{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.178 visninger | Oprettet:

Ny hest? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Jeg står i den lorte situation at jeg føler jeg har fået fat i den forkerte hest, selvom jeg kun har haft hende i 4 mdr er kemien der bare ikke, og jeg føler ikke jeg har et særligt godt forhold med hende.
Min mor og far er ikke glade for jeg vil til at havde en ny hest, idet de ikke syntes jeg har givet min nuværende en chance, idet jeg ikke har kunnet ride hende pga konstante problemer eller min depression.
Jeg føler ikke jeg har noget særligt bånd med hende, i starten var det okay, men der har aldrig dicideret været kemi mellem os, ligesom jeg har haft med mine ponyer.
Jeg føler ikke hun er den rette hest, hun er fantastisk sød og rar, men jeg føler ikke jeg værdsætter det nok, og jeg tror ærlig talt hun ville havde det meget bedre et andet sted end ved mig.
Min mor og far siger jeg skal give hende en chance, men det er lidt svært når det er kemien den er galt med, er det ikke?
Jeg rider ikke værd dag, og jeg har forsøgt at lave noget med hende fra jorden, give hende lange strigle ture, trække tur med hende, nusse og græsse med hende, men det forbedrer ikke rigtigt vores kemi, dsv, og jeg føler jeg har gjort hvad jeg kan for at forsøge og give hende en chance.
Jeg tror mit problem er at så snart jeg ser en ny, eller prøver en ny hest, bliver jeg fuldkommen forelsket uanset hvordan den er næsten, og jeg kan aldrig rigtigt mærke om det er hesten for mig.
Har i nogle tips til hvordan man ved når man har fundet hesten der er 'the one'? Når man prøver den.
Jeg er meget træt af at jeg kun har haft hende i 4 mdr, og at jeg bare ikke har kemien med hende, for hun er en rigtig dejlig hest, føler bare ikke der er noget specielt bånd eller noget.
Men jeg vil gerne hører jeres mening, hvad syntes i jeg skal gøre?
Hvorfor?
Hvordan ved jeg om en hest er den rigtige?

Jeg er meget forvirret og både min far og mor er rigtig træt af det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hest?
  • #1   26. jun 2015 jeg tror ikke på den her med kemi

  • #2   26. jun 2015 Jeg kunne aldrig drømme om at købe en hest, som jeg ikke kunne mærke kemien ved, når jeg var oppe at prøve den. Hellere prøv en hest en gang for meget end en gang for lidt.

  • #3   26. jun 2015 Hvad er det der gør du ikke syntes i har kemi ? smiley

  • #4   26. jun 2015 Synes det er lidt synd det altid er kemien som er 'undskyldningen'. Et specielt bånd opstår ikke på én dag, nej måske ikke engang på 4 mrd. Det kan tage år, at finde en helt unik connection. Fair nok du ik føler for hesten, men synes det synd at pga. Kemi at en hest skal ende lidt som kastebold.
    Så kan du evt. Låne en hest med forkøbsret - så kan den jo returneres hvis kemien ik er der (;


  • #6   26. jun 2015 Kundun nej jeg tror ikke på kemi, en dygtig rytter er i stand til at aflæse en hvilken som helst hest og derefter i stand til at "tale" et sprog hesten forstår, det handler ikke om kemi.
    selvfølgelig er der forskel på heste, og nogle er nemmere end andre, og man finder nemmere det rette sprog. i min optik er kemi altså ikke eksisterende udelukkende menneskets evne til at aflæse og tilrette sig selv, så tingene går op i en højere endhed


  • #8   26. jun 2015 jeg har et specielt forhold til alle heste jeg har arbejdet med, det giver noget særligt når man formår at læse dyret og finde sproget den forstår

  • #10   26. jun 2015 Jeg må indrømme jeg altid før har passet med den hest jeg har prøvet, uden rigtigt at tænke over det med kemi, for vi har bare passet sammen, men det er helt klar ikke sagen her.
    Du kan ikke få noget specielt bånd, hvis man ikke har en kemi.
    Jeg kan ikke specifere hvad det er der gør jeg ikke syntes vi har kemi det føler jeg bare slet ikke, det er meget svært at foklare.
    Jeg har ikke tanker om at bruge det som undskyldning, men jeg syntes det ville være synd hvis vi skulle blive ved at være sammen, hvis jeg føler og tror på hun ville havde det bedre et andet sted.
    Uden kemi kan man ikke få et specielt bånd.

    Tror jeg helt klart jeg vil bede om, problemet er bare alle mine heste er kommet fra den samme hestehandler, men jeg vil helt klart få min mor til at snakke med ham omrking at jeg kunne få den på prøve istedet for at købe den.


  • #11   26. jun 2015 Jeg er ikke enig.

  • #12   26. jun 2015 Om du passer med din nye hest kan jeg ikke svare på, men vælger du at skal have ny, så tag ud og prøv flere og gerne flere gange så den første ikke nødvendigvis er den bedste. Da jeg skulle have ny hest prøvede jeg mange, og der var da flere jeg synes var fede at ride og som jeg også prøvede flere gange. Ved at prøve anden gang får man ofte en anden fornemmelse. Da jeg prøvede hende jeg købte kunne jeg mærke en kæmpe forskel i forhold til de andre jeg prøvede.

  • #13   26. jun 2015 Du skriver at de alle kommer fra den samme sælger. Måske du skal udvide din horisont og prøve andre steder også

  • Michelle
    Michelle Tilmeldt:
    aug 2013

    Heste: 1 Emner: 3 Svar: 25
    #14   26. jun 2015 Det er først nu, næsten to år efter jeg købte min hoppe, at jeg føler, jeg har fået et tæt bånd til hende. Jeg synes det med manglende kemi nogle gange godt kan blive en undskyldning for, bare at give op med en hest.

  • #16   26. jun 2015 Nu har jeg efterhånden redet en del heste, og jeg kan tydligt mærke når der er "kemi" man kan vel betegne det lidt som en forelskelse. Nogle går ind for arrangerede ægteskaber, hvor man lære at elske sin mand, andre gør ikke.

    Jeg mærker det tydeligt når jeg har kemi med en hest, jeg mærker det i min mave og det føles helt rigtigt og man glæder sig til at træne/ride den eller bare omgåes med den smiley for mig har kemien ikke noget med rytterens evner og erfaringer, men en følelse inde i kroppen.



  • #17   26. jun 2015 Kemi, det er ikke noget jeg bruger. Alle mine træningsheste igennem tiden, og mine egne har jeg et specielt bånd med. Det handler om at sætte sig ned, læse hesten og gøre dem en smule personlige med hver deres træk og særheder. Fair nok at du ikke føler at du har fundet HESTEN, så må den jo videre hvis det ikke fungere. Det med at du tænker wow ved enhver ny hest er nok noget du skal have arbejdet på. Evt sæt dig ned og tænk nogle ting igennem. f.eks.
    hvorfor har jeg en hest? hvad skal den bruges til? kunne det klares med en part istedet? hvad vil jeg gerne opnå? hvor meget træning vil jeg lægge i det?
    Det er bare eksempler på spørgsmål jeg synes man bør stille sig selv.
    Og selvfølgelig skal man blive glad hver gang man ser den


  • #18   26. jun 2015 Jeg har altid haft det sådan at hvis jeg skulle købe en hest, så skulle jeg blive lidt forelsket i den, første gang jeg så den.
    Altså bare ved at se på den skulle jeg få sommerfugle i maven og tænke at den må jeg bare eje.
    Man kan vel sige at jeg stoler på min mave fornemmelse når jeg køber hest smiley


  • #19   26. jun 2015 Da jeg købte min DV købte jeg ham fordi han var sød at ride, stor og dygtig, alt det jeg manglede, men havde ikke nogen vild kemi med ham..
    Han brugte næsten 6måneder på lige som at begynde at vise personlighed, indtil da var han nærmest bar en robot..
    jo mere personlighed han viste jo gladere blev jeg for ham og nu er han sammen med min anden hest the one for mig, og jeg har et helt specielt bånd til begge mine drenge selvom jeg med den ene ikke følte kemi i starten..

    nogen gange handler det bar om tid, og 4måneder må jeg give dine forældre ret det er ikke at give det en chance..


  • #20   26. jun 2015 Jeg har ejet min hest i 3,5 år - der gik ihvertfald et år til halvanden før jeg havde lært hende at kende, hendes luner, forcer og temperament. Det tager tid og sker ikke bare hen over natten.
    Måske har du bare sat dig i hovedet at det skal ikke være hesten og så er det jo svært at fortsætte - det må du jo finde ud af med dig selv . Men jeg personligt synes ikke at 4 måneder er lang nok tid til at kunne konkludere kemi.


  • #21   26. jun 2015 Selvfølgelig skal der være kemi, men på et andet plan end f.eks mellem mennesker, man skal sætte sig i hovedet inden man prøver hesten, "hvad et det vigtigste for mig". for mig har det altid været personligheden hos hesten der er vigtigst, hvis jeg fik en hest som bare altid stod pænt på staldgangen, gik lige op i trailer, aldrig tiggede og altid lystrede mit mindste vink så ville jeg os lyn hurtigst komme til at kede mig.
    så ts, hvad er det præcis ved denne hest der gør at i føler at i ikke har kemi?, er det fordi den er for lydig/velredet/en robot, er det fordi den er for hoppet/hidsig/har sine egne meninger, er den for nervøs eller for cool til din smag?, kan hesten bare det hele så du ikke føler du kan lære den noget eller kan den intet så du ikke lære noget nyt fordi du skal fokusere på at lære den?. for at kunne arbejde med det og for at kunne forklare dine forældre hvorfor nytter det ikke noget at sige at i bare ikke har kemi, der er jo en grund til at kemien ikke er der, om det så er fordi at hesten på papiret er perfekt for dig men for kedelig i stalden, ja så er det jo fordi den ikke udfordre dig eller omvendt;)


  • #22   26. jun 2015 Jeg har samme problem.!! Jeg tog min bedste veninde med som jeg stoler mest på og hun hev i bremsen lige indtil hun kunne se om den nu også var god til mig.! Vi kiggede i 7 mdr og var ude og se flere hvor hun sagde nej vi venter.!! Hehe...

    Det har resulteret i den hoppe jeg har nu og som jeg elsker meget højt.! Smiler...

    Skal lige siges at jeg ledte efter en Oldenborg vallak, på de ca 160 der var ca. 10 år. Endte med en Pinto hoppe, på de ca 156 der var 5 år.! Men hun havde så godt et hoved og det føltes rigtig første gang jeg sad på hende.!! Smiler...


    profilbillede
  • Winnie L
    Winnie L Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Heste: 1 Svar: 22
    #23   26. jun 2015 Da jeg købte hest sagde min mand "Det er ligesom at købe en hundevalp, de er alle lige søde" Men nej, der skulle også være kemi. Da jeg så min hest første gang kunne jeg bare mærke det var ham. Han gav mig bare en ro i maven ingen af de andre heste gjorde. Han er ikke den perfekte hest, men han er verdens bedste hest.
    Så min opfattelse er også at der skal være kemi.


  • #24   26. jun 2015 Hej

    Jeg har stået i præcis samme situation som dig!! (Jeg har endda lavet et lignende opslag, tror stadig det er på min profil). Et år efter ville jeg ikke kunne forestille at have købt en anden hest. Positiv energi, tålmodighed (ikke blot overfor hesten, men også for sig selv) og målrettet træning kan flytte bjerge. Hun er nu blevet til den ridehest som jeg gerne vil have, og hun har virkelig lært mig ikke at give op.

    Mit bedste råd til dig: læg forventningerne væk, og ikke bare halvt væk - helt væk! Og så noget god og ofte undervisning. Så skal i nok finde hinanden smiley Og sørg også for at have hende med til forskellige ting som stævner og arrangementer - det giver en speciel følelse at være afsted med sin egen hest, for mig er det nærmest som en samhørighedsfølelse. smiley

    Kemi og venskab bygges over tid.. Jeg troede ligesom dig at det var noget som der var med det samme mellem hest og rytter.. Men min skønne hest har lært mig at det behøver slet ikke være tilfældet! Fordi nu er kemien der. smiley


  • #25   26. jun 2015 Nu er der spørgsmål om hvilken kemi du ønsker. Den hvor i bare kan arbejde sammen og ved om de gode og dårlige dage - eller hvor det er hende du føler du tager ud til når du er aller mest nede, og forventer at hesten skal trøste dig?

Kommentér på:
Ny hest?

Annonce