{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.994 visninger | Oprettet:

Problem hest!!! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen... Har en dsp vallak som jeg købe som 5års, og da jeg købte ham var han ik tilredet... Men har nu i snart 3 år prøvet på at få ham tilredet uden held på ridebane, men i skoven går han fint! Han begynder pluslig at stajle og bukke med mig på ryggen! Hvad skal jeg gøre, nogen forslag??? Og ps han har ikke ondt nogen steder!:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problem hest!!!
  • #1   18. jan 2014 Det er ikke hesten der er problemet, men dig.

    Synes du skal sende ham i tilridning hos en professionel, eller få en dygtig underviser på, som kan hjælpe dig smiley


  • #2   18. jan 2014 Måske han keder sig på banen? Rid ham da i skoven, hvis han går fint der, og så hjem på banen efter skovtur, eller når han er nogenlunde tryg ved, at have en på ryggen.

  • #4   18. jan 2014 Den sorte pinto- synes ik du kan tillade dig at sige det er mig der er problemet når du aldrig har set mig ride og ik kender min hest, men har tanken om at sende ham tilbereder men vil helst selv ride ham da han er så specielt som han er!!:-)

  • #5   18. jan 2014 Der findes ingen problem heste, kun mennesker der gør hesten til et problem.

    Når du har forsøgt i 3 år, tyder det lidt på du burde sende ham hen til en der kan tilride ham, så du ikke for en endnu mere forvirret hest smiley


  • #6   18. jan 2014 Hvis du har prøvet og tilride ham i 3 år, så vil jeg sige at det er dig, som er problemet. Er han så ikke færdigtilredet eller?

    Desuden når du så skriver at det ikke er smerter, så må det vel være dig som er ''problemet''. Det kan aldrig være hestens skyld at du ikke kan håndtere den smiley


  • #8   18. jan 2014 Du siger den ikke har ondt, men har i haft en professionel til at tjekke hesten og tjekket at sadlen sidder som den skal.
    Og ja jeg ville finde en der ved hvad han/hun laver og få seriøs hjælp af en dygtig person!
    At man efter 3 år siger hesten stadig ikke er tilredet så er der noget helt galt, enten med hesten eller rytteren(som ofte det sidste der er problemet)

    Mvh Natasia


  • #9   18. jan 2014 Og han er tryg ved at havde en på ryggen men lige pludselig Explorer smiley

  • #10   18. jan 2014 Har du sadel på? Vis du har ska du nok få den tjekket

  • #11   18. jan 2014 det kan godt være noget i ryggen. En i min stald havde en hest der gjorge præcis det samme. Den havde et fuldstendigt ødelagt bækken og ryg smiley :'( smiley :'( smiley

  • #13   18. jan 2014 Prøv og hør her alle sammen, jeg kan sagtens håndtere ham, igen problemer der og har os 2 andre heste jeg ik har nogen problemer med!!!
    Har tilredet flere hest ind ham hvor der ik har været nogen problemer!!!
    Har haft min dyrlæge som er meget dygtig og omhyggelig til at kig på ham og han fejler intet!!!!


    Den sorte pinto- du kan jo bare komme og prøve ham også tror jeg vist nok du finder ud af at det ik er mig der gør noget forkert eller at jeg godt kan håndtere ham!!
    Synes virkelig ik du kan tillade dig at sige jeg ik kan håndtere ham!!!!!!!


  • #14   18. jan 2014 Har lavet meget horsemanship med ham!!! Og forlanger ik mere af ham på ridebane ind i skoven!!:-)


  • #15   18. jan 2014 Ts. Ingen grund til at bruge den hårde tone. Vi prøver bare at hjælpe dig... smiley

  • #16   18. jan 2014 Det stadig ikke ham der er et 'problem'.

  • #17   18. jan 2014 Du har skrevet dette emne for og få hjælp.. Fordi din hest stejler og bukker? Hvad er problemet så, hvis du siger du godt kan håndtere ham, og at du har tilredet heste før?
    Jeg beklager da, hvis jeg har stødt dig, men så kunne du jo lave en tekst som fortæller det lidt bedre. Så man som mig, ikke går hen og tror noget helt andet.


  • #18   18. jan 2014 Du er ligeledes 14 år. Og så har du prøvet i 3 år? Ergo var du 11 da du begyndte. Det hele siger altså lidt sig selv efterhånden smiley

  • #19   18. jan 2014 Det der er i det er at han opføre sig lige som om han har en brist i hjernen nogen gange eller et eller andet:-/

  • #20   18. jan 2014 Heste reagerer på udefrakommende og indefrakommende stimuli. Det er DET de gør, hele tiden.

    Din hests adfærd er en reaktion på en stimulus, enten indefra eller udefra.

    Ingen hest er en problem hest, men ofte er det en hest med et problem menneske.

    Er hesten tjekket af fysioterapeut? massør?
    Hvornår har hesten sidst fået ordnet tænder?
    Hvornår er sadlen sidst blevet tilpasser?
    Hvordan opfører hesten sig med anden rytter?
    Hvordan opfører hesten sig under jordarbejde?
    Hvordan opfører hesten sig under jordarbejde, med en rytter på?


  • #21   18. jan 2014 Prøv og hør her er "født" i en stald og har ALTID haft med heste at gøre lige siden jeg kan huske, ja det kan godt være at jeg var 11 år da jeg startede med ham men er en dygtig pige og har fået meget hjælp af min mor og min storesøster... Og de er os begge meget dygtige og har haft at gøre med heste hele deres liv!:-)

  • #22   18. jan 2014 Når hun siger han ikke har ondt, er han nok tjekket...

    Hvis jeg var dig ville jeg overveje at sende ham i ridning. smiley


  • #23   18. jan 2014 send ham da til en prof. når du ikke kan træne ham til og ride på banen

  • #24   18. jan 2014 Han opføre sig på samme måde med anden rytter


  • #25   18. jan 2014 Sys måske os det er liiige strengt nok at kalde trådstarter for selve problemet! smiley Er enig med jer i der altid er en grund til at heste agerer som de gør, men det kan ligeså vel være kommunikationsproblemer MELLEM hest og ejer!! Det kan også være tillært handling, en "fejlkodning" som hesten har lært og nu skal det så omkodes så den ikke gør det, på en elr anden måde...

    Når du har arbejdet med ham fra jorden med horsemanship har det så været på banen? Og har du longeret ham på banen, hvor han ikke bukker og stejler?
    Hvordan med stop, bak og gå-frem kommandoer har han fuldstændig styr på det? smiley


  • #26   18. jan 2014 når han gør det med andre har du haft en prof på han en rigtig berider hvis ikke prøv det

  • #27   18. jan 2014 Når det har taget 3 år, så fortæller det altså bare lidt om det hele.. Det jo ikke for at gøre dig trist, men jeg tror virkelig det er bedst hvis du for lidt hjælp fra en der er bedre til at tilride, hvis man kan sige det sådan smiley

    Held og lykke ihvertfald smiley


  • #28   18. jan 2014 Nicoline hvis hun kan tage den konklusion og kalde sin hest, et problem, så kan vi vel også tillade os at kalde hende problemet smiley

    Men som kloge DD skriver, så er det jo langt fra for og gøre dig trist. Men snak med din mor og søster om det, er sikker på at de kan hjælpe dig så smiley


  • #29   18. jan 2014 Det er ikke altid det er nok med en dyrlæge til at kigge på ryggen. En dyrlæge uden speciale eks. tænder ved ikke nær så meget om hestens tænder, som f.eks. en hestetandplejer som har taget en uddannelse specielt om hestens tænder. Ville få en fys eller massør ud og kigge? hvad med sadelmager? Tænder, de kan godt drille hvis du samler tøjlerne?
    Du kan sagtens være super god, men at bruge 3 år uden at analysere på dine metoder og gøren, må da give dig et signal om du nok har brug for hjælp udefra lige præcis til denne hest.


  • #30   18. jan 2014 Det kan godt være han gør det med andre ryttere også, men en berider ville stadig efter min mening være den bedste løsning. De er van til heste der kan være en mundfuld, og kan nok hjælpe dig smiley

  • #31   18. jan 2014 #28 det er mere måden det bliver skrevet på, og med tanke på at trådstarter er en pige på 14, så lyder det bare meget hårdt/voldsomt at skrive DU er problemet..

  • #32   18. jan 2014 Tja det kan da godt være at det lød lidt hårdt, men så er den vel heller ikke værre. Desuden har jeg skrevet at det langt fra var meningen og støde hende, og det var det ikke.
    Men det er ihvertfald heller ikke hesten som er problemet.


  • #33   18. jan 2014 smiley

  • #35   18. jan 2014 Jeg er enig med flere af dem, der allerede har skrevet, men dynes dog, det kan siges på en pænere måde smiley
    Jeg synes, du skal få tjekket hesten af en kiropraktor, få tjekket tænder og få tjekket sadlen. En heste bukker og stejler ikke "bare for sjov",der er altid en grund - typisk smerter eller en dårligt tilpasset sadel. Når jeg kigger på hestens profil, går den også med et for langt bid.


  • #36   18. jan 2014 Har ik det bid på ham mere det var kun en gang han havde det bid i:-)

  • #37   18. jan 2014 Okay, jeg vil ikke skrive at du ikke kan håndtere ham, selvom det muligvis kan være problemet smiley

    Jeg har selv stået med en pony der gik så fint, så fint på tur, men altid var 'fræk' når han kom på banen, ikke ville dreje, små stejlede og 'skabte sig'. han var dog så heldig at vi ikke har betragtet ham som fræk, men istedet har fået hjælp af undervisere og folk som kunne rette ham.

    Der var tre overordnede problemer:
    1. Han var blevet håndteret meget forkert i en ung alder
    2. han havde meget arvæv efter kastration
    3. Han var låst i venstre hofte (og generelt hele kroppen)

    Det fandt vi først ud af for et par år siden, og arvævet er meget kort tid siden. Grunden til jeg nævner arvævet er følgende grund:
    Når hesten går på banen skal den løfte benene mere og bruge flere kræfte rpå at få dem gennem bunden end på en sti. det trækker i arvævet hvilket ca. svarer til at blive stukket af en hveps mellem benene. Det er altså utrolig smertefuldt for hesten, men det er yderst sjældent man finder det, fordi folk bare ikke tænker over det. Prøv at få ham tjekket for arvæv, det kan være det, jeg har set op til flere heste som pludselig blev en drøm, bla. sorteper, som nu pludselig er begyndt at opføre sig godt på banen, og er blevet glad for at arbejde smiley


  • #38   18. jan 2014 Der findes ikke problem heste det er noget man gør den til...
    Har selv købt mange heste som skulle være problemhest i følge tidligere ejer men jeg har aldrig haft problemer med dem. Så måske du prøve at få en til at hjælpe dig måske skal han bare håndteres på en anden måde end de andre heste du har tilredet alle heste er jo ikke ens smiley


  • #39   18. jan 2014 Nej hårdere aldrig en hest på samme måde, håndtere hesten efter dens behov! smiley

  • #40   18. jan 2014 jeg har kun læst halvdelen af tråden men tænker får du undervisning hvis du gør så skift til en anden syntes heller ikke han skal sendes hjemme fra det er dig og hesten der har et problem sammen så ingen grund til at en anden skal ride ham for det løser det ikke. tror du skal have andre øjne på jeres ridning;) held og lykke her fra

  • #42   18. jan 2014 Find du dig hellere en professionel til at få ham tilredet. Det siger et og andet om dine evner - I FORHOLD TIL HESTEN - når du har skulle bruge 3 år på at den stadigvæk ikke er ridelig på banen. Hvis du har prøvet at tilride ham i 3 år, og har tilredet heste før ham, så fortæller du mig da ikke, at du som 8-10 årig har tilredet heste? For det er da i hvert fald uansvarligt smiley

  • #43   18. jan 2014 Har tilredet en hest før ham og de andre under den tid jeg har haft ham!:-)

  • #44   19. jan 2014 Masalo- tager altid kampen op med ham!:-)

  • #45   19. jan 2014 Melanie: Det er en hesteejer/træners fornemste opgave at lytte til hesten. Du er nødt til at se i øjnene, at hesten fortæller dig noget, når den gør, som du beskriver. Jeg vil endnu engang råde dig til at få tjekket ham grundigt af både kiropraktor, tandtjek (en hest kan også have ondt i tænderne selvom den ikke har bid i munden - evt. pg.r af tandspidser), og så få en sadelmager til at tjekke sadlen smiley

  • #47   19. jan 2014 Nå ja, en tilføgelse til mit tidligere svar, som jeg glemte.
    Han havde jo som sagt også en låsning i venstre side af hoften hvilket gjorde at hver gang han skulle dreje, blev det to store smerter (og man drejer meget på en bane) hoften, som låste, og arvævet der gjorde p*sse ondt.

    Prøv virkelig at få det tjekket, for det gør bare stor forskel!


  • #48   19. jan 2014 Jeg ville ikke sende den i træning, jeg ville få en dygtig underviser ud til at hjælpe. Så det ikke bare er hesten der lærer at blive redet, men at du også lærer hvordan den skal rides smiley

  • #50   21. jan 2014 Ville nok også få den sendt til en prof, hvis den er tjekket i begge ender.
    Med hensyn til "problemhesten." Jo, det kan sagtens være dig. Du kan være nok så dygtig, men måske passer I bare ikke sammen? Hvis det tager tre år at tilride en hest er der noget galt. Ingen har sagt at du ikke er dygtig, men måsle var du bare ikke parat til det da su startede. smiley


  • #51   21. jan 2014 TS, står du af når han bukker?

  • #52   21. jan 2014 Nej jeg hopper kun af vis jeg er ved at falde af

  • #53   21. jan 2014 Jeg syns du skulle få et par professionelle øjne på det, der igen her har set problemet. Jeg ville tilbyde, men har desvære igen kursuser i Sønderjylland planlage for i år. Det betyder ikke at du skal send ham i ridning, bar at der er en professionel der kan vejlede dig angåene mulig måder at for ordnet problemet på.

  • #54   21. jan 2014 For mig lyder det som om at han har fået lært at bukke og stejle på banen. Det giver ikke mening, hvis han har ondt, for du kan jo ride ham i skoven. smiley
    Mit råd er at tage den heeelt med ro i ridehuset, få gerne en til at gå ved siden af og guide. Når I har haft lidt god tid derinde (fx bare én runde i skridt), så er det ned af hesten og ud af ridehuset. smiley
    Så kan du laaaangsomt forlænge tiden I er i ridehuset og gradvist begynde at ride uden hjælper. .)


  • #55   23. jan 2014 Jeg har selv en unghest som lige pt holder vinter pause, jeg har en dygtig veninde som kun tilrider og en rigtig dygtig underviser, der træder til hjælp når foråret begynder at komme. Jeg har selv sendt min hest til tilridning, men der fungerer min hest overhoved ikke og han var hel ved siden af ham selv da han kom hjem, så det er ikke alle heste der kan klare en tilridning uden for trygge rammer, og det er helt fair. Jeg tror at han misforstår dig, har selv hjulpen med at uddanne et par heste, som bukkede når jeg forsøgte at lære dem noget nyt, dette er ganske normalt og hvis din hest ikke stejler normalt, ikke i skoven, ikke hele tiden på banen, så er det bare med at klø på sammen med en dejlig underviser, som kan hjælpe dig godt på vej. Det kan også være fordi han har fået den unode kodet ind, på grund af utryghed??? Når du laver horsemanship, bruger du så klikker? For hvis du gør det, kan du også bruge den når du sidder på hesten ???? smiley

    Alt held og lykke fremover

    Lige til jer andre, vi som brugere burde da kommentere positivt, ikke alle ved alt, det er vel derfor vi har formuerne, så vi kan hjælpe hinanden, ikke for at belære hinanden, om hvem der er bedst og hvem der ikke kan finde ud af at ride. Man kan sagtens havde et problem med en hest, men det betyder da ikke, at man ikke kan ride hesten ordenligt. Synes bare vi burgere, kan være temmelige hårdere ved hinanden, hvilket er lidt synd efter min mening smiley


  • #56   23. jan 2014 Horsemanship er al omgang med hest Anja, så jeg håber lidt at det var en tastefejl, og at du mente jordtræning smiley

  • #57   24. jan 2014 Mente jordtræning smiley

  • #59   24. jan 2014 Birkelund - Hun skriver jo selv at den ikke har ondt, så må man jo gå ud fra at den er tjekket fra den ene ende til de anden. smiley

  • #61   24. jan 2014 Birkelund - Det er jeg enig i, men hun spørger ikke om den har ondt. Det eneste hun gerne vil vide er, hvad hun skal gøre ved sit problem. Folk herinde er virkelig hurtige til at sige "det lyder til den har ondt." Når hun skriver at hesten ikke har ondt, går man ud fra at hun mener det. Altså må det være rytterens fejl på en eller anden måde da hesten ikke kan tænke "hey, lad os have det lidt sjovt og hoppe rundt med rytteren. Bare for sjov!" smiley

  • #62   24. jan 2014 Hold da op... Sikke en tråd..TS- Det kan godt være din dyrlæge er dygtig men er han uddannet kiropraktor?? Nej vel! Få en kiropraktor ud og få din hest tjekket i hovedet og røv. Det tyder på at den har ondt men skjuler det bedre i naturen end på banen da han nok er tryg der kontra naturen og tør at sige i fra:-) Jeg tipper på smerte når han kan gå fint i naturen... Hvordan rider du ham i naturen? Får han strække sig mere frem der end hvad han får på banen? hvis ja så måske det er KS. Få han røntgenfotograferet. Min venindes hest har en mild form for KS. Han kan rides frem og ned for så strækker ryggen sig og skiller tordentapperne kontra hvis han trækker ryggen sammen så tilter han fulstendig. Hun har brugt år på at få ham rid bar da han eksploderet ved forkert ridning.... smiley

  • #64   24. jan 2014 Har har tanken meget i starten, at jeg havde en mistanke om at han måske havde ondt i ryggen, men har snakket med prof folk om det og skal ha en massør/ heste hvisker på ham igen! Men har os haft tanken om det måske kunne være gjordkrampe men nu må jeg se hvad massøren siger!:-)

  • #65   24. jan 2014 Ts var det ikke dig der bad om hjælp? Folk siger du skal sende den til en prof. Fordi du nok ikke er dygtig nok. (sorry hvis jeg lyder sur) ^.^

  • #66   24. jan 2014 Ja men nu ved igen af jer jo hvordan jeg rider så folk kan ik tillade sig at sige jeg ik er dygtig nok!:-)

  • #67   24. jan 2014 Nej men et ældre meneske med mere erfaring vil altid kunne hjælpe.

  • #68   24. jan 2014 Har jo ligesom os fået hjælp af både min mor og søster.

  • #70   24. jan 2014 TS - En massør og en kiropraktor er IKKE det samme... Ej heller en hestevisker... En massør løsner op stive muskler og er noget man(i min verden) bruger som en luksus ting til sin hest/ til en hest der arbejder hårdt.. En kiropraktor tilkalder man når man mistænker at hesten har låsninger/skævheder e.l. i skællettet og at den derfor har smerter... En kiropraktor assisterer dr.dyr og har en ekspertise i hestens skællet og muskler noget dr.dyr ikke har medmindre han/hun har videreuddannet sig... Så få en kiropraktor ud til din hest hvis du vil hjælpe den... Og måske en underviser der har erfaring med hestens biomekanik efterfølgende da der aldrig skader at lære noget nyt.. smiley
    Mvh TT


  • #71   25. jan 2014 Min venindes frieser har været rigtig strid på banen, meget stiv på venstre volte og ville ikke venstre galop, bukkede nogle gange når man forsøgte sig med venstre galoppen. Vi rider rigtig meget i skoven og der har intet været, bortset fra det altid er højre galop han springer i når vi galoperer.. Hun har netop haft kiropraktor på, som også er dyrlæge, da hun tænkte noget i skulderen måske var låst. Efter maaaange bøjeprøver og longering opdager kiropraktoren en lille bitte halthed på venstre bagben. De ku ik finde ud af, hvad det er så i næste uge skal han hjem til kiropraktoren hvor de lægger blokader i hans ben for at lokalisere smerten og evt finde ud af, hvad årsagen til det kan være.. smiley
    Skriver det bare for at fortælle dig at der, som andre siger, smiley kan være mikroskopiske ting som vi ryttere simpelthen ik kan se.. Ved ikke om en massør vil kunne finde sådan noget, kommer nok lidt an på hvad det er.. En hestehvisker vil nok kunne få noget info fra hesten om, hvor det evt gør ondt, men måske ikke årsagen til det.. Så overvej en kiropraktor, i første omgang evt? smiley
    Og så mener jeg forresten stadig ikke DU er problemet, er sikker på du gør tingene så godt du kan smiley


  • #72   25. jan 2014 Når det tager dig 3 år at tilride, så jo så kan folk godt dømme din 'kunnen'.

  • #73   25. jan 2014 Melanie:
    Der er klart noget, som du ikke ved eller ikke ser hos hesten og der udløser så en uheldig opførsel.
    Når man ikke har ser jer arbejde, så er det svært at vide bestemt, hvad der er fejlen, men var det en PC du sad ved, så ville den nok blive omtalt som en "fejl 40".


  • #74   21. nov 2014 Okay selv om det tog lidt tid har jeg læst hheeellleeee emnet smiley

    Og jeg har selv en hest der går supper fint på tur selv med en gøene hun efter sig:-)
    Men på banen laver hun alllee mugelige små spring og stejler og stikker af med en hen mod udgangen osv osv.. Men i jordtræning er hun fin på bane smiley

    Hun ska snart have hjælp af en rigtig god western træner til at komme ordenligt igang, det koster 300 kr så det er til at betale smiley


  • #75   24. nov 2014 Er 100 på den fejler noget den pony. Og så burde du nok heller ikke have haft ansvaret for at tilride den. smiley god dag

Kommentér på:
Problem hest!!!

Annonce