{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sulky el vogn
  • #2   23. feb 2015 Bette mus hvor har du købt den henne? Altså din sulky

  • #4   23. feb 2015 Det er netop sådan en jeg overvejede. Meeen kan jeg sidde med to børn. Min popo er en halvstor en smiley og så etmåarnmpåm7 og 2. Men der står ingen må derinde

  • #6   23. feb 2015 Smiler jamen det må jeg vist lige vurderer. Der er bare mere plads i vognen ??

  • #8   23. feb 2015 Vægt balance og justerer vil du forklare mig det?
    Vi er helt nye i det ponyen er rå, så Vi skal begge lære det med hjælp


  • #10   23. feb 2015 Så forstår jeg ikke at en vogn ikke er mere sikker. Der er der styr på det hver fang smiley
    Jeg mp vist ringe og høre en forhandler.
    Tak for alt din hjælp. Det var dejligt.


  • #13   24. feb 2015 Jeg er nu ikke enig i at man nødvendigvis skal vælge en tohjulet hvis hesten er urutineret. Til selve tilkørslen jo, der kan det være en fordel. Men det afhænger sandeligt af hvad for en tohjulet vogn vi snakker om -møldrupsulkyerne opfatter jeg ikke som væsentligt mere sikre (tag bare landsskuet -der vælter de da for et godt ord, når de kører stærkt med mini'erne -der skal ikek voldsomt meget til for at slå den ud af balance så den vælter)

    Og en god to-hjulet er det vidst desværre de færreste der vil betale for. Ligesom det er de færreste der vil betale for en ordentligt 4-hjulet -typisk køber folk en eller anden hjemmebygget gummivogn. Nogen er fornuftigt sat sammen, andre er ikke., og de færreste ved nok om vogne til at vurdere om vognen reelt er sikkert at køre med.

    Nå, men for at svare på spørgsmålet: hvor stor er ponyen? Hvis det er en shetter/mini, ville jeg absolut overveje en 2-hjulet. De 4-hjulede bliver oftest for tunge til en så lille pony at trække alene hvis der skal køres i skov o.l.

    Er det en større tilkørt pony, ville jeg stort set altid vælge en 4-hjulet, ganske enkelt fordi de er SÅ meget mere behagelige at køre med (og du slipper for at forholde dig til balancen). Men de er osse dyrere, i hvert fald hvis man skal have en der er sikkerhedsmæssigt i orden.

    Vores er de første gange spændt for en (ordentlig) tohjulet træningsvogn, og er så efterfølgende kørt med 4-hjulet. Og det bliver de faktisk mere eller mindre resten af deres dage -vi har en gig, men den har kun været brugt ved særlige lejligheder, og omend det afhænger en smule af hestens bevægelsesmønster, må jeg sige at har man først kørt 4-hjulet, så er gig'en til sammenligning ikke en fornøjelse at køre med.


  • #14   24. feb 2015 Jeg tilkørte min pony med min gamle gig, men da jeg havde haft hende for 3 gange så læssede jeg ponyen og kørte til Koier og købte en specialtilpasset sele og en maratonvogn (4.hjulet). Kan ikke se hvordan jeg nogensinde har kunne lide at køre gig smiley

    Du kan altid ringe til en forhandler nær dig og høre om de evt. har et godt tilbud på vogn, sele og undervisning. De fleste er begejstrede for at få flere med i sporten, så det er altid værd at høre rundt smiley


  • #15   24. feb 2015 Det er en lille pru på 95cm. Men bryder mig bare ikke om den kan tippe osv. Så bliver det nok en 4hjulet.
    Vi skal helt klart have hjælp. Men det med selen og lære hende at gå frem og lære hende at have selen på. smiley


  • #16   24. feb 2015 Jeg har shettere på 85 cm - 95 cm. Her bruger vi sulky. Jeg ville gerne have en 4-hjulet, men så skulle det være den som møldrup har... den ligner en sulky og er meget let, og har 4 pladser. Jeg har selv to små børn, og synes sulkyerne er bedre til når pigerne bliver gamle nok til at selv begynde at køre. Mine er kun1½ og 3, så der går nok lige et par år endnu, men ville fortrække at de brugte sulky når de selv skal begynde.

    Jeg ville gerne have haft en rigtig god 4-hjulet min mine, men har haft svært ved at finde en der er let (da mine mindste er sporty 85 cm model) og har sidepladserne og kan skiftes mellem at være 1 og 2 spand, men skal ikke kunne sige om der er nogle der lever op til dine behov, men man kommer også op i en prisklasse der siger spar 2


  • #17   24. feb 2015 https://www.facebook.com/groups/138122069659030/

    der er mange shetter-grupper og mange er der om kørsel i smiley


  • #18   24. feb 2015 Den kan nu ikke bare sådan tippe -når der snakkes om balance, er det ikke fordi vognen lige pludselig kan tippe bagover e.l. Det er simpelthen et spørgsmål om at man får den tilpasset til hesten sådan at den hverken trykker eller trækker i rygstykket

    Med så lille en pony er det nok mest realistisk med en 2-hjulet, eller alternativt at være indstillet på at en vogn er en ikke helt billig investering. Der er ikke mange af de meget lette 4-hjulede, så man skal altså være klar til at betale hvad sådan en koster.


  • #19   24. feb 2015 Hvad må sådan en vogn veje?
    Vi har kig på en 4hjulet som er understyret. Men det er en træ vogn.


  • #21   24. feb 2015 Hvor meget den må trække afhænger jo dels af ponyens form, dels af vognen (ruller den let osv) og dels af hvor man kører -Bettemus's eksempel viser det jo. Der ER altså forskel på om man tøffer rundt på landevejen i skridt, eller om man kører en skovtur i frisk tempo og i kuperet terræn.

    Men der er jo en grænse for hvor let en 4-hjulet vogn der kan opstøves -jeg ved der findes modeller på ca 90-120kg, og det var nok sådan en jeg ville gå efter


  • #22   24. feb 2015 Bare et par eksempler -net-op-as har/har haft en shetter-træningsvogn, så der kan man måske osse forhøre sig. Om ikke andet kan den sikkert skaffes derigennem

    http://www.fahrsport-wuppertal.de/show_details.php?id=343

    http://www.fahrsport-wuppertal.de/show_details.php?id=415



  • #23   24. feb 2015 Pas på med skarpe sving og høj fart i sulky, for det er hammer farligt

  • #25   24. feb 2015 Bettemus -men hvis argumentet er at den er mere sikker når hesten er urutineret, så skal vognen jo osse gerne undgå at vælte hvis kræet bliver bange og måske læber et stykke e.l.

    Og min opfattelse er altså osse at en del af de "sulkyer" der køres med, vælter forholdsvist nemt. Bl.a. har der de sidste to år været mini'er der er væltet til landsskuet.
    Nu er det ikke alle 2-hjulede jeg mener vælter super nemt. Men de møldrup-sulkyer jeg har set, har altså været dem der er væltet så snart der er kommet fart på og det ikke går hlt ligeud


  • #26   24. feb 2015 tænker at det handler om at sædet ofte går helt ud til eller ud over hjulet. De 2-hjulede jeg har set, hvor sædet er placeret midt for, så vægten aldrig kommer ud til "yderpunkterne" har jeg ikke indtryk af vælter sådan lige uden videre

  • #28   24. feb 2015 Det behøver jo ikke være vognen en bliver bange for smiley

    Men bliver den forskrækket, kan en nytilkørt hest altså godt blive utryg over at vognen "forfølger" den oveni forskrækkelsen.

    Og så er det jo ikek så meget huller der er problemet, men derimod sving -jeg har intet video af det, så du må jo tage mit ord for gode varer, når jeg fortæller at jeg altså med egne øjne har set de vogne vælte, når der kommer lidt tempo på svingene (og vi taler altså ikke super skarpe vendinger eller noget).
    -det giver da osse ganske god mening når man ser opbygningen af de vogne. Må se om paint kan hjælpe med med at tegne hvad jeg mener smiley


  • #30   24. feb 2015 Det har nu hverken været vildt hurtigt (det er altså mini'er de løber ikke vanvittigt stærkt, selv hvis der havde været tale om strakt galop) eller vildt skarpe vendinger -der har været tale om opvisningskørsel = det handler mere om at få det til at se ud af noget, end om at lave en bane der faktisk ER teknisk svær, så der var tale om store åbne buer på en gigantisk plads (ved ikke om du har været på landsskuet, men store ring er altså STOR -vi kørte selv opvisning deroppe. Bl.a. kapløb omkring tønder ala barrel race... og ingen vogne væltede -det gik væsentligt hurtigere og med væsentligt mindre sving end det de kørte med de 2-hjulede).

    Og du kan såmænd foreberede alt det du vil -der er stadig heste der kan reagere på vognen i en situation hvor de i forvejen er pressede. Vi foreberede da osse, bl.a. ved at hesten har prøvet at galopere med vognen under kontrollerede forhold, så den ikke bliver bange for vognens bevægelser/skramlen hvis den utilsigtet kommer i galop, vi "rusker" i vognen og får den til at larme inden den overhovedet har været spændt på osv.
    -men Axel HAR faktisk været, ikke så meget forskrækket, men nok mere overrasket, over vognen i en situation hvor han blev forskrækket.
    Ikke at han af den grund rendte af H til, han har jo trods alt været kørt længe og er ganske velkørt. Men fordi han i forvejen var presset, blev vognen blot et yderligere "stressmoment" hvis det giver mening (og her er altså tale om en hest med en god portion køreerfaring i alle tempi, sm har gået marathon adskillige gange osv -han er i høj grad vandt til vognen)


  • #31   24. feb 2015 Jeg tror vist bare jeg må købe en sulky. Men hvorfor er den fra møldrup ikke god. Den koster 2800kr det er da også en skat penge. Kan godt se der også er en til 5200kr men det er mange penge til en hygge tur et par gange om mdr ??

  • #33   24. feb 2015 Tak bettefis
    Jeg må prøve den og så se. smiley


  • #35   24. feb 2015 Jamen mit skrevne skal sådan set ikke opfattes som et "køb aldrig møldrup-sulkyer, de er farlige", men er blot ment som mit perspektiv på det der med at 2-hjulet nødvendigvis er mere sikkert end 4-hjulet. Det mener jeg nemlig bestemt ikke er tilfældet.

    Så du kan såmænd godt købe den billige uden at det betyder at du så køber noget farligt smiley
    -vil dog sige at de fleste jeg kender der har den, har måttet bygge om for ikke at have problemer med balancen, når der køres med de små.

    Jeg ved ikke om den model der sælges nu, har ændret sig/er den samme som den der tidligere er solgt, men inden jeg købte ville jeg i hvert fald undersøge om den har mulighed for at flytte på stænger og/eller sæde, for at tilpasse balancen, ellers er eneste mulighed for at flytte balancen nemlig afhængig af hvor højt stængerne sættes i selen, og det både mere besværligt, og sjældent tilstrækkeligt.


  • #36   24. feb 2015 og prismæssigt hænger det ganske enkelt sammen med kvalitet -konstruktionen på den dyrere er bedre

Kommentér på:
Sulky el vogn

Annonce