{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
928 visninger | Oprettet:

Hest vil ikke frem {{forumTopicSubject}}

Hej, min vallak er begyndt at blive mere og mere strid og håber i kan hjælpe lidt smiley
Han har en partpige på 14 år som slet ikke kan få ham frem - når hun beder ham gå frem så stopper han op i stedet og stejler / bukker.

Hun får undervisning og de arbejder med problemet, men parten er lidt nervøs og selvkritisk og hun føler ikke at hun er "god nok".

Jeg leder efter nogle tips til fremaddrift og styrkelse af selvtilliden smiley hun kan ikke selv se sine fremskridt og synes det er synd..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest vil ikke frem
  • #1   17. maj 2015 Det kan være der er et eller andet sted, det gør ondt på ham og det kan være der for han ikke går frem

  • #2   17. maj 2015 Han har ikke ondt smiley

  • #3   17. maj 2015 og det er du sikker på, for det kan være tit derfor at de går i vejet og bagud

  • #4   17. maj 2015 Ja han er tjekket og har været i behandling for låsninger.. Han er helt fin nu, det sidder bare i hovedet på ham og så er det tydeligt at han har lært at han kan tage røven på parten fordi hun ikke er bestemt nok smiley

  • #5   17. maj 2015 Okay smiley

  • #6   17. maj 2015 Hvis du måske er der og hjælper hende, hvis man fx kan se på ham når han skal til at gøre det, og du så fortæller hende det og i sammen arbejder frem ad så hun får nogle gode oplevelser med succes og stille og roligt selv begynder at kunne ride alene og mærke de signaler han sender så hun kan nå at 'fange' ham i det før han når at gøre det smiley

  • #9   17. maj 2015 Du mener styrkelse af rytterens selvtillid, ikke?

    1) Ros, ros, ros! MINDST 80 % af alt hvad der kommer ud af underviserens mund skal være ros og MAX 20 % af hvad underviseren siger må være "ris" / arbejdspunkter. Fortæl hvad hun gør godt, vær entusiastisk når det kører. Jeg bliver glad i låget når jeg underviser og noget svært pludselig virker - og det viser jeg med glæde både med min krop og mine ord.

    2) Lav et setup som er dømt til SUCCES! Sørg for at det i træner er så nemt at det nok skal lykkes - men samme tid så tilpas udfordrende at det også giver en succesfølelse når det lykkes.

    3) Bed rytteren sige hvad der lykkedes efter undervisningen. Slut af med og spørge "Hvilke tre ting gik rigtig godt i dag" - "Hvad har du fået ud af dagens undervisning?" - "Hvad gik særligt godt i dag?" - "Var der noget som ændrede sig i løbet af undervisningen". Hvis hesten tre gange i træk siger "nej tak, jeg bliver lige stående - her er et bukkespring" og den fjerde gang går frem så vis din glæde og spørg "Hvad var anderledes denne gang?"

    Og så er der en meget enkel øvelse, som virkelig giver pote. Vi siger ofte "Åh nej det gik ikke godt og det gik ikke godt og det gjorde det her heller ikke.." men man kan forsøge at ændre tanken - hver gang hesten gør som vi gerne vil have siger rytteren ordet "JA" højt. Hvis hesten ikke vil gå frem og den så til sidst går fremad, så siger rytteren "Ja, ja, ja, ja!" for hvert skridt hesten tager. Det er vigtigt (!) at det bliver sagt højt - det skal ikke kun være i hovedet (underviseren må selvfølgelig gerne hjælpe, hvis eleven ikke selv lige kan se det fantastiske i at hesten går fremad, så stemmer underviseren selvfølgelig bare i: "Ja, ja, ja!")

    ... Jeg er lidt i tvivl om det jeg skriver overhovedet kan bruges, eller om det er hesten du gerne vil have tips til? smiley

    Held og lykke med træningen
    - F&F


  • #10   17. maj 2015 1000 tak for rådene smiley vil helst sikkert afprøve

  • #11   17. maj 2015 F&F - det skal jeg forsøge på mig selv smiley Altså ja ja ja smiley er selv for god til at være for kritisk til mig selv smiley så måske dette vil ændre mit fokus lidt smiley

    Mvh TT


  • #12   17. maj 2015 Tindur: det er sådan en FED og simpel øvelse som virkelig har noget power i sig. Blev introduceret til den ved et Amanda Barton kursus og den er altså bare god smiley !! Bruger det ofte når tingene kikser lidt og det skiftende fokus gør bare rigtig meget for træningen smiley

  • #13   18. maj 2015 Mit råd er. Drop kampen, der skal arbejdes med kommunikation, og grundliggende foratåelse. Muligt han ikke går frem fordi han ikke respektere hende som en der bør sende bede ham lave noget. Dette ville jeg arbejde med fra jorden. Lad dem blive venner fra jorden, få undervisning fra jorden. Når hesten lystre fra jorden på stemme og berøring. Kan hun sætte sig op og så det pludselig noget andet. Igen hesten spegler hende så er hun usikker, er hun i tvivl. Så vil hesten enten også være det, eller tage føre hatten. Så som med alt muligt andet der ikke fungere gå baglæns. Og tjek igen alle de alm ting. Tænder foder sadel bid ryg hovene osv osv. Når hesten siger fra, er der en grund. Held og lykke med den lille fyr.

  • #14   18. maj 2015 En pisk i hånden hjælper altid smiley

Kommentér på:
Hest vil ikke frem

Annonce