{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.656 visninger | Oprettet:

Hvorfor sælger du ikke bare din hest ? {{forumTopicSubject}}

For tiden synes jeg at løbe ind i dette spørgsmål en del...

Hvorfor sælger du ikke bare dine heste ?

- Tænk hvor mange penge du ville have hvis ikke du havde hest..
- Det hele ville være meget nemmere uden hest; ikke besvær med at finde wrapballer til vinteren, få passet når du skal på ferie, holde hegn/foldpæle ved lige, græsse ind osv..
- du ville få meget mere tid til dig selv og os andre...

Jeg er alene i min interesse om hestene, min familie hjælper mig dog gerne, men derfor kan de godt komme med en bemærkning som overstående.
Det gør mig nu lidt ked af det, og jeg har haft det hårdt økonomisk derfor er det ikke rart at tænke på hvor meget hestene koster mig. Men jeg har haft hest næsten halvdelen af mit liv og ved slet ikke hvem jeg ville være uden mine heste, de er en stor del af mig..

Men hvad siger i til sådanne bemærkninger ?

Hvorfor sælger i ikke jeres heste ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor sælger du ikke bare din hest ?
  • #1   4. maj 2015 Kender godt til dette åndssvage spørgsmål fra mine svigerforældre af og det gør mig også ked af det og utrolig sur. Det er skam mit liv og ingen skal blande sig i det og det er jo alligevel mig, som betaler for det hele og som så alligevel har råd til at betale regninger, mad og benzin, så ingen problemer der. Hesten holder mig i live og uden ham ville jeg få angst og depression igen og det vil jeg helst undgå. Han er grunden til at jeg står op og morgenen og er glad og hvis folk ikke kan se det, så kan de rende mig!

  • #2   4. maj 2015 Min mor siger ofte når jeg kommer hjem fra stalden og har haft 10000 ting at ordne eller har haft et "uheld" med en frisk hest "dumme dyr, hvor ville det være meget nemmere hvis du ikke havde dem" jeg bliver så sur og ked af det. Jeg har lige gennemgået en process med salg af mine 2 heste og købt en ny. Det gjorde så ondt, også står fuldstændig uden hest? Det kunne jeg slet ikke forstille mig smiley

  • #3   4. maj 2015 Fordi at man heller ikke "bare" sælger sine andre dyr hvis man sidder lidt hårdt i det.. og heller ej sine børn.

    Jeg er, ligesom du, den eneste i min familie der har interessen for heste..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   4. maj 2015 Jeg forstår godt folks undren.

    især hvis man har børn og samtidig har det hårdt økonomisk.

    heste er en stor luksusting som både er dyrt og tager meget af ens tid smiley


  • #5   4. maj 2015 Jeg kender det godt det med at være alene om hestene, har jeg altid været min familie vil os syns det var meget nemmere ude så de kommer os af og til med sådan en kommentar, men jeg tager det nu ikke så personligt da ja hestene er mit valg mit ansvar, så de kan jo være lidt lige glade med hvad jeg bruger mine penge på. Men jeg kan så af og til os godt se det kloge i hvad de siger da jeg jo skal på STX næste år og der har jeg ikke tid til hestene kan jeg mærke men jeg kan bare ikke sælge så jeg har valgt at udlåne da jeg ikke kan klare tanken om at nogen andre skal eje mine heste hehe smiley


  • #6   4. maj 2015 Som oftest svare jeg bare at jeg ikke kan leve uden mine heste, de er nemlig mit frirum fra hverdagens stress og uden dem ville jeg slet ikke kunne fungerer.
    Men egentlig gider jeg bruge tid eller kræfter på alle de der "Jamen sælg da hesten" kommentare, lader dem bare gå ind af det ene øre og direkte ud af det andet smiley
    Mit liv, mit valg.


  • #7   4. maj 2015 Jeg forstår udemærket godt hvad du mener, og hvor du kommer fra.
    Jeg har selv på et tidspunkt haf hest, selv om jeg var på SU, og det var uden at låne så meget som en kr. af nogen. Jeg havde arbejde, studie og havde staldvagter/weekendvagter på rideskolen (så fik jeg opstaldningen billigere) og havde ikke tid til veninder (andet end dem der var på rideskolen) og havde ikke råd til nyt tøj, cafe og by ture mm. Så jeg fik økonomien til at hænge sammen på den måde.
    Nu har jeg job og hus og bil og hest, og har fint økonomi til det hele (hverken hesten eller jeg mangler noget)
    Men jeg har svært ved at skulle lægge øre til folk der fx. er på bistand som har hest, og som ikke har råd til fx. en uforudset dyrlæge regning, for i min verden (og nu ved jeg godt at det her er ret hårdt) hvis man ikke har råd til fx. en uforudset dyrlæge, så har man altså ikke råd til at have sin egen hest.
    Den slags udgifter er en del af pakken når man har en hest, og har man ikke luft i økonomien til den slags, så har man altså ikke råd til en så dyr hobby....
    For heste og ridning er dyrt, og uforudsete udgifter er den del af det.
    Men sammentidig er det også et spørgsmål om hvad man er villig til at ofre for at få råd til at have en hest.


  • #8   4. maj 2015 Jeg fik en kommentar fra min mor den anden dag som faktisk sårede mig vildt meget. Hun sagde "Pas nu på at hestene ikke bliver en for stor del af dit liv." Denne kommentar kom fordi at jeg lige havde haft kiropraktor på min hest, hvilket mine forældre begge synes var penge ud af vinduet.

    Men bare det at hun gav udtryk for at hun egentlig ikke støttede mig i min interesse. Det gjorde bare SÅ ondt, for jeg har et tæt bånd med min mor..

    Min far betaler for hestene, og gør det praktiske som kører halm og wrap ind. Han er ikke yay over hestene, men siger ikke noget. Min paplillebror er derimod træls, næsten hver dag skal vi høre på hvor dumme hestene er... Det er faktisk hårdt i længden...

    Nu har jeg ikke problemer med økonomien omkring det, og derfor er de faktisk endnu mere træls at få kommentarer på mit hestehold konstant..


  • #9   4. maj 2015 Jeg sælger ikke min fordi hun er det bedste jeg har. Jeg går gennem en svær periode for tiden med både angst og depression, hun er den eneste der aldrig ville dømme mig. Jeg har mine forældre, min psykolog og nogle rigtig gode venner/veninder der oså hjælper mig, men Natash er den eneste, som hjæper "rigtigt" så at sige, det er lidt svært at forklare.
    Har da tænkt det kunne være skide fedt at have 3000kr til mig selv om måneden, men så kommer jeg i stalden og ser min pony, og jeg vil ikke kunne undvære hende.


  • #10   4. maj 2015 Jeg må altså give AMT ret. Jeg forstår også godt folks undren, og især hvis man har børn og sidder hårdt i det økonomisk! Forhåbentligt kommer ens børn ALTID før ens dyr!

  • #11   4. maj 2015 Jeg har også stødt på de spørgsmål en del gange, og ærlig talt spørg jeg mig selv også om det i tide og utide. Jeg har ikke meget at gøre godt med og ja to heste koster meget i det lange løb. Nogen gange tænker jeg, "tænk hvis jeg ikke havde dem, hvor meget jeg så kunne rejse og se verden", da det altid også har været et ønske. Men når alt kommer til stykket tænker jeg så også, hvad så med min livskvalitet?
    For heste er mit liv og jeg har altid haft hest helt fra en alder af 11 år. Jeg tror ikke jeg ville kunne fungerer, hvis jeg ikke havde mine heste, det er mit frirum og de giver mig ro i sjælen, selvom de koster mig meget. De giver mig ubeskriveligt meget glæde og mange gode minder samt oplevelser jeg ikke ville være foruden.

    Så hvis jeg solgte dem, ville der uden tvivl komme et kæmpe tom-rum i mit liv, som ikke ville kunne erstattes af ferier, shopping eller mere tid med venner/familie. Mine heste er simpelthen en stor del af mig og uden dem, ville jeg i sidste ende nok ikke være glad. Heldigvis er min kæreste meget forstående og har med tiden lært, at se hvad jeg mener, og han er egentlig selv blevet meget glad for dem.





  • #12   4. maj 2015 Der var på et tidspunkt hvor jeg var ved at besvime flere gange om dagen, hvor en af mine undervisere på sygehuset(var i praktik) at jeg da skulle komme af med hesten når jeg havde så meget at tænke på at det påvirkede mit helbred men jeg sagde til hende at hvis jeg ikke havde hesten som mit frirum ville jeg slet ikke kunne klare det..

  • #13   4. maj 2015 Jeg kan ikke se at der er noget galt med spørgsmålet, når det bare er en undren eller folk (uden kendskab til heste) måske er nysgerrige på, hvorfor man beholder hesten på trods af besværet smiley

    Jeg kan sagtens forstå, at du bliver ked af sådanne kommentarer, især hvis din familie bliver ved med at spørge selvom du har givet svar, men man er jo også nødt til at være realistisk - hvordan vil du nogensinde kunne være realistisk omkring dit budget, økonomien og udgifter til hestene hvis ikke du vil tænke på hvor meget hestene koster "fordi det ikke er rart" ?

    Det koster jo netop en del penge at have hest, og står du ved, at du ikke vil sælge hestene på trods af besværet, der nogle gange medfølger, så er du jo altså også nødt til at være realistisk og indse hvor meget de rent faktisk koster smiley


  • #14   4. maj 2015 dem har jeg os hørt og især den hvis du ikke havde hest havde du været millionær nu..

    Min ene hest har jeg i de sidste 4år været bange for.. altså ridemæssigt, ikke fra jorden, har kun redet ham når nogen andre har trænet ham op.. og han har lige været syg med 3 gange sandkolik, som virkelig har kostet meget, og lige efter fik min anden hest konstateret mavesår som os koster utrolig meget i behandling.. både tid og penge..

    Men når folk spørger mig hvorfor jeg ikke sælger, siger jeg fordi jeg bliver en hystade som bar en i pokker, ingen ville kunne være i nærheden af mig overhovedet..
    Udover det tror jeg simpelthen ikke livet ville være værd at leve hvis jeg ikke havde min. 1 hest som min egen i mit liv..


  • #15   4. maj 2015 Jeg ville ikke kunne sælge min hest, da hun er en slags psykolog hjælp for mig, og min bedsteven.
    Hvis jeg havde økonomiske problemer (har været der), ville jeg gøre alt hvad der stod i min magt, for at ændre det. Om det så betød, at jeg skulle have to Jobs, og ikke kunne se min hest hver dag.


  • #16   4. maj 2015 Self. skal man være klar over at heste er en luksushobby= de koster mange penge. Det er jeg såmændt også, men synes mange gange at pengene i det tager for meget fokus, istedet vil jeg hellere fokusere på at nyde mine dyr. Vil helst ikke blive mindet for meget om hvor meget de koster mig.. Jeg elsker at gå ud i folden og kigge på dem, snakke med dem, ride en tur, og det vil jeg meget hellere fokusere på. For det er da noget der nager mig lidt, at det koster så mange penge at have hest. Men det er nu engang det jeg har valgt og ved som sagt slet ikke hvad jeg ville foretage mig hvis ikke jeg havde mine heste..

  • #17   4. maj 2015 Hvis folk siger sådanne ting til mig, svarer jeg blot at jeg forstår deres undring, men det er mit valg, mine penge. En ting jeg ikke ville leve uden, jeg prøver at forklare dem at deres synsvinkel kun er økonomisk og jeg mener min hest giver mig mange gange igen.
    Det værste jeg har været ude for er, at der var en som sagde at han havde ondt af dem som havde hest, jeg svarede blot at jeg ikke ville havde hans medlidenhed og hvis han så det som et problem kunne han bare gå. Hestene har hjulpet mig igennem så meget, og har været del i en meget stor personlig udvikling for mig, og det betyder utroligt meget. Men der er aldrig nogen der skal havde "ondt" af mig.


  • #18   4. maj 2015 Min hest giver mig noget at stå op til om morgenen.

  • #19   4. maj 2015 Jeg vil sige at selvom det er ubehageligt så er det netop vigtigt hele tiden at huske sig selv på hvad det koster. For det er nogen gange det der går galt når folk kommer i økonomiske vanskeligheder.. de vil gerne glemme hvad ting koster for det er meget rare smiley Og hvis man ikke kan forsvare over for sig selv at man bruger så mange penge på hesten, burde man måske slet ikke have den.. ? Jeg tog konsekvensen da jeg ikke længere kunne forsvare at der gik så mange penge og tid til hest hver måned og solgte min elskede hoppe jeg har haft i 8 år, siden hun var baby. I mit hoved er det ikke nok at sige "jamen jeg har aldrig været uden hest og kunne ikke forestille mig en verden uden".. For det kan man godt.. og der er altid heste at ride. Men det er selvfølgelig hårdt, især i starten! Det er vigtigt at kunne forsvare overfor sig selv og andre hvorfor man bruger de penge og alt den tid.. for så burde man heller ikke være ked af at tænke over det for så er det jo gennemtænkt smiley Hvis man ikke kan forsvare det burde man så spørger sig selv om det er det rigtige for en selv om de nærmeste. Især hvis der er delt økonomi og børn. Hvis det går ud over uddannelse er det jo heller ikke godt, eller at man må låne af bank eller familie/venner.. Så trækker man sit luksusvalg ned over andre og det synes jeg ikke selv er i orden smiley Men dette er jo også bare min egen holdning. Men kan sige at jeg selv traf det hårde valg fordi jeg ikke kunne forsvare at have hest overfor mig selv og andre. Jeg har kæmpet for det i mange år, men nu var tiden så inde til at stoppe det inden det gik galt økonomisk. For jeg ville tage min familie og uddannelse med i faldet smiley

  • #20   4. maj 2015 Og alt overstående er på trods af at heste altid har været hele mit liv gennem godt og ondt smiley

  • #21   4. maj 2015 Jeg har ikke egen hest, men halvpart 3 gange om ugen. Godt nok betaler mine forældre for part og undervisning, men dette er da også den eneste støtte de giver mig. Jeg får ingen moralsk opbakning, jeg står alene med stort set alt og føler at mine ridning(og faktisk også andre interesser) er en byrde for dem. Hvis mine forældre vil noget og jeg ikke vil med, så SKAL jeg alligevel melde fra hos hesten. Det ville da også være fair, hvis det ikke var fordi, at når min mor skal til træning eller spille kamp(Hun spiller softball) så skal vi andre aflyse vores planer.
    Min mor henter og bringer mig da også, men hvis der er noget hun vil til, så får jeg at vide, at jeg skal skynde mig, og nogengange er det som om jeg ikke engang må ride. Jeg bliver stresset fordi at jeg så ikke kan give mig tid til at gøre tingene ordentligt.
    Det lyder måske selvisk, men ridningen er mit eneste frirum og da jeg stoppede på rideskolen fik jeg næsten en depression, hvilket er noget jeg ikke har lyst til at genopleve.


  • #22   4. maj 2015 Og hvad skal man med alle de penge?? Og al den tid man får til overs??

    Og tomrummet i ens hjerte??

    smiley folk der ikke er til dyr, om det er hest, hund, kat eller kanin, kan næsten aldrig fatte at man gider bruge tid, energi og især penge!! På et dyr, man kan jo bare købe et nyt smiley

    Læst på kg at en brugte 6000 på en syg kat...i hendes omgangskreds rystede folk på hovedet. Hvorfor køber du ikke bare en anden? Du kan jo få en ny gratis..


    Ja, det kunne man, men dyr kravler lige ind i hjertet af en, folk der ikke har oplevet dette, kan ikke forstå at man bruger bruger tid og penge på et dyr, når man kan købe et nyt til en brøkdel af den pris man får behandlet det nuværende dyr for..



  • #23   4. maj 2015 TurboHesten: Kan sagtens følge dig smiley Sådan har jeg også altid haft det smiley Men når regningerne skal betales og man skal passe sit studie, arbejde, familie.. Så kan det bare ikke altid lade sig gøre smiley Men hvis det kan, så er det jo heller intet problem at man gør det smiley

  • #24   4. maj 2015 uhh den har man efterhåneden hørt meget smiley

    Får flere penge: Ja jeg ville da sikkert få flere penge, men aldrig vide hvad jeg skulle bruge dem på, da jeg sjældent køber til mig selv smiley

    Foder: Det er nemt nok at bestille foder hjem, og så levere de lige til døren, wrap/hø kommer direkte til stalddøren, og er der hele vinteren smiley

    Ferie: Dejlig med en undskyldning for ikke at tage udenlands, jeg kan ikke lide at rejse, så det passer mig helt fint at nyde DK på hesteryg smiley

    Holde hegn: Det er ikke svært, når ingen af de 3 i stalden går i hegnet XD

    Mere tid til mig selv og andre: Tid har jeg alt for meget af lige pt, og aldrig om nogle andre har tid i den lille by, de har jo travlt med deres smiley

    Hvis jeg sælger min hest, ved jeg at jeg ikke vil være den samme, jeg fik hest tilbage i 2008, og har faktisk været ret glad siden, og det har holdt mig igang og humøret oppe, har jeg en dørlig dag, køre jeg bare i stalden, for hestene/dyrene er det eneste der gør mig rigtig glad, har stadig ikke mødt en person kunne gøre det smiley så simpelt, sælger ikke min bedste ven, af den grund at han gør mig glad, og giver mig nogle fantastiske oplevelser, som jeg ved jeg ikke vil kunne få af en rejse, penge til alt andet eller lignende smiley


  • #25   4. maj 2015 Har dog ikke råd til hest mere, men har en kanin, som jo også koster lidt smiley Og min mormor og morfar spørger tit "Hvorfor kunne du ikke gå op i drenge i stedet for dyr?" Eller "Du kan jo alligevel ikke finde en lejlighed hvor du må have dyr" Jeg bliver slev utrolig ked af det, for har jeg ikke et dyr at tage mig af kommer jeg ikke ud af sengen om morgenen. Og jeg skal nok finde et sted at bo, jeg er ligeglad med prisen, jeg ved hvor meget jeg kommer til at tjene. De er ikke særlig moderne, og er stadig på den der "lad ikke dyret tro det er noget", så det pisser mig ekstra meget af når de kommentere min hunds opdragelse. Hun lystrer altså altid, og kan diverse tricks, men fordi hun ikke kunne det samme som deres gamle jagthund Pau er hun ikke god nok -.-" De rager mig heldigvis en høstblok, fordi jeg er godt i gang med at bevise de ikke har ret smiley Starter blandt andet på HHX næste år, hvilket de ikke troede jeg ville, fordi jeg 'bare' skulle være hundefrisør xD

  • #26   4. maj 2015 Jeg plejer at sige: "fordi jeg ikke sælger min bedste ven!"

  • #27   4. maj 2015 Nu kan jeg ikke lade vær med at tænke, om jer der ikke vil sælge fordi det er jeres "barn" eller "bedste ven" - er det så for altid eller kun indtil aldersgrænsen for stævner er nået? smiley

  • #28   4. maj 2015 For altid. Min er 131, altså en 2'er, og jeg er 19 smiley

  • #29   4. maj 2015 Calla: Nu er det jo ikke alle der rider stævner. Personligt står jeg selv med en sent uddannet, undermåler til en hest. Fremtiden for en karriere på stævnebanen er ikke just store. Jeg savner det og vil da gerne ud og starte, men forholdet til ham er bare vigtigere end stævnebanerne. Han har bevidst så meget overfor mig, og tanken om at han skulle være hos nogle andre, gør ondt i hjertet.. smiley
    Men når det så er sagt, så har du ret. Jeg kan ikke helt tage seriøst, når folk i annoncer mm. Skriver deres bedste ven for evigt osv. For så har folk jo valgt stævnerne frem for hesten smiley


  • #30   4. maj 2015 De ved ikke hvordan det er at være i så meget kontakt med et dyr der kan dræbe dig i en bevægelse hvis det er det den føler for, jeg har fået det dårligt når folk de har spurgt mig om det. Jeg siger sådan set til dem " gør det jeg gør lige nu lige her" og de ved ikke hvad de skal sige til det, så de bruger den undskyldning som jeg altid høre " de er så store ", jamen hvorfor tør du så ikke hvis det er så nemt og der ikke er nogen kontakt mellem mig og hesten? De skulle prøve af have sin egen hest og opleve sådan en fantastisk væsen, også sige det samme til dem bagefter. De er naive efter min mening. smiley

  • #31   4. maj 2015 Calla: nu er min så lige en hest smiley men min pony var jeg godt nok osse ked af at skulle af med. Men når at jeg var blevet meget for høj, og det ødelagde hans balance, og man for sine bedsteforældre (som betalte for denne pony) ikke ville beholde ham, hvis han bare skulle stå. Så har man ikke andet valg end at ride den (og ødelægge den mere) eller sælge den (var allerede køber til inde vi snakkede om det) så kan kun sige, havde jeg selv pengene som 14 årig (som skulle på efterskole og betale alt selv) havde jeg beholdt ham, til alt andet end ridning, og havde for længst parter til ham, havde jeg beholdt min dengang værende bedste ven smiley

  • #32   4. maj 2015 Jeg har 2 heste og tiden til dem begge er knap og pengene et små. Jeg fokusere hovedsageligt på men dressur hest og burde nok i andres hoved sælge min vallak, som jeg udlåner parter på.
    men jeg kan ikke få mig selv til sælge ham, da han har en meget hård fortid med misrøgt og folk der ikke forstod ham. Han er den første hest, jeg selv har betalt og han betyder alt for mig, da jeg købte ham i en meget svær periode i mit liv og vi har et helt specielt bånd.
    Min hoppe købte jeg, da jeg ikke kunne nå længere med min dressur på min vallak. Jeg er også ved at have et stærkt bånd til hende og jeg ved at vi kan nå langt sammen.

    Jeg er heldig at min kæreste støtter mig i det og han har fået et meget stærkt bånd til min vallak, så han har forbudt mig at sælge ham. Vi får det til at fungere her imens jeg er på su smiley


  • #33   4. maj 2015 Jeg siger heller ikke at det gælder for alle. Men man ser desværre en del, der gerne sælger deres "et og alt" "bedste ven" og huhej en pony/hest der "virkelig" betyder alverden for dem, for at kunne tage flere medaljer med hjem smiley

  • #34   4. maj 2015 nej men nu spurgte du så svare man jo af høflighed smiley

    hvis jeg en gang ender ud i ikke at kunne have min elskede hest, ser jeg ham kun i hænderne på en jeg kende, som har haft med ham at gøre (min part pige) ellers vil han kun aflives med hans fortid smiley nu har min 5 placeringer, er normalt stævne rytter, men har ikke redet stævne i snart 2 år smiley min hest er vigtigere for mig end en placering eller andet smiley


  • #35   6. maj 2015 Pyha, uden vores 9 heste, ville jeg kunne købe ny iphone hver måned man... Og JA det er fanme fristende !

    Meeen.... Jeg kan ikke uden dem. Jeg kan slet ikke tåle se andre med dem heller..


  • #36   10. maj 2015 Min mor støtter mig i min sport og resten af min familie men jeg har tit fået det at vide da min hest har et lille problem (stejler). men min familie ved at jeg bogstavligtalt ikke kan leve uden min hest, han er den eneste der holder mig kørende i hverdagen (har skoleproblemer ) og jeg skal selv sige til hvis han skal sælges smiley
    han skal i ridning i næste uge fordi han stejler og jeg ikke længere kan selv, smiley


Kommentér på:
Hvorfor sælger du ikke bare din hest ?

Annonce