{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
981 visninger | Oprettet:

Overgang fra galop til trav mm. {{forumTopicSubject}}


Jeg har den her dejlige pony, der åbenbart synes at galop er noget herligt noget. I hvert fald så vil hun meget hellere sætte sig i meget, meget, meget langsom galop, frem for at lave en overgang til trav.

Det er så langsom galop at jeg tænker, at hun ikke burde have muskler til det og kunne bære det, det er nærmest lige til en piouette.

Hun vil gerne løbe og stivne sig fortil i traven efter galop, ikke fordi hun dykker og bliver tung, heller ikke går imod - jeg ved ikke hvordan man skal beskrive det, men bare hård måske.
Og her, hvis jeg laver en parade skal jeg virkelig have fat fortil. Det hjælper ikke og lave 20 parader, hun bliver ikke lettere fortil af den grund.

Ligesom hvis jeg i galop vil lave en overgang til trav promte, så skal jeg også have en del fat.

Jeg har trænet overgange og stop til ukendelighed, men damen er åbenbart ikke på nogen måde motiveret af og komme af med pres i munden. Slet ikke. Hun finder sig faktisk i rigtigt meget pres, også uden at åbne munden. Så selvom jeg træner over gang til trav eller skridt 117 gange efter hinanden, så bliver signalet ikke mindre.

Nogle kreative indput? Både til at hun ikke er motiveret af at komme af med pres i munden eller overgange til trav.

Dyret er tjekket fysisk, om end hun stadig af den grund er mere hård i munden/halsen i den ene side og behandlerne har ikke nogen kreative forslag til hvorfor.

Har afprøvet forskellige bid, bare ikke tre delt eller med tungefrihed. Overvejer og prøve et tre delt for at se om noget mere liv, kunne gøre det men tror bare hun ville tygge løs på det når hun er helt rolig på et udelt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overgang fra galop til trav mm.
  • #1   17. apr 2015 Den gang jeg red, så hjalp det på overgangene at gå direkte til letridning, når hun kom i trav. Måske det også kan hjælpe jer?

    Løber og stresser hun eller foretrækker hun bare den gangart? For hvis det er det sidste, så kan du jo bare lade hende lave noget mere galoparbejde smiley Altså, forskellige volter, forstørre/formindske volter, lidt kontragalop, kort og lang ramme osv. På den måde kan hun få en masse galop som hun ønsker, men du kan få lidt mere styrring..... og når hun så måske selv begynder at være klar til lidt trav, så tager du hende ned.
    Jeg er foretaler for at arbejde med det hesten selv tilbyder smiley


  • #2   17. apr 2015
    Kræet kan galopere de næste mange timer, ingen problemer - til sidst bliver hun bare træt og dermed selvfølgelig tung fortil. Men selvom hun bliver træt og tung fortil, foregår overgangene stadig trippende, fordi hun hellere vil galopere end gå ned i trav.
    Galoperede noget alla en halv times tid i dag - det er intet problem overhovedet. Ej heller og lave kontra, kort/lang ramme, øge og sænke tempo mm.

    Jeg kan godt gå direkte i letridning efter galop, det gør bare at jeg har lettere ved ikke at bumpe rundt fordi hun har travlt. Men hun bliver ikke mindre stiv og overgangen bliver ikke bedre af den årsag.


  • #3   17. apr 2015 Prøv med et par halve parader inden du laver selve overgangen til trav. Klem med lår og knæ i de halve parader, og gør det samme i selve overgangen og evt. en anholdning på tøjlen.
    Måske er hun ikke løsnet ordentligt op, hvis hun stivner i overgangene? Jeg havde lign. problem med den hest jeg rider, og nu starter jeg ud med at skridte hende for løse tøjler, hun går stadig i holdning, men halsen er længere fremme og dybere nede, end hvis jeg havde hende i holdning på kort tøjle. Så rider jeg schenkelvigninger, versader, parader og tilbagetrædning indtil hun er afslappet og løsnet. Schenkelvigninger og versader er gode til at løsgøre og smidiggøre hesten, og sørge for at hesten er lydig. Så samler jeg hende, og traver de samme øvelser. Når jeg så endelig kommer til galoparbejdet er hun dejlig afslappet og løs for tøjlen smiley


  • #4   17. apr 2015
    Halve parader gør bare hun galopere langsommere, fordi hun jo så venter/stopper halvt op/sættes mere ;o)

    Hun er som nævnt afslappet og super fin på tøjlen, før galoppen og under galoppen. Det er efter galoppen hun gerne vil sætte tempoet op og er lidt mere stiv, om end mest på den ene volte og mest i overgangene problemet er.


  • #5   17. apr 2015 Hvor meget traver du ift. galop? smiley

  • #6   17. apr 2015 Har du prøvet at bruge stemmen? Altså at indøve et signal, der betyder "gå et gear ned"?
    Ellers vil jeg foreslå dig at fortsætte som du nok gør: bestemme et sted, der skal laves overgang til trav, forlange overgangen uden den store afkortning (du skal selvfølgelig lave en lille halv parade, så hesten er forberedt, men ikke ændre tempoet). Kommer overgangen ikke, som den skal fortsætter du med at forlange overgangen, samtidig med, at du rider på - hesten må altså ikke ændre tempoet i galoppen! Det skal foregå i sædet og kun en lille anholdning på tøjlen. Og så skal der væbnes med bunkevis af tålmodighed. Når hun gør det, som hun skal, kan det være en fordel at tage hende ned i skridt og give hende en skridtpause, hvis hun har helt "fri".


  • #7   17. apr 2015
    Nikoline - det er vældig forskelligt. Nogle dage galopere jeg meget, andre dage traver jeg mest. Har en periode prøvet at hive galop ud af programmet, evt kun et anspring på hver volte. Det gav ikke pote.

    Lea - Jeg bruger meget stemmen, da jeg ønsker at forfine tingene - så hun kan sætte i galop for stemme, men det der med at gå ned i trav for stemme, nix ;o). Om end jeg altid siger "prr" i overgangen alligevel.

    Det er svært at undgå at korte hende ned i galop, da hun reagere på pres i munden eller med knæ og lår med at korte galoppen af og dermed skal jeg så have godt fat i hende, før hun så slår ned i trav.

    Hvis jeg ikke øger presset i munden, få futter hesten ellers bare videre der ud af. Dvs. hvis det bare er sædet og en lille anholdning for tøjlen. Hvilket jo netop er problemet, at der skal så meget pres til, før hun slår ned.


  • #8   17. apr 2015 Når du skal lave en overgang og hun begynder at gå laaangsomt, så bøj hende ud af, så meget du kan komme til - de fleste vil miste balancen til at fortsætte galoppen hvis ikke du hjælper hende med benene. Så skal din timing bare være i orden, at så snart hun går i trav, så retter du hende ud, uden at smide det hele, og evt. gå direkte over til at stille hende til indvendig, så hun ikke får mulighed for at stive sig med hovedet lige ud..

  • #9   17. apr 2015 Når du vil lave en overgang fra galop til trav, så tæl en langsom travtakt inden du begynder at lave overgangen.
    Når du tæller en takt vi din krop (sandsynligvis) blive påvirket af takten du tæller og det vil så smitte af på din hest. Fortsæt med at tælle travtakten (gerne langsommere end du egentlig vil have hesten til at gå), det vil måske igen smitte af på din hest så hun bliver mere afslappet.
    (Hvis du ikke kan tælle taktfast, så kan du prøve at synge en sang som nemt kan synges langsomt, hvor man alligevel kan holde takten. "Højt for træets grønne top" er et godt bud).

    Jeg bruger selv det at tælle når jeg rider min hest. Min hests trav er totalt gakket og jeg kan stort set ikke trave uden at tælle (hestens gangart skal selvfølgelig ikke have alt skylden, jeg bære helt sikkert også en stor del af skylden selv). Jeg har så ikke et problem med at lave overgangen, hesten foretrækker nemlig trav, men jeg begynder at tælle i det at jeg laver overgangen og det har gjort en stor forskel på min hest. Vi er gået fra at han spædte op og spænede afsted i fuld fart efter galoppen, til at han nu er nogenlunde afslappet efter galoppen og helt afslappet ca. en halv ridebanerunde efter.


  • #10   17. apr 2015 Jeg har nogle gange samme problem. Hvor min også hellere vil gå langsom galop, frem for trav. Min underviser siger, versade til modsatte side. Går den fx. højre galop, så lav en versade til venstre. Det virker for det meste for os, og han bliver redet ned i en "rigtig" overgang, istedet for at blive trukket ned smiley



  • #11   18. apr 2015 Har selv lidt det samme problem med min, når vi skal lave en overgang fra galop til trav. Den bliver så upræcis og traven er virkelig svær for ham at finde balance i ift. den galop han lige har lavet.

    Vi laver en fuld parade galop -> stop og så fra stop -> trav. Det fungerer faktisk rigtig godt!
    (kunne se du også har trænet overgange, så måske har du også forsøgt dette)
    Så er det som om, at hans hoved og krop har nemmere ved omstillingen. I det lange løb håber jeg, at det kan blive til en bedre overgang uden fuldt stop, men det kræver lidt mere balance/kropsbevidsthed.

    Træner du med godbidder?


  • #12   18. apr 2015 Det eneste der har hjulpet på min er, at jeg ikke galoperer hver gang vi træner. En til to gange om ugen "snyder" jeg hende og træner kun i skridt og trav. Det hjalp gevaldigt, fordi rideforventningen så ikke altid, hos hende, hed "galop galop galop!". Nu slapper hun mere af smiley

  • #13   18. apr 2015
    Sanne - det må prøves :o)

    Christina - Jeg kan prøve, men må indrømme at jeg ikke tror det virker men skal da prøve ;o) Jeg har fx også prøvet i trav at hvis hun traver for hurtigt, så lavet letridningen langsommere, men det reagere hun ikke på.

    Sofie - så langt er vi slet ikke uddannelsesmæssigt at hun kan det ;o).

    Signe - Det har vi terpet, det med overgange netop fordi jeg tænkte at hvis jeg gentog overgangen det samme sted hver gang så ville hun kunne forbinde det, samt hun ville forstå signalet i munden/sædet til sidst og dermed blive mere fintfølende. Desværre skal jeg bare virkelig, virkelig have fat ude fortil for at lave en overgang fra galop til parade. Og selvom jeg skal have så meget fat, så er det faktisk sjældent hun åbner munden. Så af en eller anden årsag tolerer hun pænt meget pres i munden.

    Har overvejet og prøve og give hende en godbid hver gang vi kom ned i parade fra galop, ved bare ikke helt om det kan kombineres med bid fordi det jo så er svært og ride videre bagefter, fordi hun lige skal tygge færdig.

    Hippie - Det er som nævnt prøvet og havde ingen effekt :o)


  • #14   18. apr 2015 Øv smiley
    Nå men håber da du finder en løsning smiley


  • #15   19. apr 2015
    Det ses lidt her, er hun hellere sætter ned i firtaktet galop end trav. Dog ikke så tydeligt hvor stort pres der skal til for at lave en overgang.
    https://www.facebook.com/krikkenHG?fref=nf


  • #16   19. apr 2015 Kan godt være det virker som et lidt fejt trick, men jeg ville prøve det. Og gør det også på min egen når hun bare ikke vil høre efter og stoppe, og det er trods alt bedre end at sidde og hive i munden (ikke myntet på dig). smiley
    Men altså rid den mere eller mindre "ind" i barrieren, altså du skulle nødig ramme den. Men sådan at den er nød til at sænke farten eller helt stoppe. Så kan du jo mens du gør det indøve et signal så den forbinder det med stop/trav smiley


    Ellers har jeg også haft succes med at slippe tøjlerne, så plejer min faktisk at sætte i trav. Ikke sikkert din gør det med det samme du slipper. Men med mindre den begynder at løbe af det kan du jo prøve at slippe og selvfølgelig bremse med sædet i mens smiley


  • #17   19. apr 2015 Er hun ellers følsom over for biddet, når det ikke er overgangen mellem galop og trav det handler om? Rider du meget for stemmen, eller bruger du også tøjlen i overgang fra trav til skridt?

    Det ser nemlig overhovedet ikke voldsomt ud i videoen, så jeg tænker måske, at hun bare ikke er så følsom, og har brug for lidt pres for at det går igennem. Det er selvfølgelig optimalt at de reagerer for minimalt pres, men hvis hun ikke føler for det, skal det jo indlæres først. Du har helt sikkert arbejdet med det længe, men har du prøvet bare at tage ved hende når du vil have en overgang, så hun finder ud af at det faktisk ikke er for sjovt? Har selv en dame, der indimellem kan glemme at man lige skulle reagere, selvom hun normalt går for minimalt pres.

    Uden at vide om du allerede gør det, ville jeg, når du vil lave overgangen, så forlange den med det samme, med de midler der skal til - ingen af jer får noget ud af at du bare holder lidt og hun galopere videre, for det har lige netop den modsatte effekt. Jo mere hun får lov til at galopere med pres i munden, jo mere ligeglad bliver hun, så derfor skal overgangen ske med det samme du vil, med de midler der skal til, omend det måske går lidt mod dine principper. For jeg kan jo se på videoen, at hun laver overgangen, når den forlanges, og der bliver sagt at det er alvor smiley


  • #18   19. apr 2015 Ville passe på med at lave overgangene udelukkende for tøjletag, for det bliver en overgang på forparten så, og på sigt bliver det en belastning i forbenene smiley

  • #19   19. apr 2015
    Lisa - Hvis jeg slipper tøjlen, så galopere hun videre, men strækker bare halsen :o).
    Har ikke lidt tænkt det med at ride ind i noget, men kan være det der skal til.

    Nikoline - Jep, jeg har virkelig taget fat. Fordi min logik siger, at negativ forstærkning jo er at man ligger et pres og når hesten reagere, så slipper man. Hvis hesten ikke reagere så øges presset ( uanset om vi snakker til at stopper når hesten skal frem ). Men jeg kan og skal virkelig hive til før der er reaktion.

    Har nemlig terpet det 117 gange, både skridt/trav og omvendt, der duer det fint uden jeg skal hive fuld fart bak så og sige. Om end hun stadig ikke er topmotiveret for at komme af med presset, men idéen fiser ind.

    Og derfor har jeg også haft prøvet bare og hive til, fordi hun jo ellers ikke får nogen konsekvens så og sige, men desværre så bliver hun ikke lettere fortil eller forstår det bedre selvom jeg gør det 10 gange i træk. Og den trav der så kommer efter er jo så også derefter, med spændt tung dame der løber.

    Tøjle signalet bruger jeg i overgangene, sammen med ben eller stemmen. Det er egentligt lidt forskelligt. Hun er ikke redet helt for ben, heller ikke mht. retning hvilket egentligt ikke genere mig, det at bruge tøjlen - det genere mig kun, når jeg så skal hen og have fat.


Kommentér på:
Overgang fra galop til trav mm.

Annonce