{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
945 visninger | Oprettet:

hest stresser {{forumTopicSubject}}

Jeg startede med min nabos søde hest januar 2014, en hest som på davarende tidspunkt var 9 år, men aldrig rigtig tilredet. Som 5 års var han opstaldet udebys i ca.2 mdr da han skulle tilrides, dette blev dog aldrig til meget mere end at han blev ryttervant i skridt. Dvs. at resten af hans 10 år lange liv har han stået på fold med de samme 3 heste, den ene er nu aflivet, den anden er en jævnaldrende og den tredje er hans mor. Vi har haft rigtig meget besvær med bare at gå en tur på 500 m. for han kunne jo altså ikke gå fra sin mor, i starten kunne han ikke engang stå i stalden alene, hvorfra han endda kan kigge ud på de andre.

Da jeg startede med ham var han et buldrehovede, et rigtig stort et endda! Han havde slet ikke styr på hvor han satte sine ben, at han i det hele taget havde en bagpart, og at jeg eller andre stod i vejen var og havde aldrig nogen sinde været en hindring for ham. Jeg trænede hele foråret og sommeren, det gik selvfølgelig både op og ned som det nu gør, men alt i alt rykkede vi os rimeligt.

I September tog jeg en tur til Wales og jeg kom hjem igen sidst i november, der havde han glemt en del ting omkring hvordan man opfører sig, da han jo igen havde gjort som det passede ham i knap 2 mdr.
D. 1 december rykker jeg ham ud til et opstaldningssted, da forholdene derhjemme bare ikke er optimale for vinteren når man gerne vil ride og samtidig arbejder om dagen.

På opstaldningsstedet står vi fra d. 1 december og rykker hjem igen d. 1 april, da jeg ikke kunne ride ham alligevel. På opstaldningsstedet har jeg jævnligt fået hjælp af en venindes mor, både i det hele taget med opdragelse af ham og så jordtræning. Og det gik bare så godt! Vi gik fra at stejle efter 200 m. på tur til at kunne gå 10 km. uden problemer. Han kunne snildt stå 30 min. på staldgangen uden at springe kæder ovs. Faktisk endte det med, at det ikke kun var ham der kunne gå fra andre hesten, næh andre heste kunne også gå fra ham. Stejl blev en sjælden ting, og han blev helt bevidst om hvor jeg var i forhold til ham og hans krop ovs.

Nu har vi været hjemme i knap 3 uger, og jeg er faktisk nået dertil hvor jeg ked af det når jeg kører fra ham, i frustration over at det går SÅ dårligt og at snart ikke tror jeg gider det mere.
Han kan ikke længere stå inde i stalden, han stejler så snart vi bare når 100m. der ud af. Ja faktisk kan vi dårligt gå om på banen, ca. 50 m. fra folden uden at han rejser sig. Han smadre ind i mig konstant og hele tiden, vrisnker konstant efter de andre. Og når hesten vejer knap 700 kg. så er det altså ikke sjovt når den er så ustyrlig.

Men jeg forstår det ikke, nu er det gået så fint de sidste 4 mdr. så kommer vi hjem og så bliver vi bare bombet tilbage til stenalderen. Jeg er godt klar over at det ikke kan gå godt altid og man jo jævnligt vil tage et skridt eller to tilbage, men for pokker da ikke 17. Han er endda værre end dengang jeg startede med ham. Og jeg vil faktisk næsten gå dertil og sige at han er blevet farlig, jeg er en stor kraftig pige og jeg har noget og stå i mod med, og alligevel så kan han så let som ingenting hive afsted med mig. Jeg bruger kapsun for ellers kan jeg ikke holde ham, bare det at gå om på ridebanen skal jeg have kapsunen på ham for ellers så stejler han og skrider. I kapsunen kan jeg dog få hevet ham ned igen og holde ham.

På ridebanen kan vi slet ikke få lavet noget, for det første kan han ikke koncentrere sig, og for det andet så står der et hav af trailerere, biler mm. som vi konstant skal undvige...
Han vil ellers så gerne med mig, når jeg kalder på ham kommer han mig i møde med vrinsk og sludder, men så snart vi er inde i stalden så er det galt.
Går vi på tur, hvilket vi jævnligt gør, stejler og stoppe han konstant den første km. men så er vi ligesom ovre grænsen og så går han fint med uanset hvor langt det er, og så er han nem, så kan jeg gøre hvad som helst med ham og bede ham om alt, og han stoler fuldt ud på mig og fokus på mig. Men når vi så igen når hjem, glemmer ham alt om mig og så er det alt andet der har hans interesse.

Af foder får han vist ikke andet end en håndfuld lucerne, han får fri wrap i stalden, han går 10-12 timer på fold dagligt.
Jeg tager gerne i mod forslag til foder, for jeg syntes jeg syntes jo nok ikke helt han får det han skal have i forhold til vataminer og mineraler. Jeg ved det findes et hav af tilskud, dråber mm. til hysteriske hopper, men findes det mon noget ligeså til vallaker som måske kan give en dæmper på ham, både for min og hans egen skyld.


Jeg ved det er blevet relativt langt, men jeg håber der er nogle, som ved noget om min problemstilling, som vil læse det igennem og som kan komme med råd og fif, hvad enten det er om foder, eller bare i det hele taget hvad jeg skal stille op med ham, jeg tager efterhånden i mod alle råd med kyshånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hest stresser
  • #1   15. apr 2015 I har klaret det så flot i første omgang, så skal du også nok få løst det hjemme :-).

    Ville tage fat i at i går en masse ture, hvor udfordringen "kun" er den første km, også få en masse positiv tid sammen, sikker på det nok skal lykkes for jer :-).

    Også gør op med dig selv om du virkelig vil det, sikker på du nok skal lykkes, men kræver du virkelig vil det.


  • #2   15. apr 2015 Mai, problemet er måske også om jeg virkelig vil det efterhånden, når jeg ikke kan ride ham, men så også skal bøvle helt vildt hvis jeg vil på tur eller banen..
    Men jeg behandler ham ikke andreledes end jeg plejer, så jeg kan ikke forstå at det er gået sådan galt nu, det er jo ikke fordi han har fået lov til bare at gøre lige hvad der passer ham. Det er bare møghamrende træls, og det gør mig så frustreret at det skal være sådan.


  • #4   15. apr 2015 heste er vanedyr. han ændre sig til det bedre da i er ude og stå det andet sted, fordi han der ikke er hjemnmevandt og da han kommer hjem sidder der et adfærdsmønster i ham som han som du selv nævner har haft de,sidste 10 år. det du skal gøre er at bryde mønsteret... du kan Evt. sende mig en pb så skal jeg gerne forklare nærmere... har haft mange af sådanne heste i træning..:)

Kommentér på:
hest stresser

Annonce