{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.994 visninger | Oprettet:

Vallak der springer på hopper ? {{forumTopicSubject}}

Hej min 5års vallak (blev kastereret som 1 års) han springer på hopperne når de er i brunst.. Han opfører sig hingstet når der er en hingst eller en frisk vallak i nærheden..
Andre der har oplevet det samme eller ved hvorfor og hvad jeg kan gøre ?

Han er eller en utrolig rolig og fantastisk sød hest smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vallak der springer på hopper ?
  • #1   12. mar 2016 Følger med her. Min hest bedækker nemlig også.
    Det gjorde min forrige også, men der hjalp naugty gelding ikke.

    Nu hedder det perfect gentleman, og har ikke prøvet det.
    Han går på fold med fuldblods hoppe, han forsøger ikke at bedække, hun er 163 cm, han er 138..

    Men jeg håber at nogle har erfaring med det produkt...


  • #2   12. mar 2016 Del folden op så hopper og vallakker går adskilt..
    Som hoppeejer var jeg blevet STIK rådden åndssvag hvis min hoppe skulle udsættes for de risici det medfører at ha en keglet vallak hængende på ryggen..!!


  • #3   12. mar 2016 SavaLou: der er faste folde af træhegn og de kan derfor ikke deles op, han skal ihvertfald ikke gå selv.. De er en lille flok på 3. Min, en anden vallak og så hoppen, og da hoppen er kommet sidst ind i flokken er det den der skal pilles ud ikke min..
    Jeg spurgte mere til erfaring og hvorfor den gør det..


  • #4   12. mar 2016 De gør det pga hormoner, de tror de kan noget de ikke kan.. Og det er en rigtig grim vane der kan give store skader på både hoppe og vallak og kan gøre hoppen steril..

  • #5   12. mar 2016 Jeg undersøgte den gang med skörungur, og hvis de ikke er kastreret ordentligt, altså at der er noget tilbage, så producerer det hormoner.

    Det er muligt at påvise med blodprøver og så kan man vist også sprøjte hesten med et eller andet. Altså ikke som fluespray, men med sprøjte.


  • #6   12. mar 2016 Min blev kastreret som knap 3-års og bedækker også hopper, hvis han får muligheden for det.

    Derfor kan han kun stå på folde, hvor hopper og vallakker er opdelt, eller at ejeren til hoppen er gjort opmærksom på problemet.
    I løbet af de sidste par år har han kun gået med en enkelt hoppe i et par måneder, og da fortalte ejeren, at hoppen selv i brunst ikke ville tillade ham at bedække hende).

    Ved et gammelt opstaldningssted var jeg faktisk mere irriteret over hans konstante forsøg på at bedække hopperne, end hoppeejerne. De gik på det tidspunkt på samme fold.
    Vi fik dog langt om længe lov til at opdele flokken, og der faldt sådan en ro på min vallak - siden har han ikke gået med andre hopper, udover den ene gang jeg omtalte længere oppe.


  • #7   12. mar 2016 Den gør det grundet hormoner i kroppen.
    Del vallakker og hopper for sig.


  • #8   13. mar 2016 Der må jeg ærligt indrømme at jeg ikke er pjevset, det er naturens gang. Sådan er det bare.
    Det er der sikkert en masse der mener er en forkert holdning og jeg er en dårlig hoppeejer, men helt ærligt..


  • #9   13. mar 2016 Carina: Det må du jo om, men det er ikke naturens gang at en vallak bedækker, de findes nemlig ikke i naturen..
    Det kan skade hoppen, både indvendigt og i ryggen, har endda hørt om hopper der måtte aflives.. Og det kan gøre hoppen beskidt med risiko for at den aldrig kan få føl..
    Vallakken kan også komme til skade, hvis han falder af eller hvis hoppen ikke er i humør og sparker ham.. Så forstår ikke dem der tænker at det sker der jo intet ved eller ligefrem synes det er sjovt.. Men det er jo op til dem selv, så længe man ikke lader det gå ud over andres dyr


  • #10   13. mar 2016 Min tidligere islændervallak, hoppede os på hopperne, dog kun varmblods hestene, pony hopperne havde ingen interesse smiley

    Det eneste der hjalp, var at skille dem ad.


  • #11   13. mar 2016 Altså i min optik er det den hest der har problemadfærden der bliver pillet fra flokken. I dette tilfælde er det jo så din hest.
    Derudover så ville jeg som hoppeejer godt nok være en smule *træt* af din holdning til problemet.. Ikke nok med at din hest kan få ret alvorlige skader af den her adfærd- lad os sige at hoppen får nok af hans adfærd og giver ham et sæt bagben, så står du jo med en skadet hest men også med et potentielt erstatningsansvar..
    Hvis jeg var dig, så havde jeg rykket min på enefold.


  • #12   13. mar 2016 Når hendes hest har stået på folden først, så vil jeg nu mene det er hoppe ejer som må flytte sin, det er den der er kommet sidst ind og det er efter den er kommet, problemet er startet.

  • #13   13. mar 2016 Det er hoppen er der bliver flyttet fra folden hvis det bliver nødvendigt, det har vi længe snakket om.. Du kan da ikke sige min holding er forkert, for du kender den ikke? Jeg synes det er skide træls han er begyndt smiley men min hest kan ikke gå selv og jeg ved bedst hvad der er godt for ham, så har ikke brug for kommentare som dine

  • #14   13. mar 2016 Sådanne vallakker er en pestilens!
    Nogle gange hjælper urter, men hvis ikke, så hedder det opdelte folde.
    Og her på stedet ville det være "problemhesten" der røg på en anden fold. Det er jo ikke de andre hestes skyld, at den ikke kan holde sig i skindet.


  • #15   13. mar 2016 Hvis hoppen ikke er flyttet allerede så ville jeg flytte vallakken for at undgå skader på HAM og på hoppen.
    Da du tydeligvis er mere bekymret for din egen så vil det give god mening at handle ret hurtigt på situationen da i ellers risikerer både at skulle stå med udgifter til skader på hoppen og på din vallak.


  • #16   14. mar 2016 Det er hende der har hoppen der selv siger at hun vil flytte den da hun kom sidst.. Og du skal ikke sige jeg kun er bekymret for min egen for jeg er bekymret for begge!

Kommentér på:
Vallak der springer på hopper ?

Annonce