{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.718 visninger | Oprettet:

CSF
CSF
Tilmeldt:
8. feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933

Jeres mening om LØSDRIFT? {{forumTopicSubject}}

Har været ude og kigge mange steder, men alle har haft noget fundamentalt, som gør, at det ikke lige er stedet (fx græs 24/7 om sommeren, bittesmå folde el lign)

Et sted fik jeg at vide, at hvis man har hest i løsdrift, så sadler man også op udenfor. Også i 1/2 meter sne. Det er en del af at have hest i løsdrift.

Forstår selvfølgelig godt, at boksheste har fortrinsret til staldgang, men har tit oplevet, at der er et klart skel mellem dem, der har heste i løsdrift og dem med heste i boks (har også oplevet det modsatte).
Og det synes jeg, er lidt ærgerligt, for vil gerne betale prisen for et godt sted. Har også overvejet HIT aktiv stald...

Hvad synes du om løsdrift?

Har næsten ikke lyst til at betale 3300 for at den skal stå min 15 timer i boks, men gode løsdrift hænger ikke på træerne. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres mening om LØSDRIFT?
  • #1   17. mar 2015 Jeg syntes løsdrift er en fantastisk ide, hvis hestene har noget at gumle i hele døgnet, altid har tørt leje af fx halm om natten, fodring hvor hestene bliver bundet op. og at der altid er en boks ledig, hvis en hest skulle få brug for det.
    det er de færreste ponyer der kan tåle græs 24/7 om sommeren, så der skal være mulighed for jordfold også.
    opfylder løsdriften de krav, så er det en fantastisk ide, men tværtimod kan det være en dårlig idet, hvis skuret/stalden de kan gå ind i er for lille, ulækker og hvis de bruger mange timer på at fryse, fordi der ik er stråfoder.


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #2   17. mar 2015 Har også været ude og kigge på et rigtig dejligt sted, som er helt perfekt med undtagelse af, at der er græs 24/7.

    Så er der selvfølgelig mundkurv, men det er ikke noget for mig og så hvis hesten finder ud af at få den af, så må man jo flytte igen alligevel smiley


  • #3   17. mar 2015 Jeg bryder mig faktisk ikke rigtig om løsdrift, jeg kan godt lide at mine heste er i hænder hver dag, at de trækkes til og fra fold (selvfølgelig af kompetente mennesker), jeg kan godt lide den individuelle fodring, der gør det nemmere at styre foder indtag. Jeg kan godt lide at der er en stald gang, hvor det er til at binde hesten ved opsadling .

    Når det så er sagt så går to af mine heste i løsdrift, og især hoppen stortrives.


  • #4   17. mar 2015 og som Rikke skriver, så SKAL der altså være plads til hestene på staldgangen. man kan da ikke bare pille dækken af udenfor i bidende kulde, for så at sadle op, det giver da allerede der grundlag for en kold hest og rytter.

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #6   17. mar 2015 Har selv krav om staldgang eller i det mindste plads til, at man kan stå indenfor. Det har der været de 3 steder med løsdrift, vi har stået. smiley

  • #7   17. mar 2015 Jeg er stor fan af løsdrift, og det virker mine heste også til at være smiley Det er også en nem måde at holde hest på.
    Og så er der dog en masse ting at tage højde for.

    Mine heste er heldigvis meget ens omkring foder. Deres flok er velfungerende, og så er det kun mine og min søsters heste er går sammen. De trives alle sammen med hø ad libitum og ingen krybbefoder.

    Jeg ville have svært ved at opstalde mine i løsdrift, da jeg ville være bange for nogen ikke måtte komme ind, ejerne af de andre heste ikke holdte hest på samme måde, og der ikke var en boks til dem alle. Mine står hjemme og her har alle en boks, så alle kan komme ind! Mine skal i hvert fald ikke stå ude i storm, nytårsaften og lignende.

    Synes dog det er fuldstændig latterligt, det med at dem med hest i løsdrift ikke må stå inde og sadle op, men skal stå udenfor. Det har jeg dog aldrig hørt om andre steder fra!
    Hvad så når smeden eller dyrlægen kommer? Skal de så stå ude i orkan og regn for at tilse løsdrifthesten? smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #9   17. mar 2015 Den måtte gerne komme ind ved smed og dyrlæge, og jeg har da heller ikke noget imod at strigle udendørs, men ikke i sne, regn osv. smiley

  • #11   17. mar 2015 Står i en HIT stald, uden boksheste. Der er bokse til fri afbenyttelse, samt staldgang og overdækket strigebom uden for. Man kan også altid sadle hesten op i boksen, hvis der er fyldt på de andre pladser, og det regner. Der er ikke døgngræs, hvilket jeg priser mig lykkelig over, og staldejer er skide god til at være obs. på forfangenhed, huld osv. Synes det er lækkert, at have sin hest overladt til sådan et sted. Derudover går der tit folk ud i systemet for at hente heste, muge, fodre osv., og så kan man næsten vide sig sikker på, at ens hest bliver nusset lidt, flyttet på og generelt omgået af mennesker. Synes det er skide fedt, og nægter at sætte min hest ind i en boks igen. Hvad faen skal de stakkels dyr dog stå der, og glo ind i en væg 20 timer for? No way.
    Synes det lyder dybt mærkeligt, hvis løsdrift hestene ikke måtte bruge staldgangen, og ville desuden ikke finde mig i det. Den rideskole jeg gik på før, måtte "rideskolerytterne" ikke sadle op visse steder på staldgangen, "privaterne" flyttede på dem, hunsede med dem, og havde generelt fortrinsret til alt, hvilket var skide irriterende. Self. er det fair nok, at man ikke sadler op i en helt anden stald, men come on.. Så stor forskel er der altså heller ikke på rytterne, den ene har bare lidt flere penge at give ud af :P!


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #12   17. mar 2015 Har også en HIT aktiv stald ret tæt på, hvor jeg bor. Dog er det et islændersted, men man kan jo altid prøve at forhøre sig. Det ser ellers mega lækkert ud. smiley

  • #13   17. mar 2015 Vil aldrig byde mine heste andet end løsdrift. Hesten er skabt til, at gå ude, og bevæge sig frit, så ser absolut ingen grund til, at sætte en sund og rask hest i boks.

    Nu har vi, der hvor jeg har hest, slet ikke mulighed for, at sadle op indendørs, og det gør mig intet, da det altid har været sådan, i mit "hesteliv", men hvis der på stedet er mulighed for, at sadle op indendørs, så synes jeg virkelig det er noget fis, at man ikke må bruge det, bare fordi ens hest går i løsdrift. Så er det IMO ikke et specielt "brugervenligt" sted.


  • #14   17. mar 2015 Hos os er reglerne såre simple. Dem der har boks må blive og sadle op i boksen, hvis dem fra løsdriften skal sadle op. Alle har lige meget ret til at sadle op indenfor smiley

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #15   17. mar 2015 Et eller andet sted forstår jeg godt filosofien med, at den der betaler mest (fx i nyere stald mv), har fortrinsret.
    Hvis jeg fx betalte 3300 +- for boks mod 1300 i løsdrift, var jeg også blevet sådan lidt ... Hvis jeg gang på gang skulle flytte mig ind i min boks.

    Jeg har ikke noget imod at vente, til der bliver ledigt. smiley


  • #16   17. mar 2015 Hos os koster det det samme, om man står i boks eller løsdrift, så det er et fedt smiley

  • #17   17. mar 2015 Min går i løsdrift, og jeg ville aldrig byde hende andet.

    Løsdriften vi står i lige nu er helt fantastisk. De kan gå ind og ud som de vil, de ved hvor de får foder henne (og dermed er der ingen problemer med at hestene æder hinandens foder), flokken er velfungerende, der er to folde hvoraf vi plejer at lukke den ene af, så græsset kan få lov at gro mens de går ude på den anden.

    Alle er enormt søde derude. Der er en ridehal 100 meter fra os, som vi kan få ridehuskort til - og der er vi altså mere end velkomne til at sadle op eller strigle vores heste i. Det er der ingen problemer med.

    Udover det, elsker jeg idéen med en løsdrift. Jeg hader tanken om at lade en hest stå inde i en boks et vis antal timer om dagen..
    Jeg læste dette en gang: http://www.bopilweb.dk/media/52660/Boks%20giver%20flere%20skader.pdf

    Og synes faktisk det giver meget god mening. Spændende læsning. smiley


  • #18   17. mar 2015 Jeg skal når jeg får Tindur hjem lave stalden sådan at der er tre bokse hvor hver boks har en dør ud i løsdriften. Når der skal fodres med krybbefoder kommer hver hest ind i sin boks og ved storm, nytår o.l. Lukker jeg bare døren så står de på boks smiley en fantastisk løsning med minimalt arbejde og en masse hygge smiley
    Heste er ikke skabt til at stå inde i boks.. Det er noget vi har lært de. Hos mig får de frit valg mellem at stå ude eller inde smiley

    Mvh TT


  • #19   17. mar 2015 Løsdrift er jo mange ting, men jeg har heller ingen staldgang, så opsamling forgår uden for, jeg har nogle få der går med dækken og det er ingen problem, de rejser jo pelsen hvis de fryser, mine er ikke klippet.
    Jeg har også taget dækkenerne af for i år.
    Om de kommer i hænder, det gør de da hver dag, de bliver bundet op når de får foder, men det får de jo kun når det er koldt, ellers får de saltsten og minaraler på folden.
    Det er hver dag at du bliver håndteret på den ene eller anden måde, nogle dage nusses de bare andre rides de.
    De har græs 24/7 hele året, for der er jo ikke mulighed for både at have jordfold og græsfold til samme hus, det er en umulighed.
    De har fri adgang til wrap hele vinteren og græs hele sommeren. Foldene er delt lidt op, så jeg kan sige at en fold får lidt fred eller at en skal spises mere ned, men de har næsten altid 7 ha at gå på og det er ikke et problem for mine 8 heste.
    Måske er nogle mennesker bare lidt for forvente.
    Hvorfor må man ikke tage et dækken af udenfor? Er der meget koldere end i stalden, hvis ja, så er der for varmt i jeres stald.
    Jeg rider også ude, jeg har ikke tæppe på eller noget, hesten bevæger sig jo når vi rider og bevægelse giver jo som bekendt varmen, jeg har ikke haft en syg hest i 5 år, så pas på med at gøre jer og hestene sarte


  • #20   17. mar 2015 Min pony står i løsdrift, og hun fungerer simpelthen så godt i det!
    Pt. er der tre heste i løsdriften, fordi der lige er flyttet to. Men der er en kæææææmpe fold, et stort skur, selvfølgelig mad og vand til dem.
    Vi har en bom udenfor, som vi kan strigle og sadle op ved, men der er en lille "stald" med to bokse også, hvor man kan gå ind. Det gør jeg dog aldrig..
    Jeg ville virkelig ikke byde min hest andet. Hun elsker det så meget, og jeg synes også det er rart at tænke på, at hun ikke står inde i en lille boks om natten og keder sig! smiley


  • #21   17. mar 2015 Madsen - får du ikke engang lidt ondt af hende når det stormer, regner, lyner og tordner? smiley
    Der skal jeg være ærlig og sige at det får jeg når Tindur går på sommergræs smiley endnu en ting jeg slipper for når jeg engang får ham hjem smiley


  • #22   17. mar 2015 Mine heste der går i løsdrift, kan gå ind hele døgnet, og vi taler stor løsdrift med rigeligt plads, og altid tørt halm. de bruger mest løsdriften når det er høj solskin og varmt, de elsker at stå ude i regnen og blive skyllet igennem, så har bestemt ikke ondt af mine heste, de nyder at kunne stå og gå som de vil.

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #23   17. mar 2015 Jeg synes ikke, der er noget federe end at træne i silende regn, men jeg har ikke lyst til at stå udenfor og strigle i dårligt vejr. smiley

    Hellere jordfold det meste af dagen og en slank, glad hest end en fed hest, der akut skal flyttes pga overvægt (ifølge dyrlæge og smed "kun" 60kg). smiley


  • #24   17. mar 2015 TT
    De har simpelthen såååå meget læ på folden, den er stort set omringet af kæmpe store juletræer! Selv når det var været storm - jeg var nede og kigge til hende i Bodil - stod de ikke inde i skuret. De stod nede ved nogle træer. smiley
    Jeg synes bedre om, at hun står ude i al slags vejr, end at hun skal ind når bare det regner lidt. Havde hende i en kort periode på et andet opstaldningssted i sommers. Når bare der i vejrudsigten skulle komme en lille smule regn, så skulle ALLE heste ind. Og selvom jeg ikke betalte for boks (det var jo sommergræs), så måtte Mini ind også, fordi alle andre heste blev lukket ind. Det var simpelthen forfærdeligt! :b


  • #25   17. mar 2015 Og som Ingemann skriver, så står de stort set aldrig inde i skuret. Det er primært om sommeren, de bruger skuret. Tror der er færre klæger derinde, og så søger de ly for klægerne i skuret. Men det er også det! smiley

  • #26   17. mar 2015 Min veninde har løsdrift på samme måde som jeg skal have smiley og hendes heste står indenfor når solen steger og det er rigtig varmt. Når det regner og blæser står de bag et læhegn ude på folden smiley jeg glæder mig så til Tindur selv kan få vælge smiley så kommer jeg ikke til at have ondt af ham lige meget vejr smiley

  • #27   17. mar 2015 Jeg er også fan af løsdrift, og jeg synes at det lyder urimeligt at man så slet ikke må komme på staldgangen. De steder jeg har stået har staldgangen været for alle, og det har ikke været et problem at fodre individuelt, da hestenes hierarki gør det rimeligt let at styre hvem der får hvilken spand - man stiller bare spandene ind efter rang.

    Der var lige én det ene sted der skulle have nogle piller som de andre ikke måtte røre, og den blev så trukket ud og fodret for sig selv.


  • #28   17. mar 2015 Jeg elsker løsdrift og ville ønske jeg kunne finde en løsdrift der lever op til mine krav, men det er desværre ikke lige så nemt.

    De løstdrifter jeg har stået med mine islændere har der altid været et enten overdækket sted til at sadle op eller mulighed for at gå ind i en stald, så man ikke skulle stå ude i regn og sne.


  • #29   17. mar 2015 Jeg elsker også løsdrift og mine heste ligeså. Om vinteren bruger de skuret til at spise deres stråfoder i og ellers er de på græs. Om sommeren går de ind i skumringstimerne for at undgå klæg og mitter. Vi har to bokse til rådighed ved behov og de har et skur med en god stor åbning og højt til loftet og en gammel lavloftet kostald. Lægger vi foder begge steder så foretrækker de den gamle stald og gerne tre heste i ponyboksen på 2,5x2,5 meter i stedet for at fordele sig på de resterende 50 kvm ?? vi er to piger med to heste hver der har lejet os ind og vi gør som det passer os smiley
    Til sommer laver vi jordfold da to af hestene ellers bliver for fede og der supplerer vi naturligvis med hø.
    De 4 bliver fodret individuelt med kraftfoder. De har hver en spand med en snor i hver side og sættes over ørerne når hesten putter hovedet i spanden. Hvis en så bliver hurtigere færdig end de andre og går på foderrov, kan de ikke da de har en spand på mulen og de andre kan flytte sig efter behov og tage deres spand med. Når alle er færdige bliver spandene taget af og de kan gå igen


  • #30   17. mar 2015 Vi har alle vores i løsdrift. Kunne aldrig finde på at sætte dem på box/stald. De stortrives og nyder friheden til selv at vælge om de vil være ude eller inde. Alt vores pleje foregår udendørs, hovmeden, dyrlæge, tandlæge, strigling, vask af haler o.s.v opsadling og alt andet. smiley smiley smiley

  • #31   18. mar 2015
    Løsdrift var jeg også tilhænger af og mente alle heste da skulle proppes i - så det kom mit kræ i. Men hesten var bare ikke enig i, at løsdrift var en god ting.
    Der var flere ting i det, der gjorde at løsdrift ikke duer for hverken hesten eller mig.

    Så selvom hun ikke står på fold dagen lang nu, så har jeg en hest der trives bedre end nogensinde :o).

    Men løsdrifte der virkelig er lækre, dem er der også mangel på - i hvert fald på Fyn. Tit så opgiver man ridehus, staldgang og ridebane for at stå i løsdrift og det gider jeg ikke i længden.


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #32   18. mar 2015 Krikken: Har set flere lækre steder med gode faciliteter, indtil det går op for mig, at det kun er for islændere. Hahaha. smiley

  • #33   18. mar 2015 Synes det så irriterende at når man endelig finder en lækker løstdrift så er det kun islændere der er velkomne.

    Her i området hvor jeg bor er samtlige løstdrifter kun for islændere, for de kan jo umuligt gå med andre racer... -.-


  • #34   18. mar 2015 smiley smiley smiley

  • #35   18. mar 2015 Jeg havde samme problem da jeg ledte efter opstaldning. Min isbuk var velkommen i enhver løsdrift, men dv'en kunne ikke komme med. På trods af at den lille er den der er en mokke i flokken, svær at fodre pga ems-tendens, vælter hegn osv.
    Derfor nyder jeg også at kunne bestemme over mit hestehold selv.


  • #36   18. mar 2015 Jeg oplevede et sted at jeg ikke kunne få min islænder ind, fordi hun vidste at hendes egne islændere ikke ville acceptere hende. Hendes islændere var ikke imødekommende overfor nye heste og holdte sig altid kun i den flok de havde. smiley

    Det sted min islænder endte med at stå ved, var der en enkelt Tinker - og han blev holdt udenfor trods han havde stået længere tid derhenne end min da jeg kom. Han stod altid væk fra de andre, og var ikke rigtig velkommen.. Så jeg ved ikke om det har noget med islænderne at gøre, eller om det bare generelt er islænderfolket der kun vil være sammen? smiley


  • #37   18. mar 2015 Mine islændere har alle stået med andre racer uden problemer.
    De eneste problemer jeg har oplevet er at ejerne mener at deres isheste ikke kan gå med andre racer, har endda engang stået et sted hvor de mente at islænderne kunne glemme deres ekstra gangarter hvis de gik sammen med "storheste" -.-

    Jeg har aldrig haft problemer med at finde løstdrifte til mine islændere, men nu har jeg en haflinger og han er sørme ikke velkommen nogen steder, på trods af han er en hel del bedre opdraget og ikke kunne finde på at gøre en flue fortræd.



  • #38   18. mar 2015 Min tidligere Hannoveraner hoppe stod hvor der primært var Islændere. Det var dog en enkelt fuldblod. Hende og fuldbloden var altid sammen og Islænderne lidt for sig.. Så døde fuldblodsen og min blev alene.. Hun kunne en sjælden gang bruge de andre men hun var uden tvivl en outsider.. smiley underligt.. Næsten så man tror de er lidt race bevidste.. smiley

    Mvh TT


  • #39   18. mar 2015 Vi snakkede også om det ved det tidl. opstaldningssted. Altså at man skulle tro de var lidt racebeviste. Haha. smiley

    Min islænder går også sammen med nogle andre racer nu - og hun har heller ingen problemer med at gå med dem overhovedet! Hun er meget tætte med dem. Men det var interessant at se hvordan hun holdte tinkeren uden for flokken sammen med de andre islændere på det tidspunkt. Trods han aldrig gjorde en flue fortræd og var en fantastisk sød hest.

    Vi skilte flokken op på et tidspunkt, så min og en anden ung islænder gik sammen og så ham - og så gik der faktisk ikke så lang tid igen, og så var han inde i flokken. smiley
    Men så snart vi valgte at sætte dem alle sammen igen, så var han ude. Det var meget interessant.. Og en smule trist også - men vi kunne jo ikke gøre så meget andet, end at dele flokken op så.. smiley

    Jeg ved ikke hvorfor nogle steder kun vil have islændere - jeg har egentlig aldrig forstået det... Men ja.. smiley


  • #41   22. mar 2015 Jeg synes, det kommer meget an på stedet. Jeg er fan af løsdrift. Heste skal ud og gå og være sammen med deres hestevenner, så meget som muligt.
    Men jeg synes desværre man ofte ser løsdrifte i dårlige kvalitet. Fyldt med mudder og uden nogen faciliteter what so ever. Det fungerer måske for nogen, men ikke for mig smiley Og jeg tror også, det er det, der visse steder giver løsdrift et dårligt ry.

    Min heste-basse går i løsdrift. Men vi har stabilgrus på 1/3 af folden, så de kan have tørre fusser om vinteren, 2 gode, stabile skure til 4 heste, læ (træer) rundt om folden, opvarmet sadelrum, fri adgang til staldgang og alt hvad man ellers kan ønske sig af faciliteter. Så løsdrift, ja tak, men helst en i ordentlig kvalitet smiley


  • #42   22. mar 2015 Vi har for resten flere løsdrifte ude ved os. De er delt op efter type af hest. Så de større står i en løsdrift og de helt små i en anden, osv. Så er det lettere at fodre den korrekte mængde. De er også primært kønsopdelte hos os.
    Mht fodring, så fandt ejeren af stedet på en smart løsning. De får en foderspand med et reb sat på (tilpasset den enkelt hest i størrelse) på. Ala en mulepose. Så kan de ikke gå i hinandens foder, da alle har en spand om mulen ved fodring smiley Simpelt, men det virker.


  • #43   22. mar 2015 hmm jeg ved ikke hvad jeg skal synes om det.

    Fordelene ved mig det er han kan gå ude 24/7. men kommer også ind 1 time om dagen og bliver fodret. og så står han jo aldrig selv mere. han får mere frisk luft som er godt for hans astma. der er kæmpe folde og det er en Fold/stald løsdrift så når de skal ind og i læ går de jo teknisk set ind i stalden og derved nemmere og fange og få ind på staldgangen hvor man kan sadle op! smiley

    Ulempen er dog. Sonny er og har altid været den som underkaster sig. han har det ikke for godt i sin flok. han må ikke sådan få lov til at spise hø selvom der er bunker nok til dem hver. han har tabt sig uden jeg vidste det grundet vinterpels. han har haft en del småskader.

    Så jeg flytter her til d. 1 i stald igen. synes det er synd at se han ikke passer ind md de 2 andre heste og at han intet må få at spise. i boks kan ingen jo jage ham væk. så håber også lidt på han tager på igen. smiley


Kommentér på:
Jeres mening om LØSDRIFT?

Annonce