{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.867 visninger | Oprettet:

Elsker vi vores heste? {{forumTopicSubject}}

Hej,
Som billedet viser, har Ridehesten lagt ny "forskning" op, der viser, at heste ikke har brug for at gå med dækken. Jeg tænker med det samme, at forskerholdet må være komplet idiot, for alle ved da at det er naturens gang, at hesten klippes og får dækken på.

Den lader jeg lige stå, for det er slet ikke der jeg vil starte.

I virkeligheden er jeg begyndt at tænke på hesteverdenen som en inkarneret religion. En religion hvor man glemmer hvem man træder på, fordi tradition, tro, love og rytterens ego overskygger alt hvad der hedder fornuft, natur og respekt for det dyr vi holder til fange.

Jeg er målløs over, at vi stadigvæk ser spørgsmål som: "Hvilke bid passer til min hest" For det er der ikke noget der gør. Jeg undrer mig over, at man ikke som dressurrytter stopper op og tænker: "Hvorfor er det egentlig jeg har behov for at gøre noget der er så langt væk fra min hests natur?" For uanset hvordan man vender og drejer det skal hesten VÆNNES til bidet, altså den beder ikke selv om det.

Den her er også god:

"Min varmblod kan ikke stå på løsdrift" Hmm... en hest er en hest og nej, hvis du ripper den for pels, så bliver det en hård omgang, men så kunne du istedet skrive: " En varmblod kan ikke stå på løsdrift, fordi jeg har røvet dens pels"

"Min hest er hysterisk. Den er bange for alt"
"Min hest vil ikke gå til bidet. Må jeg låne din glidetøjle"
"Min hest er urolig i boksen"

Din hest er bange af naturlige årsager, ikke hysterisk. Din hest vil ikke gå til bidet af mange grunde, men er det et problem for dig eller hesten? Din hest er urolig i boksen, fordi den ikke burde stå der.

Din hest er hest. Lær at respekter det og lev med det.

Min konklusion er blot, at vi kan sige alle de gange at vi elsker vores heste. Men i at elske ligger også respekt, og respekterer vi dem, når vi gang på gang skider på deres natur?

Har heste rettigheder? Og er 4 timers foldtid at opfylde et af dem?

Hvornår stoppede vi med at behandle heste som heste?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Elsker vi vores heste?
  • #1   2. nov 2015 Er fuldstændig enig i hvad du skriver, hat også tænkt de tanker længe..

  • #2   2. nov 2015 Jeg kan godt følge nogle af dine pointer, men altså... Jeg synes også, der må være grænser. Der hvor du er, med det her indlæg, mener du jo faktisk ikke, at vi overhovedet bør holde heste. For det er jo unaturligt for dem at være underlagt magt af et rovdyr, som mennesket er.
    Jeg har ikke læst artiklen, og jeg er for så vidt enig i, at de fleste heste ikke BEHØVER at gå med dækken - men mange giver jo også dækken på for at holde pelssætningen nede og andre klipper hesten og fjerner dermed hestens forsvar mod kulde. Og så kan et dækken være en god måde at give hesten varmen på. Om det så er af egoistiske årsager, at vi ønsker at holde pelsen nede; f.eks. for, at vi så kan ride på dem uden de kampscener efter 5 minutter, det kan man jo så godt tale om... Men igen synes jeg, det er en ret hysterisk tilgang. Hvis hesten ligefrem led under det, kunne jeg godt følge, at det er unødvendigt og rent egoistisk. Og det gælder jo mange ting. Jeg ville gerne have min hest på boks om natten, men han kan simpelthen ikke stå på boks uden at stresse, sparke, stejle og finde rundt. Derfor går han i løsdrift. Her ville jeg også mene, det ville være for egoistisk, hvis jeg alligevel smed ham på boks, fordi det var det, jeg ville. Men kunne han stå på boks, ser jeg ikke et problem i det. Og sådan kan jeg jo blive ved.
    Er det ikke kun naturligt, at man vil finde det bedst mulige bid, som hesten kan gå med? Kan hesten simpelthen ikke acceptere et bid, kan man jo lade være at ride med et.

    Men når alt det så er sagt, så er det en hyklerisk tilgang til verden at sætte alt det her ned over hovedet på hele hesteverdenen. Dejligt, hvis du synes, du har opfundet den dybe tallerken ved at gøre som du mener, du er bedst for din hest. Men det der med, at ingen andre behandler deres heste som heste, det er liiiige over grænsen smiley


  • #3   2. nov 2015 Har overvejet meget for og imod om jeg skulle svare her...
    Jeg er ved at få lange patter over den ekstremisme der hersker i hesteverdenen... Altid er det dem mod os... ??
    Hvis ikk du ser på vildhestens behov er du misrøgter og ond....
    Jeg har haft med heste at gøre i over 33 år... Haft egen hest i mere end 30 år... Jeg har redet stævner i bunkevis, jeg har været bidløs hippie, der kun red bareback... Jeg har snust til de fleste grene.... Og jo mere jeg lærer jo mere erkender jeg at den endegyldige sandhed ikke findes... smiley
    Jeg er dyrehealer og -clairvoyant... Arbejder meget med især hestene.... Jeg har en meget sensitiv hoppe, hvor det kræves at jeg lytter til hende, for at hun er i trivsel...
    På min seneste hest red jeg bidløs og bareback i skoven,.. Det var dens behov,.. På min nuværende hoppe rider jeg med bid... Det har hun mest ro på og med det kan jeg ride med de fineste hjælpere... Vi rider med bom-sadel, for hun fandt det svært at være med, at min vægtfordeling lå skævt pga handikap.... Vi rider dressur i hal x mange om ugen og arb intensivt! For det elsker hun og går der for mange dage blir hun småsur på mig... smiley
    Jeg har tidligere brugt løsdrift, men hvor jeg bor nu er der kun stald,.. Alle tre heste elsker at komme ind om aftenen i deres hyggelige stald...
    Sagen er at mine heste ikke har været vildheste... De er født i fangenskab og kender ikke andet... Deres behov og deres lyst er anderledes end vildhestens... Naturligvis kan alle tre gå i løsdrift - de har alle gjort det... Men de trives også i deres bokse... Min sigøjnerhoppe, som jeg har udlånt er det anderledes med! Hun er født som 'vildhest' og er indfanget som ung hoppe! Hun elsker ikke at være ridehest (bruger hende derfor ikke mere) og hun trives helt klart bedst i løsdrift!
    Jeg tror ikke på, at man kan være helt så firkantet når vi ser på hestes behov! Men jeg tror på at lytte til hver enkelt hest behov og så opfylde det så godt vi kan med de rammer vi nu engang har til rådighed!
    Og ja, der findes travheste der elsker deres liv, hvis fokus er på at løbe godt... Og ja, der findes dressurheste, der elsker deres job.. Der elsker showet og det at performe...
    Og ja, der findes de heste, der er 'fejlcastet' til deres 'job'!
    Men lad os droppe os mod dem og behandle hver enkelt hest som den har det bedst med! smiley


  • #4   2. nov 2015 som sagt før er jeg helt enig, fordi ja, var hesten ved at dø af kulde inden dæknet blev opfundet? nej, de havde det skam ganske fint. Er det naturligt for hesten at have bid, transe og sadel på? næ, men for vids skyld er det, de har det på? Det er vidst os der syntes man KUN kan styre hesten ved at give den alt det lort på.. hvis jeg skal være helt ærlig, er alt det udstyr vi propper på unødvendigt. Nu vil der nok komme mange kommentarer på at det er svært og ikke alle heste der kan rides uden, men tog det ikke også tid at lære hesten alle de dressur øvelser og er det alle heste der kan dem? nææ det kræver også træning så faktisk er det fuldstændig det samme, man træner og træner og opnår et mål..

    Hvem er det der vælger at hesten skal stå i boks? det er os, for selfølgelig ville hesten vælge at stå ude, kunne rulle sig i græsset, løbe rundt og være hest, fremfor at stå i en boks, alene og ikke kan andet end at stå, ligge, spise og drikke. hvor fedt virker det lige? og hvordan ville i selv have det hvis i stod i hesten sted..


  • #5   2. nov 2015 Hvorfor er det at vores moderne RIDEdyr skal sammenlignes med vildheste gang på gang? Det er efterhånden det samme som at sige at vi ikke burde bo i huse, have tøj på og slet ikke køre bil etc. De fleste racer er efterhånden avlet et stykke væk fra de vilde heste der måske havde levet i vores område.

    Men selvfølgelig skal vi som mennesker forsøge at gøre det så naturligt som muligt for hestene. De har nogle grundprincipper der skal opfyldes men der efter er det så ikke op til den ene hvordan de holder hest? Så længe hesten ikke lider eller på andre måder mistrives? smiley


  • #6   2. nov 2015 Godt skrevet. smiley Hestene holder vi for vores egen skyld, ikke for hestene, og med det valg vi har taget, på vores egen og især hestens vegne, er vi fuldt forpligtet tll lige netop det DU siger med den tekst.
    At stoppe op, og overveje hvad vi kan gøre for at optimere alle forhold! Tænke de tanker, der ikke nødvendigvis er rare, idet vi så skulle bryde med de "det plejer vi", og "det gør man da altid" mm.
    Hvis vi tør stoppe op, og se kritisk på os selv, i vores håndtering og behandling af hesten, kan vi gøre mange tiltag der gør livet med os mennesker nemmere og bedre for hesten smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   2. nov 2015 puds glorien..

    sorry, men hvorfor har du overhovedet hest?


  • #8   2. nov 2015 AMT - hvad er det dog at sige bare fordi folk hat en anden holdning på tingene end dig selv?!. Syntes sgu ikke det er I orden at sige.. hvordan ville du have det hvis jeg spurte sig hvorfor du overhovedet har hest?. Jeg er jo meget imod bid ridning og den "normale" ridning, men jeg skriver da ikke til folk at de ikke burde have hest fordi de ikke rider den på en naturlig måde!!

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   2. nov 2015 anna: i følge ts, skal man jo holde hesten så naturligt dom muligt. Og hvis man har den holdning er det da dybt dobbeltmoralsk at have hest..

    og nu nævner jeg jo intet om at ts ikke må have hest.


  • #10   2. nov 2015 Det er det da ikke, du kan jo ride din hest på en "mere" naturlig måde, du kan give den lov at være hest, ved at den står ude, ikke behøver gå med hovedet tvunget ind, metal i munden, en stram gjord om maven og jeg kunne blive ved hele natten. Man kan skam sagtens have hest på en naturlig måde. Fik dog på fx Honza blaha, den mand ved fandme havd det skal siges at "arbejde" med hesten, så det også er sjovt for den smiley

  • #12   2. nov 2015 Men Anna bare det at du arbejder med hesten på nogen måde strider jo mod dens natur smiley så jeg forstår godt at AMT kalder det dobbeltmoralsk

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   2. nov 2015 anna: man skal lade være med at tro at fordi man rider uden sadel, og uden bid, at det så gør det mere naturligt at ride.

    indse det, ridning og hestehov er udelukkende for egen egoismes skyld, og uanset hvad så bliver det aldrig naturligt for en hest at stå bag et hegn, heller ikke selvom at den gør det 24 timer i døgnet


  • #15   2. nov 2015 Det hun mener med at holde hesten naturlig, er ikke nødvendigvis at den skal leve som en vildhest, men at man bare tænker mere på at det er et dyr som ikke selv vælger havd vi udsættes for. I skal ikke forstå som at man slet ikke må arbejde med en, men at det bare skal gøres på en måde så det måde er sjovt for rytter OG hest, som er det rigtig mange rytter glemmer

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   2. nov 2015 anna: mon dog? det eneste ts skriver er "hellig, hellig, hellig" også lidt "pudser min glorie".

  • #17   2. nov 2015 Nu må det da stoppe. Hvorfor er det sp forkert at have en anden holdning end den gammeldags?. Må man ikke skille sig ud? det er dog en kedligt verden vi lever i så..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   2. nov 2015 anna: selvfølgelig må man skille sig ud, men man behøver ikke nedgøre alle andres metoder, bare fordi at man er uenig.

    hvis man virkelig vil ud med sine metoder, og fremhæve det man gør så er det her bare ikke måden.


  • #19   2. nov 2015 Hvornår jeg nedgjort nogen?. Har skam kun sagt min mening, min ven

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   2. nov 2015 anna: du behøver ikke blive provokerende smiley

    men det ville være lidt nemmere hvis du gad læse hvad jeg skriver.

    har ikke nævnt noget om dig på noget tidspunkt.


  • #21   2. nov 2015 Ikke læst nogle svar

    Men jeg savner lidt en undersøgelse af hesteejere hvis heste er frossenpinde, og de hesteejere som ikke proppper 700g på hesten.

    Er ejeren selv en frossenpind?? smiley

    Et eller andet sted har jeg ikke et problem med dækner, hvis blot folk sørgede for at det passede hesten!! alt for ofte ser man heste med slidmærker efter dækken, dette accepteres bare, evt får den en undertrøje på, men det afhjælper jo ikke problemet-et dækken der ikke passer.

    Hvilket de også er omkring i artiklen. Hesten har alt for ofte dæknet på i hele døgnet, undtagen når den rides. Det er altså rigtig mange timer at bevæge sig rundt med noget der begrænser ens bevægelse og evt gnaver..


  • #22   2. nov 2015 Du skrev "man behøver ikke nedgøre andesteg metoder bare fordi man er uenig" det vil man da tro er til en..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   2. nov 2015 anna: så ville jeg skrive du

  • #24   2. nov 2015 Nå, så har jeg misforstået dig

  • #26   2. nov 2015 -- Jeg forholder mig kun til den del med dækken eller ej, lige nu..

  • #27   2. nov 2015 Ts Jeg går ud fra at du ikke selv har hest, for det jo ikke naturligt for hesten at gå i en indhegning, blive tjekket af dyrlæger, få serveret foder osv ?

  • #28   2. nov 2015 Min hest er min sportsrekvisit. Jeg har den for at opfylde mit behov. Jeg vil ride dressur, derfor har den sadel, bid og dækken på. Han kan sagtens gå uden dækken, men for det første gider jeg ikke komme til en våd og beskidt hest og jeg gider heller ikke vente på at den tørrer efter ridning. Den skal være klar når jeg vil ride. Gør det mig til en ond hesteejer? Sikkert for nogen. Men på trods af at jeg har hest for at opfylde mine behov, så bliver den stadig behandlet som en hest, selvom den står på boks og går med dækken. Den går på stor græsfold hele dagen med en god, rolig flok og får stråfoder ad libitum. Den arbejder godt når den rides, fordi den er avlet til at være en god ridehest.

  • #29   2. nov 2015 Så har du vel forhåbentlig ikke selv hest/part, Amalie H, med de holdninger du giver udtryk for? smiley

    Det ultimativt unaturlige må da i bund og grund være at holde hesten i fangeskab, og i princippet at have den for ens egen skyld


  • #30   2. nov 2015 Ej, men altså hvad er det dog folk kan sige til det stakkels menneske. Selvfølgelig har hun da hest, med det store hjerte hun har. Er jeg virkelig den eneste der kan se det?. Hvis jeg er er ridning virkelig gået over stregen!

  • #31   2. nov 2015 Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du vil med dit indlæg? Men forsøger at give et svar alligevel:

    Jeg tror da bestemt, at langt størstedelen af hesteejere (og andre dyreejere) elsker deres dyr meget højt. Dette gælder både dem hvor det hele skal foregå bidløs, bomløst og med hesten i løsdrift, ligesom det gælder dem der bruger stærke bid, glidetøjle og hvor hesten står i boks 22 timer i døgnet. Så kan vi sagtens blive enige om, at det ene kan være mere hensigtsmæssigt end det andet, men jeg tror ikke der er forskel på hvor meget de to typer af hesteejere elsker deres dyr.

    Og ja, vi har bevæget os væk fra hvad der er naturligt for hestene, ligesom vi også har bevæget os væk fra hvad der er naturligt for os som mennesker. Men faktum er, at vores tamheste ligger langt fra de vildheste de stammer fra, ligesom vi også er langt fra urmenneskerne, og derfor giver det ikke mening at lave den sammenligning.

    Til gengæld synes jeg, at alle hesteejere burde sætte sig ind i hvordan heste fungerer. Hvordan er deres hjerne opbygget, hvordan lærer de, hvad motiverer dem? Hvordan er de opbygget anatomisk, og hvordan skal man træne dem fysisk for at styrke dem i stedet for at skade dem? Ligesom man skal sætte sig ind i deres fordøjelse, behov for bevægelse og flokbehov, så man kan træffe velbegrundede valg på sin hests vegne. DET synes jeg er vigtigt, og jeg går selv meget op i at blive klogere på disse ting, netop så jeg kan skabe den bedste tilværelse for min hest, og tilrettelægge min træning, så han faktisk synes det er sjovt at være med smiley


  • #32   2. nov 2015 Anna, er du ironisk? TS skriver et indlæg hvor hun er stærkt kritisk og mener at fx. bid er langt langt væk fra hestens natur og hvorfor man behøves at gøre sådan noget mod hestens natur. Nu kan vi ikke bare lukke vores heste ud i naturen MEN i bund og grund er det altså også langt væk fra hestens natur at stå i boks/løsdrift, få dyrlæge, vacciner, blive striglet og lignende. Man kan ikke bare vælge og vrage og mene at ens kritik ikke gælder én selv smiley

  • #33   2. nov 2015 Nej,jeg er bestem ikke ironisk!!

  • #34   2. nov 2015 Jeg kan ikke umiddelbart se, hvor jeg skriver at vores heste er vildheste. En hest er ikke vild, når dens frihed er eget af os.
    Jeg ser ikke noget galt i at vi ejer heste. Ej heller, at vi har dem i en fold. Min holdning er blot, at hvis vi skal eje så kan jeg ikke forstå hvorfor vi skal agere diktatur i stedet for at lave et slags demokrati for vores hest.

    I kan ikke bilde mig ind, at et hest ville gå ind og vælge at tage et bid i munden. At hesten ville låse bokslågen efter sig og stå der det meste af døgnet.

    Hestens har udviklet sig. Fra fem tæer, til hove, fra vildhest til ridehest. Men én ting er sikkert naturlig evolution og menneskelig avl er to meget forskellige ting.

    Men for lige at lade det stå klart. For søren da, jeg siger ikke at man burde stoppe ridning. MEN at det burde gøres på hestens præmisser og ikke på vores.

    Jeg siger ikke, at dyrelæge tjek ikke er okay. Når dyret er i vores varetægt er det også vores ansvar at det for det godt. Og det er jo faktisk præcis det min pointe er.

    For en god ordens skyld, så har jeg ikke har hest lige pt. Det har dog intet med denne debat at gøre.

    Jeg har ingen glorie at pudse. Jeg er ikke hellig.
    Jeg er bare træt. Skide træt af, at så mange ryttere føler sig trådt over tæerne, nogle kan godt se pointen, mens de fleste vælger ikke at ændre noget - for hvordan skal hesten så opfylde deres behov?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #35   2. nov 2015 amalie: netop fordi at heste hold er af egen egoisme, så vælger man da selvfølgelig at gøre det der dækker ens behov.

    vis jeg pludselig ikke måtte ride dressur, og lave øvelser som piaff og passage, så gad jeg da ikke ride?

    Hvis ting skal foregå på hestens præmisser, så skal man ihvertfald ikke sætte sig op på den.


  • #36   2. nov 2015 Jeg får ondt i hovedet af den menneskelige tilgang til livet: Alting skal være etisk korrekt. Er det ikke etisk korrekt, så tager vi vores stok og gokker andre folk i hovedet med den!

    Vi har heste, fordi vi har haft heste i 2000 år, udviklet dem fra arbejdsdyr til transportdyr til hobbydyr. Vi rider dem, fordi det har vi gjort i 2000 år! Og hallelujah for forskning i hestevelfærd, der har gjort hold af hest til en handling, der ikke påfører hestene unødig smerte.

    Om nogle hesteejere så er pyldrede, det kan vi jo diskutere mht dækken. Men faktum er, at vi gør hvad vi gør for at være gode. Og jeg kan endnu heller ikke forstå, hvorfor vi konstant sammenligner vores varmblodsheste med vildhestene, der løb på stepperne for 500 år siden.

    Vores heste har det som blommen i et æg, og vi kan alle blive enige om, at vi holder heste vidt forskelligt. Men i sidste ende gør vi hvad vi gør, for at være gode ved vores dyr.


  • #37   2. nov 2015 For mig udelukker det ene så heller ikke det andet. Jeg rider selv med bid og sadel, og min hest kommer på boks om natten. Men det er samtidig planen, at vi også skal ride bidløst, bomløst og jeg drømmer om at få hesten i løsdrift en dag, hvis jeg kan finde et ordentligt sted smiley

    Min DV er ikke klippet og går pt uden dækken, og det forbliver sådan så længe det kan lade sig gøre, men jeg har heller ikke problemer med at skulle klippe ham og give dækken på, hvis det bliver nødvendigt smiley

    Jeg er dressurrytter, og har ambitioner inden for den del af sporten. Som minimum vil jeg gerne op at starte M klasser, men også meget gerne højere. Det betyder selvsagt ridning med bid og spore. Ligeledes er det planen, at hesten skal indspringes, og at vi skal op i så højt et niveau vi kan (og jeg tør :P). Det essentielle for mig er dog, at jeg gør tingene sammen med min hest, og ikke på bekostning af min hest. Jeg går op i at bygge min hest korrekt op fysisk og mentalt, og bruge den tid han har brug for. Om det så tager 1 år eller 10 år, det er ligemeget for mig.

    Jeg går også meget op i jordarbejde og at lave agility og andre sjove ting med min hest, ligesom jeg gerne starter alternative stævner.

    Så det hele behøver jo ikke at være enten eller, og det er mit indtryk, at der efterhånden er en del der kombinerer jordarbejde, ridning, bidløst og bidridning.


  • #38   2. nov 2015 AMT
    Jeg kunne ikke være mere enig.
    Men du ved lige så godt som jeg, at vi lige så godt kan skyde en hvid pil efter at få folk til at træde ned af deres hest.
    Så hvis vi skal ride, så kunne vi jo vælge at gøre det på dyrets vikår.

    I øvrigt kan jeg ikke se hvorfor du ikke må ride piaff og passage. Det kan man, mig bekendt godt gøre uden diverse hjælpemidler smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #39   2. nov 2015 "jeg undre mig over at man som dressur rytter ikke stopper op og tænker, hvorfor man gør noget der er så langt fra hestens natur" (sådan cirka citeret).

    selvom at hesten idag i største grad er fremavlet til at være ridehest, så vil al den træning vi udsætter den for være unaturligt for den, da det er ting den aldrig selv vil bruge, have brug for eller lærer sig selv.

    hvorfor skal hjælpemidler gøres til et staffemiddel, mig bekendt er hjælpemidler midler til at HJÆLPE både hest og rytter - ergo ikke en straf.

    det er simpelthen en forkert tilgang at have til al ting.

    Og hvis vi skal ride på dyret vilkår, så skal vi hverken styre den, drive eller noget som helst, så skal hesten have lov til at gøre lige som den vil.


  • #40   2. nov 2015 AMT
    Jeg kan godt se at den sætning er lidt mudret.
    Piaff, passage, piruetter nu ikke noget jeg ser som unaturligt. Alt med måde selvfølgelig. Rider du piaff i en halv time, så går den måske ikke helt smiley
    Men jeg tænker nu mere den traditionelle dressurrytter (generalisering er ikke meningen her, hvis I føler jer trådt på) der bøjer sin hest i alle tænkelige vinkler, på en 30 meter volte i tre kvarter. Uha og iført kandar og sporer der jo kun bruges til "at vejlede". Jaja, vi kender rytteren og det er den rytter jeg referere til.
    Dressurrytteren der rider på hestens primisser er fritaget.

    Med hensyn til hjælpemidler, hvad er det lige hesten skal have hjælp til, som sporer, pisk, kandar osv kan hjælpe den med? Hjælp til bedre tarmflora? Hjælp til at opnå bedre vitaminbalance?
    Det er en hjælp til dig, ikke hesten. Den opfatter næppe glidetøjlen som en hjælp. Et hjælpemiddel kan man vist kun kalde det, hvis man har styr på at middelet ikke hjælper andet end rytterens ego.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #41   2. nov 2015 amalie: men lad dog ryttere ride som de vil - så længe de ikke bevidst skader hesten.

    hvorfor skulle sætte sig selv højere end andre type ryttere?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #42   2. nov 2015 og lad for søren være med at kalde det "på hestens præmisser", find et andet udtryk, for ridning eller håndtering af heste bliver aldrig på deres præmisser, men udelukkende for ejeren.

  • #43   2. nov 2015 Så i bund og grund mener du at man er en bedre hesteejer, hvis hesten rides uden udstyr og går i løsdrift?



  • #44   2. nov 2015 Ej men for søøren da. Hvad er det du synes, der er så ondt og diktatorisk over for vores heste? At vi putter et bid i munden på den? At den står i en boks? "Det ville den ikke selv vælge" - men det er SLET ikke det samme at putte en grime på den eller træne med den; for det gør du jo selv smiley

    Den ville altså heller ikke selv vælge at putte en grime på hovedet, eller transportgamacher på benene, eller få raspet tænder - men det er vores ansvar over for hesten, som du siger. Du vælger og vrager mellem en masse ting og konkluderer kun at nogle af dem er onde at gøre. Det holder ikke smiley


  • #45   2. nov 2015 Jo & Waikato
    Jeg tænker da i hvert fald at det ville være et rigtig stort skridt derhen af. Der er stadigvæk mange faktorer der spiller ind for at man er "god ved sin hest" og det er jo i sig selv et relativt begreb.


  • #46   2. nov 2015 Så du ser altså helst at alle heste skal ud og leve vildt igen og ikke have nogen kontakt til mennesker overhovedet?
    Eller hvad er så den rigtige retning?

    Tror du hesten bliver mere lykkelig ved ikke at have noget udstyr på , dvs ingen grime, trense, sadel, underlag, sko osv.


    Du vil gerne have hesten skal leve naturligt, men det er jo ikke naturligt at de får serveret deres foder, at de får dyrlæge, smed, bliver håndteret på nogen måde.



  • #47   2. nov 2015 Jo & W: Løsdrift og at hesten slet ikke rides smiley ;) smiley .........................

  • #48   2. nov 2015 Fünke
    Jeg kan slet ikke se hvordan du kan sammenligne, et pres der ligges på tungen, hvor nerver er tætpakkede, fordøjelse sættes i gang og spytproduktionen ligeså, med en grime der sidder ovenpå huden og altså ikke sætter indre processer i gang.

    Jeg vælger og vrager mellem de ting der er nødvendige for hestehold og de som ikke er.
    Hestehold behøver ikke være et overgreb.



  • #49   2. nov 2015 Super spændende og god pointe!
    Jeg mener også, at vi på mange måder i dag, pakker hestene ind, meget mere end de har brug for.
    Når det så er sagt, er det jo kun fordi, vi vil de kære dyr det bedste! Og ingen tvivl om, at mange heste har det lagt bedre i 'fangenskab', end de ville have det frit i naturen smiley


  • #50   2. nov 2015 Nu ligger der jo også masser af nerver via næseryggen, så en grime og bidløs ridning kan skam også være ubehageligt for hesten.

  • #51   2. nov 2015 Jo og Wakaito
    Jeg så blot helst at hesten er så tæt på sin naturlige eksistens som muligt. Som sagt før, hvis man tog sig tiden til at læse indlægget igennem, så siger jeg ikke at vi droppe at holde hest, ride hest, strigle hest, få vaccineret dem, osv - Jeg siger, at vi kunne vælge at droppe alle de overfladiske ting, som strider i mod hestens natur og velvære. Så simpelt er det.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #52   2. nov 2015 amalie: Undskyld men du modsiger dig selv så meget.



  • #53   2. nov 2015 Sandra og Zacko:
    Spændende svar. Jovist ligger der nerver uden på huden, men forestil dig forskellen på at der er nogle der river i en rygsæk du har på, og en der river dig i munden.


  • #54   2. nov 2015 AMT
    Giv den gas, kom med det.


  • #55   2. nov 2015 Men det at holde hest strider jo imod deres natur?

  • #56   2. nov 2015 Jo Waikato:
    Du har ret. Men du må give mig ret i, at det er lettere at forsøge at ændre på måden vi holder hest på, end at afskaffe at holde hest smiley


  • #57   2. nov 2015 Ej at strigle hesten strider da i DEN grad imod dens natur. Men det er måske direkte nødvendigt for hestehold smiley Jeg kan altså ikke finde hoved og hale i din argumentation. Det hænger ikke sammen

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #59   2. nov 2015 droppe alle de overfladisk ting, og at hesten skal holdes så tæt på naturligt som muligt. = Ingen ridning, ingen træning, ingen fodring, ingen dyrlæge tjek, ingen pasning og plejning.

    men alligevel træner du og rider du, du putter udstyr på den, strigler den, sætter en dagsryrme for den, bare generelt bestemmer over den.


  • #60   2. nov 2015 Alt det vi gør med hesten, strider jo mod dens natur og velvære. Vi strigler jo hesten for vores egen skyld og fordi vi tror hesten kan lide det, men kan den det? Jeg tror heller ikke hesten synes det er fedt at få stukket en nål i halsen, og den forstår jo ikke hvorfor.
    Der er stor forskel på den hest, der kan leve frit i naturen, og den varmblods-arbejdsmaskine vi fremavler idag.



  • #61   2. nov 2015 Nå, så bid er lig med at rive i munden? Hvornår blev det lige pludselig en biddebat?

  • #62   2. nov 2015 Jeg synes simpelthen at det er en omgang vrøvl du kommer med. Hvad laver du i det hele taget i heste verdenen, hvis du helst så de var vilde dyr?



  • #63   2. nov 2015 Men du rider vel heller ikke på heste, så, Amalie, når du fremlægger så mange ting som overgreb? smiley

  • #64   2. nov 2015 Men nu hiver man jo ikke nødvendigvis hesten i munden bare fordi man rider med bid? Jeg tror da det er mere behageligt for hesten at blive redet med bid med en blød og let hånd, end det at blevet redet uden bid med en hård og ufleksibel hånd.
    Det hele er jo ikke nødvendigtvis sort/hvid, der er mange grå nuancer smiley


  • #65   2. nov 2015 AMT og Anne-sofie
    Som sagt før, så er det lettere at prøve at få folk til at ændre på de ting der er mest omvæltende for en hest, end det er at forsøge at afskaffe ridning/træning osv. Selvfølgelig har vi et ansvar for hesten når den er i vores varetægt. Derfor vaccinere, fodre og tjekker den dagligt. Det kan i min optik slet ikke sammenlignes med overflod, som 20 timers boks.

    I kan kalde det dobbeltmoralsk eller realistisk.
    Ja vi strigler vores hest, men helt ærligt, så er det jo ikke lige hér mit fokus var smiley

    Fünke og Sandra og Zacko
    Beklager, det var et bad move I see. Det er ikke en biddebat, men det kan ikke undgås at involvere biddet, når der er tale om overflod i hestehold for at stille menneskets behov. Det er jo sjældent hestens behov, at have bid i munden. Men nej, bid er ikke lig med, at rive hesten i munden.


  • #66   2. nov 2015 Ts . Du bliver ved med at snakke om hestens behov, det jo heller ikke hestens behov at stå i løsdrift, eller blive tjekket af diverse fagpersoner osv

    Det her handler jo sådan set bare om at din måde at holde hest på er den rigtige og hvis man ikke gør som dig er man en dårlig hesteejer ( smiley der ruller med øjnene, for det her er sgu for komisk )


  • #67   2. nov 2015 Men det er jo heller ikke naturligt eller hestens behov at blive striglet.

    Du må da lige bestemme dig for, om du altså er seriøs omkring de ting der strider imod hestens natur, eller kun mener de ting DU selv har en fordom omkring smiley


  • #68   2. nov 2015 Vi kan sagtens blive enige om, at det ikke er hestens behov at have bid på, men det er jo heller ikke dens behov at have fx grime eller hackamore på smiley

    Jeg synes det er en interessant debat du har startet, som helt klart sætter gang i folk, Jeg synes også bare, at det er vigtigt at man husker nuancerne, ellers bliver det nemlig hurtigt helt 'religiøst' (på den ekstreme måde), som du også selv nævner i dit startindlæg.


  • #69   2. nov 2015 Og hvem snakker om 20 timers boks? Du siger at boks er imod hestens natur. Det er det UANSET om det så er i 30 minutter eller 23 timer i døgnet.

    Så jo det kan sagtens sammenlignes med boks, for du snakker om de ting, der strider imod hestens natur - ikke de ting, DU mener er for dårligt at udsætte hesten for smiley
    Der er en forskel, og du argumenterer kun ud fra det sidste.

    Du må bestemme dig for om du mener de grumme ting som at have hesten i boks 24 timer i døgnet året rundt osv, eller om du virkelig mener de ting der strider imod hestens natur, for det er altså det vi går ud fra du mener, Amalie - de ting, der strider imod hestens natur. Og der er mange.


  • #70   2. nov 2015 Jeg tror, at grunden til vi overhovedet kan holde hest, er at hesten tilpasser sig, den måde den blive holdt på, og at den affinder sig med det. Derfor mener jeg stadig ikke, at man skal acceptere voldsom brug af bid, spore, pisk, eller grime for den sags skyld.
    Jeg er selv stor tilhænger af lang foldtid, og vil gerne have min hest i lystdrift. Men jeg forstår også godt, at nogen finder det mere optimalt for dem, at holde deres hest i boks det meste af dagen. Så længe hesten ikke mistrives, er syg osv.


  • #71   2. nov 2015 Jeg er helt enig med Fünke i, at der er en essentiel forskel mellem om du ønsker at debattere hvad der er unaturligt for hesten (for det er stort set alt jo i det moderne hestehold), eller hvad du mener er skadeligt/ubehageligt/uhensigtmæssigt for hesten.



  • #72   2. nov 2015
    Jeg får krøller i ansigtet af folk der tror og mener, samt har hvad jeg vil kalde det fordomme om hestehold.

    Om at alle heste kan puttes ned i en kasse og er ens, om at man ikke kan eller må motiveres ved andet end at sidde og kigge på sin hest på folden - om at man ikke må bruge hesten men kun skal lade den stå - og at alle heste bare trives med at stå på folden og glo.
    At alle heste trives bedst uden bid og at dækken er ganske forfærdenligt fordi heste fryser jo aldrig.

    Jeg HAR været der henne, dog ikke helt über hippie. Men jeg har opdaget at ikke alle heste vil passe ned i en kasse - inkl min egen.

    Hun duer IKKE til løsdrift, hun duer IKKE til at gå uden dækken, hun duer IKKE til at gå uden bid, hun duer ikke til mange ting - det er kameler jeg har måtte æde fordi jeg havde en masse firkantede holdninger og mente at jeg kunne proppe alle heste ned i kasser.

    Kunne heste ikke holde varmen, så er ejeren bare sart og forholdene ikke gode nok. Hvis hesten ikke kan holde ud og stå på folden og lave intet, så har man en underlig hest og tolker for meget, hvis den ikke kan gå i løsdrift så er løsdriften for dårlig og ikke godt nok indrettet.

    Meeeeeen så fik jeg mit bette kræ og fandt ud af at verden ikke var som min lille firkantede verden synes den skulle være.

    Tingene kan være meget anderledes, end hvordan man selv ser det - jeg forstår ikke hvorfor man skal sætte firkantede kasser op og gøre det til en inkarneret religion for at bruge din egen formulering - at heste og mennesker SKAL proppes ned i ens kasser og hvis de ikke passer der så er folk bare nogle klaphatte.

    Istedet for at i det mindste forsøge at respektere og forstå andres måder og gøre tingene på og ikke trække ens meninger ned over hovedet på folk og deres heste.


  • #73   2. nov 2015 Det er en rigtig god pointe, Krikken. Ligesom vi mennesker er forskellige individer, så er vores heste også. Og det der fungerer for den ene, fungerer ikke nødvendigvis for den anden.

    Man bliver nødt til at sætte sig ind i de behov den enkelte hest har, og være opmærksom på de signaler hesten sender, og hvordan dens adfærd er. Det er de vigtigste parametre for at kunne vurdere om det man gør, er det rigtige.


  • #74   2. nov 2015 Puha, det er næsten umuligt at debatere med jer, når alting skal skæres sådan ud i pap.

    For at koge de ting sammen I siger, så mener I at jeg ikke kan kende forskel på hestens behov, hestens natur og hvad der er skadeligt.

    Og det har jeg tænkt mig at koge ned til en lækker lille konklusion, så der ingen tvivl kan være om hvad jeg mener. smiley

    Jeg mener at det moderne hestehold, i højere grad tilsidesætter hestens behov og hestens natur. Det er i mod hestens natur, at holde dem i boks. Det er ikke hestens behov at have bid i munde, det er rytterens. Det er de to ting jeg har valgt at lægge vægt på i denne debat, fordi begge ting for mig at se, er ligegyldige for vores hestehold. Det gavner ikke hesten. Tværtimod tror jeg, at begge ting er uhensigtsmæssige og kan(!) føre til stressymptomer og/eller decideres skade.

    Så, nu kan jeg faktisk ikke præcisere det mere.


  • #75   2. nov 2015 Er helt enig! smiley

  • #76   2. nov 2015 Krikken:
    Du har ret i at heste er individer. Nogle heste duer måske ikke til at være heste og det er formegentlig fordi vi passer på dem som var de hamstere. Men der er da ingen grund til at fortsætte samme udvikling, med de heste som godt kan klare sig uden et dækken?


  • #77   2. nov 2015 Tja, hvis der så mange der ikke forstår ens budskab, så kan det jo være, at det er ens egen formidling den er gal med smiley

    Men ja, der er der masser af ting der er unaturlige i hestehold og som ikke er hestens behov, men det er jo ikke fordi det er noget nyt? Sådan har det jo været lige siden man startede med at tæmme hestene (måske med undtagelse af indianerne).

    I dag har vi jo faktisk rigtig meget viden omkring heste og hestehold. At det så ikke er alle der vælger at lytte til det, er jo så lidt trist, men sådan vil det altid være.

    Jeg mener ikke, at tingene nødvendigvis er skadelig for hestene, selvom de ikke er naturlige eller ikke er hestens behov. Det kommer jo helt an på tilgangen og tilvænningen, ikke mindst. Ligesom tingene ikke nødvendigvis er skadelig for mennesket, selvom de er unaturlige og ikke er noget vi har behov for.

    Man kan bare ikke sætte tingene så sort/hvidt op.


  • #78   2. nov 2015
    Men når du siger sådan, mener du så med det at heste der godt kan holde varmen uden dækken - de skal ikke motioneres om vinteren fordi så vil hesten bare svede og have behov for en klipning.

    Hvis det er synspunktet, kan jeg godt forstå du rager uklar med halvdelen af HG.

    Vi har alle heste af forskellige årsager, ligesom folk har forskellige interesser. Nogen går til fodbold, nogen samler frimærker og andre passer deres sjældne orkidé samling.

    Jeg har ikke hest for at kigge på den, jeg har hest for at ride og udvikle hesten og jeg. Ligesom jeg har en af de heste der bliver bims i låget - eller rettere sagt pænt mobset hvis jeg bare lader hende stå og glo. Og når ja, så duer hun heller ikke til at gå i løsdrift eller uden dækken - hun passer ikke i din kasse, jeg har selv prøvet og proppe hende ned i den.

    Det jeg ikke forstår med sådan et emne her, er netop den manglende forståelse.

    Jeg har INTET problem, med at du har det som du har det og mener som du gør - slet ikke. Folk må holde hest ligesom de vil, jeg kan da finde på at spørge ind til tingene fordi jeg ikke forstår eller er nysgerrig, men at vrænge på næsen og lade være med at prøve og forstå det mindre, lade være med at acceptere og respektere - DET har jeg et problem med.


  • #79   2. nov 2015 Måske du skulle overveje at du ikke har forklaret dig ordenligt, siden alle vi andre åbentbart misforstår dig smiley


    Jeg er tilhænger af at hesten har et godt liv, om det så betyder at hesten rides uden bid,bomløst og går uden sko , eller om den kommer i boks om natten, har dækken på og rides med bid er for mig lidt ligegyldigt. Så længe hesten er glad og trives, hvilket jeg mener er vigtigere end hvilken måde hesten bliver holdt på.


  • #80   2. nov 2015 Jamen Amalie der er MANGE ting der er rytterens behov, ikke hestens, men som ikke nødvendigvis er skadelige. Er helt enig med Sandra. Du lægger en vinkel som om at det, der er unaturligt for hesten, samtidig er skadeligt.

    Det er OGSÅ imod hestens natur at blive striglet. Men det mener du er i orden. Og samtidig vil du gerne se at hesten er så tæt på sin naturlige eksistens som muligt og vi ikke gør så meget der er imod hestens natur. Undskyld, men det giver stadig ikke mening for mig smiley


  • #81   2. nov 2015 Jeg synes at I ser lidt spøgelser smiley

    I er ikke de eneste der har kommenteret i denne debat, men at I har forstået det anerledes er nu engang sådan det er. For mig at se, blander jeg ikke rytterens behov og hvad der skadeligt, synderligt sammen, pånær de punkter hvor de rent faktisk hænger sammen.

    Men jeg må indrømme, at jeg da er lidt skuffet over, at jeres fokus lige nu ligger på vinklingen af mit indlæg fremfor at diskutere indholdet. Nu jeg har forenklet det i var i tvivl om.


  • #82   2. nov 2015
    Jeg tror også det er en svær debat og tage, i og med dit emne ligger op til mange forskellige diskussioner.

    Men min svar til de mange små del debatter der er i selve start emnet er stadigvæk; heste er forskellige, de passer ikke ind i små kasser.


  • #83   2. nov 2015 Amalie:
    Det er jo skruen uden ende... Det er okay, at man rider på hesten, til trods for, at det er mindst ligeså unaturligt at et flugtdyr skal underlægges et rovdyr på den måde, det er smiley
    Og hvis hesten ikke har nogen problemer eller udviser konfliktadfærd ved de forskellige situationer, du synes er så unaturlige, hvad er problemet så? Det er jo et faktum, at ridesporten er dybt egoistisk. Hestene er hobbydyr, som er fremavlet på egoistiske grundlag. Og det gælder jo ligefra dengang, de var en del af landbruget; ren egoisme! Men jeg ser absolut ikke nogen problemer i alle de ting, du nævner, så længe vi taler om en hest, der accepterer det og ikke udviser modvilje af nogen art? Du er virkelig ude på dybt vand, og jeg tror godt, du selv er klar over det smiley


  • #84   2. nov 2015 Men det vi argumenterer for er jo, at det der er rytterens behov, ikke nødvendigvis er skadeligt for hesten. Jeg synes du er meget sort/hvid i din tankegang, og det gør det svært at diskutere tingene.
    Og så forstår jeg ikke hvordan du kan mene, at det er fjong at ride bidløst, som også kan være skadeligt for hesten, og som også er rytterens behov, mens det er helt forkert at ride med bid, som altså sagtens kan bruges med en blød hånd.
    Begge dele er rytterens behov og kan potentielt være skadeligt - hvorfor er det ene så okay, mens det andet ikke er?


  • #85   2. nov 2015 Men Amalie, du bliver jo ved med at skrive om at hesten skal leve naturligt, men samtidig skriver du det er ok at strigle, fodre dem, sørge for dyrlæge/smed, ride uden udstyr osv men det er jo ikke naturligt smiley

  • #86   2. nov 2015 Jeg tror at du har fuldstændig ret Krikken og jeg forstår dit svar fuldstændigt smiley

  • #87   2. nov 2015 Du argumenterer bare ud fra at det er ondt at gøre ting, der er imod hestens natur:

    Det er i mod hestens natur, at holde dem i boks. Det er ikke hestens behov at have bid i munden, det er rytterens. (...) fordi begge ting for mig at se, er ligegyldige for vores hestehold. Det gavner ikke hesten.

    Og ærlig talt, er det hestens behov at blive striglet? Er det hestens behov at få grime på?
    Når du skriver sådan her, jo, så får man en klar fornemmelse af at du dømmer, at alt der er imod hestens natur er skadeligt men alligevel er der undtagelser fordi DU ikke mener at bestemte ting går imod hestens natur på samme måde. Altså du kan ikke både blæse og have mel i munden på samme tid smiley


  • #88   2. nov 2015
    Hvis du synes det er underligt at heste får dækken på eller ikke går i løsdrift - så læs nogle af de debatter der er herinde, der findes en masse gode forklaringer og argumenter for hvorfor folk vælger og gøre enten det ene eller andet.

    Jeg har flere gange uddybet i diverse debatter hvorfor min behøver dækken og ikke duer til løsdrift.

    Eller opret et emne hvor det er mere simpelt spørgsmålet, ellers bliver svarene som her; at heste ikke passer ind i kasser. Og man ikke har glemt hvad naturligt er, men at folk er forskellige og heste også.


  • #89   2. nov 2015 Har læst mange andre kommentarer og jeg tror vist ikke jeg er den eneste der syntes det lyder lidt som om vi alle burde slippe hestene fri fordi vi alle er nogle grusomme mennesker overfor vores dyr. Jeg er enig med dig i at der er ting heste godt kunne være foruden som vi giver dem på men jeg syntes du for det til at lyde så voldsomt. Og ordet fange skab lyder groft i mine øre selvom det er sandheden. Vi gir dem mad massere tid på folden og vores kærlighed som efter min mening ikke er baseret på egoisme. De er sq vores bedste venner og de ville jo ikke gå igennnem ild og vand hvis de ikke kunne lide os..

  • #90   2. nov 2015 Anna - Jeg tror at de færreste heste vil gå gennem ild for at sin rytter.

    Jeg ville ikke slippe hestene fri, bare lade dem være lidt mere hest end de er når de f.eks. står i boks. smiley


  • #91   2. nov 2015


  • #92   2. nov 2015 Amalie Jeg kan så være helt enig med dig i at man burde lade en hest være lidt mere hest! smiley

  • #93   2. nov 2015 Amalie Hvad er det ved en boks der er så forfærdeligt ?

  • #96   3. nov 2015 Stoppet efter de 50 første indlæg. .. og har dette at sige.
    Nu er vores heste ikke vildheste mere og ville forgå uden vores indblanding! Når dette er sagt så forstår jeg ikke hvorfor man skal være SÅ egoistiske at man ikke kan forsøge at give hesten det mest naturlige liv i tråd med at vi nu vælger at bruge de som ridehest. Selvfølgelig kan ikke alle heste gå i løsdrift da de ikke vil trives med dette og kan holde huld (endnu en brist man har avlet sig til ) og nogle behøver så måske dækken. Men synes det er trist at hesten skal være en sportsrekivisit således at den bliver frarøvet muligheden for at være hest. En hest har behov for at spise ofte men lidt, og være i næsten konstant bevægelse . At være udenfor med flokken. Hverken bid, sko osv. Er naturligt for den. Men jeg har det syn at er det absolut nødvendigt, og det bedste for samarbejdet så okay. Men synes det er synd og skam at anvende det hvis det ikke er nødvendigt.

    Personligt så bestræber jeg mig på at Tindur skal leve så naturligt som muligt i tråd med at han er ridehest. Ønsker ham i løsdrift hjemme hvor han selv kan vælge boks eller fold. Stråfoder ad libitum, han er barfodet, rides med bomsadel da der ikke er nok forskning mht langtidseffekten af bomløse. Og bidløst da han ikke kunne enes med biddet efter at have forsøgt i et år uden at finde det rigtige. Og ville ikke ofre mere tid og penge når han fungerer så godt bidløst. Jeg har intet problem så længe man sætter hesten før sine egne ambitioner. Men gør man ikke det så står jeg af.
    Jeg har ambitioner om jagte. Om Tindur kan det må vi se. .hvis ikke må jeg jo lægge jagtdrømmen på hylden indtil jeg får en hest mere der kan hjælpe mig der...

    Mvh TT


  • #97   3. nov 2015 Jeg synes bare at man skal lade den ligge ved at man vurdere det fra hest til hest.
    Min gamle DV-hoppe satte aldrig mere end 1½-2 cm vinterpels o.0 hun frøs, hun elskede sin boks osv. hun fik tykke dækkener på.
    Nu har jeg shettere og islændere der har minimum 5 cm vinterpels (og garanteret mere, jeg har ikke målt) altså, et rigtig godt lag, de får kun et regndækken på, hvis der virkelig er loves heldags snestorm eller massiv heldagsregn (de går ude i RIGTIG mange timer) eller i et par timer om morgenen hvis der er lovet regn og jeg skal træne dem efter morgenmaden og aflevering af børn osv, så jeg har en tør hest. Men som regel får jeg det ikke gjort alligevel, fordi manden er for tidligt oppe og smide dem ud.


  • #99   3. nov 2015 ps. jeg vil så sige, at du måske fremlægger det en smule uheldigt. Du skriver det som om at dressur rytter er lig med det værste du ridemæssigt kan byde hesten.
    ALLE ridestile kan være modbydelige ved hesten, western kan f.eks også.

    Nogle heste ER faktisk for kuldskære til at gå uden dækken. Min 1 årige tyske oldenborg har al sin pels og grovfoder al libitum, de står i løsdrift her hos os, men kan ryster af kulde i de koldeste måneder hvis ikke han får dækken på.

    Det er jo fremavlede og importerede heste vi har her i norden. Hvis vi stadig kun havde de grovere ponymodeller, ex fjordheste, ja så var det noget andet.

    Men tanken, om at vi stopper op, og tænker om alle forhold er så optimale som muligt for vores heste, er nok ikke så dum smiley



  • #100   3. nov 2015 ej lad os da alle sammen lukke hesten ud i det fri.. og se hvor længe de overlever i den moderne verden....

    opgav at læse alle kommentarene, og havde endelig opgivet emnet da jeg så det poppe op, men blev nu nysgerrig over hvad det omhandlede. Men self. skulle det være et emne hvor det for mig lyder som personlige tanker om hvad der er ok, og ikke fra en undersøgelse..

    Læste bla. kommentar ang. bid - bidløst - rykke i mund - blablabbla... ganske vidst er der nerver i munden, SÅVEL er der også på næseryggen hvor det bidløse placeres, og det kan skal nemt gøre lige så meget skade som et bid du propper i munden smiley

    Dækkener.. puha gid min kunne stå uden dækken, men ned, han står og ryster så snart den mindste regn kommer frem i september måned, så han står trygt og varmt med dækken på, hvor planen enda var at klippe, fordi han sveder meget..

    Heste er forskellige.. og havde min mulighed for at vælge sin boks frem for folden, må jeg være ærlig at sige at han faktisk godt kan lide at æde hø inde i en tør og varm stald, frem for en mudret fold smiley og hesten tager nu altså også selv bidet i munden her, så vel som han selv propper sit hoved ned i sin sidepull XD

    Hver ting med måde, ganske fin tanke om at gøre det mere naturligt for hestene, men syntes ærligt at det er gået lidt over til hippie måde at komme frem til tingene, du gør det ikke mere naturligt at ride hesten uden sadle, for du rider den anyway smiley

    go aften der ude, nu vil jeg lave videre på min opgave om lys og farver XD


  • #101   3. nov 2015 Jeg ville bare gerne have at mennesket, var ærlig og bevidst i sine valg, uanset om det er bid eller bidløst, bom eller bomløs, Barfod eller med sko, om det er boks eller løsdrift, med eller uden dækken.

    Ja vi holder hest fordi vi kan lide dem, vi gør alverdens forskellige ting for at de efter vores overbevisning har det godt, og så de holder så længe som muligt. Nogle ting er et must nogle ting er kort og godt fordi vi som menneske syntes det er nemmest eller best på den måde, og intet er mere rigtig end det andet, men derfor er der ikke noget galt i at tænke over hvorfor man træffer de valg man gør.
    Går hesten med bid fordi jeg føler mig mest tryg sådan, eller fordi jeg har ønske om at ride en disciplin der kræver brug af bid.
    Går hesten med bomløs fordi jeg har opgivet sadel junglen, eller fordi jeg har en overbevisning om at det er det bedste for min hest, og dens bevægelsesfrihed. vælger jeg en bom sadel fordi jeg føler der er mere støtte i den, fordi det er påkrævet i den gren af ride verden jeg finder spændende.
    Går min hest med sko fordi jeg rider meget på underlag der vil slide dens hove, har den måske en eller anden lidelse der kan afhjælpes med speciel beslag, eller gør jeg det bare fordi jeg elsker lyden.
    Går min hest med dækken fordi den reelt fryser, eller fordi jeg er bange for at den kommer til at fryse, fordi jeg har klippet den, eller fordi jeg syntes det er smart, og det nemmeste i forhold til vinterpelsen. måske fordi jeg så kan spare penge i foder.
    og så kan man igen spørge, er det for hestens skyld at den klippes, så den hurtigere tørre, og ikke bliver syg, eller har jeg klippet den fordi det er nemmere for mig, så skal jeg ikke tørre hesten efter ridning, jeg skal ikke bruge meget tid på at skridte af, jeg skal ikke tage hensyn til at hesten bliver svedig og jeg kan træne som jeg plejer og holde min hest i form.

    Det er helt fint at tænke over hvorfor man vælger det man gør, men rigtig mange lyver over for dem selv, og andre i deres beslutning.

    jeg er lige glad med hvad andre gør, det jeg har valgt fungere for mig og for mine heste.
    en går både med og uden bid, med og uden sadel, dog er sadlen bomløs, da jeg har opgivet at finde en der passer hende og ligger godt på hende, den bomløse fungere. Haar hun dækken på er det udelukkende for min skyld, så skal jeg ikke slås med den grimme bamse vinterpels og hun er altid tør når jeg vil ride, og jeg behøver ikke være hysterisk med at strigle.
    Min vallak går bidløst, fordi jeg har opgivet at finde et bid han kan bruge, han re tilredet bidløst fordi det var nemmest, og så længe jeg kun rider ture på ham og ikke kræver noget af ham eller har nogle forventninger om at han giver mig andet end en god ridetur, så er jeg simpelthen for doven og nærig til at finde et bid han kan gå med. han rides enten bareback eller med bomløs, fordi jeg ikke gider bruge tid og penge på at finde en sadel der er tilpasset ham og som skal tilpasses flere gange om året. han går uden sko fordi hans hove er stærke og kan holde til de ture jeg rider på ham. har han dækken på er det for min skyld, igen så er han altid tør når jeg vil ride, han er nem at holde ren og hans vinterpels bliver ikke så bamset. Han kan fint holde varmen selv.

    Min sidste krikke rides med bid, og faktisk et rimeligt skarpt bid, jeg er mest tryg når jeg rider hende med pelham, det er så tungt at det ligger stille og godt i munden på hende, hun virker ikke som om hun bryder sig om pres på næsen, og går meget uroligt med hovedet når hun rides bidløst.
    Hun går med bomløs sadel fordi erfaringen med hende er at når hun går med bomsadel er at hendes overlinje forsvinder og hun bruger sig ikke ordenligt (har ikke selv haft bomsadel til hende). Hun går uden sko fordi hendes hove er utroligt stærke og kun har godt af at blive slidt på tur.
    hun går med dækken, udelukkende for at jeg kan spare på fodermængden, hun kan godt holde varmen, men hun taber sig og der skal derfor meget foder til at holde hende pæn i vinter halvåret, ved brug af dækken skal hun ikke bruge energi på at holde varmen og jeg kan spare både hendes mave for meget krybbe foder, og min penge pung. skulle hun vælge gik hun uden, hun hader det dækken.

    mit temperament er til at de står i boks om natten, jeg kan godt lide at jeg har dem i hænder ved ind og udluk, kan godt lide den daglige opdragelse og kontakt.jeg kan godt lide at det er nemmere at sikre den individuelles behov ved fodring og eventuelle behandlinger. Pt går de dog alle 3 i løsdrift, og hopperne trives med det, min vallak har ændret adfærd til noget træls, efter han er kommet i løsdrift.
    Hoppen der har svært ved at holde huld holder det faktisk rigtig pænt nu hvor hun går i løsdrift, med dækken, hun får et minimum af krybbe foder, masser af strå og masser af motion, og hun ser godt ud også om vinteren.
    de andre 2 har gavn af al den motion de får ved at gå ude altid, og selv i sommer halvåret kan deres vægt styres.
    så der er plus og minus ved det hele, men jeg har da i det mindste sat mig ind i hvorfor mine valg er som de er, og ingen af mine valg skader mine heste.


  • #102   3. nov 2015 Rikke - halleluja for ærligheden og skulle ønske der var flere der var som dig smiley

    Mvh TT


  • #104   4. nov 2015 Pudse pudse glorien...

  • #105   4. nov 2015 Har ikke læst kommentare.

    Min pony Bonanza rider jeg dressur på. Han er ikke død, han har ikke smerter, han nyder mit selskab og omvendt nyder jeg hans. Hestene er ikke døde af at stå i boks vel? Og hvis de havde det så dårligt, som du Amalie beskriver, så ville de jo have været løbet væk for længst smiley

    Jeg ved ikke om du ejer hest/part/et eller andet, men tag lige dine facts op til overvejelse, fordi hesteverdnen er ikke så slem som du beskriver den. smiley


  • #106   4. nov 2015 Malou - at sige at heste verdenen ikke er så slem er jo så desværre ikke helt korrekt. .. kig på sagen om Byrialsen m.fl. .... men der er heldigvis sket meget og mere sker der smiley heldigvis har man organisationer som ISES som sørger for at vi bliver klogere i vores omgang og ridning på/med hestene smiley

    Hippie - var den virkelig nødvendig? smiley

    Mvh TT


  • #107   4. nov 2015 Meget nødvendigt TT smiley

  • #108   4. nov 2015 Men tror stadig ikke, at Amalie kan sætte sig ind i det, hvis hun ikke selv har hest eller part, fordi jaja det er nemt og sige at "heste kan ikke lide og stå boks" osv. hvis man ikke selv har en hest.

    Hvis man rider dressur eller andre ting, som får hesten til at svede så er man nødt til, at klippe hesten ellers kan den risikere og blive syg, uden hår er dækken altså et must. smiley


  • #110   4. nov 2015 Malou- jeg har en hest der er meget svedig efter hver træning og han er ikke klippet og går uden dækken. smiley det handler om at skridte godt af og lade ham stå med svededækken indtil Jeg er færdig med at rydde op osv. Tager Max 30 minutter fra vi kommer hjem og han har ikke været syg smiley

    Mvh TT


  • #111   4. nov 2015
    Hehe Tindur - når man har ventet en time på at hesten tørre, så klipper man kræet - for jeg har ikke time eller mere og vente på dyret tørre smiley


  • #112   5. nov 2015 Nemlig krikken, jeg har heller ikke tid til at vente i evigheder på at min pony tørre. smiley

  • #113   5. nov 2015 Hvad betyder at pudse glorien?
    Undskyld jeg spørger ??


  • #115   5. nov 2015 Maria - du har da også bare altid så travlt og en meget underlig krikke der ikke lige tørrer på 5 min smiley
    Mit point var at man ikke skal og kan generalisere ligesom Malou lige var i gang med.

    Man skal huske på at det dækken hemmer hestens bevægelsesfrihed så jeg synes det er synd at smide det på medmindre det er strengt taget nødvendigt smiley

    Mvh TT


  • #116   5. nov 2015
    Hvis det ligger ordentligt hæmmer det nu ikke bevægelsesfriheden mere end en alm. jakke hæmmer mennesker :o). Så ville hesten jo blive låst og spændt af og have dækken på.

    Men ja, jeg har bare et forfrossen dyrt - hun har so far ikke behov for klipning, så bliver hun ikke klippet. Men dækkenet er stadig på :o).


  • #117   5. nov 2015 Caroline og Guldklumpen:
    "At pudse glorien" er noget man siger til folk der fremstiller sig selv hellige, altså som om at de aldrig gør noget galt, men ofte at alle andre er gale på den. smiley

    Det bliver ofte også misbrugt, hvis man er løbet tør for argumenter, men ikke vil erkende det.


  • #118   5. nov 2015 Caroline - at pudse glorien betyder : se hvor er jeg dygtig og gør det korrekt. ...
    Nogle gange er der intet galt i at pudse glorien, og det handler også om at turde stå frem med sine holdninger og meninger selvom flertallet ikke er enige,især når man ved man har ret smiley
    Andre gange bliver det for meget især hvis man i alle situationer har den holdning : Se mig se mig her er jeg, og er den der "råber" højest.
    Og de har vi ikke ret mange af her inde tænker jeg. Jeg synes de fleste på HG er nogle afdæmpede mennesker der bare står frem med sine holdninger og meninger samt viden god måde smiley

    Mvh TT


  • #119   5. nov 2015 Tak Amalie og TT smiley jeg ville bare gerne lige vide hvad det betød da jeg nu har set der nogle gange

  • #122   6. nov 2015
    Et hesteliv er ganske hårdt i naturen ja, Fleur havde ikke holdt særligt længe med hendes asociale adfærd og forfrosne krop ;o).


  • #123   6. nov 2015 Min var sgu nok kradset af for længst hvis han havde været en vild hest.

  • #124   6. nov 2015 mine havde klaret sig, de er på igen måde sarte....

  • #125   6. nov 2015
    Det er desværre ikke noget man selv vælger Rikke, om heste er sarte eller ej - jeg gad godt min ikke var en sart hest - hverken på den ene eller anden måde.
    Men det er hun også må jeg håndtere det som det nu er :o)


  • #126   6. nov 2015 Min er bare et skvat, han var ikke blevet særlig gammel i naturen. Han er bare sart, har en sart mave, sart sind, sarte tarme, selv dyrlægen mener at han er lidt af et skvat.

    Mine tidligere heste havde sagtens kunne klare sig i det fri, de fejlede så godt som aldrig noget, kunne leve på en sten osv.


  • #127   6. nov 2015 Tindur havde også klaret sig udmærket:-)

    Mvh TT


  • #128   6. nov 2015 Krikken det var ikke en kritik af din hest, jeg har efterhånden læst så mange gange at hun er frossen pind, det var ganske enkelt bare et konstatering af at mine heste er hårdføre. og tro mig jeg er glad for at jeg ikke har sarte heste.

  • #129   6. nov 2015
    Det ved jeg så mænd godt Rikke smiley


  • #130   7. nov 2015 Magdalene N:
    Tak for det fine indslag, det var lige det jeg manglede smiley


  • #132   10. nov 2015
    Du må da hjertens gerne forvandle min frossenpind til en der ikke mener at regn og blæst er = jeg er ved at dø af kulde.

    Kom gerne med en opskrift/tjekliste, selvom jeg synes, at jeg i forvejen forsøger og har forsøgt alt jeg kunne :o).

    Om end hun vil få dækken på uanset hvad for at undgå en beskidt hest og evt. grundet klipning - den forfrosne del vil jeg dog gerne undvære :o).


  • #134   10. nov 2015
    Jeg har indrettet mig efter det og kender min hest, så hendes frossenhed genere mig ikke som sådan - men mere for hendes skyld.

    Hun kommer dog ikke af med dækkenet - det vil være på bekostning af en syg hest og det er jeg ikke ok med. Jeg har snakket med nogen der mener at man bare skal lade hesten fryse også lære den det nok, når den har gode forudsætninger ellers for at holde varmen. Men nej tak, ønsker ikke en syg hest med en masse muskelspændinger :o).


  • #135   10. nov 2015 Nu spørger jeg lige: hvad er det egentlig, der er så slemt ved at putte dækken på sin hest?

  • #136   10. nov 2015 Funke - det kommer vel an på hvordan man ser på det og hvordan man definerer ordet slemt. Men et dækken er jo med til at hæmme hestens naturlige bevægelse og gør det mere besværligt for den at klø sig osv... Så hvis man har en hest der tit får ødelagt sine dækkener kan jo en af årsagerne være at det klør og at den og de andre heste får kløet det i stykker...

    Mvh TT


  • #138   10. nov 2015 der er også nogle der vælger at give hestene dækken på for at spare på foderregningen! Det er en interessant måde at dreje det på! smiley

    Min den ene unghest, satte sidste år ikke ret meget pels, og frøs (da havde den været vant til boks) men efter ca 1,5 år i løsdrift med hø ad libitum, læmuligheder og tilskud af soya og olie, så er hans pels i år HELT anderledes! Altså som i MEGET anderledes, så han nu virker til at kunne holde varmen smiley
    Men af gammel vane var jeg lige ved at smide et dækken på ham med det samme igen, som jeg gjorde sidste år! Men det er jo bare mig og min vane tænkning smiley
    SÅ ja man kan sikkert gøre en del med foder, læ osv, smiley


  • #139   10. nov 2015 Fünke:
    Alt er galt og intet er galt når hesten får dækken på.
    Det vil altid være vores fortolkning om det er okay, for vi kan jo ikke spørge den.

    Det jeg virkelig synes er galt, er når rytteres hjerne bliver så hjernevasket, at der skal en forsker til at komme med banebrydende news om, at et dækken ikke er nødvendigt.


  • #140   10. nov 2015 Så du mener slet ikke der er behov for at købe nogen former for dækkener til vores heste, absolut alle kan gå ude hele året i alt slags vejr?
    Jeg kan dog godt forstå at man vil se saglige argumenter ift. nødvendigheden af dækken og ikke bare "jeg synes det er synd at...." smiley


  • #141   10. nov 2015 Amalie:
    Det var lidt naivt... Du har ikke overvejet, at den artikel, du har linket til fra Ridehesten er en artikel ligesom alle de andre, de skriver? Nogle er relevante, andre ikke. Fordi de vælger at skrive en artikel om dækner, betyder det jo ikke, at hele verden er hjernevasket og ikke har den fjerneste idé om, at heste rent faktisk godt kan gå en vinter uden et dækken? smiley De sprøjter jo artikler ud om alt og intet. Jeg synes det er besværligt og irriterende, at min hest skal gå med dækken! Det er dyrt, det skal skiftes og holdes tørt hele tiden, det skal vaskes, pelsen kan blive ødelagt, man skal holde øje med slidmærker - og får hesten slidmærker bliver det endnu dyrere, for så skal man ud og finde nye dækner... Men derfor går min stadig med dækken, bare af nogle helt andre årsager. Men det betyder ikke, at jeg - eller nogen andre for den sags skyld - er hjernevasket til at tro, at hesten SKAL gå med dækken! Jeg er sikker på, at alle, der smider et dækken på deres hest, har overvejet det og kan komme med en grund til, at de gør det. Nogle grunde er måske mindre overvejet end andre - f.eks. hvis folk ikke er klar over, at de kan fodre sig til pelssætning e.l., men du kan helt sikker få en årsag til, at folk lader deres heste rende rundt med dyner på!


  • #143   10. nov 2015 Lock Horses:
    Jeg kan også have svært ved at holde på den påstand, men jeg har vitterligt ikke selv oplevet det smiley Alle jeg kender, der har hest er jeg sikker på, kan fortælle hvorfor, de har valgt at bøvle med det - kan ikke tale for hele hesteverdenens befolkning, ud fra dem jeg lige kender, for kender da langt fra alle "typer", men har måske også bare virkelig svært ved at se det for mig... Altså at man gør noget "bare fordi"


  • #144   10. nov 2015 Jeg fik så smid i hovedet sidste efterår.. Ja så nu skal han vel gå med dækken...? Hvorfor det... Svarede jeg.. Det eneste det kan gøre for os er at jeg ikke kommer til en beskidt hest og det er bare noget pjat at smide dækken på af den grund... Så må jeg jo bare strigle lidt ekstra... Det syntes personen var underligt at jeg gad at bruge tid på at strigle... smiley
    Så jo.. Nogle smider bare dækken på for at have mindre arbejde for sig selv uden at tænke på hesten.. smiley

    Mvh TT


  • #145   11. nov 2015
    Lock Horses - Jeg ved ikke hvad der lige gik galt i kommunikationen siden du opfatter det sådan. Men forsøger da lige igen ;o).

    Jeg nævner blot, at min hest ikke får dækkenet af da jeg oplever at hun ikke kan uden men fryser. Og de jeg har snakket med der er "imod" dækken, mener at man skal lade hesten fryse fordi så lære den det nok - hvilket jeg ikke ønsker. Ikke noget jeg konkludere om dig - blot noget jeg konstatere at andre har sagt.

    Hvilket leder hen til din forklaring omkring hvordan man får en hest der ikke er forfrossen som starter med at kræet skal undvære dækkenet ;o).

    Så prøv igen, har ikke nævnt jeg ikke er interesseret, ellers havde jeg ikke spurgt.


  • #146   11. nov 2015 Blot en tanke... Ikke henvendt til nogle specielle... Og hvis du HAR viden så svar gerne.. smiley
    Lad os sige at Tindur nu gik med dækken, men at jeg ikke ønskede dette mere. Ville dette være muligt hvis jeg til foråret når det blev godt vejr igen, tog dækkenet af, ikke satte det på igen.. Han fik når det blev koldere igen også hø ad libitum på fold og i boks. Kunne han så klare sig uden dækken vinteren over?
    Skal der mere til? smiley

    Mvh TT


  • #147   11. nov 2015 Jeg kan svare ud fra min egen hest TT.
    Han har været klippet hvert år siden han var 8 ca. og dermed gået med dækken hvert år ( og går stadig med dækken og er klippet) men lader jeg være med at klippe ham sætter han en kæmpe bamsepels som han sagtens ville kunne klare en vinter med smiley
    Så min erfaring er at de fleste heste godt kan gå med dækken et år og stadig sætte en fornuftig pels året efter.


  • #148   11. nov 2015 TT: Der skal heldigvis mere til smiley Jeg købte for snart tre år siden (januar) en hest, der gik med dækken. Det var jeg selvfølgelig nødt til at lade hende fortsætte med, så længe det stadig var koldt. Men jeg har ikke givet hende dækken på hverken sidste år eller i år, og hun klarer sig fint. Hun har ikke meget pels, men den er tæt smiley
    Jeg kender desværre også flere, der klipper deres heste, og giver dem dækken på, med den begrundelse, at de ikke gider at bruge så meget rid på at strigle hesten, når den er pladret smiley


  • #150   11. nov 2015
    Jeg vil bare ikke have en hest der står og ryster - hun for spændninger promte af ingenting, så at stå og lade hende ryste, det er ikke noget hverken hesten eller jeg kan bruge til noget. Det sker også kun på dage med regn og blæst på samme tid - det kan også være en sommer dag med elendigt vejr.

    Hun er også en spasser i og med hun går fra grovfoderet når det begynder at regne, ligesom hun ikke vil benytte sig af læ skur eller læ fra træer hvis det er der.

    Så jeg beholder bare mit frossen dyr :o) Hun er bare lidt spøjs på nogle punkter og fred være med det :o)


  • #152   11. nov 2015 Lock Horses:

    smiley Hvad sagde din dyrlæge det betød når hesten rystede? Min gjorde det sidste vinter, og med det samme gik jeg ud og købte 100-300-400 grams dækkener, og havde det på ham fra noveber til marts/april!!

    Det havde jeg måske ikke behøvet?? smiley


  • #155   11. nov 2015 Jeg har ikke læst hele tråden, og det undskylder jeg på forhånd for. Men jeg er lidt nysgerrig efter at høre, hvad det er der får dig, TS, til at mene, at vores moderne bæster har det værre end tidligere? Hvor langt skal vi mon tilbage, for at hestene havde det rart og naturligt?

    Hmm... I 30'erne stod de fleste heste i spiltove, fik godt med korn til arbejdet, var i brug i mange timer hver dag. Det samme gælder hestene i 18'tallet, hvor pompøs mode også havde stor indflydelse på rytterkulturen. Tilbage i middelalderen var bæsterne træk, ride og krigsdyr, og godt kød, når de til sidst var slidt ned af års langsommeligt arbejde, og opstaldninger i små indelukkede spiltove med pigstensbund og dårlig udluftning.
    Deres liv var måske lidt mere frit i vikingetiden, hvor de havde en lidt højere status. Men de var stadig i vores magt, havde jern i munden og lød vores kampråb. De rejste med os til dødsriget, ofret som gaver til almægtige guder... Åk ja, heldige heste...

    Hestens lod har været som tjener for os, siden vi fandt dens evner for at bære og trække, samt den fart den kan ligger for dagen, modsat dens konkurrent studen.

    Men hesten har været heldig! Se bare hvordan den er blev ophøjet til et nærmest guddommeligt kræ! Hvilket andet husdyr bekymrer folk sig om på samme måde som hesten? Hesten skal vi næsten med vold og magt bringe tilbage til de lyserøde drømme om vilde heste der galloperer frit over stepperne... Men vi glemmer måske i forvirringen at se det rovdyr der har sendt dem i flugt, eller vi ser ikke den vinter hvor halvdelen af flokkken må bukke under for sult og kulde.

    At være tamdyr er både en gave og en forbandelse. Til gengæld for faste fodringer, et tørt leje og behandling ved sygdom, så må dyret betale ved at opgive en fri tilværelse. Men det samme kan vel i bund og grund siges om os mennesker. Til gengæld for mad og husly, opgiver vi noget af vores frihed i arbejdet for andre... Men er det altid et tab, eller vinder hesten måske også rent faktisk på samarbejdet? Ja det er jo lige det smiley


  • #156   12. nov 2015
    Korrekt - jeg vil ikke lade kræet skulle igennem en masse spændninger i kroppen, som hun i forvejen let får, bare for at forsøge og få hende til at fryse mindre - det er i mine øjne ikke det værd :o).


  • #157   12. nov 2015 Antichrist:
    Nu spørger du om hvad der får mig til at tænke at hestene har det værre end tidligere.

    Jeg kan ikke lige umiddelbart se hvor jeg sammenligner nutidens hestefold med tidligere hestehold. Det har i hvert fald ikke været meningen.
    Ingen tvivl om at det da var værre for hesten at stå i spiltov end i boks, men bare fordi at man engang ikke var så klog på verden som nu, betyder det vel ikke at man skal vende den anden kind til og sige:" jamen, engang var det værre" når det jo snildt kan blive endnu bedre.

    Netop dengang fandt man ud af, at der var en anden løsning end spiltov der var bedre for hesten. Nu ved man, at løsdrift er bedre for hesten - alligevel er vi skide ligeglade med det.

    Vi bliver hele tiden klogere på vores kære dyr, det er bare, i min optik, for få der vil erkende ny viden, fordi det river op i deres traditioner og normer. Og helt ærligt, så er det dét der pisset mig af.


  • #158   12. nov 2015 Se lige min dejlige pony smiley Han blev klippet igår, se lige hvordan han har skiftet farve, er det ikke facinerende? smiley

    profilbillede
  • #159   12. nov 2015 Amalie H: Der er da sikkert mange, der vil erkende, at løsdrift er det sundeste for hesten, men ikke har mulighed for det, og derfor har hesten i boks. Derfor kan hesten jo godt have et godt liv med mange foldtimer.

  • #160   12. nov 2015 Løstdrift er en vidunderlig opstaldningsform, for de heste der trives med det, og heste i overskuelige små sammentømrede gupper. Hvis alle større opstaldningssteder og rideskoler skulle have løstdrift, så ville glansbillededet måske briste. Løstdrift er ikke særlig godt ved stor udskiftning i hestene. Flokken mister dynamikken, og nye heste kan have svært ved at få adgang til læskure og fodringspladser, så der skal tages langt flere hensyn end hvis det handlede om en lille flok uden den store udskiftning.

    Og så er spørgsmålet også, om jordbundsforholdene er til løstdrift alle steder? Hvis grundvandet står højt, så kan hestene jo desværre komme ud for, at måtte stå i mudder til op over koderne. Det har ingen heste godt af i længere tid, men hvor bokshesten måske er ude 4-12 timer og så får mulighed for at tørre lidt, så må løstdrifthestene soppe rundt i sølet 24/7.

    Skulle jeg vælge, og jeg fandt en god lille løstdrift i et forholdsvis tørt område, så røg hesten derud. Men stod valget med en våd løstdrift eller en boks med våde folde, så røg hesten dælme på boks. Og det samme gælder, hvis den skulle opstaldes et større sted, for jeg ville foretrække en bokshest med mange foldtimer og faste foldmakkere, fremfor en løstdrift med megen uro og udskiftning.

    Og så er spørgsmålet vel, hvad hesten selv ville vælge? Ja, for det første ville den nok fravælge hegnene og begrænsede fodringsmængder. Men da det er mig der bestemmer suværænt over den, så opstalder jeg den på den måde, hvor jeg mener, at dens krav til livet bliver bedst honoreret. Den får mulighed for at strække benene på fold, dens hove holdes i god stand, og den får ikke lov til at æde sig en kolik til i frit kraftfoder, selvom den nok gerne åd meget mere end den får... Det må være sur mås, at være 50:50 bokshest hest hos mig, men det er sådan jeg gør det, for hestens og min egen skyld.

    Med den udtalelse ser der mere ud som om, at du ikke kan se skoven for bare træer. Hvad forskel gør opstaldningsformen for hesten, når blot den har mulighed for at røre sig og bliver holdt i gang? Der er skam fordele og ulemper ved både boks og løstdrift, og det gavner ingen at se på den ene med skyklapper på.

    Og med hensyn til den her "Jeg er målløs over, at vi stadigvæk ser spørgsmål som: "Hvilke bid passer til min hest" For det er der ikke noget der gør. Jeg undrer mig over, at man ikke som dressurrytter stopper op og tænker: "Hvorfor er det egentlig jeg har behov for at gøre noget der er så langt væk fra min hests natur?" For uanset hvordan man vender og drejer det skal hesten VÆNNES til bidet, altså den beder ikke selv om det."

    Er det så ikke korrekt at antage, at hesten skal vænnes til ALT vi gør ved den? Mig bekendt kommer ingen føl til verden med grime på, og de løfter heller ikke ben, før de har lært kunsten. Det samme gælder det at blive trukket, at blive bundet, at blive striglet... Heste kommer til verden som heste, uden det mindste clue om, hvad det er vi vil forvente af dem, som de vokser og bliver ældre. Kun ved at vænne dem til et liv omkring os, bliver det heste vi kan bruge til noget smiley


  • #162   12. nov 2015 Agh Lock Horses, 6-8 timer kan ikke gøre det i de travle markperioder, og næppe heller for heste brugt til varekørsel eller kurerservice, og du har da ret, der blev hældt både rapskager, roer og godt med byg samt hakkelse på de gode gamle arbejdsheste. Gys, det ville ikke gå med al den stivelse i dag smiley Hvis det at binde hesten ind var glimrende dengang, hvorfor hyles der så op i dag, selv hvis hesten er på boks og er ude på fold 4-12 timer? Hvad forskel gør det for hesten?

    Og ja, hestene arbejdede hårdt dengang og var værdifulde dyr for folk, men det var stadig et slid at være hest, ligesåvel som det kan være det i dag. Det eneste jeg er imod, er den der tankegang om at heste i dag lider ind af en kant, at de ikke længere "får lov at være heste". Er der nogen der vil nævne overfor mig, hvornår hesten nogensinde har fået lov til at være "kun en hest" i menneskehænder?


  • #164   12. nov 2015 Mit syn er skam ikke så "dystert" som du lader til at ligge mig det i munden. Men min verden er ikke rosenrød, og ja, jeg mener i bund og grund, at al omgang med heste bunder i at vi "overskriver" hestens instinkter til en hvis grad og ændrer på et dyr, så det passer bedre til vores livsførelse. Vi vænner hesten til fra føl at se noget godt i mennesker, selvom vi ligner rovdyr og på mange måder opfører os som sådan. Jeg anser det ikke som kontrolleret dyremishandling, men blot som en konsekvens af domesticeringen af et vildt dyr over til at være et skattet tamdyr.

    Heste lærer at trives i samværd med mennesker, rigtig mange ligefrem nyder samværet. Men lur mig om ikke de ville kunne vænnes til at undvære os igen, hvis bare deres basisbehov blev udfyldt, uden de store skrupler. Heste er nu engang heste og ikke mennesker, de lever i nuet, som de fantastiske væsener de er. Men indse det nu, alt vi gør med dem gør vi, fordi det bringer os en følelse af glæde. Og så kan folk lyve nok så meget for sig selv, men at have dyr er og bliver noget vi gør for vores skyld, og ikke dyrets...

    Så længe folk har deres dyr på en måde, hvor deres basale behov bliver opfyldt, så er det for mig ligemeget om hesten motioneres på fold 4-12 timer dagligt, køres, rides eller hvad pokker folk nu ellers bruger deres bæster til. Det er hverken jernet i munden, rytteren på ryggen eller boksen om natten, der kan definere om krikken har et ordentligt liv. Hvis hesten behandles med respekt og forståelse for at den nu engang bare er en hest, så er vi allerede kommet langt smiley

    Ps. Hvad du mener personligt om min viden eller evner, ja det må altså stå for din egen regning. Og jeg frabeder mig egentlig helst at blive omtalt sådan, så længe du hverken har mødt mig personligt eller de heste jeg har lagt mit arbejde i. Der er en grund til at jeg ikke udtaler mig personligt om dig, nemlig fordi jeg ikke kender dig, og derfor ikke har belæg for at have dannet mig en mening om dig smiley


  • #167   13. nov 2015 Ah, så vidt jeg kan læse mig til, så skrev du da, at du var ganske uenig i mit dystre syn på om hesten "nogensinde har fået lov at være hest" i menneskehænder. Det er da en ganske personlig skildring af, hvordan du mener at jeg ser verden. Og det har du vel ingen belæg for at vide noget om?

    Jeg har ikke skrevet noget om, at du ser verden som noget rosenrødt, men blot konstateret, at jeg(og jeg taler kun på egne vegne) ikke ser verden sådan. Jeg har som sagt ingen mulighed for at vide, hvordan du ser på livet, for jeg kender dig ikke hverken online eller irl smiley

    Jeg debaterer faktisk heller ikke med dig, men svarede blot på et indlæg du lavede. Det er jo det et forum er til for, og den ret tilfalder vel ikke kun dig? smiley

    Jeg vil dog altid sætte spørgsmålstegn ved menneskets evne til at kunne sætte sig ind i andre arters tankegang. Vi har endnu ikke lært at læse andre mennesker endnu, så er det måske lidt vel optimistisk at tro, at vi kan forstå dyrene fuldt ud. Eller måske er det rent faktisk nemmere for os, fordi deres liv er langt mere strømlignede... Ja, det er nok det.

    God vind fremover, for bæsterne skal luftes smiley


  • #169   13. nov 2015 Og igen er problemet netop at du konkluderer, du ved ikke. Dermed udlægger du gisninger om mig, uden at have den mindste basis for, om det rent faktisk er sandt eller ej. Du tager et simpelt spørgsmål, og drejer den i dit eget hoved til at blive til noget helt andet. Igen, det står for din egen regning hvordan du fortolker, men det giver dig ingen basis for at udtale dig om mit livssyn eller syn på heste for den sags skyld.

    Og nej, jeg har skam på ingen måde haft til intention at komme med noget, der skulle tolkes som en stikpille. Alt jeg gjorde, var blot at svare på din sidste kommentar i #165 "Men lad da være at debattere med mig hvis du synes jeg er så træls... sværere er det vel ikke smiley " Som vel så også må være det du betegner som en stikpille, blot rettet mod mig?

    Og så vil jeg da benytte lejligheden til at minde om, at den mulighed da selvfølgelig går begge veje smiley Jeg svarede sådan set bare på dit indlæg i første omgang, fordi du nævnte mig ved navns nævnelse, og det derfor ville være uhøfligt at ignorere dig.

    Jeg har intet ønske om at toppes med nogen, og jeg har intet problem med at du har en anden holdning end jeg selv. Men der skal to til en tango, så måske du også selv skulle træde lidt tilbage, som jeg gør nu smiley

    Emnet er bestemt spændende! Ingen tvivl om det! Og havde jeg ikke ment det, så havde jeg aldrig skrevet i tråden til at starte med. Men vi kan jo ikke forventes at have den samme holdning til det hele allesammen, og det er jo det der er spændende at få klarlagt. Nemlig hvorfor folk mener noget forskelligt, og hvad der har fået de meninger til at blive dannet.


Kommentér på:
Elsker vi vores heste?

Annonce