{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
992 visninger | Oprettet:

Når hesten skal stå stille i 2 måneder {{forumTopicSubject}}

Hej ..
Jeg har en hest der desværre skal stå stille de næste 2 måneder, da vi skal havde et sår til at vokse sammen.
Tænker om i har nogen ideer som jeg kunne lave med hende, selvom hun ikke må særlig meget, andet end at gå en lille tur.
Hun har hø i sin boks, i et hønet, som jeg fylder op to gange om dagen, så hun hele tiden har noget at gumle i, og så får hun lucerne, så går jeg lidt med hende på stald gangen og tænker at jeg vil græsse med hende hvis hun gider at stå stille.
Hun er krybebidder, så lige nu er det ret slemt da, hun keder sig og stresser over hun skal være inde og ikke må noget.. smiley

- Men har I måske andre ideer til hvad jeg kan med hende for at stimulere hendes hovede?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten skal stå stille i 2 måneder
  • #1   18. sep 2015 Trækture er rigtig rigtig godt hvis det ok med dyrlægen. Såret skal have ro, omvendt heste er ikke som os, en hest der står stille får ikke pumpet blod rundt i kroppen. Mennesker har venepumper tror jeg det hedder, altså kan vi ligge på sofaen og kroppen pumper blod fint rundt vi healer. En hest der ikke bevæger sig, får ikke blod rundt, da deres blod pumpes rundt når hesten går via hoven. Var til et ret godt foredrag for nogle år siden. Derfor er det sundeste ofte ud og gå stille og roligt, men bevægelse, derfor de tit ryger på små sygefold, så små hesten ikke kan løbe, men store nok til de kan gå. Og græs rigtig godt, for at maven ikke går i stå. God bedring med såret. Bare det værste når man har skadet hest.

  • #2   18. sep 2015 Hvorfor ikk lave en lille indhegning, så den da kan komme og få lidt luft? (;

  • #3   18. sep 2015 Havde det været mig havde jeg spurgt dyrlægen om ikke fold er en mulighed.

    Jasmin havde et større sår på benet efter hun næsten kappede senen over ved at sidde fast i hegnet, og hun gik på fold alle dage. smiley


  • #4   18. sep 2015 Hm dyrlægen sagde ikke noget med sygefold. Måtte faktisk kun trække den på stald gangen 4 gange frem og tilbage så tit jeg kunne. Men ja, det mener hesten ikke, hun er ikke syg mere, så det forstå hun faktisk ikke rigtigt smiley
    Må lige høre dyrlægen, hvornår hun må komme på sygefold. Hun har dog et vindue, så lidt luft i hovedet får hun smiley
    og jo tak! Håber hun er god til at hele så hun kan komme lidt mere ud..


  • #5   18. sep 2015 Altså hun er pakket ind, fra hasen og ned. 8 forskellige lag har hun på, så det er faktisk lidt mere end bare et lille sår. Det er et stort hul, fordi hun ikke bare kunne syes sammen, så vi måtte skære noget af det af, og så skal hun hele op indefra, der skal ud på osv, derfor det tager 2 måneder smiley
    Så hvis hun skal på fold, så skal forbindingen skifte flere gange om dagen. og jeg må kun skifte det hver 4 dage og så hver 5 dage.
    Lige i dag, skal jeg skifte det i og der skal hun bedøves ellers kan jeg ikke komme til det.. Så det er lidt mere alvorligt end et sår. Det er faktisk et stort hul, hvor man kan se senerne.. smiley


  • #6   18. sep 2015 Jeg ville også til hver en tid lave en bette fold til den, der er ikke noget værre end en hest på boks der stresser, det giver hurtigt kun endnu flere skader.
    Godt nok ikke en ide til hvad i kan lave, men bare et forslag smiley


  • #7   18. sep 2015 Eller bare ud som normalt. Ellers skal du nemlig vente på at såret er helet FULDSTÆNDIG - det betyder ikke et lille sår, for det kan bare rives op igen. Det prøvede vi med Jasmin over en weekend og om mandagen rev det så op igen pga. krudt i måsen, så vi valgte bare at lade det tage den tid ekstra om at hele smiley

  • #8   18. sep 2015 Tror måske jeg lige skal vente en halv måned, før jeg kan det..
    Kan ikke lige få billeder ind, for så kunne I ellers se hvor slemt det er.
    Hun fik nemlig skåret en hudlap af, for at der kunne komme sundt hud/væv igen og for at det ikke skulle springe op igen smiley


  • #9   18. sep 2015 Av-av-av, okay så slemt..Godt nok kunne vi lige skimte senen, men det var slet ikke så slemt at det var et direkte hul..

    Er det fordi forbindingen bliver beskidt? Måske nogle tærrengamacher fra Hooks er en idé? smiley Dem havde Jasmin på hver dag i 3 måneder, for at noget var hårdt hvor senen var, så ikke flere sår eller noget kunne opstå der.

    Det er sådan en skal på, som beskytter senerne.


  • #10   18. sep 2015 Ja,. det er nogen god ideer I kommer med.
    Men ja hvis jeg kunne sende billeder så var det nok nemmere for jer, at forstå. Som sagt er der de 8 lag forbinding på, så hendes ben er på størrelse med et elefant billed smiley sådan ca, så det skal være en stor gamache på for at det vil hjælpe smiley
    Ja det er ret slemt, hun har et stort hul hvor vi så kan se senerne, så indtil videre så må hun kun det som jeg gør med hende, da det skal havde ro til vokse sammen, så senerne ikke kommer til skade smiley
    Tror det er derfor dyrlægen mener at den kun må gåes med smiley


  • #11   18. sep 2015 Det mener Knigge så bare ikke selv smiley
    Hun har fået humøret igen, så hun er klar til at arbejde igen.
    Da hun bare var syet sammen, var hun meget depri og ked, fordi sårvæsket ikke kunne komme ud og defor gjorde det ondt når hun skulle gå. Så hun trak på benet og var stok halt, nu efter det her kan hun gå og hoppe og stikke af, så hun skal så bare lige forstå at hun skal passe på sig selv nu smiley


  • #12   18. sep 2015 Da min dreng stod i boks i 3 måneder pga sår.
    Måtte jeg minimere hans adfærd så godt jeg kunne.
    Han begy dte væve og krybbebide.
    Han ha de frithlngende hønet.

    Når der var folk i stalden trak de ham ud og stillede ham på staldgangen så han bedre kunne følge med.

    Men for di. Og hedtens skyld så få fat i en massør for hestens krop går helt i stå


  • #13   18. sep 2015 Har også overvejet om der måske var andre der lige gad og trække frem og tilbage med hende, men den ide synes min forældre ikke om smiley
    Vil du have massør ud samtidigt med den står stille eller før man begynder igen?
    Tror ikke jeg ville være tryk ved at skulle havde nogen ud til hende lige nu. ar back on track som jeg vil ligge på hende smiley


  • #14   18. sep 2015 Ja i mens når hesten ikle bevæger sig og bar står får den super ondt og blodgennemstrømningen går næsten i stå.

    Havde. Massør til min 1 gang om ugen fordi hab faktisk blev så stiv han ha de svært ved at g gå.

    Min massør brugte så laser på såret for at skynde på helings processen..

    Min stod med back on track standgamacher 14 timer ad gangen
    Og når jeg var der eller folk tog ham ud fik han back on tra k dækken med hals på men dette var simpelthen ikke nok


  • #15   18. sep 2015 Okay spændende info!
    Lige nu kan vi ikke komme til såret, da det er et hul som er pakket ind i 8 lag smiley
    Men tænker når vi kommer længere hen at jeg vil havde en ud og tjekke op på hende .. Tak for rådet !


  • #16   18. sep 2015 Min fik laser uzen på en 2 cm tuk forbinding..

    Ville starte allerede nu for det går super hurtig den forkerte vej


  • #17   18. sep 2015 Okay,. jeg snakker lige med mine forældre, da jeg ikke står med hele bestemmelsesretten selv. Men kan høre at på det hele at bak on track er rigtigt godt til hende, nu hvor hun står stille

Kommentér på:
Når hesten skal stå stille i 2 måneder

Annonce