{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.051 visninger | Oprettet:

hest med støv allergi hjælp {{forumTopicSubject}}

Min hest begynder altid at hoste hvert forår og har gjort det i alt den tid jeg nu har haft hende. Hvert år har jeg måtte tilkalde dr.dyrgod ud for at tjekke min hoppe, som lyder som en der er ved at vende vrangen ud på sig selv. Jeg har nu 2 gange fået taget blodprøver på hende for at finde ud af hvad der er galt. Men begge gange har prøverne vis negative i alt form for allergi. Intet at høre på hendes lunger heller. Hver gang er hun blevet behandlet med smertestillende, slim opløsning, og penicillin/antibiotika for vis nu der var noget. Men hun begynder at hoste igen så snart behandlingen er over. I går kom dyrlægen igen ud til mig, lyttede tjekkede hende igennem igen igen og som sad vanlig intet at høre eller noget dybt suk. Dyrlægen hade læst op på min hest journal og kunne så med 95% sikkerhed sige hun havde støv allergi. Så vi fik noget medicin til at udvide hendes luft veje/lunger og igen for en sikkerheds skyld lidt penicillin/antibiotika.

Så hvad ville i kunne anbefale at bruge til boks bunden?
Jeg er blevet anbefalet halmpiller. Men hvor finder jeg dem billigst i Østjylland ellers skal det leveres.
Undskyld at mit indlæg blev så langt håber i kan hjælpe mig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hest med støv allergi hjælp
  • #1   20. jun 2015 Fodre du med hø eller wrap? Mange heste kan ikke tåle at leve af hø, min pony kan sagtens tåle at stå på halm(så længe det bliver skiftet ofte) men han kan ikke tåle hø, så han skal have wrap. Det har holdt ham symptom fri at fodre med wrap istedet for almindeligt tørt hø smiley jeg har før brugt træpiller, ved ikke med priser smiley

  • #2   21. jun 2015 Hvis hesten har støvallergi, skal al hø og halm væk fra stalden. Giv hesten wrap i stedet for hø.

  • Katrine D
    Katrine D Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 7
    #3   21. jun 2015 Hej Janni
    Jeg har via blodprøve fået konstateret lagermiddeallergi på min Islænder, for ca 8 år siden.
    Han skulle have wrap, stå på andet end halm og alt i hans foder og nærvær skal være varmbehandlet.
    Sagen er bare den at han reagere på støv generelt, selvom det var en lagermiddeallergi han fik konstateret. Selv hvis jorden på folden er meget tør og det rører på sig vil han reagere ved at hoste et par gange.
    Jeg har prøvet mange slags strøelse i boks såvel som løsdrift også at holde ham i løsdrift hele året uden resultat.
    Tørv støver også når den bliver tør og har meget let støv. Desuden fryser det om vinteren. Ud med det
    Træpiller støver en del og har også let støv. Ud med det.
    Rsultatet er blevet: Kan jeg få rigtig god halm, står han på det. Er det et skidt halmår og det har fået vand inden presning, køber jeg halmpiller, da de støver mindre end halmpiller.
    Har jeg super godt hø som i år får han det og ellers køber jeg wrap.
    Bunden i min løsdrift er grus, som så vandes i tørre perioder.
    Generelt holder jeg stalden pinligt ren og fejer ALDRIG med heste inde. Støv og spindelvæv fjernes jævnligt.
    Hans allergi har ikke ændret sig siden den startede for 8 år siden. Han hoster altid en eller to gange når jeg sætter ham igang og ikke mere.
    Det gør absolut ingen forskel om han får eller står på det ene eller det andet men det skal være så støvfrit som muligt.


  • #4   21. jun 2015 Jeg giver hende hø som jeg ligger i blød i ca 30 min og skyller det efter bagefter inden hun får det.. jeg kan desværre ikke give hende wrap da hun har stor risiko for at blive forfanget/kolik når hun spiser det. Jeg fejer aldrig i stalden når hestene de er inde eller lige før de skal ind, da jeg selv syntes det støver alt gor meget og selv bliver sikaneret af alt det støv. Jeg har forsøgt i lidt under 14 dage nu at lade hende stå på træpiller. Men i guder hvor de dov støver som en sindssyg, jeg er tvunget til at vande hendes boks hverdag og stadig når jeg kommer over i stalden og skal fodre, står hun der og helt krid hvid af støv fra træpillerne også endes hovede. Hun er ellers normalt kuld sort i pæls.

  • #5   21. jun 2015 Jeg har læst mig frem til at halmpiller skulle være støvfrie og allergi venlige er det rigtigt nok

  • #6   21. jun 2015 Kommer helt an på mærket, i min stald bruger de halmpiller som bare støver som POKKER!! Kan intet gøre da det ikke er mig som betaler for dem smiley

Kommentér på:
hest med støv allergi hjælp

Annonce