{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.263 visninger | Oprettet:

Sur op til fodring? {{forumTopicSubject}}

Hej HG..

Jeg har denne 2 års, som simpelthen er SÅ sur op til fodringen..
Hun er det blideste lam ellers, men når vi skal fodre (hun står i løsdrift med tre andre) så bliver hun direkte styg.. Lægger ører tilbage og markerer ud med bagbenene..
En enkelt er allerede blevet sparket og fik indre blødninger i låret, og en anden er nu bange for at fodre pga min hest..

Det er selvfølgelig ikke ret fedt..

Derfor vil jeg høre om der er nogen som har erfaring med dette, og evt har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre?

Så snart hun har fået sin mad er der INTET og hun er helt stille og rolig når hun har spist og de skal have wrap..

Hvis der er nogen som nu skulle brænde inde med negative kommentarer af en slags, så hold dem venligst for jer selv smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sur op til fodring?
  • #1   16. nov 2015
    Ville træne det som man træner heste der sparker når der fodres og er utilfreds på anden måde. Ignorer til der er ok adfærd i bare 1 sekund til at starte med også giv mad.

    Men det kræver at hesten er bundet så den ikke kan gøre hvad den vil, hvis det er en der bliver sur. Og bedst ville det nok også være hvis man kunne binde den til en bom hvor en krybbe kunne hænges på - evt. "fodrebåse" som mange løsdrifte har.


  • #2   16. nov 2015 Det hjælper bare ikke at binde.
    Der er ikke noget, når vi går hen med maden.

    "Problemet" er at vi deler løsdriften op i to (da de ikke helt kan enes)
    Problemet opstår allerede når vi skal ind og dele løsdriften op og have dem i den rigtige ende. Så er det hun bliver kællinge-sur..
    Så den med at ignorere og så give mad hjælper intet, for det er ikke der problemet er.


  • #3   16. nov 2015 Har de ikke fri adgang til grovfoder (ikke græs her)? smiley
    Hun lyder som en SULTEN hoppe nemlig og græsset giver ikke alverden på "mæthedskontoen" mere


  • #5   16. nov 2015 Jeanette:
    Nej, de har ikke som sådan fri adgang, da de så ville foræde sig helt og der er nogle (særligt en), som slet ikke må få så meget. Men de får deromkring 10kg wrap og så er der halm de kan spise. Derudover går de på kæmpe græsfold..

    Det er jo ikke hele tiden hun er sur - det er absolut kun når hun ved at nu er det spisetid.

    Julie: Har desværre ikke mulighed for at sætte min i en boks under fodring, da hun som sagt står i løsdrift (plus at det er under "forberedelsen" - altså at skulle have dem på de rigtige pladser at hun er sur) smiley


  • #6   16. nov 2015 Altså jeg ved ikke helt om dette kan hjælpe, men min 2 års har egen boks, og en hest på hver side.
    Hesten på den højre side, kan stikke hovedet helt hen til min mens hun spiser (altså udenfor boksen via vinduet mellem tremmerne) og det siger min unghest intet til - MEN hvis hesten på den venstre side viser interesse - nøjs nogle bagben der flyver gennem luften og min unghest hidser sig op og bliver rigtig grim over for den hest til venstre - min unghest er også normalt en meget venlig og imødekommende hest...
    Min løsning har været, at den anden har gulerødder til rådighed, derfor skynder jeg mig at give hesten til venstre nogle af gulerødderne, dermed bliver det foder min hest får ikke så interessant - så en mulighed kan være at ja sætte dem langt fra hinanden, eller hvert fald uden for sparke-vidde og så fodre dem begge samtidigt - eller måske fungere det bedste hvis den anden får sin mad før din eller omvendt, det er med at prøve sig frem, desværre kan man ikke gå hen til sin hest og sige "fy, det må du ikke" men se om du kan finde en måde at løse problemet - pøj pøj med det smiley


  • #7   16. nov 2015 Jeg ville inden hestene skal sættes på de rigtige pladser, tager hesten ud fra folden. Tænker måske det er stress ved alt den rykken frem og tilbage. Nogle heste kan simpelthen bare ikke holde til det og afreagerer så på den måde.
    Så at flytte hende før dette, kan måske medføre ro for din dejlige basse og muligvis en mindre aggressiv hest. smiley


  • #8   16. nov 2015 Det er kun nogle gange at hun skal flyttes fra den anden ende. Oftest bliver hun i sin egen ende (men er stadig sur).
    Det hjælper intet at tage hende ud, for så kan jeg jo hverken fodre hende eller de tre resterende der står inde i løsdriften, hvor de får mad.

    Hestene står i forvejen langt fra hinanden - netop fordi særligt mig og en af de andre unge ikke helt kan enes


  • #9   16. nov 2015 Ja præcis, kun ved fodringstid hun er sur = sulten

  • #10   16. nov 2015 jeg ville starte med at give Warp. og så give den foder først

  • #11   16. nov 2015 Mente at hun skulle helt ud af folden fordi det måske også stresser når de andre heste bliver flyttet. smiley

  • #12   16. nov 2015 Hvis vi giver wrap først opstår problemet alligevel.
    Derudover kan vi ikke fodre hende først, da hun står i den bageste del af løsdriften, og hvis den anden unge, som også er en kegle ikke bliver fodret først, så ryger den i flæsket på alt og alle..


  • #13   16. nov 2015 Og så eventuelt fodre hende ved en striglebom for sig selv. smiley

  • #15   16. nov 2015 Jeg ville binde dem op under fodring, og så gøre som foreslået tidligere; træne at stå pænt før maden kommer.
    Lidt alternativt kan i smide lidt gulerødder på folden, så de er beskæftiget imens i forbereder foderet smiley


  • #16   17. nov 2015 De to andre unge må ikke bindes (vil ejer ikke have)
    Den 3. er min gamle hoppe, og hun står bundet.

    Men men men. Problemet opstår jo STADIG inden vi overhovedet har mulighed for at få fat i dem og binde.. Så ja..

    At smide noget mad hjælper ikke - så slås de bare om det. Desuden ligger forberedelsen i at få dem skilt op 2 og 2


  • #17   17. nov 2015 Nadia: der er jo ingen der bliver flyttet? De står alle fire indendørs. Det eneste der bliver gjort er at sætte en snor op på tværs af løsdriftens indendørsareal, så de to små harper ikke kommer i nærheden af hinanden smiley

Kommentér på:
Sur op til fodring?

Annonce