{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Passer sadlen
  • #1   16. maj 2016 Mærk på skulderen af din hest, den skal være fri smiley i balance med, at sadlen selvfølgelig ikke kommer for langt tilbage. Det ser ikke helt skidt ud smiley

  • #2   16. maj 2016 Det må jeg lige prøve smiley tak for det Cecilie

  • #3   16. maj 2016 det ser faktisk rigtig godt ud! dog husk at sadlen skal ligge 2 fingre bag skulderbladet smiley

  • #4   16. maj 2016 Det ligner den svæver i bag??

  • #5   16. maj 2016 Tak skal i have smiley
    Hvis den svæver, mener du så sadelpuderne skal længere ned:-) måske mindre kopfjern i ?


  • #6   16. maj 2016 Ja, altså i bag ikke smiley
    Måske mindre kopf jern kan gøre det, ved ikke hvordan pladsen er ved forsvidslen? Ellers passer den måske bare ikke smiley


  • #7   16. maj 2016 Men svært at sige når man ikke kan se og røre smiley

  • #8   16. maj 2016 Dette er min sadelmagers metode til selv at tjekke sadlen.

    Egenkontrol

    Mange ryttere efterspørger konkrete retningslinjer til en simpel egenkontrol af sadlens tilpasning på hesten.
    Opgaven er selvsagt vanskelig, idet der er fare for generalisering af individuelle processer og forhold. Endvidere er der stor forskel dels på rytteres viden og erfaringer på sadelområdet, og dels på hvordan de enkelte forhold opfattes.
    Så med al mulig forbehold kommer her et forslag:
    Testen er opbygget på en fempunktskontrol af vitale funktioner. Testen har et huskeord SABLR, som er opstillet memoteknisk, altså huskevenligt, således at hvert bogstav repræsenterer et kontrolpunkt.
    Visualisér en gruppe husarer til hest.
    Se deres trukne sabler.
    Husk ordet SABLR.
    Sadlen evalueres først lagt på ryggen af hesten uden underlag.
    Hesten skal stå på et plant underlag med parvis parallelle ben.
    Skuldre: Følger bomvidden skuldrenes konturer? Se og føl skråt forfra. Ikke for stram, ikke for bred.
    Anlæg: Ligger sadlen an på hele bærefladen? Mærk mellem sadlen og hesten om den passer hele vejen. Gennemføres bedst uden gjord, men med let pres på sadlen med den anden hånd.
    Balance: Er sadlen i balance, og placerer den rytteren korrekt midt i sædet? Se og mærk også sadlens ”vandring” ved at presse på hhv. for- og bagsvidsel. Tipper den forover eller bagud?
    Længde: Er sadlens slutbæring indenfor sidste ribben? Se og mærk efter.
    Rygsøjle: Er der plads til rygsøjlen i kammeret, samt frigang til manken fortil? Se og mærk efter

    Inspicer derefter sadlen uden hest, og mærk om sadlens bæreflade er jævn og eftergivende, om puderne er symmetriske og om kammeret er minimum 3 fingers bredde.
    Er alle disse ting i orden, og hesten tilsyneladende har det godt og ikke vægrer sig under opsadling og ridning, er der sandsynligvis intet i vejen.
    Afviger blot ét eller flere punkter afviger, er det nok tid til at få en fagmands vurdering og evt. efterfølgende tilretning af sadlen.


  • #9   16. maj 2016 Der er meget plads ved forsvidslen, så jeg kan lige prøve med et mindre kopfjern smiley tak

  • #10   17. maj 2016 Det ser meget ud som om, at sadelpuderne ikke er formet optimalt ifht. hvordan hesten er bygget. Sadelpuderne ser meget runde ud, og der ser ud som om hesten burde havde en sadel, hvor puderne er mere skrå. I tilfælde som disse vil presset ikke blive fordelt ordentligt, og der vil være større pres lige omkring rygsøjlen end hvad godt er.
    Jeg ville ikke just sige, at den passer.


  • #11   17. maj 2016 Mange tak for hjælpen alle sammen smiley

  • #13   17. maj 2016 Jeg har været ude i mange sadelproblemer og udfordringer gennem tiden, så har fået rigtig meget erfaring på området -og sadler der ikke ligger korrekt ender med en hest med smerter og at blive en dyr fornøjelse.:-/
    Jeg synes at sadlen for det første er for lang og så ser det heller ikke ud til at pudernes facon passer hestens ryg. Det ser ud til at puderne kun slutter til på indersiden (Wintec sadler duer ikke til heste der er tagryggede, dvs lidt spidse/hældende ryg/lænd).
    Du kan fx ride med sadlen uden underlag og efter ridning bør skidt/sved fra pelsen være fordelt ligeligt over hele fladen på puderne. Hvis "skidt-aflejringen" ikke er helt ensartet og jævn over sadelpuderne, men fx er mest skidt inderst langs kanalen og knap så meget yderst (ned med sadelklapperne), så ligger den kun til med "øverste del af puderne".


  • #14   17. maj 2016 Det er en Wintec sadel med Cair i.
    Hun er faktisk meget lige over ryggen, men det er ikke til at se på billedet. Kan ikke sætte flere billeder ind.
    Jeg skal til at gøre hende ryttervant, så regner med at få fat i en sadelmager, når hun skal tilrides.
    Men tjekker helt sikkert op på det hele smiley
    Mange tak


Kommentér på:
Passer sadlen

Annonce