{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
856 visninger | Oprettet:

Longering {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg har en part på 10 år han er en dejlig vallak men jeg har nogle problemer med longering. Han har lært rigtig meget Horsemanship hvilket resulterer i at når jeg prøver at longer ham går han ind imod midten hvor jeg står! Jeg har prøvet at guide ham ud både med og uden pisk men han bliver bare sur og sparker ud efter mig med forbenet. Jeg har også prøvet uden longe og bare lade ham løbe rundt på ridebanen men så står han bare ved mig. igår tog jeg en pisk med ud på banen og gik og viftede lidt med den bag ham det hjalp ikke så jeg prikkede ham let på bagparten hvorefter han gik nogle meget langsomme skridt så jeg viftede lidt med pisken bag ham dette resulterede så i at han vendte røven til og sparkede ud efter mig. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre så håber på noget hjælp tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longering
  • #1   25. jan 2017 Står du rigtigt i forhold til hesten når du longerer? Min gør noget alla det samme hvis jeg ikke tænker over min placering når jeg longerer eller løslongerer. Han foretrækker at jeg går ud for hans flanke.
    Kommer jeg for langt forud stopper han op.
    Kommer jeg for langt bagud sparker han.
    Stopper jeg op kommer han ind til mig

    Min foretrækker mig placeret lidt længere tilbage mod hans bagpart end illustreret her smiley

    http://hobbyheste.dk/wp-content/uploads/2015/07/longering-begynder.png

    Jeg kan forøvrigt kun anbefale at du får en underviser ud og hjælper dig med det de første gange smiley


  • #2   25. jan 2017 For at hesten kan lære at blive longeret, er det vigtigt at der er styr på signalerne med at flytte sig for pisken, her er især af rykke sig til begge sider god. Når det er på plads, kan man påbegynde longering. Min hest har haft samme problem og efter jeg har lært hende at rykke til begge sider, så forstår hun at blive på volten og søger hun ind, så vifter jeg blot lidt med pisken og så er hun ude igen. Signalet har jeg lagt på siden/maven, da et dap på numsen betyder frem og det giver jo forvirring ved hesten, der så slet ikke forstår, at den skal gå væk fra dig. Men ellers er der nogle andre muligheder for indlæring som jeg har listet nedenfor smiley

    Man kan benytte mange metoder og det er forskelligt hvad der virker fra hest til hest.

    En metode er, at starte med at gå med hesten, som hvis man gik med den i træktov. Man kan gradvist øge længden og søger hesten ind mod ind, kan man rykke den væk og ud på volten igen ved hjælp af pisken. Man vil gradvist kunne føre hesten ud på en større og større volte.

    Man kan som en anden metode også få en anden til at gå med hesten ude på volten. Longetovet er sat i og man vælger en længde. Den anden person går på udvendige side af hesten, har fat i grimen og følger den rundt, så den ikke har mulighed for at søge ind mod longeføren.

    Man kan som en tredje mulighed også skabe en slags barriere mellem longeføren og hesten, ved at danne en cirkel med bomme eller små spring, som hesten skal gå udenfor.


  • #3   27. jan 2017 lyder som om hesten ikke rigtigt respektere dig. Prøv at være lidt mere bestemt. beder du hesten om at gøre noget skal den ikke tænke "næh. f*ck dig) og sparke. sparker han er det ok at 'sparke' igen (med pisken) ligesom heste gør ude på folden med hinanden. den skal lære at man ikke må sparke mennesker da det meget hurtigt kan blive farligt. heste lærer fra "pressure" og "release" - alser at man presser hesten, og frigøre presset når hesten gør den ønskede bevægelse. Alser beder du hesten om at gøre noget skal du blive ved med at spørge indtil at den gør det. på den måde lærer hesten hvad de forskellige signaler betyder, at de faktisk betyder noget og at man ikke bare kan ignorere dem

  • #4   27. jan 2017 Ida - hesten mangler ikke respekt, den ved ikke hvad den skal.

  • #5   27. jan 2017 hvis han er en 10 årig tilredet hest ved den godt hvad 'longering' betyder

  • #6   27. jan 2017 det er heller ikke altid lige nemt at dømme en hests adfærd fra hvad ejeren skriver. det ville have været bedre med en video. har selv en lille shetlænder som er vildt bange for nye mennesker og som er MEGET nervøs over for piske, så hun kan også reagere voldsomt hvis man står med en pisk. dog ved hun at man ikke må sparke så det har hun aldrig gjort, men hun stamper nogle gange i jorden hvis hun ikke forstår hvad der bliver bedt om.

    sådan som jeg læser dette opslag tror jeg ikke at hesten er i tvivl omhvad der bliver bedt om. hesten gider bare ikke rigtigt.


  • #7   27. jan 2017 Ida - det ville også være dejligt, hvis det var så nemt, men hesten er desværre ikke klog nok til "ikke rigtig at gide"

    Til TS - hvis hesten er trænet meget i hms, så er den nok utrolig følsom for din kropsholdning og kropssprog. Kan det være at du evt. giver nogle små signaler, som hesten opfatter som en indbydelse til dig? Fx. læne dig tilbage, puste tungt ud, vinkle den ene skulder mod hesten eller lignende?
    Prøv at giv den "ud-på-volten" signalet med pisk og torv, samtidig med at du tager et skridt frem mod hesten med det ene ben, skyder brystet fremad og tager en dyb vejrtrækning indad. Det er et meget tydeligt signal til at du ønsker hesten væk fra dig. smiley


  • #8   27. jan 2017 Malene- en hest kan sagten ikke 'gide' at gøre som man siger. hvofor skulle de dog høre på små 2 benede dyr som går og svinger med piske?.

    som sagt det er umuligt at dømme en hest, og vide hvad der skal gøres for at videre træne den, fra ejerens beskrivelse. Man kan først begynde a dømme den ved at se dens reaktion - alser se en video af hesten imens den longeres.

    Min hoppe var utroligt respektløs over for mig da jeg første gang skulle longere hende efter at jeg fik hende hjem. hun løb rundt, stejlede, bukkede og sparkede. hun havde ingen lyst til at høre hvad jeg havde at sige. spol 1 uge frem og hun kan skifte retning, skridte, trave og gallopere uden at blive mærkelig og hun samlede sig enda også. hun vidste godt hvad jeg bad om, da hun havde blevet longeret 100 gange før i sit liv, hun kunne bare ikke se hvorfor hun skulle høre på mig. Hun har altid, og vil altid være en dominerende hest og opfører sig sådan over for alle de første par gange hun longeres af dem

    heste er langt klogere end hvad vi giver dem æren for at være.


  • #9   27. jan 2017 Ida - jeg kunne ikke være mere uenig, overhovedet.

  • #10   27. jan 2017 Fordi en hest er 10 og tilredet er ikke ensbetydende med at den ved hvad longering betyder eller kan med nye ejer. Helt små fejl signaler kan gøre at hesten ikke reagere.

  • #11   27. jan 2017 jeg er enig i at heste lære tingene anderledes og har forkellige signaler som man selvfølgelig også skal tage højde for, men det er ingen undskyldning for at en hest sparker ud efter en. nu siger jeg det endu en gang - hvis vi skal dømme hestens reaktion ordenligt og finde ud af hvad ejeren gør galt og hvad hesten gør galt, skal man bruge en video, case closed.

    jeg ved ikke hvordan du har tænkt dig at tilride en hest uden at longere den?


  • #12   27. jan 2017 Er ikke interesseret i at køre en diskussion, vi er og bliver ikke enige.

Kommentér på:
Longering

Annonce