{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.242 visninger | Oprettet:

Ny hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Det står sådan at jeg lige har fået en hest af min mors ven til min venindes konfirmation. Ja... alt det er ret forvirrende da der ligger en masse bag. Men det er sådan at jeg fik en af hans avlshopper som jeg ville kunne ride når jeg har fået den genoptrænet da den har stået stille i mange år nu. Men den har lige fået føl som den jo så også skal gå med i noget tid.

Så ville jeg lige høre jer, hvor lang tid skal en hoppe gå med sit føl før det skal fravænnes fra moderen.
Og hvordan ville i starte sådan en genoptræning efter den har fået føl?

Jeg har haft egen pony flere gange før men det er første gang jeg får min egen hest. Kan godt se at det bliver en lidt større mundfuld efter at gå fra en pony på 137 til en på 165:D Men heldigvis er den ved at være lidt op i årene(17 år) så den skal bare lige sættes lidt på plads da den bare har gået på en stor græsmark i mange år smiley

Håber jeg høre fra fra nogen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hest
  • #1   16. maj 2017 Føl kan fravænnes, når de er 6 måneder smiley
    Så ville jeg snakke med en dyrlæge om et genoptrænings program, netop fordi det ikke er en ung hest, og så for at skåne den mest muligt, så det ikke går for stærkt.
    Evt. selv søge på google, og få inputs derfra. Der er ret mange forskellige programmer, hvis man bare søger.


  • #2   16. maj 2017 Tusind tak "Møffe". Det er nemlig helt nyt for mig at få et føl men har heldigvis lidt hjælp fra en anden men ville lige være helt sikker og høre nogle herinde fra smiley

  • #3   16. maj 2017 Tillykke med din nye hest. Ja at give den væk er gratis så koster det dem ikke noget at aflive hende. smiley Jeg bliver ked af at høre dig skrive at hun skal bare sættes lidt på plads... Hvis du ønsker en hest der ikke er din ven og partner, men gør som du siger ud af frygt så er det en god ide at sætte den på plads. Men ønsker du en ny hest der er din ven og som går rigtig langt for dig så vil jeg råde dig til at gå langsomt frem og have tålmodighed og forståelse for at det er svært og hårdt at skulle være ridehest igen i den alder. smiley Jeg tror at hun vil blive taknemmelig og rigtig glad for at komme ud og se verden, ud i skoven og for at få nogle der giver hende så meget tid og opmærksomhed som en ridehest får. smiley
    Jeg har holdt til på et stutteri i flere år. Hestene her blev striglet omkring 6 gange årligt... Så hvis de der hvor hun kommer fra har ligeså travlt som hvor jeg var, vil hun få en alderdom i luksus med all den kærlighed og opmærksomhed du forhåbentligvis giver smiley
    Ift hendes alder ville jeg nok starte med at træne hende op fra jorden først efter føllet er fravænnet.(longering i kapsun over bomme, ture i ujævnt og bakket terræn) Det giver hende andet at tænke på end at føllet er væk. Også kan du også lære hende at sadel er okay og at indparkere. Når du har gjort det i et par måneder (gå langsomt fremad). Så kan du begynde at skridte på hende og opfriske signaler. Skridt så ligeledes over bomme og i ujævnt terræn. Sørg for at hun får strukket overlinjen under hele forløbet så hun får trænet rygmusklerne. De er det vigtigste og det svage punkt hos en gammel avlshoppe. Efter en måned (ja det er længe men hun er en gammel hest der ikke har blevet brugt i mange år og har haft tyngdekraften og ryggen nedad i rigtig lang tid) kan du påbegynde letridning og med det et par uger kan du forsøge galop. Husk at balancen er nok rigtig dårlig så den skal trænes også. Det er næsten som at tilride dit nye projekt smiley
    Husk at få hende gennemsøgt af behandler (kiropraktor/Osteopat og dyrlæge) før du sætter dig i sadlen. Om et halvt år fra du starter med hende ca. har du fået din nye ridehest smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Ny hest

Annonce