{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
950 visninger | Oprettet:

Nervøs hest {{forumTopicSubject}}

Det er sådan at jeg har fået en Haflinger på lån og står et lille privat sted hvor der er 3 store DV heste også 2 shetter og han hygger sig mest med shetterne på folden. Men her i går da jeg ville tage ham ville han ikke med og skulle kæmpe med at få ham ind. Da jeg så fik ham ind og bandt ham og lige skulle hente mine strigler samt longe udstyr så hørte jeg et brag og så havde han revet sig løs og måtte ud på ridebanen og hente ham. Han blev igen bundet og ville slet ikke stå stille eller noget, fik ham trænet rigtig fint i longe og der var ikke noget. Da jeg gik ind med ham igen gik han frem og tilbage og virkede meget nervøs og der fløj så en fugl langt væk og den kunne han så se og blev rigtig bange og var ved at rive sig løs igen smiley
Han har virkelig ændret sig.

Han får Agrobs foder samt lucerne også Cdvet vitaminer også agrobs mash til natmad også fri adgang til hø/wrap i boksen også går alle heste 3 timer på græs da de er ved at blive indgræsset.

Jeg aner ikke hvad det kan være fordi han har aldrig været sådan og heller ikke hos ejer. Han bliver tit jaget på folden men løber bare væk. Jeg har mistanke om at han ikke trives på det sted. Ville bare lige ud med det også høre om der nogen der måske kunne have bud hvad det kan være? Måske forkert foder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs hest
  • #2   14. maj 2016 Tænker også at han slet ikke trives der hvor han står nu, så skal også ud og kigge på et nyt sted. Hvordan lærte du ham at stå stille, der har ikke været problemer de mange andre gange men i går gik det helt galt han gik nærmest i panik.

  • #3   14. maj 2016 Giv ham en magnesium kur smiley

  • #4   14. maj 2016 Hvilket magnesium er godt smiley

  • #5   14. maj 2016 Du skal bare have noget magnesiumpulver, DLG sælger det, Jeg bruger det selv det er ok.

  • #6   14. maj 2016 Magnesium virker kun hvis hesten er i mangel smiley

    Det lyder som om han er stresset, hvis de andre bliver ved med at jage ham på folden, ville jeg finde et andet sted.


  • #7   14. maj 2016 Lyder til at den måske ikke er vant til at gå /stå inde alene. Især nu som ny er den mere nervøs og føler sig udsat uden flokken, så et nyt sted væk fra flokken er angstprovokerende. Da Tindur blev flyttet da han var 1,4 år tog det ham over 2 uger før han holdt op med at løbe rundt inde i boksen, og ca 2 måneder før han faldt til i flokken. Jeg anbefaler dig at træne i korte sekvenser at han kommer ind selv og bliver bundet. Tag den ind, giv godbid, Bind ham, løft to hove giv godbid og så ud igen. Gentag dette nogle gange og giv kun godbidder indenfor alene når han er bundet. Øg så tiden og løft fire hove. Osv. Efterhånden finder den ud af at det ikke er farlig at være sig selv indenfor og at det er rart da det jo er godbidder der smiley

    Mvh TT


  • #8   14. maj 2016 Det kan også være græsset. Der er meget krudt i det lige nu.

  • #9   14. maj 2016 Vi bliver også på det opstaldningssted, tror bare det tager lidt tid for ham at falde til. Har lige været over ved ham og han går fint sammen med de andre og græsser ingen jagter ham.

    Synes det er virkelig svært at få ham ind, det går bedre med at hente ham, problemet er bare at alle de andre heste også vil med ud og der er både store og små heste så synes det er svært at skulle holde ham og åbne hegn uden at de andre kommer med ud og de gider ikke rigtig flytte sig..

    Er ny i det med at have hest så det er lidt svært og vil bare det bedste.
    Men får undervisning på mandag som skal hjælpe mig med ham.


  • #10   14. maj 2016 Jeg ville tage en pisk med til at holde de andre på afstand når I skal igennem leddet. Det er sådan en farlig situation at komme i når der er uro omkring et led med mange heste og en der er nede i hierarki... Så pas endelig godt på dig selv og jag de andre væk med pisken smiley

    Mvh TT


  • #11   14. maj 2016 Også derfor jeg er så nevøs/bange når jeg skal hente ham, for han er i hvert fald nederst og han vil ikke med når de andre kommer. Der er jo tre tråde der skal åbnes og ved ikke lige hvordan jeg gør det bedst fordi havde der nu kun været de store var der intet problem, men når nu de små også vil ud smiley

  • #12   14. maj 2016 Du hægter de tråde i den øverste. Og holder hesten i en hånd, pisken i den anden, vifter hestene væk, åbner leddet med piskehånden og vifter evt led og pisk imod de pågående heste smiley
    Du kan evt øve med at holde træktovet i den ene(som om det var hesten) og gå selv ud/ind af leddet først smiley

    Mvh TT


  • #13   14. maj 2016 Åh tusind tak for hjælpen ??

  • #14   14. maj 2016 Så lidt da smiley har jo selv været der engang smiley

    Mvh TT


  • #15   14. maj 2016 Ja også dejligt med hjælp. Vil jo gerne lære det. Men hader virkelig at hente ham på folden er ikke vild med de store heste og har set hvad de kan gøre.

  • #16   14. maj 2016 Det eneste du kan gøre er jo at øve dig, og husk at du samtidig træner de andre heste i at holde sig væk så de vil efterhånden holde op at følge jer til hegnet smiley

    Mvh TT


  • #17   14. maj 2016 Nemlig men får sådan et sug i maven hver gang også efter den oplevelse den anden dag hvor han rev sig løs. Forstår virkelig ikke hvorfor men nu kommer der hjælp på så det glæder jeg mig til

Kommentér på:
Nervøs hest

Annonce