{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Artikel om overvægtige vs ridning
  • #1   17. apr 2015 Arbejder på sagen allerede.. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   17. apr 2015 Haha, det er derfor at min kæreste er body builder, så kan han bruge sin vægt som undskyldning for ikke at hoppe op på en hest smiley

  • #3   17. apr 2015 Det vigtigste er jo også, at man ikke tager hensyn til sine egne ridelyster, men tænker over konsekvenserne for hesten. Peger ikke fingre af overvægtige, men man skal bare tænke sig om og ikke være egoistisk smiley

  • #4   17. apr 2015 AMT synes tit kærester har mange grunde til ikke at hoppe op på hesten hehe smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   17. apr 2015 Men hvad så med mænd?
    Hvis DN mand f.eks, er 185, og har bare lidt muskulatur, så vejer han hurtigt 90 kg. Så er han jo også for tung til de fleste heste...

    Men det siger folk intet til? Frem for h is det var Pia på 160 som vejer 90 kg..


  • #7   17. apr 2015 M/K er ligemeget. Er du for tung er du for tung. Tror mange klapper i mht mænd fordi de tit er mere harmoniske pga muskulatur fremfor en kvinde med ordentlig mave og kæmpelår

  • #8   17. apr 2015 AMT
    Jeg tror det er fordi folk ikke tænker over hvor meget mænd hurtigt vejer med en god muskelmasse. Kæresten her ved da også godt at han skal have "en ordenlig hest" og har spurgt hvilken størrelse han burde bevæge sig op i, hvis han en dag skulle have en ridehest.
    Strengt taget er jeg jo også for stor til pony, men hvis han får en god mængde muller og jeg taber mig, så går det vidst som skovturshest smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   17. apr 2015 Mn horse, men vægten er jo den samme - ergo samme belastning på ryggen.

    Om rytteren kan følge hestens bevægelser har jo intet med rytteren form at gøre smiley


  • #10   17. apr 2015 AMT siger jo heller ikke det er i orden. Vægt er vægt. Men mange ser bare ikke muskuløse mænd på samme måde, fordi de ofte er mere harmoniske bygget.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   17. apr 2015 rynkedellen: nemlig smiley
    men hvis man ser top springryttere, er det jo sjældent nogle ordentlige basser de rider rundt på, det er ofte bare almindelige sportsheste..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   17. apr 2015 mn: men der blive udelukkende set ned på fede mennesker - og det er der fejlen ligger..

    Lige som dit emne, det er udelukkende de "fede" der bliver set på.. ikke de 50 % mænd der rider rundt til store internationale stævner smiley


  • #13   17. apr 2015 Altså nogle af toprytter mændende er jo ikke "store" mænd, så forestiller mig at nogen af dem måske ligger på 75 kg ish, men der er helt sikkert mange som godt kunne tåle en større krikke.
    Jeg synes også der bør gøres forskel på hestens muskelmasse og rytterens evne. En muskuløs hest på 500 kg kan jo bedre bære 100 kg end en muskelfattig en på 500 kg, ligesom en dygtig rytter på 100 kg belaster hesten mindre end en nybegynder på samme vægt.
    Men generelt bør 20% inklusiv udstyr ikke overskrides i min verden.


  • #14   17. apr 2015 Der står jo også at rytteren skal være i balance og at en tungere rytter der er i balance faktisk forårsager mindre stress og mindre ømhed end en rytter der er let men til gengæld ikke i balance smiley
    Altså kan vi konkludere at balancen er lidt vigtigere en vægten smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   17. apr 2015 evigglad: netop, men alligevel er det kun den tykke rytter der er i fokus..

  • #16   17. apr 2015 Vægt er vægt, ja. Ofte vil det dog være sådan at en overvægtig kvinde har en del af vægten på popo-en, og dermed måske ikke kan være i en sadel der passer til hesten. Det er trods alt sjældnere for mænd.
    Uanset køn skal vægten selvfølgelig passe til hesten, tror bare fokus er mere på overvægtige pga den ekstra komplikation med sadelstørrelse


  • #17   17. apr 2015 Man skal altså sadle om? Hoppe i en anden sadel? xD
    Ej undskyld, men kunne ikke lade vær.


  • #18   17. apr 2015 Det er et meget ømt punkt at berøre omkring folks vægt! smiley

    Men som Team Evigglad også siger, er balancen jo den vigtigste - formår man at ligge vægten rigtigt, vil hesten ikke være nær så besværet, som en rytter, der sidder som en sæk kartofler. Men, men, men min erfaring har dog vist mig, at overvægtige ryttere - til trods for ridemæssig erfaring og kunnen - har sværere ved at finde balancen, pga. fordelingen af kropsvægten. Tag f.eks. en m/k med en stor mave. hans/hendes eget balancepunkt vil jo være rykket i forhold til en slankere udgave af samme højde. Og en overvægtig person vil unægteligt være til mere besvær for hesten, hvis de kommer ud af balance, end en normalvægtig! Det gælder f.eks. hvis hesten laver et uhensigtsmæssigt hop, hvor rytteren ryger ud af balance. Her vil den overvægtige også have sværere ved at følge med de hurtige bevægelser, en hest kan lave, pga. den større vægtmasse - det er ren fysik - og samtidig vil belastningen på hesten øges markant smiley

    Og så vil jeg lige tilføje, at det er de færreste mandlige ryttere, jeg har set, der er udstyret med store bodybuilder-muskler smiley Jeg har langt oftest set pivtynde mænd til hest.


  • #19   17. apr 2015 Så er man bare træt af at være voksen islænderrytter nu smiley



  • #20   17. apr 2015 Jeg ville ti gange hellere have en muskuløs rytter på 90 kg. på ryggen af min hest, frem for en overvægtig rytter på samme vægtniveau. En muskuløs person har ofte mere styr på sin krops koordination, end en overvægtig.
    Er det en nybegynder og en GP rytter er det jo en helt anden sag, end to på samme ridemæssige niveau ..

    Medmindre mit udstyr vejer mellem 10 og 15 kg., så kommer jeg ikke en gang op på 10% - så jeg er riiiigtig dygtig til at sidde med mine popcorn og spille hellig smiley


  • #21   17. apr 2015 Altså, er det 10, 15 eller 20 % man må veje eller hva'?

  • #22   17. apr 2015 Hollaender:
    Når man kommer over de 20 %, så begynder det at belaste vægten ved almindelig, moderat ridning.

    Men det mest optimale er 10 %, ved moderat til hård træning.



  • #23   17. apr 2015 Det kan vel ikke komme bag på nogle, at større vægt giver mere belastning på ryggen. Og til dem der siger de hellere vil have en lidt stor rytter i balance på hesten, end en tynd rytter uden balance - hvad med en tynd/normal vægtig rytter i balance?





  • #24   17. apr 2015 Problemet er jo så, at sadler er tunge ... Westernsadler er i hvert fald. Hvis jeg vejer 20% af min ponys vægt, så passer det med, at mig + en westernsadel på maks 20 kg kan være på den. Hvis jeg skal veje 10%, så skal jeg jo veje 35 kg ... Det er jo helt absurd ... Velvidende om, jeg ikke i mit liv kommer ned på den vægt uden at være alvorligt syg, hvad så .... ? Skal man droppe ridningen?

  • #25   17. apr 2015 Hollaender:
    Så vidt jeg ved fordeler westernsadler vægten bedre end alm. sadler?

    Jeg går ærlig talt ikke meget op i de 10%, 20% regler osv folk snakker om.


  • #26   17. apr 2015 Hollaender:

    Hvis du i dig selv vejer 20% af hestens vægt, så er en 20+kg. sadel det der vil få vægtskålen til at tippe. Rytter inkl. udstyr over 20% af hestens vægt, vil være en sundhedstrussel.

    10% er det optimale, 15% er stadig tilfredsstillende, 20% er grænsen.


  • #27   17. apr 2015 Jeg vejer 20 % INKL sadlen ...... Vejer ikke 20 procent i mig selv.

  • #28   17. apr 2015 Calla, det gør jeg godt nok heller ikke ... Synes det er nogle mærkelige tal ...

  • #29   17. apr 2015 Altså hvis ikke du kan veje mindre end du gør, så må din hest jo veje mere...?

    At du vejer 25 % inkl. udstyr kan forsvares, hvis du ikke rider hesten hårdt. Ligesom jeg, der skridter en tur, en-to gange om måneden.

    Men man kan også være ligeglad. Hesten får jo bare forstørret hjerte, bliver hurtigere slidt og så kan man købe en ny.


  • #30   17. apr 2015 Jeg er 173 og vejer 50 kg ... Tipper snart ned på 49. Og det er ikke sundt. Min hest vejer 350 kg. Sadlen vejer maks 12 kg .... smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #31   17. apr 2015 Ann c: eller også skulle man bare åbne øjnene og se på hesten, og se om man begrænser hesten i dens ydeevne og om man er for stor en belastning grundet ens vægt, eller om hesten egentligt ikke er påvirket at vægten,

  • #32   17. apr 2015 AMT: Kunne ikke være mere enig smiley
    Hvis hesten ikke viser tegn på at være generet af det hvorfor så hive lommeregneren frem? smiley


  • #33   17. apr 2015 Er det ikke kun, hvis man godt ved, at man vejer for meget, men prøver at finde alle mulige undskyldninger for, at det er i orden?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #34   17. apr 2015 Ann c: hvorfor er det en undskyldning at læserne sin hests signaler?



  • #35   17. apr 2015 Ann C: så det er forkert at se på hesten om den er generet selv om man ikke vejer for meget?
    Så vægten på rytteren er altså vigtigere end at hesten har det godt med den måde den rides på? smiley
    Og så længe man vejer det man må så kan hesten ikke være generet af noget? smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #36   17. apr 2015 de procenter er for ryttere der ikke kan læsere sin hest, og som ikke evner at se om hesten giver signaler der kunne tyde på overbelastning.

    hvorfor droppe ridning af sin hest, fordi tal siger det, selvom hesten ikke viser tegn på ubehag?


  • #38   17. apr 2015 Jeg er overvægtig og har været det ca. altid smiley
    Den gamle jeg red på kunne snildt bære mig, og der var ingen problemer i hverken dressur, spring eller når vi red jagter. Men han var også en stor hest, og en garvet ridehest, som udmærket vidste hvordan han skulle bære sig selv, og med god undervisning kom jeg også i balance på ham.

    Ham jeg rider nu, kan ikke bære mig, af samme årsag at jeg ikke rider ham pt. og ikke har gjort det siden oktober. For det første er han kun lige tilredet og har aldrig lært at bære sig selv, ergo er det jo klart at han overi ikke formår at bære rundt på overvægtig rytter, hvis han ikke engang kan bære sig selv. Der ud over har han for nylig fået konstateret forandring i ryggen, kissing spines, kald det hvad du vil, i ryggen. Når man så som hest ikke kan bære sig selv og i forvejen har ged i ryggen, ja så er det jo klart at han ikke kan bære mig også.
    Så jeg er i fuld sving med at tabe mig og træne hesten op. Så når jeg har tabt 15 kg. så er hesten forhåbentlig ved at være i så godt form og have så mange muskler så han kan bære mig.
    Der sker blandt andet med vores lange gode gåture, som vi jo så begge har godt af smiley

    Jeg vedhæfter lige et billede af den gamle hest jeg red, så bare fordi man er overvægtig behøver man jo ikke være for stor/tung til hesten, men det giver jo sig selv at man ikke skal ride rundt på en pony.


    profilbillede
  • #39   17. apr 2015 Kig I bare på jeres heste så. Men alt afhænger jo af øjnene der ser.

    Og ens eget selvbillede...


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #40   17. apr 2015 ann: kan du måske ikke lære din hest?

  • #41   17. apr 2015 Nej, det vil jeg da godt indrømme jeg ikke kan, og hesten kan heller ikke fortælle mig det. Derfor er jeg da taknemmelig for, at man kan få nogle videnskabeligt beviste pejlemærker at gå efter.

    Men det kan være, at du vil fortælle mig, hvad jeg skal se efter, og hvordan?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #42   17. apr 2015 ann: det kan jeg ikke fortælle dig da jeg aldrig har arbejdet med din hest, og derfor ikke har haft mulighed for at se din hest i forskellige situationer..

    en hest fortæller tydeligt når den påføres ubehag, og man bør som rytter lærer at fortolke hestens signaler så man bedst muligt kan samarbejde smiley


  • #43   17. apr 2015 Fatter intet af engelsk så nogen der lige kort kan fortælle hvad artiklen handler om udover det er med hest og rytters vægt ??

    Jeg har 2 heste, den ene vejer jeg 10kg mindre end de 20% siger og den anden vejer jeg under de 15% dog rider jeg ikke den størreste da han er meget tynd pt så har sagt til mig selv at enten skal han tage på eller jeg tabe mig eller begge dele helst før jeg sætter mig op på ham igen.. han er heldigvis i gang med at tage på så det er skønt.. og jeg kæmper med at smide nogen kg. men er sku svært med sygdom og masser af piller..


  • #44   17. apr 2015 Jamen du må da vide, hvad du kigger efter? Hvilke signaler giver den, hvis den føler ubehag, f.eks. ved at have for mange kilo på ryggen.

    Kan du ikke give et eksempel?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #45   17. apr 2015 ann: takt fejl, slåen med hovedet, arbejdslyst, generelt hestens formåen.
    desuden kan man tydeligt se på hele kroppen Hvordan den giver efter og spænder op når der kommer for mange kilo på ryggen.


  • #46   17. apr 2015 Og hvor mange kilo for meget, tror du der skal til, for den gør det?

    Ja, det er relativt, det er jeg klar over.

    Og over hvor lang en periode, skal hesten være overbelastet, inden den udviser stereotyp adfærd og frustrationsreaktioner?

    Det er også relativt.

    Så du har ret i, at man kan se det på hesten, hvis den har ondt, men det er jo først når det er for sent.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #47   17. apr 2015 ann: du kan tydeligt se på en hest første gang en for tung rytter hopper op - hvis man gider se på den enkelte hests signaler.

    at du ikke kan læsere din hest signaler, gør ikke at andre ikke kan.


  • #48   17. apr 2015 Ann C
    Min ene hest kan faktisk efter 20% reglen gå med 100kg.. men hans grænse er 90kg, alt over det, jamen så begynder han tydeligt at være besværet i hans gang, og virker nærmest træt uden at være det..
    men 90 og ned efter går han som var de en på 30kg der sad på ryggen af ham og virker glad og frisk.
    så min udviser det som et menneske ville gøre, nemlig at være svækket..

    og det behøver ikke altid være for sent når man ser det, min viser det med det samme, så når jeg ligger over 90kg rider jeg ham ganske simpelt ikke fordi han er så tydelig i sine signaler..


  • #49   17. apr 2015 Jeg modsiger jer heller ikke. Det er jo relativt smiley

  • #50   17. apr 2015 Til den der med mænd, at de hurtigt bliver for tunge.... Vil sige at største delen af de mænd jeg har set i hvert fald, hvis man kigger til stævnerne her i DK, så er det altså nogle splejser. De kan altså ikke veje ret meget!! smiley

  • #51   17. apr 2015 Vi har en hest på vores rideskole, der normalt er meget hysterisk når man gør noget forkert omkring den, hun er rigtig god til at sige fra..
    Der er så for nylig en meeeeget stor rytter der er begyndt at ride den ellers meget spinkle hest, men den reagere overhovedet ikke på hendes vægt - så det er da et godt eksempel på, at hesten ikke altid viser når det bliver for meget, hun viser ingen tegn overhovedet, men rytteren burde så absolut ikke sidde på så spinkel en hest!


  • #52   17. apr 2015 Jeg syntes det er lidt noget pjat at sige, at så længe ens hest ikke viser direkte tegn på at rytteren er for tung, så er alt som det skal være. Heste viser ikke tegn på smerte med mindre de er nødt til det, så når en hest er tydeligt påvirket af rytterens vægt, så er rytteren jo alt for tung.
    De 15% er en god guideline, nogle folk kan jo slet ikke se at der er noget galt, og nægter at holde at tro på de er for tunge. Alt for mange ryttere vælger at sige "jeg kender min hest" eller "heste er ikke lavet af glas" i stedet for at indse de skader, eller finde en større. Det er ikke en menneskeret at ride, så hvis du bliver for stor så holder du dig på jorden, færdig. Det er selvisk at ride videre, når man egentlig er for stor. Det er ikke i orden!


  • #53   17. apr 2015 Jeg er så enig med dig, Linnea !!

    Der er så mange faktorer, der spiller ind, når man snakker den %-regel - selvfølgelig kan en trænet hest bære mere på ryggen, end en utrænet! Det samme gælder en velbalanceret, erfaren hest fremfor en usikker, ubalanceret hest eller en hest med en lang ryg fremfor en hest med en kort ryg. Det vil kunne diskuteres til verdens ende - men faktum er, at det er en GUIDELINE. Man kan bruge den til at sætte fokus på problemet. For der ER overvægtige ryttere, der lever i fornægtelse og gladeligt rider rundt med røven hængende ud over alle kanter på sadlen. Og jeg synes, det er vigtigt, at der bliver sat fokus på det, for det er nemlig ikke en menneskeret at sidde på en hesteryg. Det er os der skal indrette os efter hestens behov og ikke omvendt!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #55   17. apr 2015 bettemus: netop..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #57   17. apr 2015 bettemus: ja, selvfølgelig smiley det er jo vise ord du slynger ud smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #59   17. apr 2015 bettemus: ja, det går jo slet ikke smiley

  • #60   18. apr 2015 okay kommer lige med en lille undren.

    Nej jeg mener det ikke er okay at hvis man vejer over de 20 procent og skider hesten et stykke. nej det er i mine øjne uacceptabelt smiley

    Men så tænker jeg også over hvorfor der skal være så kæmpe focus på det, når rideskole hesten går dagligt med nybegyndere som bumber i hestenes rygge og hiver i bidslet.. Og så er det skal ikke alle heste som har en tilpasset sadel eller får kiropraktor/massør når de har brug for det.
    Håber lidt der også vil kommer større focus på det smiley


  • #62   18. apr 2015 Bettemus
    Arg, rideskolerne lukker nok ikke helt bare fordi de ikke kan have rideskoleheste. De kan jo få pengene ind andre steder så smiley


  • #64   18. apr 2015 Hvorfor ikke? Den kan vel få penge ind gennem opstaldere, facilitetskort og stævner smiley

  • #65   18. apr 2015 Jeg tror, I snakker om to forskellige ting ..
    Rideskole = elevponyer, elever på said elevponyer ........
    Rideklub = opstaldere, stævner, lala. smiley

    En rideskole uden elevponyer har obviously ingen ponyer = eleverne kan ikke lære at ride, da der ikke er ponyer. De fleste rideklubber har en rideskoleafdeling.


  • #66   18. apr 2015 Men er der steder som kun er rideskoler? Hvad jeg ved af er de flere steder der har rideskoler også en rideklub. Så hvis rideskole delen ikke fungerer, kører man vel bare på rideklubben? smiley

  • #67   18. apr 2015 Tror ikke, der er steder, der kun er rideskole ....... Det ville være en sart forretning. Så skulle elevernes pris betalte hestenes mad og tilsyn. smiley
    Hvis rideskolen fejler, så kører rideklubben trods alt bare videre.


  • #68   18. apr 2015 Nemlig smiley

  • #69   18. apr 2015 Og deraf = hvis ingen vil sælge heste til rideskolerne, så dør rideskolerne ud, og så må kommende hestefolk lære ridekunsten på privatejede heste. smiley

  • #70   18. apr 2015 Jaja, men jeg ser på den måde bare ikke en rideskole som en seperat "forretning". Ser næsten alle steder som rideklubber der har elevheste smiley Men fair nok hvis i ikke gør smiley

  • #72   19. apr 2015 Jeg må hellere opgive at ride min hest så smiley
    Hun er næsten lige blevet vejet og vejer 457 kg, altså kan jeg, hvis hun skal præstere sit bedste, maks veje 46 kg med udstyr.. Det gør jeg ikke helt.
    Jeg synes dog ellers, hun klarer det meget godt, selvom jeg sidder på ryggen af hende og vejer lidt mere end de magiske 10 %


    profilbillede
  • #73   19. apr 2015 Bumle nu går jeg også efter 20% reglen da jeg synes at der så er utrolig få mennesker som så må sætte sig op på hesten smiley

    Til jeres gode spørgsmål. Jeg synes ikke der er særlig stor fokus på elevponyer. altså i så fald er der måske fokus, men jeg ser ingen ændring. smiley


  • #74   19. apr 2015 Jeg står på rideskole og underviser der også, og vi prøver virkelig at få folk til at ride på en hest, hvor det er harmonisk.
    Derfor har vi også skiftet den ene 3'er pony ud med en 2'er pony, da børnene generelt bliver højere og større smiley


  • #75   19. apr 2015 Jeg rider og er overvægtig og har ikke nogen dårlig samvittighed ved det. Det har jo meget at gøre med hvilken hest man vælger og hvordan man rider. Min hest kan bære mig og det er derfor jeg har valgt den. Kan ikke se det er et problem hvis en person som er overvægtig uden at være gigantisk vælger en hest som de ved kan bære dem uden problemer...

Kommentér på:
Artikel om overvægtige vs ridning

Annonce