{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.042 visninger | Oprettet:

At tage hensyn {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg var i dag på tur med min lille hest, da hun pludselig begynder at blive meget vagtsom, og jeg kigger så bagud og ser, at der er 2 løbere lidt længere bag ved os. Jeg begynder straks at prøve at få hende ud til siden, så de kan komme forbi, men jo tættere på de kommer, jo mere opkørt bliver hun, og da de er ca. 8-10 m. Fra os begynder hun at ville løbe væk. De to løbere bliver bare ved med at løbe lige op i enden på os, selvom jeg prøver at holde min hest så godt jeg kan, og få drejet hende rundt, så hun kan se, at det ikke er noget farligt, dog uden særlig meget held. Da hun så stiller sig på tværs af stien, har løberene ikke rigtigt noget valg andet end at stoppe lidt op. Jeg rider så videre mens jeg prøver at geare hende lidt ned.

Nu er hun heldigvis ikke en hest som stejler osv. Når hun bliver bange, men det kunne hun ligeså godt have været. Det virkede slet ikke som om, at de opfattede, at det kunne være farligt, at de løb så tæt på og ikke stoppede, da hun kunne være kommet til at "flippe ud" og gøre, at de kom til skade. Heste er jo et flugt dyr, så det er jo klart at min hyp vælger at løbe væk, når der kommer noget i relativ høj fart løbende bag hende, uden at hun rigtigt kan se hvad det er. Selvom løberene ikke var hestemennesker, så tænker jeg, at man godt burde kunne regne ud, at man måske lige kunne gå forbi dyret? Om det er med eller uden hest prøver jeg i hvertfald selv altid at vise hensyn, gå ud i siden af stien/vejen, særligt hvis det er folk med andre dyr.

Tænker i hvertfald bare, at det altid er en god ide at vise hensyn, så det ikke bliver farligt. Lige meget hvem man er smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At tage hensyn
  • #3   21. feb 2015 Man kan ikke regne med, at ikke-hestemennesker, kan se når en hest er bange eller utryg. Det er der endda mange hestemennesker, der ikke kan se. Så jeg synes ikke man kan sige, at de ikke tog hensyn - det vidste jo nok ikke, at det var et hensyn de skulle tage. :o)

    Du kunne have bedt løberne sænke farten, fordi din hest var bange for dem. Så havde de sikkert gjort det. Hvis ikke, var det selvfølgelig meget hensynsløst af dem. Jeg har selv prøvet at jeg og min træner var ude at ride, og begge vores heste blev skræmte af en flok cykelryttere bag os. Selvom vi råbte til dem, at de skulle stoppe, fordi vores heste blev bange, så fortsatte de. Dét er hensynsløst.

    Jeg synes ikke man kan sige, at man ikke skal tage hesten med ud, hvis den ikke er trafiksikker. Hvordan kan den blive trafiksikker, hvis den aldrig komme uden for grunden? Det er ikke alt man bare lige kan træne derhjemme, og typisk opstår problemerne jo først, når man kommer væk fra det vante.


  • #4   21. feb 2015 Kunne ikke være mere endig med CTS!

  • #5   21. feb 2015 Jeg tror heller ikke de vidste, at din hest var utryg. Måske synes de nærmere at det var dig, der ikke tog hensyn. Det er svært at se for mennesker, der slet ikke har noget at gøre med heste, men jeg kan godt forstå, at det var træls smiley

  • #7   21. feb 2015 Folk kan altså ikke tankelæse, især hvis folk ikke ved en fløjtende fisk om heste. Du er nød til at fortælle dem det smiley

  • #8   21. feb 2015 Thomine - Selvfølgelig har man et ansvar, og det kunne klart være en god idé, at hoppe af og støtte hesten.

    Men jeg synes ikke man kan sige, at man har et ansvar for, at hesten er sikker når man tager den med ud. En hest bliver jo typisk ikke trafiksikker, hvis den aldrig er i trafikken. ;o) Det var bare dét jeg kommenterede på.


  • #11   21. feb 2015 I det mindste har du ikke prøvet at blive jagtet af en hund, til hest, imens dens ejer sad ovre på sin terasse og grinede "Høhø, blev I bange?"..

  • #12   21. feb 2015 Thomine - Helt sikkert, man kan træne rigtig meget derhjemme. Men selvom hesten er tryg ved det derhjemme, er det ikke sikkert, at den er tryg ved det i trafikken/naturen. Heste reagerer jo indimellem anderledes, når de er i uvante omgivelser. :o)

    Jeg har ihvertfald redet flere heste, der ikke vendte et øre, om så der kørte en traktor rundt på ridebanen. Men så snart vi var væk fra ridebanen eller de vante stier i skoven, kunne de flippe ud over en bunke blade i vejkanten. Der var bare ikke andet at gøre, end at at ride dem i trafik/natur. De fleste af os kender vel også heste, der ikke har problemer så længere rytteren står på jorden, eller hvis der er en anden hest med.

    Nogle gange er man nødt til at komme ud i de situationer, hvor hesten reagerer, før man kan gøre noget ved det. Og ja, det er indimellem usikkert, men hvis ikke man gør det, bliver det jo ikke bedre.


  • #15   21. feb 2015 Lige i dette tilfælde læser jeg det nu som om, at det foregår på en sti, og ikke en vej. :o) Der bliver ihvertfald nævnt noget med en sti.

    Men ja, man skal selvfølgelig tænke på sikkerheden også.


  • #17   21. feb 2015 jeg ville som rytter ikke forvente at løberne tog farten ned, ligesom jeg heller ikke forventer at cykler, biler eller lastbiler tager farten ned. Heller ikke selvom hesten bliver bange, de færreste ikke heste mennesker ved hvordan en semi bange hest ser ud. Det er mig der har taget hesten med ud i trafikken, hvor det hedder sig at den skal være trafiksikker. Har jeg så et problem som i at min hest bliver bange, så fortæller jeg det til folk, er det cykliset, løbere eller bare fodgængere "råber" jeg det til dem.Er det køretøjer vinker jeg dem ned i fart.


  • #18   21. feb 2015 Det hedder sig altså også - ifølge færdelsloven - at køretøjer skal sænke farten, hvis de møder en hest. Så det er altså ikke rytterens ansvar at gøre andre opmærksom på, at de skal sænke farten, for det skal de bare pr. definiton. Og køretøjer skal altså ikke kun sænke farten, hvis rytteren/hesten har et problem. Det skal de uanset hvad.

    Jeg tror dog ikke, at loven siger noget om hvordan cyklister, fodgængere og løbere skal forholde sig. Men jeg tænker da, at man skal tage hensyn, som hvis det var et barn.


  • #19   21. feb 2015 hold da op, det er lige omvendt her. har ingen problemer med biler/traktore i skoven, cykler eller gående, hunde osv. men har dog mange problemer med HESTEMENNESKER, mest "ponypiger" som IKKE viser hensyn til noget som helst! hverken andre ryttere, trækkere, hunde, gående familier inkl. barnevogne, løbere osv..nøøj jeg er træt af at sige det samme til dem igen og igen..

  • #20   21. feb 2015 CTS, korrekt, men hvad der står i lovgivningen og hvad folk gør i praksis er to forskellige ting. Derfor tager jeg det aldrig som en selvfølge at køretøjer jeg møder på min vej tager hensyn smiley

  • #22   21. feb 2015 Jeg synes generelt, at der er rigtig mange bilister også som er rigtig dårlige til at tage hensyn til ryttere. Jeg går på efterskole lige i øjeblikket, og når vi skal på tur, skal vi altså en rute langs en øde landevej for at komme til stierne, hvor vi er nødt til at ride i vejkanten. Der kommer ikke ret mange biler, men de der kommer, kører simpelthen for stærk - både i forhold til, at der rider heste i vejkanten, men så sandelig også i forhold til fartgrænsen på det pågældende stykke vej. Synes ærligtalt ikke, at det er helt i orden, når der i forvejen er skiltet med, at der er ryttere og heste i området.

  • #23   21. feb 2015 Bettemus - Mig bekendt er den del af færdselsloven ikke blevet ændret for nylig. Men måske får man noget andet at vide, til teoriundervisning. Det er jo sjældent en direkte gennemgang af færdselsloven :o) Men det er altså sådan det er - og har været længe, så vidt jeg ved - ifølge færdselsloven. :o)

    Se §41 stk. 2
    https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158005

    Tine - Helt enig, man kan ikke forvente det. Men jeg synes bestemt ikke man kan sige, at hvis man har et problem med sin hest, så skal man selv give tegn til køretøjer. For det skal man ikke ifølge færdselsloven. At det så er en god idé at gøre, er en anden sag - men det er i princippet ikke noget man er ansvarlig for, og bilister skal ikke først tage farten af, hvis rytteren/hesten har et problem, og beder dem om at sænke farten.


  • #24   21. feb 2015 det er helt rigtigt, men jeg har bare efterhånden oplevet så mange hensynsløse bilister at jeg altid "fortæller" dem at de skal sinke farten hvis jeg har et problem, for så er min erfaring at de gør det. At det så ikke burde være nødvendigt er jo en anden sag smiley

  • #27   21. feb 2015 Kan hilse og sige at det, idiotisk nok, hedder det samme som Bettemus siger den da i dag smiley

  • #28   21. feb 2015 Ja, det gør jeg stort set også altid. Og jeg er helt enig i, at det er en god idé at gøre. :o)

  • #30   22. feb 2015 Jeg kan sagtens se hvad i mener, og jeg fortryder også, at jeg ikke lige bad dem om at sænke farten - så kunne det jo være, at de i andre tilfælde, når de skulle løbe forbi heste, ville sænke farten. Jeg hoppede heller ikke af, da hun normalt er meget ligeglad med sådan nogle ting, men åbenbart ikke denne gang smiley Sådan kan det jo gå. Det har heller intet at gøre med, at hun ikke er trafik sikker, for det er hun, så intet der smiley

Kommentér på:
At tage hensyn

Annonce