{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.468 visninger | Oprettet:

Gentagne kolik nu på højgaard :( TUD {{forumTopicSubject}}

Puha sikke en nat smiley ikke meget søvn til mig smiley
I går kl 20.30 gik jeg i stalden for at se til mine heste og give dem hø til natten..

Anton min ene hest havde hele dagen haft tynd mave, hvilket han har ind i mellem, så sørgerede for masser af hø, og hans appetit var super.. alt røg ned..

men om aftenen havde han ingen appetit overhovedet..
Jeg valgte at se om jeg kunne tage hans temperatur, da han har haft akut kolik en gang sidst i november, samt mild kolik sidst i december..
Jeg kunne overhovedet ikke få lov at tage den han var tydeligt ved at ligge sig selvom det var umuligt fordi han stod bundet..

skyndte mig ind og tog tøj på og fandt lys og sådan..

gik med ham 10min hvor han gentagende gange forsøgte at smide sig..
hen til vinduet råbe på mine forældre og få dem til at ringe dyrelæge..
den næste halve time var et marreridt, hans kolik har aldrig været så slem som den var i går, han smed sig spontant på forbenene og ville ligge sig, og havde svært ved at gå fordi han ville ned:(

Dyrelægen kom og hun kunne ikke engang få lov at undersøge ham, så store smerter havde han, så i en kæmpe kamp fik vi givet beroligende og tarmafslappende..
og endelig var han rolig..

Efter hun havde skyllet ham nogen gange spørger hun, er du forsikret..
normalt skal hun kunne putte en halv spand vand ned inden der kommer noget op, men det kunne hun ikke så det tydede på der ikke var meget plads og det kunne være forstoppelse, eller værre på vej til tarmslyng men det var ikke det hun var mest nervøs for heldigvis..

så mig ind og ringe til min fætters kone som har trailer og så kom hun og hentede os og kørte os på højgaard hestehospital, dyrelægen havde givet en ekstra gang morfin til turen smiley

vi kom derud og Anton var utrolig frisk, men os klart når han havde fået diverse så han ikke mærkede smerterne..

Derude tjekkede dyrelægen ham igen, hun havde lidt længere arme og kunne mærke noget forstoppelse, udover det var der lidt sand da hun lavede sandtest, men begge de ting er ikke sikkert de var årsag til kolikken..

Jeg var hjemme kl 1 i nat, der har heldigvis ikke været noget i nat, så nu venter jeg bar på de ringer og fortæller hvad der skal ske, han skal undersøges hvorfor han for tredje gang nu på blot 3måneder har kolik smiley

øv hvor har jeg bar ikke kunne sove i nat..
og min kæmpe hest står alene lige nu i deres løsdrift, han kalder hver gang vi kommer ud til ham og er så ulykkelig smiley snøft hvor er det hårdt..
er ikke bange for at miste ham men stadig er hårdt at han er derude og vi ikke ved hvad der skal ske smiley

Hvis der er nogen der har haft gentagne kolik før må i meget gerne fortælle om erfaringer..

og hvis i kender priser på kikkertundersøgelse, biopsi og ultralydsskanning må i gerne fortælle det, bar for jeg har en idé om det, spørger self. når jeg høre fra dem..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gentagne kolik nu på højgaard :( TUD
  • #1   24. feb 2015 Det er bare en virkelig trist sitration du står i!
    Krydser fingere for at han kommer sig og i finder grunden! smiley

    Jeg passede en gang en hest som også fik gentagende kolik.... Der valgte ejer og aflive ham og efter aflivningen fandt de hurtig ud af at han noget der hed græssyge.

    Måske en ide og få han tjekket for det? Vi fik dog afvide at der ikke var mange der havde det men heller ikke kendte til det... smiley


  • #2   24. feb 2015 Josephine
    det vil jeg huske..
    er bar rigtig surt, han er 10år, har været på samme opstaldnings sted de sidste 6,5år hvor jeg har eget ham, han er min første egen hest.. har aldrig haft en sygedag, og så kommer det bar lige i smæk af hinanden smiley

    håber bar de finder årsagen til det.. om det så hedder aflivning jeg er ligeglad, hvis bar det hjælper ham han skal ikke have smerter koste hvad det vil


  • #3   24. feb 2015 Puha god bedring til din hest! Håber han snart er frisk igen! smiley

    Min fik gentagne kolik sidste år på denne årstid - heldigvis ikke så slemt at hun skulle på hospital. Det skyldes sand, så nu giver jeg kure 2-3 gange årligt med loppefrøskaller. Da hun fik det efter kolikken var jeg slet ikke i tvivl om at det hjalp. Hun udviste lidt smerte oven over lysken, når man trykkede hende, dette forsvandt, da hun fik skallerne. smiley


  • #4   24. feb 2015 Jannie G
    siden hans første kolik i slutningen af november og har givet ham to kure, plus givet ham en mindre dosis hver dag for at forebygge netop fordi jeg vidste der var meget med sandkolik i år.. men enten har det ikke hjulpet eller os er der så store mængder at det ikke har kunne komme nok med ud eller os er det ikke det smiley


  • #5   24. feb 2015 min hest har også tendens til at få sand kolik på denne tid af året og der har været slemme tilfælde selvom vi gør alt hvad man kan for at forebygge det....
    vi har, heldigvis, 7,9 13 ikke haft brug for hospital endnu, men det har været tæt ved. kolik er så skræmmende fordi det er der så hurtigt og fordi hesten viser så store smerte tegn ved det og man føler sig så magtesløs.. smiley
    håber I finder ud af det.


  • #6   24. feb 2015 halm/hø på fold. loppefrø skalder.
    skær noget af folden af om foråret så I har noget til vinter osv... reglmæssig træning, tjek hestepære ugenligt osv


  • #7   24. feb 2015 Som de andre skriver, så er det utrolig vigtig hvis man har en hest der piller i jord og rødder, at der er adgang til strå på fold, min basse var for et par år tilbage indlagt i ansager, med de samme symptomer som din nu er på højgården, min var indlagt i en lille uge og regningen lød på total lidt over de 10000 kr.
    Jeg har siden hen altid strå på fold, og giver meget af det i boks, og ikk mindst for han betfor speedybeet eller hva du nu vil bruge, der for de masser af fiber at arbejde med, og tilmed vand, på den måde har jeg ku holde vores kolik tilfælde nede på næsten igen ting.... Man Ska selvfølgelig altid få undersøgt hvorfor de for kolik, om der er en decideret fejl i systemet osv. Men er der ikk noget at finde, er masser af strå og fiber en go og fornuftig løsning....


  • #8   24. feb 2015 Marianne N
    der har altid været adgang til stråfoder, 24/7 og på beton gulv så ingen jord under eller noget.. derfor det undre mig rigtig meget..


    Men har lige hørt fra dem og de har valgt at tage røntgen af bugen for at se om det er sand der er grunden..
    Så nu må vi se, høre fra dem igen over middag når han har været inde..


  • #9   24. feb 2015 hvordan ser foldene ud?

  • #10   24. feb 2015 Meget forskelligt, nogen med okay med græs, andre med nedbidt, de går på 2 kæmpe store folde som er lagt sammen med løsdriften..


  • #11   24. feb 2015 Pyh får det helt dårligt smiley min røg der ned D. 18-19 november om natten og kom desværre aldrig med hjem smiley :'( hans kom også fuldstændig akut! Det viste sig dagen efter at hans Tarm var faldet ud igennem en slim hinde og det kunne de ikke hjælpe ham for! smiley

    Håber din har bedre held! Ihvertfald held og lykke her fra og kom gerne med en opdate smiley de er super dygtige der nede!

    Vi fik en regning på knap 10 tusinde for 10 timer på højgård...


  • #12   24. feb 2015 Okay. Hold øje med hans adfærd når han kommer tilbage på fold, om han skraber i jorden eller hvordan. Det er der de får en masse jord med op, fordi de leder efter rødder.

  • #13   24. feb 2015 det har jeg skam holdt øje med, har holdt øje med alle ting der kunne omhandle sandkolik, og forsøgt med at give kur osv osv osv.. men for afvide omkring kl 12 om han har spist jord og sand når jeg ikke så det..

    men ja.. ved jeg for en masse råd osv. når jeg en gang henter ham og vil gøre alt for at han ikke skal udsættes for det igen.. så må vi se hvad alt er når jeg ved mere..


  • Hopsi :-)
    Hopsi :-) Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 140
    #14   24. feb 2015 Det er ikke godt for heste at gå på lidt græs i på denne årstid - i sær ikke hvis de ikke har hø udenfor ( ikke halm ) så spiser de tit en masse jord, og det kan sagtens være årsagen siden første gang han havde kolik i vintermånderne.

    men det kan desværre en masse ting


  • #15   24. feb 2015 Hopsi
    de har ALT det hø de kan æde døgnet rundt, og ingen halm overhovedet, kun hø godt tørt hø, som ligger på beton gulv så de undgår jord..

    de har to store folde, den ene er der græs på som på ingen måde er nedbidt, den anden er nedbidt.. de bruger begge folde lige meget.. men står mest inde hvor de æder hø hø og atter hø..


  • Hopsi :-)
    Hopsi :-) Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 140
    #16   24. feb 2015 Det lyder rigtig godt! smiley

  • #17   24. feb 2015 Det er godt nok forfærdeligt det er jeg ked af at høre:-(

  • #18   24. feb 2015 Puha smiley stakkels jer smiley god bedring med ham. Krydser fingre.

    Mvh TT der


  • #19   24. feb 2015 Så har jeg hørt fra dem..

    han har sand i tarmene, så loppefrøskallerne og masser af hø har på ingen måde hjulpet desværre..
    han skal stå derude de næste 2dage hvor han skal behandles med olie og loppefrøskaller i store mængder..
    om det er hele årsagen til den gentagne kolik vides ikke, det kan sagtens være det, men ja kan os være der er flere årsager..


  • #20   24. feb 2015 det er godt nok træls, når du gør så meget og det ikke har haft en effekt...

  • #21   24. feb 2015 Jeg læste i magasinet Hest for nogle år siden at gulerødder skubber sand ud af tarmene.. Så Tindur får gulerødder hver dag og har aldrig haft kolik (7-9-13. Bank bank)
    Mvh TT


  • #22   24. feb 2015 Min hest får loppefrøskalder hele året rundt, og har 7,9,13 aldrig haft kolik. umiddelbart lyder det til at din dreng har tendens til kolik, så jeg tænker at du muligvis frem over bliver nød til at give ham den anbefalet mængde af loppefrøskalder hver dag. Men det er jo self aldrig en garanti for at det ikke kommer igen.

    håber det bedste for jer fremover smiley


  • #23   24. feb 2015 Øv, god bedring med ham.

    Min har lige været indlagt fra torsdag til søndag pga en slem omgang kolik - det var dog pga han havde forædt sig i halm.


  • #24   24. feb 2015 Har lige fået aflivet min som følge af forstoppelse, som desværre endte i tarmslyng. Heller ikke meget søvn til mig den uge han var indlagt. Dyrlægeregning: knapt 20.000 )-:

  • #25   26. feb 2015 Så for jeg min baby hest hjem i aften.. han har stadig en stor del sand i tarmene, men der er os kommet en del ud.. dyrelægen mener at de har fået slået hul på det og at det bar skal have tid..
    Hvis han skulle gå hen og få kolik igen pga. sand er de nød til at åbne tarmen og tage det ud eller forsøge med alt det medicin de kan så vi krydser for at det bar skal have tid..


    vi har været inde og lave boks til ham, så de næste par uger må han kun komme ud og græsse hvor der er masser af græs så han ikke for sand med op, og ellers står den på gåture og hø ellers ikke andet..


    glæder mig til at få ham hjem og krydser fingre for at det hele kommer til at gå godt


  • #26   26. feb 2015 Krydser fingrene for jer her også smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Gentagne kolik nu på højgaard :( TUD

Annonce