{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.292 visninger | Oprettet:

Min pony panikker, hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har part på en rideskolepony, som jeg rider fre-søndag og om tirsdagen.
Hun har et stort problem med at ville løbe (MEGET) hurtigt... Hun kan sagtens gå med bøjet nakke og det hele imens, men ligeså snart jeg prøver at bremse hende, ISÆR i galop, så standser hun helt op (nogle gange bakker hun ekstremt voldsomt) og tager hovedet helt op. Det eneste jeg gør er at tage lidt i tøjlen og lirke meget for forsigtigt, så flipper hun ud smiley
Hun gør det også hvis hun laver øgninger og jeg prøver at holde hendes hoved på plads smiley
Nogle der kan hjælpe? Er meget åben for ideer osv smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min pony panikker, hjælp!
  • #1   18. jan 2016 Jeg synes, at det lyder som om, du koncentrerer dig for meget om, hvor ponyens hoved er placeret. Selvom ponyens hoved er i (eller bag) lod, går hesten ikke nødvendigvis korrekt. Det vigtige er faktisk, at den bærer sig med bagparten og løfter ryggen. Hvis den gør det, så bærer hesten sig selv, og så skal man ikke tvinge hestens hoved ind. Så går den dér af sig selv. Hvis jeg var dig, ville jeg stoppe med at bede hesten bøje nakken. Det er meget usundt for den smiley

  • #2   18. jan 2016 Det fokusere jeg bestemt ikke så meget på, undskyld hvis jeg har formuleret det sådan, jeg arbejder på højkant på at få hende til at strække halsen ved at trave for længere tøjler, så hun kan komme dybere ned og derved løfte ryggen smiley

  • #3   18. jan 2016 Suuuk, gå med bøjet hoved, lirke i tøjlen, holde hovedet på plads og en hest der tydeligt viser ubehag - det løb mig lige koldt ned ad ryggen

  • #4   18. jan 2016 Det, Astrid nævner, er præcis hvad der fik mig til at tænke, at du presser hesten ind i en holdning, den ikke fysisk er klar til. smiley

  • #5   18. jan 2016 Astrid: som jeg lige har skrevet fokusere jeg ikke så meget på det! Har du en ide om hvad der kan hjælpe?

  • #6   18. jan 2016 Hun kan sagtens, er meget vant til at gå sådan hele tiden smiley
    Jeg prøvet blot, for ponyens skyld, at finde ud af hvad der er galt.
    Så hvis i har nogle ideer, så ville det være dejligt smiley


  • #7   18. jan 2016 Hvis du vil have hende til at gå frem og strække sig, så skal du jo netop ikke lirke på tøjlerne :). Så skal du give hende plads til at komme FREM, men hvor du stadig støtter lidt op på tøjlen, så hun ikke falder på forparten. Nogle heste flipper fuldstændig ud når man benytter sig af lirkemetoden, hvor andre, som min egen, er fuldstændig kold. Du er så heldig at have en hest, der rent faktisk siger fra, og siger NEJ, det her er ikke rart :).

  • #8   18. jan 2016 Nu er det jo et forum, så jeg kan kun forholde mig til det du skriver. Baséret på det lyder det ikke som om du samarbejder med din hest, men 'tvinger' den til at gå i en holdning den ikke kan bære hvorfor den reagere voldsomt, da den har erfaret at det er den eneste måde den kan få dig til at lette presset.

    Jeg har mange ideer, men jeg har svært ved at spille klogt når jeg ikke kan se hverken dig eller din hest i action.



  • #9   18. jan 2016 Astrid:
    Jeg har både Instagram og Facebook, hvor jeg har lagt video op, dog ikke af det dårlige, men...
    Hvad er dine ideer?
    Kan jeg gøre noget nede fra? Hun går med et rigtig tyndt bid, kan det hjælpe, hvis jeg får et tykkere? smiley
    Er der øvelser, som jeg kan gøre både nede og oppe på hesten, som kan styrke hendes ryg? smiley


  • #10   18. jan 2016 Eller bare øvelser, der kan hjælpe (behøves ikke at være til ryg) smiley

  • #11   18. jan 2016 Bomtræning! Bomtræning bomtræning bomtræning :D. Det er super godt til især ryggen.

  • #12   18. jan 2016 ridning handler om samarbejde, det handler om at acceptere at alt ikke altid skal se flot ud, men at man for at flytte sig nogen gange er nødt til at slippe kontrollen og lade hesten finde sig selv og tør stole på dig så den tør støtte sig til dig. Det gør man ofte ved mere eller mindre at slippe tøjlerne og ride frem til biddet, så hesten finder sin egen balance og stopper med et 'bukke nakken' og begynder at suge på biddet når du langsomt tager kontakt til munden.

    Jeg kan ikke guide eller hjælpe ud fra video eller billeder, jeg skal se en ekvipage for at kunne rådgive omkring hvad jeg synes der mangler, ofte er det små ting, en lidt for hård hånd, et træk på et forkert tidspunkt - det er jeg ikke god nok til at opfange på video. Desuden er det oftest lettere at finde rytter fejl hvis man selv prøver hesten. Find dig en dygtig underviser der kan hjælpe dig videre - det må være mit bedste bud.

    Personligt foretrækker jeg tyndere 3-delte messing bid der ikke er hule - eksempelvis sprenger, jeg synes ofte hesten har svært ved at arbejde og lukke munden hvis biddet bliver for massivt. Men igen, det kommer an på hesten og rytterens hånd.


  • #13   18. jan 2016 Okay, mange tak Astrid og Sacha, jeg vil prøve at snakke med min ridelærer om det smiley
    Hvis jeg slipper tøjlen, så fyrer hun bare afsted i fuld galop og standser ikke før jeg selv stopper hende smiley


  • #14   18. jan 2016 Sofie K
    At hun løber i galop, hvis du slipper tøjlen... kan det være manglende balance? smiley Har du problemer med at stoppe hende og stikker hun af? Eller er hun nem nok at stoppe, men løber bare meget, meget hurtigt i galop?


  • #15   18. jan 2016 Den har jeg selv prøvet, at hesten bare tonser afsted hvis man slipper tøjlen. Både med min nuværende pony, og min tidligere part.

    Det jeg gjorde var, at jeg slap tøjlen, havde kun en meeeeeeeget svag kontakt, og lod hesten løbe. Min tidligere part er rideskolehest, og typisk Fjordhest = pisse hamrende utrolig stærk. Tit kom jeg hjem med ondt i armene, fordi krikken lagde sig på biddet og jeg holdt hele hovedet i hænderne, samtidig med at jeg forsøgte at holde igen og sænke farten. Jeg red hende 1 gang om ugen til undervisning (efter jeg var stoppet med part), og de gange brugte jeg på i opvarmningen at fokusere på mig selv og min balance, og så lade hoppen gå rundt for "hippie-tøjler" som min træner kaldte det. Efter små 6-8 uger, så kunne jeg styre hesten i en rolig trav og galop, selv for en løs tøjle. Og det på kun 1 gang om ugen, hvor hun de andre dage gik med andre elever. Tænk på hvad du kan nå, når det er din egen hest ;). Mit bedste råd er at have en helt svag kontakt, evt stå i let sæde eller kun letridning, så finder hesten ofte selv ud af (er min erfaring) at det faktisk er meget rarere at gå og slappe af i gangarterne i stedet for at fare rundt som en skoldet skid i en papæske :).


  • #16   18. jan 2016 Jeg har nemt nok ved at stoppe hende, hun tager dog hovedet helt op i skyerne, men at standse hende er intet problem, jeg gør det jo altid forsigtigt når jeg standser hende, men som sagt er hun meget urolig og utryg ved tøjlen trods hendes alder smiley
    Sacha: skal jeg så bare lade hende løbe? smiley


  • #17   18. jan 2016 Ja :). Evt i en 20m volte, eller brug hele banen :).

  • #18   18. jan 2016 Okay, tak smiley

  • #19   18. jan 2016 Som de andre nævner virker omvendt psykologi (kald det hvad du vil) faktisk rigtig tit. Ofte løber hesten fordi den bliver forvirret over den manglende kontakt, og simpelthen ikke ved ved hvad den skal, og fordi den ingen balance har fordi den er så vandt til at du løfter den rundt i biddet og konstant har et tag i den. De heste der går fremad er ofte dem der er lettest at 'redde' igen, fremfor dem der bakker af på tøjlen af frygt for at du tager i munden på dem.

    Bare lad den gå fremad og bevar en let kontakt, øv dig i at bremse tempoet med sædet og din opstilling og slap ellers helt af. Rid masser af volter, hold skulderen på plads med udvendig ben og rund forsigtigt hesten af i takt med at den sagtner farten. Det er rigtig svært, men regl nummer et i ridning er at man IKKE skal bruge bidet til andet end støtte, det er din vægt og krop der skal samle hesten, ikke dine hænder.


  • #20   18. jan 2016 Sofie K
    Ja, så tænker jeg altså, at det er balancen, den er gal med! smiley


  • #21   18. jan 2016 Mange tak! Det gav mening! Det vil jeg prøve smiley


  • #22   18. jan 2016 Bidløse Madsen:
    Ja, det kan sagtens være! Hun er rigtig skæv, og meget stærk i højre side, dvs. at jeg har rigtigt svært ved at bøje hende til venstre, så tager hun hovedet op og virker meget forvirret smiley
    Hun er meget skæv pga chambonen som alle begynderne rider med, da de ikke kan styre hende eller holde nok ro i hånden til at hun kan falde til ro smiley


  • #23   18. jan 2016 Hvor kunne det ikke skrives bedre Astrid :).

  • #24   18. jan 2016 Sofie K
    Åh, ja det er svært med sådan en rideskolehest....


  • #25   19. jan 2016 Arme hest, hvis ridelæren faktisk ikke retter dig, og kommer med gode råd, og smider chambon på hesten til begyndere. Så vil jeg sige find en part et sted, og en dygtig underviser. Man kan ikke redde alle heste, og kræver på sådan et sted, at det oppefra prioteres at hestene har det godt. Blir tjekket får tjekket udstyr, og passer sammen med ryttere.
    Dette lyder det ikke til her.

    Som flere siger og skriver, der den rigtige måde at træne dette på, men passer udstyr ikke og rides hesten i smadder timen efter du forsigtigt har bygget noget op. Sørgeligt og synd for den, men for din udvikling, find et sted hvor du rent faktisk får undervisning. Samling er bæring. Vi kan ikke her se sige osv om du tager for meget eller lidt i tøjlen. Derfor underviser, men igen undervisere er et vidt begreb.

    Bedste bud hvis du fortsætter drop hovedtøjet og prøv i grimen. At styre hesten i bid er en illusion. Og har den tand problemer, bid problemer, nakke øm osv, kan en frihed uden bod måske gøre forskellen for jer.


  • #26   19. jan 2016 Mange tak Tina! Der er 3 undervisere fordelt ud over man-torsdag.. Min underviser har også forbudt at bruge chambon på hende eller andre i hendes timer, men de 2 andre undervisere har ikke, så derfor er det lidt svært... smiley

  • #27   19. jan 2016 Jeg ville også hvis jeg var dig i tillæg til ovenstående råd sætte en kapsun på og lære din hest fra jorden at bruge sig selv korrekt og strække sig frem. Dette gerne før du rider. Du kan bare pille næsebåndet af og sætte kapsunen over hovedtøjet og efter at have trænet for hånd så ride hvor du beder om det samme for løse tøjler smiley

    Mvh TT


  • #28   19. jan 2016 Den er redet FULDSTÆNDIG forkert og når det er en rideskolehest, så vil det være utrolig svært at ændrer på, da der er mange der rider den og de rider den alle sammen forskelligt.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #29   19. jan 2016 Der er mange ting man kan gøre, de fleste kan kun lade sig gøre hvis det er en part på en privat hest, en rideskolepony/hest bliver brugt til mange forskellig ryttere og har parter, jeg er ret sikker på at der er begrænsninger for hvor meget der rent faktisk har lov til, eks. Ride uden trense.

    Tag en snak med den ansvarlige for parten, bare så du ikke går igang med en hel masse nye ting smiley


  • #30   19. jan 2016 JM:
    Nemlig, jeg må ikke springe, ride uden sadel/i andet end hovedtøj osv smiley


  • #31   19. jan 2016 Hvis hun er skæv så skal det jo rettes op. Det er virkelig ubehageligt for den at blive redet når den har skævheder, låsninger mm.

    Havde bedt om at få den tjekket. Det går galt på et tidspunkt, når det gør tilpas nok ondt. :s


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #32   19. jan 2016 Sandra, det er en rideskole pony, man kan godt spørge men det er næppe sandsynligt at man som part har nogen somhelst indflydelse på hvordan og hvornår de synes at en dyrlæge skal tilses.

  • #33   19. jan 2016 JM: Det ved jeg udmærket godt, desværre. Jeg havde nægtet at ride på en hest der har smerter, det vil jeg simpelthen ikke være med til.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #34   19. jan 2016 Sandra, ja det er nok det eneste man kan gøre, så det skal TS jo så gøre op med sig selv smiley

  • #35   19. jan 2016 JM: Ja.. Det er en synd og skam, at man ikke kan finde ud af at yde ordentligt behandling mht. skævheder og låsninger på rideskolehest.

    Synes det ses alt for tit, at det ikke behandles og at hesten går rundt med rytter på selvom den har smerter og egentlig ikke burde bruges.

    Hun kan jo evt. prøve at gå til bestyrelsen, det værste hun kan få er et nej og så har hun i det mindste prøvet. Eller afhængig af hvor ung TS er, få hendes forældre til at kontakte dem.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #36   19. jan 2016 TS er 13 år, vi er enige om at det ikke er i orden, men nogen kampe er for store, hvis ens forældre kommer ind over uden evt. At have viden omkring heste, så kan det jo betyde at man bliver nødt til at finde et andet sted.

    Den der betaler orkesteret bestemmer musikken, det samme gælder på rideskoler, man kan appelere men den endelige beslutning tager ejeren af stedet i den sidste ende.


  • #37   19. jan 2016 JM: Helt korrekt, det er vi også enige omkring smiley

Kommentér på:
Min pony panikker, hjælp!

Annonce