{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.085 visninger | Oprettet:

Longering - Hvad gør i? {{forumTopicSubject}}

Ja hvad gør i når i longerer og hvad lægger i vægt på at få hesten til?
-hvilke udstyr anvender i? Og hvorfor?
-Og ikke mindst.. Hvorfor longerer i? smiley
(Vil også gerne høre træning/longeringstips som kunne være til inspiration) smiley

-Jeg vil fx gerne have min lille hyp bliver afslappet og derefter søger frem og ned.
Gerne at han får ryggen op og træder fint ind under sig.
Når jeg longerer benytter jeg mig af en gogue, da den ikke pakker ham fuldstændigt sammen, men byder ham netop at komme frem og ned i en afslappet holdning.

Benytter mig også gerne af travbomme hvis det lægger inden for rækkevidde.

Bruger det primært til at forbrænde lidt energi, og få noget ro på ham, inden vi skal ride.
På den måde undgår vi at lægge og bøvle så meget, da han bliver mere afslappet efter 10 min. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longering - Hvad gør i?
  • #1   1. dec 2015 Udstyr: kapsun! Den er så vigtig! Bøjningen går gennem hele kroppe så tovet skal fæstnes så langt fremme som muligt smiley
    Jeg longerer efter Marijke de Jong og Bent Branderup's prinsipper.
    Især Marijke de Jong's LFS (lateral bending; forward down; stepping under) er super gode.
    Hun laver nogle videoer der hedder "Mini Mastery" som forklare det hele smiley


  • #2   1. dec 2015
    En afslappet hest der søger frem og ned :o). Jeg bruger det der fungere for hesten, så det kommer an på den enkelte.

    Det store skrummel jeg rider fungere det fint med bare en grime, det søger han helt fint ned i. Min egen har en tendens til at spænde op, især i galop og efter - også ikke være til at komme i kontakt med. Så derfor har jeg haft brugt en fast chambon i perioder, ellers bare kapsun.

    På videoen her, har min pony fast chambon på :o)


  • #3   1. dec 2015 Kapsun.
    Jeg lægger vægt på frem og ned med en korekt bøjning og trædning for at styrke rygmusklerne således at hesten er klar til at bære rytter samt lærer at bruge sig korrekt, og til signal indlæring.
    Henrik viser her hvordan dette gøres og indlæres korrekt: https://youtu.be/JIxfmxMrNqA

    Del to og tre er også nødvendige og lærerige smiley

    Mvh TT


  • #4   1. dec 2015 longere med kapsun og har en pisk med til at støtte hendes skulder (hun har det med at gå ind i volten, så med pisken kan jeg bare pege på hendes skulder og så går hun ud i volten)
    Så har jeg klikker med og godbider, så når hun begynder at søge frem og ned, så hun et klik og en godbid, mellemrummet mellem øvelse og klik/godbid bliver selvfølgelig længere jo bedre hun bliver smiley

    Hvis hun er lidt hopla, bruger jeg stemmen og kropssprog, så plejer hun at begynde at slappe af. ^^

    Jeg longere fordi det er en super god måde at få hende til at gå i den "ramme" som jeg forventer at hun skal gå i med rytter, samt at træne bæring, og opbygge muskler.
    Det er også en super fin måde at lære / holde fine signaler ved lige, da hun er et stykke væk fra mig. (når jeg sukker, går hun ned i tempo, og når jeg løberlidt på stedet, sætter hun tempoet op)


  • #6   1. dec 2015 Jeg longere med en longegjord og indspændingstøjle på udvendige side, og så har jeg longetovet gennem bidgringen på indvendige som så sættes fast i longegjorden.

    Jeg longere for at få mere styrke og balance i hesten så den får lettere ved at gå på mindre volter. Jeg gør meget ud af at hesten får lov at gå ude på en stor volte, og så kommer ind og gå på en lille (8-10 meter) volter nogle omgange og så ud igen hvor det er nemt for den.
    For mig har det givet utroligt meget i galoppen at gøre det på denne måde..


  • #7   1. dec 2015 Nu har jeg godt nok ikke longeret sådan rigtigt i over 3 år, siden min hoppe blev aflivet.
    Men det jeg lægger mest vægt på, er at hesten går afslappet, søger frem og ned, løfter ryggen og får aktiveret bagparten. smiley

    Det absolut vigtigste redskab for mig, er kapsunen, den er fantastisk! smiley
    Jeg brugte ind imellem indspændinger på hende, ofte når hun havde stået stille noget tid og fik lidt "stjernekigger tendens", det gav hende åbenbart noget "tryghed" og stabilitet. smiley
    Den sad helt løs og havde egentlig ikke rigtig nogen funktion, udover, at hun slappede mere af. smiley

    Jeg longerede dels fordi hun ikke kunne rides, så det var især for at holde vægten og kondien.
    Men især også fordi, det gav hende rigtig meget, i forhold til, at holde hendes "gamle" krop smidig og i gang. smiley

    Jeg brugte rigtig meget tempo skift, balance øvelser og smidigheds øvelser. smiley


  • #8   2. dec 2015 Jeg longerer i trense eller grime, og hvis jeg har trense på plejer jeg at bruge en longegjord med indspændiger på (sat meget lavt). Kan også finde på at bruge to træktove, som jeg lægger ind mellem forbenene og op på ryggen og så bundet sammen med råbåndsknob.
    Jeg longerer fordi jeg ikke har nogen sadel for tiden (min egen er tilsalg for hun kan ikke passe den), og hun skal passes på i ryggen, så kan ikke bare ride uden sadel.
    Hvis ikke hun får noget på går hun bare med næsen i vejret, og får derfor ikke løftet ryggen, som er formålet. Jeg er dog ved at varme hende op i indspændinger og så tage gjorden af og rose hende helt vildt når hun selv søger ned.


  • #10   2. dec 2015 Tja vi løslongerer, da vi bare ikke er gode til det med den snor smiley

    Han søger ned på kommandoen neeed, øvet siden han var stort føl.
    Ofte har han dog sin grime på,.

    Ind i mellem har vi prøvet det der med snor, og vi har enorme problemer med voltens størrelse smiley Han søger for meget ind, når snoren er på.
    Uden snor kan jeg få ham ud med piske peg.

    Longerer fordi han er en bøv under rytter ellers. Har vist DKs eneste varme og hidsige belgier smiley


  • #11   2. dec 2015 Longere kun i kapsun. Jeg longere for at styrke rygmuskulaturen, balancen og for motions skyld smiley

  • #12   2. dec 2015 Longerer i kapsun eller almindelig grime - en sjælden gang i rebgrime, hvis det lige er den jeg har ved hånden... Og så har jeg altid longepisk med smiley

    Jeg bruger longearbejdet til styrke + balance og løsgøring. Desuden synes jeg longearbejdet er super nyttigt til og få et indblik i hvordan hesten bruger kroppen. Og så bruger jeg longen til at indlære lydsignalerne inden jeg skal bruge dem under rytter smiley


    profilbillede
  • #13   3. dec 2015 Pedro bliver bare longeret helt almindeligt, det sker dog vi hopper i passoer systemet engang i mellem, da det giver mere aktivitet i bagpartiet smiley Men ellers er det bare med enten en trense eller en grime, også går han selv ned og søger, hvilket er super dejligt at se! At han kan være så afslappet i det omfang smiley

  • #14   21. mar 2016 Jeg ved dette er et "ældre" indslag, men jeg håbede måske at nogle ser dette.
    Jeg longerer min egen pony i grime, og han plejer at søge frem og ned, af sig selv og lige med det samme. smiley
    Men her på det sidste er han begyndt pludselig at dreje til venstre (udvendig) når vi longerer på højrevolten. Det plejer at være lige så snart han går perfekt, han gør det, Jeg roser, han bruger alle sine kræfter til at dreje. smiley
    Der er intet på venstresiden, der går han som han altid har gjort.
    Er det fordi han er blevet låst eller noget? Har I nogle idéer til hvad det kan være?
    Det skal lige siges han har skæv haleføring til venstre.
    Tak på forhånd smiley


  • #15   21. mar 2016 Jeg ville få en kiropraktor ud til hesten ASAP, Therese - det lyder som om at hesten har lavet noget skidt smiley

Kommentér på:
Longering - Hvad gør i?

Annonce