{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.872 visninger | Oprettet:

støv allergi {{forumTopicSubject}}

min kære sheik er blevet syg med støv allergi. så har jeg en del spørgsmål jeg gerne vil have svar på.

1. er spåner det bedste for ham at stå på for det gør han nemlig nu.
2. kan jeg putte noget i hans foder fx fiske olie eller vand så det ikke "kradser/støver" i halsen
3. inden ridning kan jeg så lave kamille the med honning til ham så det smøre halsen eller er det bare noget fis.
4. hvad gør jeg når jeg rider på en ridebane med sand der støver. og ikke har mulighed for at vande den?
5. alt halm hø wrap osv. skal gøres vådt inden det skal ind i boksen men bliver det ikke klamt så
6. andre ting jeg ikke må
7. nogle der har et optrænings program der måske ville passe til en hest der har stået stille siden november? men med lidt ridning en gang i mellem hvor vi har troet han var rask??:D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  støv allergi
  • #1   9. maj 2011 Min gamle Citta havde støv allergi. Jeg brugte halm af god kvalitet og skyllede høet hver dag. På den måde var det kun få dage, at hun havde problemer. Spåner kan let støve mere end halm, hvis du får fat i de forkerte. Det bliver ikke klamt, hvis du nøjes med at skylle høet. Det er ikke nødvendigt at putte noget i foderet, det kradser ikke, det er støvet i næsen der er problemet. Du skal undgå den støvede bane, kan du ikke finde en græsmark i tørre perioder?
    Genoptræning, der vil jeg foreslå 30 min skridt hver dag i en uge og så lægge 5 min. trav på om ugen og når du er oppe på 30 min. skridt og 20 min trav, så 5 min galop på for hver uge.


  • #2   9. maj 2011 Ups jeg glemte lige at den stadig bør have 1-2 fridage pr. uge.

  • #3   9. maj 2011 jeg har selv en hest som er allergisk overfor ALT støv... svare på dine spørgsmål

    1. er spåner det bedste for ham at stå på for det gør han nemlig nu.
    ja spåner, eller træpiller... jeg bruger personligt selv træpiller, da de i mine øjne er meget bedre og billigere end spåner...

    2. kan jeg putte noget i hans foder fx fiske olie eller vand så det ikke "kradser/støver" i halsen
    vand er fint til at binde eventuelt støv... men hvad med at købe et foder som ikke støver??? et godt muesli fuldfoder uden for meget korn..


    3. inden ridning kan jeg så lave kamille the med honning til ham så det smøre halsen eller er det bare noget fis.
    i sommers da entertainer var aller mest syg, der fik han kamillethe inden ridning... IKKE honning... heste har ikke godt af alt det sukker... men en god omgang varm mash blandet på kamillethe var godt (ikke amindelig kamillethe som vi selv drikker, køb de hele, tørrede blomster for eks. i matas)

    4. hvad gør jeg når jeg rider på en ridebane med sand der støver. og ikke har mulighed for at vande den?
    hvis der er en tør periode og det støver meget, kunne du nok nøjes med at ride ture

    5. alt halm hø wrap osv. skal gøres vådt inden det skal ind i boksen men bliver det ikke klamt så
    fjern halm og almindelig hø HELT... selvom du vander det, vil støv partiklerne stadig være der... og er hesten allergisk, er den allergisk lige gyldig om den "spiser" det eller indhalere det...

    6. andre ting jeg ikke må
    du må ikke udsætte den for det den ikke kan tåle... "simpelt"

    7. nogle der har et optrænings program der måske ville passe til en hest der har stået stille siden november? men med lidt ridning en gang i mellem hvor vi har troet han var rask??:D
    start med skridt skridt skridt.....


    og så vil jeg sige, få taget en blodprøve på hesten, find ud af HVAD den er allergisk overfor.. så kan du undgå det HELT... plus dyrlægen kan få lavet en special lavet vaccine til din hest, hvor de bruger antistofferne fra din hest...

    det er en "dyr post" at få lavet og købe,... men det er altså 100 gange det bedste for din hest...

    jeg vaccinere selv entertainer, og har gjort det hver måned i snart et år...


  • #4   9. maj 2011 og ja spåener er gode, hvis det er de støvfrie. Træpiller skal holdes fugtige, ellers støver de endnu mere (det har jeg også prøvet)

  • #5   9. maj 2011 nu er det en mark jeg rider på men den støver bare en del! desværre fordi man har lavet spor. jeg kan desværre ikke ride på ture selv for at finde en mark jeg kan ride på og der står kun en med en anden hest og vi kan ikke sammen. så jeg må prøve og se om jeg kan få en anden med når det er så jeg har en på gå ben. for sikkerheden.:d

    men tak for råd. smiley


  • #6   9. maj 2011 Min afdøde pony havde meget støv allergi, han fik en sprøjte af dyrlæge hver månede eller hver anden. Det hjalp meget på hans vejrtrækning.

    Jeg red på støvet græsbane og der mærkede jeg ikke forskel end på en græsbane uden støv.

    Jeg brugte spåner, som jeg vander let om aftenen med en støvspreder (tror at den hedder det), det samme gjorde jeg med høet.

    Jeg brugte støvfrit musli.

    Han døde af alderdom og ikke støv allergi smiley


  • #7   9. maj 2011 mn har det samme jeg vander foderet og vander os hø og halmen smiley

  • #8   9. maj 2011 jeg har selv haft en pony med støvallergi så ved lidt om det smiley

    . er spåner det bedste for ham at stå på for det gør han nemlig nu.

    jeg ville tage den på trææpiller da der godt kan være støv i spåner

    3. inden ridning kan jeg så lave kamille the med honning til ham så det smøre halsen eller er det bare noget fis.

    jeg fik noget af dyrelægen som han fik 1-2 gange om dagen, ved ikke hvad det hed smiley
    tror bare det er noget fis smiley

    4. hvad gør jeg når jeg rider på en ridebane med sand der støver. og ikke har mulighed for at vande den?

    du er nødt til at undgå at ride på ridebanen så.

    5. alt halm hø wrap osv. skal gøres vådt inden det skal ind i boksen men bliver det ikke klamt så

    wrap er jo ikke støvet. hø vandedde jeg altid men for det skal virke ordentlig skal det gerne stå i 24 timer.
    halm bliver ret klamt.





  • #9   9. maj 2011 Min dyrlæge siger at min Zorro ikke burde reagere allergisk på støv fra ridebanen, men kun det der er i halm og hø. Han blev endoskoperet for at finde frem til hvad der var galt, så skal ikke kunne sige om denne skelnen mellem allergener der støver er specifik for ham..

    I starten fik han noget inhalationspulver for at lindre hosten, men nu kan han klare sig uden smiley Det eneste jeg ser til hans allergi er et eller to host under opvarmning. Min dyrlæge samt dyrlægerne på landbohøjskolen skrev til mig at den vigtigste behandling var ændring af miljø - dvs. ingen halm, kun vandet hø, spåner og udeboks og evt. supplement med medicin, hvis det er nødvendigt i perioder.


  • #10   9. maj 2011 hoster din hest af at få hø?
    min har har nemlig det samme hun kan bare ikke tåle hø for der er svampespor i, lige så snart jeg stoppede med at give hø var der ikke rigtig mere:) håber det måske kunne hjælpe


  • #11   9. maj 2011 han hoster alle steder mest stalden men aldrig under ridning kun 3 gange i overgang fra skridt til trav og det har han altid gjort. og det kun 1 gang han skal i trav han gør det. på folden hoster han når det er tørt udenfor og ellers gør han også meget når jeg strigler!:8

  • #12   10. maj 2011 hmm det lyder ikke så godt... min hest gjorde det samme men så stoppede jeg med at give hø og så var der ikke rigtig mere kun lige et par host når vi skulle trave første gang..:)

  • #13   10. maj 2011 Jeg vil lige tilføje ang vanding af hø, så er 15-30 min mere optimalt. Jo længere høet ligger i vand, jo mere næring trækkes der ud af det (bla sukker) Det kan jo for nogle heste være en fordel:-) Men er din hest evt sværere at fodre på, skal du være opmærksom på det:-)
    Jeg har gode erfaringer med secreta pro:-)


  • #14   10. maj 2011 Enige i hvad de andre skriver her. smiley

    Vil blot lige påpege at allergi ikke har noget med svælget at gøre, men slimhinderne i næse, øjne, lunger og evt. mund. smiley

    Så om foderet kradser i svælget skal du ikke tænke på. Det er støvet der er problemmet, og det er næse/lunger det går ud over.

    Derfor er kamille og honning lige meget, da der ikke er tale om hoste pga infektion, men hoste pga. irretation/allergi. smiley

    Og noget der er rigtig vigtig ved allergiheste; masser af luft! Hvis du kan have den i løsdrift, evt. en boks med padock, ville det være det bedste. Men ellers sørg for en MASSE foldtid til ham.

    kh tidl. ejer af en allergihest.


  • #15   10. maj 2011 min har ikke disideret støv allergi men er ret sart for støv. Amaretto står på halm som jeg vander hver gang jeg kommer nyt halm i boksen desuden får han wrap der ikke støver tvært i mod er det en smule fugtigt.
    Os ja det er goodt med masser af frisk luft og hvis i har en meget støvet bane må i ride ved naboen da en støvet bane ABSOLUT IKKE DUR TIL ALLERGIHEST!


  • #16   10. maj 2011 Min har haft støv allergi mange år, nu har hun også astma. smiley

    Jeg kan sige, hun har hostet, selvom hun har stået på spåner og fået wrap!

    Og hostede i løsdrift!!

    Nej, vandet hø bliver ikke klamt, når det ligger. Jo, hvis det ligger i flere dage, men ellers ikke. Det hjælper bare ikke min...

    Når banen støver - så holder du pause, hver gang det støver. Her kan jeg ride ½ omgang i galop, så holder jeg pause. Træls, men sådan er det jo.


  • #17   10. maj 2011 der er ingen andre baner i nærheden andet end en rideskole jeg ikke sætter en eneste fod på. de har alligevel også kun helt sandbaner så er min med lidt græs på jo bedre?

Kommentér på:
støv allergi

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce