{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.547 visninger | Oprettet:

Stivelse i foderet - er jeg forskrækket? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Silver fik, da jeg købte hende, i hvert fald alt aaaalt for meget havre oveni en müsli-blanding med meget stivelse i. Og af gode grunde var hun ret umulig.

Vi flyttede på privat gård, som også fodrede med müsli og havre. Hun blev ikke mindre hyper overhovedet, men så takkede jeg så nej til havren, da jeg endelig blev gammel nok til at forstå, hvad foderet egentlig bestod af.
Det blev lidt bedre, men müsliblandingen havde 27% (!!!!) stivelse i sig, og hun var derfor utrolig hyper.

Så fik hun Omega 3 Easy fra Dangro, som gav en fantastisk indvirken, men som for mig var dyr i længden, da jeg ikke fik afslag i opstaldningsprisen selvom jeg ikke benyttede foderet derude.

Så fik vi endeligt lucerne hjem og det var med i prisen. Så jeg skiftede til vitaminer + lucerne, og det var fantastisk! Men jeg oplevede meget modgang fra opstalder + dyrlægestuderende, der mente, jeg var blevet stivelsesforskrækket.

Jeg kom tilfældigvis til at se, at jeg manglede vitaminer (hvilket ingen informerede mig om), og indtil vores foderstof åbner igen, så må hun jo så få ½ müsli og ½ lucerne. Men jeg synes allerede, at hun er blevet hyperaktiv og er begyndt at svede mere end normalt igen - hvilket hun gjorde rigtig meget, da hun fik meget stivelse.

Opstalder mener, at hun får alle vitaminer og mineraler i müslien (27% stivelse), så det kan ikke betale sig, at give hende vitaminer. Problemet er jo bare, at der er så meget stivelse i!

Kan man overhovedet mærke det så snart? Og ER jeg bare blevet stivelsesforskrækket?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stivelse i foderet - er jeg forskrækket?
  • #1   25. dec 2015 Jeg tror på heste reagerer forskelligt på meget stivelse. Jeg kan sammenligne min egen med min mors. Min mor har en tysk oldenborg, der får noget musli, korn og lucerne. Han er meget stille og roligt og håndterer generelt alt nyt i stiv hov. Min egen er heller ikke en der ser spøgelser på nogen måde, men hun er alligevel af en anden kaliber. Hun fik det samme som min mors indtil jeg flyttede min et andet sted hen. Jeg har fået en helt anden hest siden. Hun har fået en meget større indre ro. Nu fodres hun med horselux easy. Så om de andre ser mærkeligt på dig eller ej, jeg tror på at heste fungerer på forskelligt foder.

  • #2   25. dec 2015 Mine proppes heller ikke med stivelse smiley

    Den ene slet slet ikke, fordi han har Cushings/PPID, og ikke skal have sukker og stivelse, så han får simpelthen bare Happy Hoof (pt. den almindelige med 4% sukker og 4% stivelse, foderstoffen har lovet at skaffe den melassefri, så det kun er 4 % stivelse og 2 % sukker).

    Den anden fordi hun ganske simpelt bare ikke skal have det. Jeg er ikke decideret "stivelsesforskrækket", men kan ikke se hvad alt det stivelse har at gøre i hestens foder - noget er da okay, men det skal ikke være ekstremt meget. Så hun får Horselux Easy, hvor der kun er 7,2 % stivelse og 8,2 % sukker.

    Jeg synes bestemt ikke du er stivelsesforskrækket, for det er jo ikke fordi du slet ikke vil fodre med stivelse, du har bare erfaret at din pony fungerer allerbedst uden ret meget stivelse smiley Det lyder som om, at havde der været noget mindre stivelse i end der er, så ville du ikke have set det som et problem at den fik den müsli? smiley


  • #3   25. dec 2015 Ja lidt stivelsesforskrækket er du altså smiley
    Men, jeg ville bare give ren lucerne indtil du får nye vitaminer hjem

    Du skal se på hvad hesten trives med.

    Jeg har en rød fuldblodsracer ...
    Han har meget nerve, men lader sig ikke påvirke om der er stivelse eller ej i foderet.

    Han får 1250g naturmusli (24%)
    500g Linamix (20%)
    400g performance fiber (6%)

    Så han får meget stivelse, men han blir ikke dum - han er bare frisk - men det er han også uden stivelsen


  • #4   25. dec 2015 Overhovedet ikke! Hvis nu den så havde haft en pænere % i stivelse, så ville jeg hjertens gerne fodre med det. Men 27% til en maks 2'er der skal fodres efter vedligehold, så er 27% for meget ... I min verden, i hvert fald smiley

    Jeg ved, at lucernen har 7,5% sukker .. 3,80 % i müslien.


  • #5   25. dec 2015
    Hvis hesten bliver varm i hovedet, man har en forfangen hest, EMS e.l så er man jo ikke "stivelsesforskrækket" men har en årsag til at handle som man gør.

    Stak jeg min 500 gram müsli med 27% stivelse, så ville hun se endnu flere spøgelser end hun gør nu. Det kan mærkes på min, bare hun får noget mash med for meget stivelse.


  • #6   25. dec 2015 Silver får bare et ekstra gear af stivelse over 11% ... Det gear, vi kalder "umulig turbo-kødscooter" .... smiley

  • #7   25. dec 2015 Haha, ja jeg har også overvejet om min pintodame ikke kan tåle det stivelse, når hun får mash - der er 23 % stivelse i, det er ikke noget hun får dagligt, slet ikke, men nu jeg tænker over det Krikken skriver med hendes Fleur og så stivelse i mash, så er det da egentlig først efter jeg købte den sæk mash og hun begyndte at få lidt af det nogle gange, hun er blevet kropumulig smiley

  • #8   25. dec 2015
    Bruger Struktur 100 fra Dangro lige nu, med 11% stivelsen i, men tildelingen er lav i og med den er 100 gram pr. 100 kg hest - også blander jeg yderligere en god slat lucerne i, så dermed falder stivelsesindholdet mere.

    Det der med fuldfoder hvor stivelsen ryger op på de 15% og over, samt høj daglig dosering. Det duer ikke, når man er varm araber dut der bliver bange for sig selv jævnligt... ( indsæt selv opgivende smiley ).


  • #9   25. dec 2015 Og så er der jo det, når man er opstalder ... Jeg kan sagtens forstå hende! MEN: Man vil gerne gøre det billigt. Billigt foder = rigtig høj stivelse og store daglige doseringer ....

  • #10   25. dec 2015 Min han har bare så høj forbrænding at det ikke har nogen betydning for ham smiley


  • #11   25. dec 2015 Det står dig jo frit for selv at købe og blande foder, efter hvad din hest trives bedst på.
    Min ville ligne et stakit m pels på over ingen tid, hvis han kun fik vitaminer og lucerne.


  • #12   25. dec 2015 Det er meget forskelligt fra hest til hest, om hvordan stivelse indvirker på den.
    Min pony kan fx. Slet ikke fungere med stivelse, han bliver endnu mere varm i hovedet og er slet ikke til at håndtere og ride. Han får cool down fra Spillers, med MEGET lidt stivelse, samt lucerne og roepiller.

    Min store hest, kan jeg slet ikke mærke forskel på fra da jeg fik hende, hvor hun udelukkende blev fodret med havre og vitaminer til nu, hvor hun bliver fodret med Spillers Conditioning mix, lucerne og roepiller.
    (I min verden hører havre ikke hjemme som hestemad)

    Så jeg synes at det er fint, at du kun fodrer med lucerne og vitaminer, det er jo trods alt din hest, så hvis du synes at den fungerer bedst med lucerne og vitaminer, så skal du da bare fortsætte med det smiley
    Der er trods alt ingen grund til at fodre med noget, som du kan se din hest ikke fungerer med smiley
    Men det kan også være nogle andre faktorer end stivelse der spiller ind i hendes måde hun reagerer på smiley


  • #13   25. dec 2015 Marie-Louise - hvis du læser længere oppe, så er problemet ikke, at jeg ikke vil blande mit foder selv. Problemet er, at jeg stadig skal betale for det foder, de andre heste får, selvom jeg ikke selv fodrer med det. Jeg er 19 år, og har ikke alverdens penge. Så hvis jeg skal til at betale meget ekstra for noget anderledes foder oveni, så klapper min økonomi sammen.

    Lucernen er med i prisen. Jeg bruger Eggersmann Mineral Cubes, som koster mig 269 kr fra Zooplus, og så holder sådan en i 8 måneder til min pony smiley


  • #14   25. dec 2015
    Højstedgaard - Hvis du bruger Cool Mix fra Spillers, så er der 20% stivelse i ;o)
    https://www.hhcare.dk/spillers-cool-mix-hestefoder-20kg


  • #15   25. dec 2015 Maria: Er det ikke Cool Mix du mener? Synes ikke jeg kan finde en der hedder Cool Down smiley

  • #16   25. dec 2015 Det synes jeg ikke du er smiley Min nye hest MÅ heller ikke få for meget stivelse, da han før har haft mavesår (han blev fodre med ren havre + han blev ikke redet i den tid). Så dyrlægen har anbefalet at han maks. må få 20%. Og hver hest er jo forskellige smiley



  • #17   25. dec 2015 Sådan er vilkårene rigtig mange steder.
    Også hvor jeg står opstaldet.

    Naturmuslien er med i prisen, men jo, vi ku rigtig godt bruge et grundfoder der passer bedre til Karls behov.
    Jeg supplerer derfor selv op med alt det andet.

    Men for at svare på et af dine andre spørgsmål, så giv hesten ren lucerne indtil du får vitaminer igen.


  • #18   25. dec 2015 Det tror jeg det er de fleste steder. Og derfor kan jeg ikke betale +200 kr hver måned for en sæk af mit eget foder.
    Staldpasserne er heller ikke glade for at skulle blande det for en / veje det op eller gå en meter ekstra for at tage ens eget foder, så det skal være nemt og ligetil.


  • #19   25. dec 2015 Vitaminerne må da være til en billig penge?

    Køb 10 spande, og så bland selv deri til hvert måltid.
    Så skal personalet bare tage en spand med smiley


  • #20   25. dec 2015 Jeg fodrer udelukkende med vitaminer og fiber i pilleform. Og så får hesten alt det wrab den kan æde ved siden af.

    Jeg har fodret med dette i snart 5 år. Og det er det bedste foder jeg nogensinde har givet mine heste. De mangler ikke energi, men er, ja tilpas?
    Har aldrig haft problemer med at holde huld på dem. Og har heller aldrig haft syge heste.
    (Horsepro elite og fiber)

    Hvis man går ind i hestens tarmsystem. Har de heller ikke godt af stivelse.
    De får en ret sur fordøjelse af det.


  • #21   25. dec 2015 Ligesom vi heller ikke har godt af for meget stivelse og sukker, har dyrene heller ikke. smiley

  • #22   25. dec 2015 Ja, men der er stadig mindre stivelse i, end hvis hun blev fodret med havre, det er det jeg vil frem til smiley
    Conditioning mix fungerer super godt til min hoppe smiley


  • #23   25. dec 2015 Msrie-Louise, ja det jeg bruger nu (Eggersmann Mineral Bricks) er i "godbidsform", og hun skal så bare have 6 stykker om dagen, så det er super nemt for dem. Og så varer det jo 8 måneder, hvilket gør prisen til ca 33 kr om måneden. Men selvfølgelig ville det være nemmest, hvis jeg bare kunne fodre med det, de har derude, så jeg ikke selv skulle købe. Men det her er i hvert fald det nemmeste produkt smiley

  • #24   25. dec 2015
    Må du ikke stille bøtter frem foran boksen? :o) Jeg blander selv, det står i bøtter foran boksen - det gør alle andre også, der har foder med selv, så den der står for at morgenfodre/har staldvagt ikke skal fare land og rige rundt for at finde foder.

    Højstedgaard - så er der heller ikke meget lidt stivelse i smiley


  • #25   25. dec 2015 Jo, mægtig gerne. Jeg har "Silver-bøtten" hvor hendes vitaminer står i. Men ja, lige nu er der ikke flere, og den dejlige juletid holder butikkerne lukkede smiley

  • #26   25. dec 2015 Hmm.. Jeg kan ikke se, at har jeg skrevet at der er lidt stivelse i? smiley

  • #27   25. dec 2015
    " Han får cool down fra Spillers, med MEGET lidt stivelse, samt lucerne og roepiller. " Nok bare mig der har misforstået smiley
    Men jeg kan heller ikke finde et produkt der hedder Cool down, så tænkte det var Cool mix ;o)


  • #28   25. dec 2015 Det har du faktisk, Maria, også derfor jeg tænkte på om det var Cool Down jeg bare ikke kunne finde, fordi Cool Mix har ikke lidt stivelse smiley

    Du skriver det her:
    "Min pony kan fx. Slet ikke fungere med stivelse, han bliver endnu mere varm i hovedet og er slet ikke til at håndtere og ride. Han får cool down fra Spillers, med MEGET lidt stivelse, samt lucerne og roepiller. "

    Men jeg kan simpelthen ikke finde Cool Down, så er det en lille skrivefejl? smiley


  • #29   25. dec 2015 Nårh, det er fordi at vi snakker om 2 forskellige foder, I mener Cool mix, jeg mente conditioning mix smiley
    Undskyld at jeg forvirrer Jer med at skrive at han får fra spillers, det må være en fejl at jeg har skrevet det smiley
    Han bliver fodret med en cool müsli fra Eggersman mener jeg smiley


  • #30   25. dec 2015 Jeg er også "stivelses forskrækket" efter Tindur blev ridehest..Han er utrolig varm og nervøs i tillæg til nøjsom, så selv om havren var en del af sidste efterårs foderplan så takket jeg nej. Da fik han bare hø ad libitum i småmasket hønet og vit/min. Han mistede dog energien efter nogle måneder så han fik en mikro vital kur uden at det hjalp.. jeg valgte at begynde at fodre med Horselux Easy og langsomt kom energien tilbage og han fungerer godt på dette. smiley jeg køber dette selv(+ ekstra hø)og får ej heller afslag i staldlejen smiley

    Mvh TT


  • #31   25. dec 2015 Desværre får man ikke afslag i staldlejen ret mange steder, selvom man ikk bruger deres produkter - og ofte synes jeg ikke de tilbyder noget man kan bruge til særlig meget, da udvalget er meget indsnævret - og jeg kan godt lide at vælge selv.

    Nej jeg synes bestemt ikke at du er stivelsesforskrækket, det er en smagssag - også fra hest til hest.
    Til min pony er jeg mere stivelsesforskrækket end de fleste, men jeg har også en pony med EMS, og stivelse kan i værste fald slå ham ihjel.

    Til min unghest er jeg knap så pernitten, men 27% ville jeg stadig aldrig byde hende.


  • #32   25. dec 2015 Højstedgaard - der er stadig store mængder stivelse i, Eggersmann er bare så smarte at de ikke skriver i alt % men kun procenten for det enkelte der er i.

    Men der er 28,5% byg, 23,3% majs og 19,2 % havreskalklid i - det er en del stivelse ;o). Over halvdelen af indholdet er stivelse.

    Producenterne kalder det cool mix, fordi der ikke er havre i..


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #33   25. dec 2015 Hesten tager ikke skade ved at at undvære vitaminer indtil forretningerne åbner igen, giv lucerne og hø så klare den fint ventetiden.

  • #34   25. dec 2015 Du på ingen måde forskrækket.
    Ville ikke fodre med en stivelses %på over 10


  • #35   25. dec 2015 Hvis hesten er dækket ind med grovfoder syntes jeg personligt folk er blevet enormt forskrækket og hys på hestenes vejene. Det sundt at være obs på hvad der fodres med, og man ikke bare kaster to kilo havre i hoved på den morgen aften og så overlever den. Men at fodre heste er nærmest blevet mere helligt at tale om, end folk tør eller magter at tage snakken.

    Vi har gratis byg havre hos os, det lever bondens heste af. Jeg gir det som tilskud, oveni mit eget foder. Da jeg ikke syntes det nok bare give havre byg. Men havre byg og vitaminer plus grov foder så den nu dækket ind.

    Om hesten får 200-500gram for meget et og andet er intet i min verden i forhold til vi snakker de ud skal ud og have masser foldtid, de skal have nok grov foder. De skal kunne være sammen med heste i en folk, hvor de har det godt. Og plads til at røre sig. Det at de får en øse foder morgen aften, er ikke der jeg personligt tænker heste vældfærd, har min hest det godt. Derfor ja jeg syntes snakke om stivelse er røget af sporet.

    Ja nogle heste kan blive varme af havre, så fjerner man havre gir lidt byg istedet evt ekstra hø/ wrap Og kommer vidre smiley min mening

    Indskud folk er også blevet halm forskrækket, hvilket gør mange heste idag mangler det vigtige træstof, de normalt ville få gennem halm. Eller i naturen træer bark og ja korn/halm de ville gå og spise.
    Når man fjerner noget fra hesten, uanset grunden har det en konsekvens.

    Lyder dog overordnet også som et ret stramt sted du opstaldet, selv heldigvis flyttet fra sådan et og står nu et hyggeligt sted. Bedste jeg og hesten har gjort for os selv, står der nu på snart 3 år. Ikke perfekt, men der tid til dyrene, der tid til fodring der tages tid nat wrappen smiley


  • #36   25. dec 2015 Byg er simpelthen ikke hestefoder

    Jeg er ik stivelsesforskrækket
    Og enig med dig i at mange er gået i den modsatte grøft.
    Men man må gerne opdateres en smule omkring fodring af hesten, når man synes byg er ok


  • #38   26. dec 2015 Hej Amanda,

    jeg har nogen "minivit" vitamin bolcher fra Equsana som du må få nogen af til du kan få fat i dem du normalt bruger, hvis det er smiley

    Smid mig en sms (2122 1075) hvis du vil have nogen så finder vi ud af det - du kender jo adressen smiley

    Kh
    Charlotte


  • #39   26. dec 2015 Altså jeg fodre med Hercules fordi deres foder er billigt og fordi mange af deres produkter har en lav stivelse og sukker indhold smiley
    Jeg fodre med senior foder til min 18-årige så jeg ved han får de vitaminer og mineraler han skal have nu hvor han er ved at blive ældre. Det er svært at finde senior foder med lavt stivelses indhold men den fra hercules er der kun 12% stivelse i og 5% sukker og det er jeg meget tilfreds med smiley Tager man pavo eller brogaarden så er vi over 20% i stivelse smiley


  • #40   26. dec 2015 Mason Fall, der fodres vist også med Hercules ude på gården, hvor jeg står, men der er stivelsen enten 29% eller 26,80% smiley

    Charlotte, det lyder mega godt. Jeg sender dig lige en besked smiley


  • #41   26. dec 2015 Marie Louise du smider et link hvor der på ingen måde henvises til byg ikke er hestefoder. Så hvad mener du med det ikke er foder?
    Vi får valset byg af bonden. Det byg der er i mit købe foder er varme behandlet så det nemmere fordøjes. Og supprise jeg gir også majs. Ja rå majs kan ødelægge hesteracer tarme. Men majsflager er en super god protein kilde. Og tit får heste for lidt protein, da mængden af protin er faldet i mange af vores produkter. ( udtalelse snak med dyrlæge plus en god debat med en fra foderstoffen) så fint du siger mener byg ikke er hestefolder men vil gerne lige vide hvorfor.

    Dog beskriver linket fint, hvorfor havre kan gå nogle heste i hoved. Og ja kommer som der skrives også an på hvad man ellers fodre med. Jeg tildeler lucerne for at hjælpe med at danne mere spyt, nedsætte farten på optagelsen gennem mave sækken. Hø for at sikre den har mulighed for at danne sin beskyttende hinde i mavesækken, som forebygger mavesår.

    Man kan gøre masser ting. Men holder på grovfoder masser fuldtid og vitaminer, så er heste til alm. Hygge let ridning dækket ret godt ind.


  • #42   26. dec 2015 Jeg er nok også selv det mange vil kalde for stivelses forskrækket. Jeg har faktisk længe ikke ville fodre med korn, men i god tro blev jeg rådgivet hos den lokale dyrehandel, faktisk to steder, der virkelig ikke kunne forstå jeg var så korn forskrækket. Jeg gik så med til at købe en musli blanding til min unghest på 2 år, fordi jeg selvfølgelig ville have det bedste til hende. For mig var det en foder jungle, så valgte at stole på foderstof forhandleren.
    Da jeg så havde smed ude, sagde han hun var begyndt at få ringe på hoven, næsten 100% sikkert af foderet. Jeg skyndte mig straks af reasearche og fandt care4life og regulator complete.
    Nu fodre jeg både min shetlænder på 21 år og min 2 årige pinto/frieserblaning med regulator complete, care4life, som jeg dog snart skifter ud med fiber piller og 15-20 kg wrap til deling.

    Så hvis du spørger mig, syntes jeg ikke du er stivelses forskrækket.
    Men det er kun dig der kan vurderer det, vil ikke sige noget er mere rigtigt end andet. Personligt selv vil jeg aldrig fodre med foder der har så høj en stivelses procent.


  • #43   27. dec 2015
    Hvorfor både regulator complete og Care4Life? :o)


  • #44   27. dec 2015 Krikken
    Fordi jeg havde fået købt 2 sække care4life først, så skal have brugt det op smiley men det er også derfor jeg skifter til fiberpiller hvis du lige læser igen.


  • #45   27. dec 2015 Vi har haft 1 pony som ikke kunne tåle al den stivelse, der er i alm foder. 20 minutter til en halv time efter fodring begyndte han at se på maven, hvine og sparke. Det er nogle år siden. Jeg ville ønske at jeg dengang vidste man kunne få foder med lavt stivelse. Har SÅ dårlig samvittighed. Det hjalp dog at vi gav ham lucerne med olie (Alfa Omega) sammen med måltiderne,
    Nu har vi en hest, der får ondt i maven af stivelse (fik vi at vide af stutteriet). Han fik Horselux Sport ved dem. Vi er gået over på Equisana Rocky + han får lucerne og hørfrø. Dertil hø ad libitum. Vi har ikke oplevet, at disse to vallakker havde nogen hyperenergisk adfærd pga for meget stivelse - "kun" smerter. Dog anbefaler Equisana, at man kan tilføre energi til Rockyen, hvis det er nødvendigt. Det synes vi ikke det er.


  • #46   2. jan 2016 Den jeg rider og passer, den bliver altså også dum af stivelse!
    Jeg har ikke særlig meget indflydelse på fodret, så han får sort havre og lucerne, hvor han så får 1/3 skovl med havre, og 1 skovl med top på af lucernen smiley
    Vi løb tør forleden af lucernen, og da jeg så var nødsaget til at sætte ham op i havre, så blev han skrup umulig! smiley
    Jeg har prøvet meget af for at finde en god balance i de få foder-blandings muligheder jeg har til rådighed, og kan sagtens skrive under på, at for meget stivelse kan give en umulig hest smiley


Kommentér på:
Stivelse i foderet - er jeg forskrækket?

Annonce