{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.585 visninger | Oprettet:

sælge/ikke sælge og pris for hest? {{forumTopicSubject}}

hej allesammen..
jeg går lidt med tanken om at sælge min hest af nogle personlige årsager. (økonomi, stoler ikke på ham, mange andre ting) dette skal der IKKE kommenteres på!
jeg er meget i tvivl om hvorvidt det er en god ide eller om jeg skal "vente" og se tiden an. sagen er den at det er en dejlig ponyhest (han er gået over mål) som desværre lige har stået skadet i 8 måneder med to gaffelbåndskader. der er ikke mere at se i benene på ham men skaden sidder desværre psykisk i ham nu. han er en meget sensitiv og energisk hest men virkelig en ven for livet og han knytter sig meget til sin ejer.han har bare været rigtig stresset over at stå stille da han skal aktiveres rigtig meget for at være tilfreds. dette han nu sat sig som en slags angst i ham som gør at han til tider tænder af og bliver bange. han har før gået stævner og lå på la niveau før han blev skadet. han har vundet klasser mod heste og har en fantastisk gang over middel men højden er jo "hæmmende" når man tænker på salg. syntes næsten det er syndt hvis han bliver solgt til en der kun vil bruge ham til hjemmeridning da han har sygt meget potientiale.
så hvad ville i gøre? beholde hesten eller sælge?

OBS. INGEN NEGATIVE KOMMENTARER. JEG ER SELV KED AF DETTE.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sælge/ikke sælge og pris for hest?
  • #1   14. apr 2016 Jeg synes ikke man kan tillade sig at sælge en hest der efter en skade har fået de problemer som den har. Det er ikke fair for hesten. Har du ikke overvejet at få undervisning af BBH underviser der kunne hjælpe både dig og din hest på rette vej? smiley

  • #2   14. apr 2016 horsemanship undervisning er prøvet og massere af tillidstræning men jeg må altså bare anerkende at det er for stort et projekt til mig. det er ikke fair overfor ham at jeg planter tvivl i ham fordi jeg ikke stoler på ham.

  • #3   14. apr 2016 Hvad med en rytter/mental coach som fx Rasmus Bagger?

  • #4   14. apr 2016 han kommer ikke lige i mit område så det kræver at vi skal køre langt for at få den "undervisning". jeg betaler ikke selv så der er grænser for hvad jeg vil udsætte mine forældre for. ved ikke lige hvad der er hernede af. hesten er super sød det meste af tiden, han har bare dage hvor man ikke kan stole på ham og det er der det hele kikser for mig da jeg selv er en ret usikker rytter.

  • #5   14. apr 2016 det ik syndt en hest med potiontale til noget går som hygge..

    Heste er squ røv ligeglad om du mener den har potintale.


  • #6   14. apr 2016 hans personlighed er bare ikke til hygge. havde den været det havde jeg jo nok beholdt ham selv. han er ikke ligeglad. tro mig. jeg har set den hest gå mere og mere ned de sidste 8 måneder fordi den ingenting måtte og nu hvor den er i genoptræning så er den levet helt op. lidt for meget til mig men det er bevis nok for mig til at den ikke bare skal gå her og krydre røv.

  • #7   14. apr 2016 Der er forskel på og gå og ikke må en skid også blive brugt til hygge. Hygge er mange til skovture og sådan.

  • #8   14. apr 2016 Jeg ville vente med at sælge til han er ordentlig igang igen.
    Hvis ikke du selv tør ride ham, så få en til at hjælpe dig med at ride ham, så han er lige til at komme i gang med for en ny ejer. Altså genoptræningen er afsluttet.

    Det kan have enorm indflydelse på prisen, og lad nu være med at sige han er en pony der er kravlet over. Så er det bedre at sælge ham på, at han er en lille hest til den lille rytter. Og dem er der mange af rundt omkring.

    Når først man har taget beslutningen at man vil sælge, så er det svært at finde den samme motivation til hesten igen, så forstår udmærket godt at du ikke vil koste penge i mental træning osv.

    Og så skru dine egne forventninger til ham lidt ned.. At sige han har sygt potentiale lyder som om du spår ham en fremtid som grandprix hest.
    Skriv han har gået på LA-niveau (hvis han har, med placeringer), og læg så vægt på at fortsat har uudnyttet potentiale. På den måde lover du ikke ny køber en top top top top hest.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   14. apr 2016 syntes du tager et stort ansvar ved at sige at det simpelthen er for stort i arbejde for dig. heste er nu engang til vores ego, så er hesten ikke det du vil have, så er der intet galt i at sælge videre.

    syntes din tekst peger meget i retning af at du hælder mest til at sælge.
    vil dog sige at hvis du/dine forældre smider 5000 i træning af hesten, vil de penge være tjent ind ved salg.
    hvis du vælger at sælge hesten som den er nu, er prisen af den næsten 0, hvor mod hvis du får sendt den i træning, så den for sine problemer bearbejdet, vil prisen stige markant smiley


  • #10   14. apr 2016 camilla: jeg prøver at forklare dig at hesten ikke er gearet til "hygge". de 8 måneder bestod af en masse variernede skridteture, i skov, på vej eller i ridehuset samt massere af jordarbejde. han er ikke gearet til det. jeg kender min hest ud og ind.
    sanne k: jeg rider ham pt. 5 gange om ugen så det er ikke fordi han står stille. vi er bare hæmmet på rigtig mange punkter. men tak for input smiley


  • #11   14. apr 2016 hvis nu man siger at man potientielt ville tage kampen op, hvad ville i så anbefale? både af undervisere og træningsmetoder? smiley

  • #12   14. apr 2016 Du bliver nød til at være realistisk her !

    1. Jeg mener ikke at du kan ikke sælge din hest som den konkurrence hest, den var engang. idet den har haft 2 alvorlige skader, som skal tages hensyn til ( ikke skrevet at den ikke længer kan bruges på stævnebanerne, men der skal tages hensyn )

    2. Hvis du sælger den til en der vil holder af hesten, og "bare" vil bruge den til hjemmehygge og ture, på rytterens og hesten premisser, er det da at foretrække end, en der har ønsket om at få den på konkurrence plan igen.
    ( udefra hvad du skriver, ( følsom, og gammel skader )

    3. Hvis din hest og dig ikke passer sammen i hverdagen, vil det da være synd at beholde hesten både for din og for hestens skyld. og det er da en økonomisk ( som du nævner er en af grunden til at sælge ) belastning at have en hest gående, som du ikke "ønsker"

    Men dertil kommer jo prisen ! hvis du sælger den som konkurrence hest, vil du kunne få flere penge for den, men også stå med et ansvar og grim smag i munden, hvis den går i stykker igen.
    Sælger du den som "hygge" hest, er prisen lavere. men du vil sikkert finde en ejer der vil have/købe din hest for det den er. uden de forkromet forventninger, = en hest der vil komme til at trives, med de udfordringer den nu har.

    Regnestykket er således:
    - Sælg hesten som konkurrence hest til en fornuftig pris. Men med den vished at den måske ikke fremad kan holde.
    ( gaffelbåndsskade er ikke at spøge med )

    - Sælg den som hobby hest, og få lidt mindre for den.

    - Behold den, og se hvad fremtiden bringer. Men der skal du påregne de månedlig omkostninger.

    - Sidst men ikke mindst, hvis du vurdere at det vil være svært at finde en passende ejer til den. Der både kan og vil tage hensyn til psyke og fysik. så vil jeg forslå at du lader den aflive.
    hesten vil ikke "lide" eller blive kastebold eller igen komme til at stå skadet.
    Og du kan fremafrettet undgå dårlig samvittighed/bekymring og økonomiske belastning..

    pu ha den er ikke nem...

    pøj pøj


  • Betina M
    Betina M Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 11
    #13   14. apr 2016 Det er kun dig der kan tage den svære beslutning. Er du i tvivl, er du ikke i tvivl. Det er mit bedste råd smiley

  • #14   14. apr 2016 hn p: det er nemlig der den lægger. jeg er meget sart med hvem der rider min hest og hvordan han skal behandles fordi han er som han er. og jeg vil ikke sælge ham som hygge fordi jeg ved at det vil skabe udfordringer for fremtidige ejer. samtidig kan jeg jo nemlig ikke garantere at han holder.
    jeg elsker hesten inderligt men må altså bare indrømme at jeg løber med panden mod væggen lige nu fordi han har ændret sig så meget efter skaden.
    det er mest hvis vi skal ud og investere 10.000 mere på hans psyke når vi lige har betalt 18.000 for at få styr på skaden.
    jeg elsker hesten og ønsker ikke han skal ud til hvem som helst så det er heller ikke her og nu jeg bare skal af med ham. det var mere et ultimatum jeg blev stillet af mine forældre da der ligesom ikke rigtig er noget der hjælper.


  • #15   14. apr 2016 jeg er meget i tvivl fordi at hesten betyder så meget for mig men lige nu gør vi intet godt for hinanden. tværtimod.

  • #16   14. apr 2016 Jeg kan ikke fortælle dig, hvad du skal gøre, men du kan lige få mine oplevelser fra en genoptræning.

    Min egen hesten havde stået i 8-9 måneder, og var ved at være temmelig ked af tilværelsen. De første turer med hende var sældeles spændene, her taler vi om en hest, som normalt var super COOL og drift sikker. Hun så spøgelser og blev "bange" for ting.
    Hun blev bedre jo længere turer, vi fik lov at gå/ride, meen der lå hele tiden lidt explosivt under.

    Jeg var desværre bare så uheldig at hesten, fik en ny gaffelbåndskade, lige under den gamle.... Så min hest er ikke mere smiley

    Men jeg tror at det er meget normalt for heste, der har være på pause, begrænset i sin adfærd, at de bliver lidt "indebrændte".

    Held og lykke med at finde en god løsning for dig og din hest.




  • #17   14. apr 2016 Jeg ved godt det er kr. 18000.- sure penge du har måtte betale pga skaderne. og du kan selv se at fremafrettet skal der puttes flere penge i den, for at MÅSKE at hesten kan fungere igen.
    så set i bakspejlet, så er der heller ingen garanti for at de næste penge du giver ud, bringer noget godt med sig :o(

    Så alt i alt. mærk efter inde i maven, hvad er rigtigst for dig, og hvad er bedst for din hest, fremafrettet !!

    Hvis du tager det sværeste valg, gør det ondt nu og her. men om nogle tid vil du kunne se tilbage med gode minder, og uden dårlig samvittighed.

    Hvis du beholder vil du stadig skulle pose en masse penge i hesten. Opstaldning, dyrlæger, træning mm. og måske stadig have din lidt dårlige fornemmelse i maven.

    De penge du spare på flere dyrlæger, forskellig træningsforme, og opstaldning, den næst kommende tid. vil hurtigt kunne betale den regning du har haft på hesten indtil nu.

    Det lyder hårdt. men jeg fornemmer at det er dette du inderst ønsker, ud fra hvad du har skrevet.
    Og jeg forstår udmærket at du har tabt modet. men gør det med værdighed...


  • #18   14. apr 2016 SÆLG ALDRIG EN HEST.
    Hvis mavefornemmelsen ikke er helt god/rigtig.
    for Chancen for at der går noget galt, er alt for stor.


  • #19   15. apr 2016 hvis jeg stod som du ville jeg aflive...

  • #20   15. apr 2016 Som hesten står nu, hvor den ikke er færdig med genoptræning, og tiden ikke har vist at den holder, ja så er den ikke mange penge værd i salg.

    Så hvis du ikke ønsker at putte flere penge i den mht træning o.l., ja så skal du efter min mening beholde den som selskabshest, eller aflive.

    Mvh Charlotte


  • #21   15. apr 2016 Hesten har overstået den første del af genoptræningen og kan rides normalt i alle tre gangarter. Han står bare ikke fuldstændig pumpet med muskler som han gjorde inden. Kan se at der er en anden til salg det kan det samme og er på ca samme niveau til 21.000kr... Er det overpris for en lille hest? smiley

  • #22   15. apr 2016 For en der har haft den skade, ja det er overpris..

  • #23   15. apr 2016 Den hest jeg kiggede på havde ikke haft en skade men var lidt nervøst anlagt og krævede en rutineret rytter. Havde en lækker gang og gik ca lb. Den var 154 cm mener jeg smiley

  • #24   15. apr 2016 Det jeg mener er, at det vil være overpris for din hest, hvis du sammenligner de to heste med hinanden..


  • #25   15. apr 2016 er kommet frem til at han ikke bliver solgt lige nu. jeg vil gerne lige afprøve nogle ting inden jeg opgiver ham helt. jeg ved ikke om han kommer til salg på et senere tidspunkt men lige nu bliver han her smiley mange tak for alle jeres svar smiley

Kommentér på:
sælge/ikke sælge og pris for hest?

Annonce