{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.027 visninger | Oprettet:

Problem hest {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Vi står med et kæmpe problem med vores 4,5 årige. Hun har overhovedet ikke nogen form for respekt for os mere. Det er gået helt galt den sidste uge, der har hun brast igennem ledet, igennem hendes boksdør, da den blev åbnet lidt, da jeg vil gi hende grime på. Presser sig igennem ledet, når vi trækker en af de andre heste ud. Går bare ind i folk og de andre heste. Trækker afsted med rytter osv. Har I nogle gode forslag eller ideer til vi igen kan føle os tryg når vi er i nærheden af hende, og specielt at hun igen lytter til vores kommandoer.
Hilsen Mette en bekymret ponymor


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problem hest
  • #1   19. okt 2015 Vifte med armene og råbe hvis det ik virker gi hende et slag (pisk)
    Og med hegn sæt en ståltrådsnet i grimen på hende så hun ekstremt stød smiley


  • #2   19. okt 2015 Måske bliver jeg upopulær nu..
    Men i er simpelthen nødt til at skære igennem! Sæt nogle klare grænser og overhold dem HVER gang.

    Tag evt en hingstekæde på, og gå med den. Når du beder den om at stoppe, så skal den bare gøre det, ellers skal der falde brænde ned. Ryk i den og bak den! Når den er nede på sin plads så ros!
    Gå lidt frem igen og stop og forvent at den reagere på minuttet! Gør den det ikke så skæld ud og bak den ned på plads igen og ros.
    Hvis du gør det rigtigt så kræver det ikke mere end en 3-4 gange før den har forstået budskabet og du er godt på vej..


  • #3   19. okt 2015 Har prøvet at vifte med arme og råbe, men ser ligesom ikk ned på dem der er under hendes øjenhøjde??... Har så også fået af vide at hun ikk fatter det der med at slå ud med træktov for at holde afstand.... Hun er en meget langsom lære, skal ha det af vide mange gange før det siver ind

  • #4   19. okt 2015 Tror hun lære rimelig hurtigt hvis hun får et ordenligt slag smiley

  • #5   19. okt 2015 Hingstekæden er nu blevet et most, og lige pt står hun med grime på om natten, da hun jo braste igennem boksdøren i går hvor jeg var ved at sætte grime på

  • #6   19. okt 2015 Måske, tvivler bare... Hun husker det nok her og nu, men i morgen er det glemt igen..... Men mon ikk det kommer efter x antal stød

  • #7   19. okt 2015 Er enig med Asker.. Hvis det gør ondt nok eller den bliver forskrækket nok så skal det nok sive ind.
    Det lyder jo som om den er ved at blive farlig at omgåes for jer.

    Har den respekt for kæden? Ellers må den jo få det.. Det er bestemt ikke sjovt at skulle rykke så voldsomt i sin hest at det virkelig gør ondt på den, men er det sjovt at blive trumet ned hver dag?


  • #8   19. okt 2015 Jeg ville ikke begynde med at give den stød.. Det er ikke en handling du kan være konsekvens med, og det er det du har brug for!
    Vær konsekvent i ALT omgang med den.. INTET er tilladt udover god opførsel! Og overdriv gerne dine "afstraffelser" så det siver ind..


  • #9   19. okt 2015 Det er ved at være farligt... Dyret har en kampvægt på 550 kg og hun ved det

  • #10   19. okt 2015 Vi må finde ud af et eller andet ude på folden, hun gik igennem ledet i dag. De går også med dækken på, så hun mærker nok ikk det på samme måde som om sommeren...

  • #11   19. okt 2015 Sæt noget ståltråd i hendes grime så hun får stød i hovedet (så skal hun nok stoppe)

  • #12   19. okt 2015 Jeg tror i ville kunne mærke en tydelig forskel hvis i træner med den som jeg beskrev ovenfor..
    At hesten bliver bedst om at holde sin plads BAG førehesten viser tydeligt hvem der bestemmer.


  • #13   19. okt 2015 Tak for input det var også de tanker jeg havde med hende.... Arbejdstid på ridebanen og tilsidst på fold... Ved også godt de øvelser ligger i hovdet på hende... lige pt er de bare godt gemt

  • #14   19. okt 2015 prøv "de 7 lege" - google det og du får en del links op
    fælles for dem er at man ender med at samarbejde med sin hest, frem for at man skal slås - en kamp man bare ikke kan vinde.
    jeg stod med to 3 års som gjorde hvad de havde lyst til, ikke hvad jeg ville. Og et par oldenborgheste i den størrelse er hellere ikke noget man bare smider rundt. men jeg fandt en westernrytter som brugte "de 7 lege". 3 mdr efter havde jeg to søde og nemme heste, som pænt sagt gjorde hvad der blev sagt. uden tvang/vold.

    det med folden. er der nogen heste som hun ikke enes med? er der mad nok? det er noget af det man bør kigge på først.
    men ellers prøv at sæt et gammeldags el-hegn op. jeg havde problemer med mine. ikke at de går igennem, men de læner sig over det, så pælene flytter sig. men jeg henter hø hos en ældre landmand, som har haft køer, og her kunne jeg låne et af de gamle el-hegn som virkelig slår. mine har ikke rørt hegnet i den sidste mdr siden jeg lånte det.


  • #15   19. okt 2015 Dem har jeg ikk hørt om før, så de skal i hvert fald prøves... mht hegn så sætter vi større styrke på... Det er fordi hun vil ha alt opmærksomhed, vi må ikk snakke med de andre uden hun braser igennem dem... Hun minder så meget om en møg forkælet møgunge... Og er sikker på at vi selv er skyld i det. Hun er et hovsa føl, lige pludselig var hun der, og vi har aldrig haft med føl at gøre, så vi blev enig om at vi alle skulle ku komme til hende og røre hende over det hele... Det kan vi os, nu tror hun så bare det hele handler om hende + hun egentlig bare tror at hun er en meget stor hund

  • #16   19. okt 2015 Hej send den til berider. så stopper den hurtigt med det . heste lure os meget hurtigt af .
    I er helt sikkert ikke kontante nok over for den og det har den luret hvis ikke den har en leder må den jo selv være det.
    Håber i får styr på den .


  • #17   20. okt 2015 Lyder mere som problem ejere smiley ikke ondt ment, tror de fleste af os har været der. Jeg valgte at få horsmanship træner ud. Netop fordi det er altså de ting vi gør som ødelægger hesten. Så jo man kan være heldig at banke den på plads, eller sende den ud og lære det et andet sted. Men hvis problemet er hos dem som håndter hesten dagligt. Kan man jo diskutere om den skal rette ind, eller i skal lære at kommunikere korrekt. Jeg er mest tilhænger af det sidste. Naturligvis skal sikkerheden være i høj sæde, og er i der hvor i siger i er. Vil jeg klart søge hjælp. Da det er blevet farligt.

    Men er nu ret sikker på, at når i lige får lært nogle konkrete ting, vil det blive meget nemmere for jer. Og jo hurtiger i starter op jo bedre. For som med alt andet jo længere tid de dårlige vaner når at være der, jo længere tid tager det at fjerne.

    God træning


  • #18   20. okt 2015 Tina: Kunne ikke være mere enig med dig!! Lige bortset fra det med at "banke" hesten på plads..
    Nu ved jeg ikke hvad det er du hentyder til, men min metode med at gå med hesten og bede den om at være "på plads" og når den ikke er det afstraffe den.. Det er virkelig en metode der virker.. Jeg har så god erfaring med det med mange forskellige heste,, Jeg mener dog ikke at det er at "banke"heste på plads..


  • #19   20. okt 2015 Det er også jordarbejde jeg havde i tankerne, men også at der er os selv som skal arbejde med problemet. Vi kan sagtens sende hende ud til nogen, men det vil helt sikkert blive det samme når hun kommer hjem igen... Vi har brugt gå/stå kommandoer før, så det er der vi gør igen + alle de andre fra "de 7 lege" Vi vil ikk banke hende på plads, det er ikk den rigtige metode, men hun skal lære at ha respekt for hegnet igen om det så er et stk tid med højer styrke eller noget i grimen... Det må tiden vise.... Til og starte med vil jeg stå ude på folden med hingstekæden på hende, mens en af de andre bliver taget ind

  • #21   20. okt 2015 Jeg vil anbefale at i får en dygtig jordarbejde underviser ud, da det der er farligt!

    Kan se at i er fra Nordjylland. Så kan jeg evt. hjælpe?


  • #22   20. okt 2015 Jeg vil foreslå at tage på et kursus, med eller uden hest. Der er et i denne weekend med Mike Kinsey, som kommer helt fra USA, han er super god! Du kan vist nok stadig nå det. Det handler om hestens adfærd og natur, og det tror jeg kunne være rigtig godt i din situation! smiley

  • #23   20. okt 2015 Nu har utrolig mange herinde sagt at du skal markere overfor hesten, at noget ikke er i orden. MEN glem endelig ikke at det modsatte er mindst lige så vigtigt.
    Husk at rose hesten til skyerne, når den gør noget rigtigt, også selvom det kun er en lille ting fx at den en dag holder pæn afstand eller venter i boksen, så ros den og fortæl den det er rigtig.
    Der er lavet mange undersøgelser efterhånden med både dyr og mennesker, der viser vi performer bedre med gulerod end pisk smiley


  • #24   20. okt 2015 Jeg ville få fat i en der er vant til at arbejde med problemheste og som ikke bare symptom behandler, men en som graver ned i årsagen til hestens opførsel og som er villig til at indlære en ny opførsel i stedet for bare at klappe den en og "vise hvem der bestemmer". Heste gør ikke noget for bevidst at være "frække" eller "fordi de lige kan." Der er ALTID en grund til en hests opførsel, fordi den ikke kan tænke forud og ikke kan planlægge. Derfor reagerer hesten på instinkter.

    En hest ude hos os, galoperede engang næsten ind i os og ud af hegnet. Vi fandt senere ud af at stødhegnets lyd havde skræmt den og den gjorde hvad instinkterne havde fortalt den - Den flygtede. Hegnet var åbent og det ene førte ligesom til det andet. smiley


  • #25   22. okt 2015 Det er ikk ret lang tid siden vi fik lavet personligheds beskrivelse af hende, og der er ikk noget som trykker hende, andet at hun er en langsom lære, så hun skal have de samme beskeder mange gange før de sidder fast.... Vi gik i gang med alm jordarbejde som vi har gjort før... Stå/gå dem fangede hun hurtig igen, og hingstekæden husker hun også efter en dag. Vi har sat styrke op på hegn og har haft en lille kæde på i et døgn nu, og hun har igen fundet ud af at hegnet slår når man kommer for tæt på, så nu holder hun lidt afstand... Vi er også begyndt at gå væk fra ledet, og ind på folden for at sætte træktov/hingstekæden på hende og de andre, for ligesom at lave et "fri rum" Vi vil forsætte med jordarbejde, da hun har svært ved at lære vores rum, men med en godt portion tålmodighed skal det nok komme.... De her 4 dage der er gået, har vi allerede fået en noget mere rolig dame, så tror det nok skal gå nu.... Tusind tak for alle jeres idéer, de var ret tæt på hvad vi selv havde snakket om

Kommentér på:
Problem hest

Annonce