{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.071 visninger | Oprettet:

Tynd mave {{forumTopicSubject}}

Hej folkens!

Jeg bliver nød til at høre jeres råd, da jeg ikke vil følge min dyrlæges, som er at fodre med valset korn og mere halm end wrap..

Sagen er at jeg min islænder vallak har haft tendens til at have dårlig mave i de tre måneder jeg har haft ham. Afføringen skifter konstant mellem nogenlunde fast (men ikke optimalt) og meget flydende, ind imellem væske. Hans hale er ofte fyldt med lort og ned af benene. Han laver også lort flere gange under ridning, som også er forholdsvis tynd.

Vi fodrer med dette: http://www.landogfritid.dk/hesteblandinger/hippo_bas_basic_15_kg/v401190
Dette får han 1,2 kg hvis han ikke har lavet noget pågældende dag, og 1,6 kg hvis han har været i arbejde.

Der fodres med lækker tør og forholdvis kraftig wrap. Han får omkring 6-8 kg ud på dagen plus 2 kg halm han spiser i boksen om natten.

Før gav vi ham pillerne på en gang, men stoppede hurtigt med dette, da han ikke trives med det. Derfor satte vi ham på boks (før var han ude m. skur) for at han kunne få fordelt maden over morgen og aften.

Han er en sporty islænder og derfor spinkel, vejer ca. 300 kg. Han er desuden i fin huld, men lidt muskelfattig.

I vil sikkert sige jeg skal ændre mit foder, men det vil jeg altså helst undgå, og derfor bliver det sidste løsning.
Derfor vil jeg gerne høre jeres tips om hvad jeg kan gøre for at få hans system mere stabilt, da det tydeligvis er meget ustabilt.

Han er den mørke:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tynd mave
  • #1   25. mar 2015 Får han nok grovfodder? Er det måske tænkeligt at han ikke kan tåle wrap?

    Har i prøvet med HUSK? Det har udrettet mirakler her hos os, og der er kun behov for det en gang imellem smiley


  • #2   25. mar 2015 På pakken anbefales 2 kg til en 500 kg hest i let arbejde, så tror at han får nok. smiley
    Wrappen har strejfet mig også, men jeg vil rigtig gerne prøve nogle andre midler før vi går ud og skifter stråfoder, da vi har omkring 9 baller stående...

    Nej? Har du evt et link og mere info? smiley


  • #3   25. mar 2015 Der er et link her:
    http://www.apotekeren.dk/produkter/kosttilskud-vitaminer/mave-tarm-fordoejelse/HUSK-Psyllium-froeskaller-200-g-Pulver.aspx

    Jeg ved selvfølgelig ikke om dette kan hjælpe netop din hest, men vi har brugt det med succes.


  • #4   25. mar 2015 Wrap plejer nogle gange at give tynd mave:)

  • #5   25. mar 2015
    Prøv med noget andet grovfoder - enten hø som ville være det bedst mulige, evt. andet meget tørt wrap. Nogle heste tåler bare ikke wrap.



  • #6   25. mar 2015 Jeg kender en hvis ismule får racermave af wrap uanset hvor tør den er.
    Hun har brugt en formue på produkter, ysy, ølgær, og jeg ved ikke hvad. Det eneste der hjalp var nul wrap. Hun kan stadig få tynd mave af for meget hø eller græs, men det er langt mere stabilt nu.

    Hvis det er wrap din hest reagerer på, så hjælper det ikke en dyt med diverse tilskud, pulver og hvad man ellers kan købe.


  • #7   25. mar 2015 Louise: Det er til mennesker, ikke sandt? smiley Hvordan har du doseret og givet hesten produktet? Og hvor jævnligt?

  • #9   25. mar 2015
    Gurre - Helt frøgræs? Bare du er opmærksom på at typisk det ikke har samme næringsværdi som wrap og hø. Det tæller som halm, dermed skal det ikke være primær grovfoder.


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #10   25. mar 2015 Jeg har en der lider af tynd mave jeg blev anbefalet at give dette af min dyrlæge og det hjalp med det kan vi holde hans mave i orden det giver meget tyggetid
    http://shop.equidan.dk/shop/dengie-healthy-tummy-313p.html
    http://shop.equidan.dk/images/Danish%20Healthy%20Tummy%20leaflet.pdf
    sammen med
    http://www.nemfoder.dk/da-DK/Produkter/c-VIKING-Dia-Stop-4-kg.aspx
    Vi har ellers prøvet alt


  • #12   25. mar 2015 Min pony tåler ikke wrap, dog tåler han nogenlunde tørt wrap.
    Måske kan det være wrappen.
    Prøv evt med YSY, det hjælper nogle, og ellers loppeførskaller, som en anden anbefaler smiley


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #13   25. mar 2015 I Healthy Tummy er alt hvad de har brug for af vitaminer det bruges også til heste med mavesår


  • #14   25. mar 2015 Gurre - Han skal have hø eller wrap, da halm og frøgræs ganske enkelt ikke har lige så meget næring ofte. Og er sværere for hesten og fordøje/optage. Så hvis hesten ikke kan tåle wrap, så skal man have fat i hø istedet for.

    Frøgræs er tit noget man giver på fold e.l til overvægtige heste, så de har tyggetid, men det ikke feder lige så meget som hø/wrap.


  • #15   25. mar 2015 Tak for de mange svar!

    Måske kan det da godt gå hen og være wrappen.. Men vil altså lige prøve andre muligheder først.
    Jeg tror at jeg vil prøve mig med HUSK, men vil utroligt gerne høre om dosering. Så vidt jeg kan læse mig til er Husk loppefrøskaller? Eller er et andet produkt bedre (elle billigere)?

    Noget jeg glemte at nævne var at han i mandags fik raspet tænder, som han havde meget brug for - vi snakker 1,5 cm hjørner! Men Dr. dyr sagde at han måske ikke har kunne tygge maden optimalt. Er det nogen i har oplevet/hørt før? smiley Men må ærligt sige at han har dårligere mave idag end i mandags.

    Et andet er, jeg skal til at starte op med solsikkeolie på en anden mule som skal tage lidt på, ville jeg med fordel kunne give denne solsikkeolie også, eller hvordan?


  • #16   25. mar 2015 Tidl. ejer kommer forbi i næste weekend igen, jeg vil da lige forhøre mig hvad erfaringer hun havde med wrappen. smiley

  • #17   25. mar 2015 Du kan få loppefrøskaller beregnet til heste... Jeg købte mine hos dyrlægen, men er sikker på du kan finde det billigere andre steder hvis du Googler det:)

    Jeg spiser dagligt selv HUSK og det gør virkelig underværker;)


  • #18   25. mar 2015 Din Wrap er nok alt for kraftig og indeholder nok ALT for meget sukker smiley det er desværre noget mange bøvler med når høsten var som den var. Næsten alle hestene på stutteriet har tynd skid pga wrappen.. Den bliver bedre når de får noget af "dårligere " kvalitet. Jeg har købt noget andet hø til Tindur sådan at hans mave er rigtig fin smiley så skift du din wrap ud med noget hø den kan få ad libitum smiley så ordner maven sig smiley halm dækker behovet for træstof men hjælper ikke imod forebyggelse af mavesår.. Mavesår dannes hvis hestene går mere end 6 timer uden hø eller wrap for mavesyren ætser på mavesækken smiley så byt du bare din wrap ud så løser problemet sig er jeg næsten 100 på smiley

    Mvh TT


  • #19   25. mar 2015 Vi har givet en knabstrupper hoppe på 160 cm ca. 3-4 spiseskefulde alt eftr årsagen, og en gang imellem helt op til en deciliter. Da din pony er mindre skal den selvfølgelig ikke have helt så meget, men jeg kan ikke sige dig det helt præcist - dog ville jeg skyde på omkring 2.
    Og jo, det er et produkt som er lavet til mennesker, men det indeholder udelukkende ting som heste også har godt af og vi har fået det anbefalet af en foder-person (jeg har glemt hvad de hedder)


  • #20   25. mar 2015 Har kun læst hoved indlæg så måske du allerede har hørt noget lignende smiley

  • #22   25. mar 2015 Jeg har en ven hvis, hest ikke kan tåle wrap. Den har tynd mave uafbrudt, hvis den får wrap. Hvis det i dit tilfælde at wrappet det er galt med, kan du som TurboHesten skriver proppe alt, hvad du synes at du har råd til i ham, uden nogen form for indvirkning. Min ven prøvede både HUSK, Ysy, loppefrøskaller, noget pulver jeg ikke kan huske navnet på, og diverse andre kosttilskud, og den eneste forskel der skete var, at min ven rimeligt hurtigt, ikke havde så mange penge på lommen mere.

  • #23   25. mar 2015 Jeg ville som andre også skriver bytte wrap ud med hø, træls at have wrap stående, men prøv om du ka sælge det.
    Loppefrø kan du købe til heste ved de fleste foder forhandlere og der står dosering på spanden.
    Er han tjekket for orm, bændelorm og blodorm? Ikke alle kan undersøges vha en alm. Gødningsprøve, snak med din dyrlæge om det.
    Min havde tynd mave det meste af et år før vi tilfældigt fandt ud af at han havde bændelorm, han blev behandlet og kort efter var afføring normal smiley
    En anden ting, skift dyrlæge! En hver dyrlæge der mener at korn og halm er hestevenligt foder er ik værd at samle på, no offence der ude!
    Korn kan være ok i nogle tilfælde, men halm har ikke andet formål en strøelse, hesten kan ik fordøje det, og det ligger ikke det lag i mavesækken som hø, græs og wrap gør der forhindrer mavesår. Studier viser at en hest ikke må gå uden grovfoder (hø, wrap eller græs) i mere end 4 timer da laget herefter er ædt af mavesyren som så ætser den øverste hvide del af mavesækken hvilket er meget smertefuldt for hesten. (Så klog man er efter mavesår og foder kursus smiley )

    Jeg håber du finder en løsning, det er ik sjovt at ha tynd mave så længe! smiley


  • #24   25. mar 2015 Hej smiley jeg ville tage det roligt med den wrap, da hestenes maver altså ikke er så utrolig følsomme overfor sådan noget som folk siger. så ville jeg prøve med en gær kultur enten i form af ølgær eller en kombucha svamp. kombucha svampen er et billigt produkt som hestene for det meste er helt vilde med, og jeg har kun oplevet det har virket smiley de kan købe rundt omkring på nettet, der kan du også læse mere om det.
    Det gør tit udover kulturen i mavesækken, blindtarmen og endetarmen når hesten bliver lidt stresset f.eks. i forbindelse med flytningen smiley


  • #25   25. mar 2015 Tjek for sand i gødningen, tjek for orm via gødningsprøve med larvedyrkning og for bændelorm med spyttest... Disse 2 ting er ofte synderen ud over wrappen, som meget ofte er synderen til løs mave....

  • #26   25. mar 2015 Går hesten og piller meget i jorden? Lige for tiden hvor græsset ikke har ordentligt fat går hestene og leder efter rødder, hvilket gør at de får jord med indenbords.

    Det giver som regel dårlig mave og kan føre til kolik. Jeg ville i første omgang prøve med loppefrøskaller og ysy. Hvis det ikke stabiliserer i løbet af et par uger så er det nok wrappen der er synderen. Jeg har selv lige sat min hoppe på samme kur pga tynd mave og en aften hvor hun havde startende koliksymptomer.


  • #27   26. mar 2015 Min havde afføring præcis som din, han var smækfyldt med bændelorm, så måske det var en ide at tjekke for (:

  • #28   26. mar 2015 Tak for de mange brugbare svar!

    Jeg mindes at have læst hvordan man tjekker pærene for sand selv, men husker det ikke..
    De går og spiser af noget nedbrudt græs, som selvfølgelig bliver suppleret med stråfoder på folden. Tror som sådan ikke at han spiser sand og jord, men tjekker gerne, hvis jeg kan selv.

    Jeg vil prøve med loppefrøskaller og gærkulture. Igen tak! smiley


  • #29   26. mar 2015 Du kommer en klat i en klar pose med vand i, trykker den opløst, hænger den et sted med et hjørne nedad, tjekker den 2 timer efter, dette gøres over nogle dage, hvis der intet ses første-anden dag, da de uskiller sand forskelligt smiley

Kommentér på:
Tynd mave

Annonce