{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.259 visninger | Oprettet:

min hest smider sin mundkurv :-( {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har en meget for tyk hest som er i genoptræning og på slankekur.

Så for at begrænse hans indtag af hø går han med mundkurv om natten, MEN kræet smider den hver nat så den har ikke lige den ønskede effekt, er der nogen der har forslag til hvad jeg kan gøre for at han ikke kan smide den?

Han går i løsdrift med 3 andre heste som absolut ikke skal begrænses i hø, derfor er det ikke muligt med slowfeeder og jeg har ikke mulighed for at sætte ham på boks, derfor er mundkurv den mulighed jeg har for at begrænse hans indtag.
slanke- og genoptræningsplan og -metode er fastlagt i samarbejde med min dyrlæge.

Hold venligst en pæn tone smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  min hest smider sin mundkurv :-(
  • #1   17. mar 2016 Hvad får den ved siden af sit hø i krybben?

  • #2   17. mar 2016 Der får han horselux easy og tangmel.
    Men spørgsmålet var ikke hvordan jeg slanker ham, men hvordan jeg får ham til at beholde sin mundkurv på smiley
    Yderligere kan jeg oplyse:
    Der er 100% styr på, i samarbejde med dyrlæge, hvad og hvor meget han skal ha at spise, samt hvor meget motion han skal have, vi har lige lavet den brede hesteundersøgelse på blodprøve samt han er tjekket for stofskiftesygdomme smiley


  • #3   17. mar 2016 Du kan bare ikke tvinge den til at beholde mundkurven på. Hvis den virkelig ikke vil og piller den af om natten.

    I øvrigt kan du være sikker på at hesten bare spiser dobbelt så meget mad om dagen, hvis den kun har mundkurv på om natten. (Der er lavet undersøgelser om den slags i forhold til indgrænsning af heste)

    Og jeg ved godt at det ikke er dit spørgsmål, men umiddelbart ville jeg nøjes med kun at give den vitaminer i krybben, når du nu ikke kan begrænse dens grovfoder indtag en lille smule smiley


  • #4   17. mar 2016 Han trives ikke udelukkende på vitaminer, det er afprøvet, derfor valgte jeg, igen sammen med dyrlægen, at give ham easy, som er lav på sukker og stivelse.
    Han får 1/2 mængde af det anbefalede og fuld mængde tang så han er dækket ind med vit/min.

    Jeg ved godt at man ikke kan tvinge den, men det kunne være nogen havde haft samme problem og fundet en løsning som jeg ikke selv har tænkt over, derfor spørger jeg her inde.

    Mht. at de spiser det dobbelte når de får mundkurv af, det tror jeg er forskelligt, han overfalder ikke hverken foder eller hø når den bliver taget af (inden han begyndte at pille den af selv smiley )
    Og der forsvandt heller ikke mere hø end når han havde den på.
    Tro mig, jeg er ikke tilhænger af mundkurv, men jeg er heller ikke tilhænger af at min hest er fed, så da det er min mulighed må jeg gå på kompromis... :-\


  • #5   17. mar 2016 I så falde må du jo så fortsætte som du gør, hvis du mener der ikke findes bedre alternativer smiley

  • #6   17. mar 2016 jeg er åben for forslag til alternativer smiley

  • #7   17. mar 2016 Jamen så må i jo gøre noget for det, og skabe nogle forhold så den kan få hvad den har behov for. Dele løsdriften op en periode eller sådan noget.
    Du skal jo ikke minimere dens grovfoderindtag. Men blot begrænse den. Og der ville en slowfeeder med små masker være din bedste ven.

    Jeg har selv haft en hest som ret akut skulle smide en masse kilo.
    Han smed ca. 100 kg på en måned. Og han var sat på fiberpiller, vitaminer og så hans grovfoder. Og så ellers ud og ride hver anden dag (for ikke at belaste ham så meget)
    Og så enten en skridttur eller lidt longering eller sådan noget de andre dage.

    Yderst effektivt. smiley



  • #8   17. mar 2016 Tak for forslag smiley

  • #10   17. mar 2016 Sine: Tak for rådet, det vil jeg prøve smiley

  • #10   17. mar 2016 Nu skriver du ikke hvilken slags mundkurv det er?
    Er det en Greenguard og du ikke bruger Greenguard grimen til, var det værd at prøve i første omgang. Den har nemlig en ekstra rem foran på næseryggen, samt bag grimen rundt om halsen, for at skal holde det hele ordentligt på plads og mindske de kan smide den.

    Hvis det er den med lukket kurv, er det værd at prøve med en alm. grime udover som kan holde det mere fast..
    Undgå lammeskind i nakken som bare gør det nemmere at få grimen til at glide over ørene smiley


  • #11   17. mar 2016 Helle Aa:
    Det er en lukket mundkurv, jeg vil prøve at ligge hans Grime udover, desværre kommer jeg ikke uden om lam, da han nemt får skarve sår :-\
    og ellers ender jeg nok med at prøve greenguard med den rigtige Grime smiley
    Tak for rådet smiley


  • #12   17. mar 2016 Hvis han smider den ved at få den over ørerne, er det også ret virksomt at lave en fletning øverst i manen hvor nakkestykket er "flettet" ind i bunden af fletningen. Evt sætte en lille (halm)snor i nakkestykket (da det med lammeskind måske bliver voldsomt) som så flettes ind i fletningen.;-)


  • #13   17. mar 2016 Jeg tilslutter mig halmsnor flettet i manen smiley

  • #14   17. mar 2016 JP: det var anderledes, men da et forsøg værd, du har ikke været udsat for at den ender med at få rykket manen af, altså med tiden hår efter hår, ikke alt på én gang smiley

  • #15   17. mar 2016 Selvfølgelig ryger der nok et par hår, men en ikke alt for stram fletning plejer at fungere fint!

  • Amryin
    Amryin Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 27
    #16   18. mar 2016 Min part (og hans lillesøster) går begge med greenguard i sommerperioden, da de ellers tager en del på og næsten bliver forfangne smiley
    Greenguarden fungerer dog rigtig godt, og som en der normalt er imod sådan noget, så er jeg faktisk ret stor fan af den - og som ejeren der også er dyrlæge siger, så virker det jo smiley

    Greenguarden sidder fast på selve grimen, som denne her:
    https://www.google.dk/search?q=greenguard+grime&rlz=1C1MSNA_enDK665DK665&espv=2&biw=1920&bih=949&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjstY7U1MrLAhVCKpoKHbiWDasQ_AUIBigB#imgrc=nRbIH-UyO56KpM%3A

    Så skal hesten smide grimen for at få den af, plus at der så også sidder en ekstra rem omkring kæben, så tænker jeg, at de bliver ret godt siddende smiley
    Jeg har i hvert fald ikke oplevet at komme ud til en hest der har kastet den af smiley


Kommentér på:
min hest smider sin mundkurv :-(

Annonce