur jeg nu turde skridte. Ligesiden da var jeg overlykkelig!! JEG RED IGEN!!. Lidt efter fik jeg part på hende, og det endte med at jeg købte hende, og den dag i dag, næsten 6 år efter, har jeg hende stadigvæk og stoler blindt på hende.. Rider på ture uden sadel og kun rebgrime og tøjler. INTET Der...

    Mit budskab er bare at der er håb for dig. Hvis du havde boet i storkøbenhavn, havde jeg med glæde tilbudt at du kunne komme og få en tur, og blive mere tryg. For hun er en pony som får usikker mennesker tilbage på deres plads.

    Mit bedste råd er at du må ud og finde den rolige pony i dit område smiley


  • #17   17. feb 2015 Der er en del rideangst kurser rundt omkring i landet. De hjælper dig med redskaber til at komme videre med din angst.

  • #18   17. feb 2015 Jeg er personligt hunderæd for at ride min lille hest på 160cm, efter jeg faldt af ham i et buk spring og landede på hovedet, det er 4,5 år siden..
    jeg kan hvis han bliver trænet op og kommer i form godt ride ham men begynder han at spænde op eller blive frisk hopper jeg af, og er han ude af træning er bar det at sidde på ham en kæmpe udfordring..

    jeg kæmper med det hvert eneste år, og er kun kommet dertil hvor jeg kan ride ham hvis han er i form og rides regelmæssigt af andre så han ikke er frisk..

    MEN på min kæmpe store dreng på 176cm er der ingen angst, han har endda hoppet frem med mig og trippet lidt ind i mellem, her siger jeg bar stop og rider videre.. så nogen gange kan det godt hjælpe at finde en total modsætning af det man er bange for..

    Og ellers handler det bar om at starte med bar at sidde på hesten og stille og roligt øge det, intet hastværk, stille og rolig lidt skridt og ikke skynde dig, giv det tid


  • #19   17. feb 2015 Kan kun sige dette: <b>søg professionel hjælp til at bearbejde din angst.</b>

    Få dig en dygtig underviser, som ved hvordan man skal arbejde med ryttere med angst for at ride - Susan Kærgaard, Merete Stenner, Stine Joy Langkilde... en underviser som har forstand på at hjælpe ryttere med angst, som har redskaber som kan hjælpe dig til at "omprogrammere" din hjerne. Der findes også egentlige rideterapeuter, som har en terapeutisk uddannelse, erfaring og efterfølgende uddannelse i at bruge terapien sammen med heste. http://trivselogvelvaere.dk/wordpress/rideterapi/

    Og få en terapeut - psykoterapeut, kropsterapeut, psykomotorisk terapeut, what ever - en professionel som ved hvad det er der sker i hjernen og kroppen når vi er i en situation som fremmer angsten i os.

    Selvfølgelig er det godt at få en masse gode ture på nogle bund stabile heste - MEN det kan altså også blive for meget. Hvis du ikke ønsker at søge professionel hjælp vil jeg mene at det bedste er at ride én hest fast så du ikke konstant udfordrer dig selv så meget. Din hjerne har brug for at lave en positiv kobling til det at ride - og det sker hurtigst hvis du giver dig selv ro til at finde tryghed på én hest ad gangen. Når der er ro på én hest kan du så begynde at ride en anden hest i ny og næ og så en hest mere - men det hjælper ikke at kaste sig ud i noget som du ikke er klar til. Det er vigtigt at tage små skridt og acceptere at det kommer til og tage langt tid at komme over din angst.

    Jeg vil dog fastholde at det bedste er og søge professionel hjælp fra en terapeut - angst bunder ofte i dybere problematikker og så længe de 'lurer' i dybet vil angsten blusse frem på den ene eller på den anden måde. Det er altså sjældent nok at arbejde med den oplevede angst - det er vigtigt at komme til bunds i problematikken og få afklaret hvad der er årsagen til angsten.

    Jeg håber inderligt at du finder en løsning og at du finder rideglæden frem igen - husk at passe på dig selv i processen smiley


  • #20   17. feb 2015 Der er en god bog omkring emnet, som godt nok er på engelsk. Jeg er selv i gang med den, da jeg altid har døjet med rideangst i mere eller mindre grad.

    Bogen hedder "Riding Fear Free: Help for Fearful Riders and Their Teachers" .
    Den koster $7.99 (ca. 52 kr. ) i Kindle-udgaven (e-bog) på Amazon.com.

    Selvom den er på engelsk, så er den letlæselig. Den lægger meget vægt på, at det er mentalt arbejde. Der skal stadig rides, men kun inden for rytterens trygge rammer, så man ikke kommer helt derud, hvor man virkelig bliver bange.


  • #21   17. feb 2015 Jeg har selv haft en hest som jeg havde nogle uheldige oplevelser med og jeg blev bange/utryg når der kommer for meget fart på.
    Jeg er stadigvæk ikke helt glad for at galopere på min "nye" hest med det bliver bedre jo længere tid der går.
    For mig handler det om at føle sig tryg. og hvis du allerede bliver utryg ved tanken om feks at sidde op så er det selve opsidning du skal starte med at træne til du er tryg ved det. Altså bliver ved med at sidde op og blive på hesten i længere tid for hver gang og så hoppe af og op igen.
    bliver du utryg ved at skridte på hesten så få hesten til at gå et par skridt og stop ros hesten og hav fokus på din vejrtrækning (stille og rolig) hav gerne en til at gå ved siden hvis det giver tryghed.
    Sådan kan man forsætte til man får modet tilbage (tilliden) og trygheden.
    stille og roligt tage et lille skridt af gangen til man er tryg smiley


  • #22   17. feb 2015 Har det på samme måde så følger lige smiley

  • #23   17. feb 2015 Et godt råd med hensyn til vejrtrækning, er at synge. Når man synger trækker man vejret korrekt, hvilket er en god hjælp til når man bliver nervøs, da vejrtrækning jo hurtig bliver overfladisk eller det kan ske man "glemmer" at trække vejret.

  • #24   17. feb 2015 Hvorfor skal man absolut ride, hvis man er bange? Der er da så mange andre ting man kan lave i stedet. Har bare aldrig forstået det. Det er jo ikke en ufarlig sport, og er det overhovedet det værd, hvis man skal være nervøs hver gang?

  • #26   17. feb 2015 MN Horses
    nu er det jo hende selv der siger hun gerne vil ride igen jo.. derfor.. hvis man ikke ønsker det skal man self. heller ikke, men TS ønsker at kunne komme til at ride igen


  • #27   17. feb 2015 Jeg var selv bange for at ride på et tidspunkt da jeg tænkte meget over konsekvenserne men nu efter jeg er blevet ældre er jeg også begyndt at tænke " den kan da bare prøve" og "hvad er det væreste der kan ske" ja jeg vil slå mig hvis jeg falder af men så må man bare hurtigt op igen ( hvis man selvfølgelig ikke har slået sig for hårdt) men efter jeg er begyndt at tænke sån så er jeg hverken bange for at falde af eller er faldet af plus jeg er blevet en noget bedre rytter da jeg tør at gå mere til hesten. Håber du kan bruge det til noget ved bare det har hjulpet mig ekstremt meget smiley

  • #28   17. feb 2015 Det er dit eget valg om du vil ride igen. Jeg var også bange for at ride, men jeg bestemte min for at heste og min ridning var for vigtig for mig til at stoppe. Så jeg startede fra jorden af, jeg løs sprang lidt, altså jeg knyttede bare båndet mere mellem mig og hesten. Der fra kan du jo så selv mærke om du skal ride igen, for hvis du skal kan du mærke at du til sidst har en kæmpe lyst til at sætte dig op og ride.
    Håber det kunne hjælpe lidt. smiley


  • #29   17. feb 2015 Tak for nogle gode råd alle sammen.

    Var i dag oppe på min venindes kæmpe, en 173 cm høj oldenborg af den gamle type, så den var stor på alle områder, haha. Jeg havde INGEN problemer og følte mig ikke utryg på noget som helst tidspunkt. Travede endda også, igen uden at føle mig utryg på noget tidspunkt. Så det vil jeg bare fortsætte med. Og eftersom den er i gang med et genoptræningsprogram, så er traver jeg ikke i mere end 2 minutter af gangen.


Kommentér på:
Bange for at ride

Annonce