{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
990 visninger | Oprettet:

Laura
Laura
Tilmeldt:
22. mar 2014
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62

Behøves kiropraktor?? + sadelmager {{forumTopicSubject}}

Hejsa!
Jeg har lige fået ny hest, og når den engang bliver tilredet og skal bruge sadel, er jeg af den overbevisning at han skal have kiropraktor et par gange om året, for at tjekke evt låsninger og smerter.
Men skal man det? Og hvad er prisen på det?

Og noget andet er; når man får ny sadel, skal den så også tjekkes af sadelmager? Og tilpasses?
Jeg er igen af den overbevisning at det skal den, for at man er helt sikker på at den passer. Og hvad plejer prisen at være på det?

Jeg håber i kan hjælpe, fordi mine forældre tror ikke at det behøves, med mindre man kan se hesten har ondt. Og de tror at der sikkert er andre billigere måder man kan gøre det på.
Jeg håber i kan hjælpe. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Behøves kiropraktor?? + sadelmager
  • #1   6. apr 2015 Ang kiropraktor/massør synes jeg det er en god ide. Min får hver 5. Uge til 400 kr Per gang.

    Ang sadel, så spørg din sadelmager. Afhænger ofte af model og hestens muskelopbygning, men normalt er er tjek én gang i året passende


  • Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
    #2   6. apr 2015 Okay tak. Men hvad er forskellen på kiropraktor og massør? Og skifter du så bare? smiley

  • Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
    #3   6. apr 2015 Og med nye sadler, skal man så ikke have den tjekket først? smiley

  • #4   6. apr 2015 Min får kun massør. Det er noget med hvad de kigger på og arbejder med. Massøren kigger på musklernes spændinger, hvor kiropraktoren kigger mere på knoglerne og led --- tror jeg.

  • #5   6. apr 2015 Jo, jeg ville altid få sadlen tilpasset hesten

  • Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
    #6   6. apr 2015 Okay tak - vil meget gerne høre andres meninger også smiley

  • #7   6. apr 2015 ALLE sadler nye som brugte skal tjekkes og tilpasses af en sadelmager.
    Kiropraktor er en god ide, det kan rette små skavanker før det bliver et problem. Min får en gang om året. Jeg giver 1200 pr behandling, men er bare så glad for hende, at jeg gerne betaler det. Hun har hjulpet min hest, så det er hende der bare skal fortsætte. Kiro er som regel dyre end massør.
    Kiropraktor retter skelet, massør arbejder med muskler.


  • Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
    #8   6. apr 2015 Tak Jannie! Har du nogle idéer om hvor meget en sadelmager koster ca? Og skal man så have sadelmageren ud én gang om året eller hvad? smiley

  • #9   6. apr 2015 Det er meget forskelligt. Det kommer jo også an på hvor meget der skal laves. Der er det lettere at du kontakter forskellige sadelmagere i dit område. Hvor ofte en sadel skal tilpasses kan variere. En ny sadel skal typisk tilpasset til at starte med og så igen efter nogle måneder, da den vil falde lidt sammen. Men ellers er tjek en gang om året rigeligt, men mindre hesten ændrer form, muskelmasse mm

  • Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
    #10   6. apr 2015 Okay tak smiley Et hurtigt spørgsmål, hvor tit skal heste have ordnet/raspet tænder om året? smiley

  • #11   6. apr 2015 Forskelligt. Kommer an på alder, tandstilling mm. Men en typisk hest, der er blevet passet med det skal typisk en gang om året. Har den en fejlstilling eller andet der gør, at oftere er at fortrække fortæller tandlægen dette.

  • #12   6. apr 2015 Min hest har altså aldrig haft kiropraktor. Min dyrlæge er også kiropraktor, og når han har vaccineret hende har han også tjekket for evt. låsninger, og der har aldrig være noget! hvilket har gjort at jeg aldrig har haft en kiropraktor ude. Så jeg synes man skal give sin hest kiropraktor såfremt det er nødvendigt, alt andet er pyller efter min mening - men sådan er vi jo heldigvis forskellige

  • #13   6. apr 2015 Hvad angår tænder er det ret forskelligt. Nogle heste har nærmest brug for det flere gange om året, andre heste kan sagtens vente flere år

  • #14   6. apr 2015 Mange heste kan som sådan godt vente, men mange ejere mener desværre også godt at deres heste kan vente. Problemet, hvis tandspidser ikke fjernes er, at det kan for det første føre til spændinger i kæben, men også at hesten ikke maler sit foder optimalt, savler mm.

  • #15   6. apr 2015 Men MajaundIda, så bliver din hest jo også tjekket smiley

  • #16   6. apr 2015 Min dyrlæge er også kiropraktor og massør. Han bliver tjekket for låsninger og bliver knækket og strukket ud på kryds og tværs, når han alligevel er ude hos os. Men sadlen får vi ikke omstoppet af en sadelmager. Vi har en Wintec med cair og udskifteligt kopfjern. Hvis jeg en dag skal have en sadel med uldstopning, så vil jeg have den tjekket et par gange om året, alt efter om han får nye muskler i ryggen, ny træning osv smiley
    Jeg mener at det koster 1000-1300 kroner for en omstopning her i København, men det kan sikkert gøres både billigere og dyrere alt efter kvalitet og landsdel.


  • Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
    #17   6. apr 2015 Tak for svar smiley Katja, hvad er et kopjern? Og skal sadlen så ikke tilpasses? smiley

  • #18   6. apr 2015 Og det er måske en god idé at fortælle at min hest er under tilridning smiley og vi rider med massere af lam under sadlen og trykfordelende

  • #19   6. apr 2015 Men massere af lam er ikke en løsning til en sadel der ikke passer? Lam er godt, hvis sadlen er tilpasset med dette, men er den ikke tager det blot plads fra kammeret og giver mindre plads til rygsøjlen.
    Kopfjern sidder foran på forsvidslen og bestemmer bredden ved manke/skuldre. Det er meget smart, men gør ikke at sadlen nødvendigvis passer til alle heste. Sadlens kammer har stadig den bredde som den nu en gang har.


  • #20   6. apr 2015 Har kopieret dette fra en tidligere tråd:
    "Kopfjernet er det jern der holder fronten oppe og fri af hestens manke. Kopfjernet kan have forskellige udformninger. Kopfjernets facon skal stemme overens med hestens facon. Har hesten et højt lansemærke skal fronten og kopfjernet ligeledes være højt, så sadlen ikke støder på manken fortil.
    Kopfjernet er det eneste sted på sadlen man kan ændre, uden at skille sadlen fuldstændig ad. Det er ikke alle sadler man kan ændre kopfjernet på. Nogle sadler har udskifteligt kopfjern, andre har kopfjern man kan ændre på ved at komme dem i en maskine. Sadler med kopfjern der kan ændres på, har som oftest en bom lavet af enten plast ( polymer ressin) eller fiberglas. Disse sadler kan ændres mere end en gang.
    Sadler med træbom ændre man normalt ikke på. De kan dog udvides eller tages ind 1 cm. Men det er kun noget man gør en gang og med stor forsigtighed."

    Sadlen skal ikke omstoppes, da puderne er af luft. Men de kan blive hårde og derfor skal man have noget trykfordelende under.


  • #21   6. apr 2015 Sadlen skal selvfølgelig passe hesten. Havde en ude at se på ham og afgøre om den passede til ham smiley nej, lam kan ikke afgøre om en forkert sadel passer. Men det kan trykaflaste fra puderne.

    Enten er man for eller også er man imod cair-systemet. Sådan er det bare smiley en dag vil jeg da gerne have en rigtig god uldsadel, men det har jeg simpelthen ikke råd til nu.


  • #22   6. apr 2015 Jannie g: ja det kan du jo egentligt have ret i. Haha. Det jeg egentligt mente var at, er at hun ikke bliver behandlet

  • #23   6. apr 2015 Kig evt på www.mmhs.dk så får du en idé om hvad de forskellige ting koster hos en sadelmager. smiley

    Vil du købe unghest?

    Jeg har lige købt en 4 års utilredet, han kommer hele møllen igennem - kiropraktik, tænder og massør. Mine sadler ligger ok på ham, så dem bruger vi indtil han har sat lidt muskler - så bestiller jeg sadelmager, der specialtilpasser sadlen til ham.


Kommentér på:
Behøves kiropraktor?? + sadelmager

Annonce