{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
968 visninger | Oprettet:

Hjælp, min pony halter! {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Jeg var i går ude på rideskolen med min pony, hun blev læsset helt som normalt og vi kørte afsted. Ude på rideskolen skulle vi øve noget til ryttermærke 4 prøven i morgen, dette var bestemt ikke hård træning og der var overhovedet ingenting at mærke i forhold til hathed...
Da jeg så står op her til morgen og går ud for at strigle hende er hun totalt halt på venstre forben... Hun er varm og hævet på det pågældende ben, men der er intet at mærke på højre. Hun har kraftig puls på venstre, men ikke noget usædvanligt på højre. Derfor tænkte jeg ikke lige umiddelbart forfangenhed, men en skade af en art?
Hun har været forfanget før, og jeg tænker at dette måske kan være forstadiet til forfangenhed igen?? Jeg har kølet hendes ben og hældt sand ud i hendes boks, jeg har også givet Flunimeg (smertestillende).
Hun har pga. af, at hendes "staldkammerat" har været forfangen, ikke været særligt meget ude i den sidste periode...
Mit spørgsmål er så: Hvad kan der være galt? og hvad kan jeg gøre på nuværende tidspunkt?
- Lea


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp, min pony halter!
  • #1   20. jun 2015 Jeg ville ringe til dyrlægen. God bedring til din lille hyp. smiley

  • #2   20. jun 2015 Mange tak smiley Jeg ser det lige an, til i aften...

  • #3   20. jun 2015 Det kan også være en hovbyld. Meget puls i benet betyder ofte meget/unormal aktivitet i hoven og når den ny er blevet halt fra den ene dag til den anden synes jeg det lyder, som en hovbyld.
    Hvor lang tid siden er det, den har haft smed?

    Men altså nu er jeg ikke dyrlæge, men skriver det ud for personlige erfaringer med min hyp smiley
    god bedring til den og jeg håber i finder ud af hvad det er smiley


  • #5   20. jun 2015 Det kunne også være en hovbyld(pulsationen), specielt når hun har været forfangen før (forfangenhed kan give hovbylder senere)

    Jeg er ikke helt sikker på hvad du skriver.. men til gengæld er det unormalt at hele benet bliver varmt og hævet ved både forfangenhed og hovbyld.

    Jeg ville være bekymret grundet pulsationen, ellers ville jeg godt have turde se det an. Men pt er der for mange uklarheder til at jeg turde.

    Og en lille bi-bemærkning. Det er ikke smart at give smertestillende. Det kan både være kontraindiceret ift hvad hesten fejler og det kan gøre dyrlægens arbejde væsentligt svære når/hvis de kommer ud, hvis hesten er "dopet".


  • #6   20. jun 2015 Jeg har for ca. en måned siden været i praktik hos en dyrlæge, og hun sagde for ca. 1 time siden, at jeg skulle give smertestillende og se det an til i aften eller evt. i morgen. Det er hvad jeg har gjort, og det jeg egentlig søgte svar på er bare hvad det evt. kan være... Men mange tak for svar smiley

  • #7   20. jun 2015 Det er et stykke tid siden vi har haft smed, han er bestilt og kommer i løbet af næste uge smiley

  • #8   20. jun 2015 Okay smiley

  • #10   20. jun 2015 Tror også på at det er en hovbyld. - Pludselig halthed, puls, hævet - alt peger i den retning. Har i en visitationstang i stalden? Bad hoven så meget som muligt, og få din smed eller dyrlæge til at skære den fri hvis muligt.
    God bedring


  • #11   20. jun 2015 Hvad du skal gøre ???!!

    Hvad med at ringe til dyrlægen i stedet for at skrive herinde.? smiley vi er ikke dyrlæger herinde , og det er stadig gratis at ringe til dyrlæger og spørge hvor lang tid det skal gå/ forbedringer evt før de vil ud og kigge til hesten ...


Kommentér på:
Hjælp, min pony halter!

Annonce