{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
844 visninger | Oprettet:

Bange for at springe... {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Jeg har et mindre problem...
Jeg faldt i oktober 2016 af min dengang lånehest over et spring på 110 cm. og er nu blevet fuldstændig bange for at springe smiley
Jeg fik en mindre knæskade efter det, og har siden da ikke rigtig sprunget.
Men hver gang jeg ser springning til stævner eller bare i tv, får jeg sådan en trang til at springe, men tør bare ikke komme videre med den trang...
Jeg kunne godt tænke mig, at se om der var nogle råd fra jer, som kunne hjælpe mig. Jeg har prøvet at springe en meget lav højde, men det er stadig nervepirrende.
Det skal siges at jeg rider samme hest som jeg faldt af på, men han er bare min part nu.

Kan I hjælpe mig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange for at springe...
  • #1   7. okt 2017 Jeg vil starte fra jorden og få opbygget en rigtig god tillid mellem dig og din hest og lave nogle ting, der kan styrke din tro på dig selv og hesten. Uheld kan ske, uanset hvad vi laver - men hav i hovedet, det er UHELD - hesten taber dig ikke med vilje. Måske du skulle prøve at springe på en anden end den pågældende hest først? Så du finder ud af, at du godt kan. Og så kast dig ud i det. Den eneste vej du kommer igennem din frygt, er ved at se den i øjnene. Selvfølgelig start med små spring, evt. bare i trav. Slap af, tro på dig selv - du KAN godt!

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   7. okt 2017 start fra nul. altså som i virkelig fra bunden, og øg kun hvis du føler trang til det. accepter dine mavefornemmelser, også selvom at det måske betyder at du den ene dag springer 90 cm, og den næste kun kan ride ride over en bom.

  • #3   7. okt 2017 Det lyder som noget mere overkommeligt, det vil jeg prøve - men hvis man skulle prøve en anden hest, er det så ikke med til at øge nervøsiteten?

  • #4   7. okt 2017 Du skal selvfølgelig arbejde med den og opbygge en tillid - men du har ingen dårlige oplevelser med den. Du hænger sikkert oplevelsen sammen med din hest, som du var ude for uheldet med smiley

  • #5   7. okt 2017 Åh, det giver mere mening, tak skal du have smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   7. okt 2017 en lille ekstra bemærkning - min erfaring siger mig at det er alfa omega at man koer igang hurtigst muligt. ellers bliver det svære og svære.

    jeg styrtede med en pony for mange mange år siden, virkelig forfærdelig oplevelse. jeg arbejdede aldrig med min "angst", og idag har det virkelig sat sine spor. jeg kan få det dårligt over at skulle ride over en bom, for tænk nu vis.

    jeg er sikker på at hvis jeg havde arbejdet med frygten med det samme, så havde min enorme lyst til springning stadig været der.


    men man skal heller ikke presse sig selv mere end højst nødvendigt, for det bliver det ikke nødvendigvis bedre af. smiley

    held og lykke med det!


  • #7   7. okt 2017 Tak for kommentaren, vil også gerne se at komme igang igen, har ikke lyst til at min frygt skal hæmme mig - især ikke når den pony jeg rider er så glad for at springe smiley

  • #8   7. okt 2017 Start med bomme på jorden og træn selvtillid i det, for jo mere du træner en selvtillidsfølelse jo bedre bliver du også til at have selvtillid. Hver følelelse du har træner du og bliver du bedre til at have. Så hvis du nu har været bange i et stykke tid for det, så er du blevet rigtig god til at være bange eller nervøs. Så nu skal du træne at være sikker, glad, rolig eller have selvtillid med at springe, så bliver du til sidst god til det. Derfor skal du starte med noget du føler dig tryg ved, hvilket en bom på jorden måske kunne hjælpe med, og så derefter bygge det op i det tempo du føler dig selvsikker med smiley

  • #9   8. okt 2017 Det kunne lyde som selvsamme historie fra mig..
    Det er (desværre) 3 år siden nu, og jeg kan stadig ikke smiley

    Jeg har overvejet hypnose for at se om det kan boste mit mod til at komme igang igen..

    jeg kan sagtens bomme, også sagtens 10-20-30 over jorden, men når hesten allerede skal til at lave et større afsats for at komme over når vi nærmer os 40-50, så stivner jeg, jeg KAN alle øvelserne, jeg VED godt hvad jeg skal! MEN jeg ligner en sæk kartofler der klamre sig fast, løfter benene og holder om manen så den stakkels hest mister et par hår i processen suk smiley

    det er skrækkeligt at have det sådan. jeg ved ikke om jeg nogensinde kommer tilbage på en springbane, men håber da det en dag smiley

    mit problem ved siden af er også at jeg har fået en håndfuld børn siden smiley og det får altså ligeså meget tankerne igang, om hvad nu hvis, og hvad så med dem derhjemme. . puu. jaa

    men jeg håber du finder en løsning på at komme over det og videre smiley
    jeg drømmer stadig. men det bliver nok først når ungerne er ældre hihi


  • #10   10. okt 2017 Godt nok ikke mig der faldt af, men så min søster og min mors traver Mac styrte, og siden den dag har jeg ikke turde springe ham. Min søster røg rundt og Mac lå på hende i nogle sekunder fordi han ikke kunne komme op.
    Hun røg på sygehuset, dog intet alvorligt, men stadig visse områder på hendes lår er stadig følelsesløst. Hun rider stadig Mac engang imellem og er ikke bange, men jeg tør bare ikke....
    Tør godt ride andre og springe, men lige Mac kan jeg bare ikke få mig selv til at komme op på. Ikke engang en skridttur... smiley
    Ved desværre ikke hvad du kan gøre, men tro på dig selv og held og lykke smiley


  • #11   11. okt 2017 Jeg takker for alle gode råd og relaterende historier, det er rart at høre om det fra andres synsvinkler. Jeg vil helt klart bruge rådene og tage dem til mig.

  • #12   12. okt 2017 Ak ja, kender det godt. Blev selv bange for at springe på min gamle (dette en blanding af at falde af og en hest som styrtede derhen for så at stoppe brat op). Det blev bomme på jord og meget små kryds i en længere periode for mig.
    Dette vil jeg så også anbefale at starte ud med. Måske hvis du har nogen som gider hjælpe dig, så kan du få en til at trække med dig i den første stykke tid? Så har du i hvert fald en der har fat i hesten. Da jeg blev bange for at gallopere, så var det meget beroligende for mig at vide, at jeg havde en anden som havde fat i hesten (her dog i longe). Det gav i hvert fald mig lidt mere ro i kroppen.
    Håber det er til nogen hjælp smiley


  • #13   12. okt 2017 Det lyder som en god ide at have en hjælper, tak skal du have.

Kommentér på:
Bange for at springe...

Annonce