{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
997 visninger | Oprettet:

Træt hest ??? {{forumTopicSubject}}

Shandie har aldrig, som i virkelig ALDRIG ligget og snuet midt på dagen i folden.
De sidste 2 dage har jeg set at hun ligger ned og sover, den ene gang i går eftermiddags, og her i formiddags, der lå hun endda på siden, og her for 1 time siden lå hun ned igen .

Kan hun monstro være syg ? smiley hun virker frisk nok, og mangler bestemt ikke ædelyst.
Da hun lå helt ned i formiddags, kastede jeg lidt græs ind, og hun kom op i en vis fart og hen til hegnet.

Hun kniber lidt på det ene øje, jeg kan ikke se at der skulle være noget, det har hun gjort et par dage, der er ikke betændelse i, men der løber lidt tåre ud, altså vand.
Jeg har vasket det, med en svamp og rent vand, men det ser ikke ud til det hjælper, så dyrlægen må se på det i morgen.
Så må jeg nævne hendes pludselige dovenskab for ham når han kommer.
Håber dælme ikke at hun er syg smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træt hest ???
  • #1   23. maj 2016 Det løbende øje kan skyldes at der har siddet fluer/insekter. Det kan som regel hjælpes med en fluemaske.
    De fleste sover stående men der er også en del som sover liggende, det har som regel indflydelse på hvor i hierarkiet de er eller hvor trygge de er i flokken.
    Min egen ligger ned og sover, dog er det forskelligt hvad tidspunkt på dagen det er.


  • #3   23. maj 2016 Hun har dog aldrig gjort det før, altså ligget ned om dagen.

    Det med øjet mistænker jeg nu mere at en gren har svirpet hende i øjet.
    De bliver dagligt smurt med sommergel for fluer , så de har ikke fluer i øjet, de kan nemlig hverken have net eller maske på, det ender bare galt, Money havde nær mistet sit ene øje sidste sommer, da hun havde fået kartet det så meget rundt at grimen sad inde i det ene øje.
    Det var ikke så godt smiley
    De vil IKKE have det på, og prøver endda at hjælpe hinanden med at få det af. Så det er bare penge ud af vinduet at købe det til dem. Og sommergel virker fint .


  • #4   23. maj 2016 Shandie er 15 år, så ung kan man ikke kalde hende.

  • #5   23. maj 2016 Mine sover altså også tilmiddag, jeg bliver yderst upopulær hvis jeg henter en af dem ind lige over middag. Og i eftermiddag tog den ene da lige en lille lur i boksen (de går i løsdrift, med adgang til stor boks indendørs), da jeg red på den anden. Og ham som snuppede en "morfar", han er kun 12.

  • #6   23. maj 2016 Min begyndte også at ligge meget ned her forleden. Og vi fandt så ud af hun var på vej til forfangenhed.... Selvom jeg aldrig havde troet min store hyp skulle blive det.
    Men der kan være mange årsager. smiley det kan også være hun bare nyder at ligge ned.. Måske har hun ikke sovet ordenligt om natten smiley


  • #7   24. maj 2016 Dorthe : Nu har jeg haft Shandie i 11 år, og hun har aldrig gjort det før, så det er en afvigende adfærd.
    Og når et dyr laver en afvigende adfærd, er der som regel noget galt.

    Lea: Puha.... DET håber jeg ikke at Shandie er smiley


  • #8   24. maj 2016 Tja, umildbart ville jeg ikk blive forskrækket over at en hest lagde sig og tog en lur. Men hold da øje med dem, og så om der ellers er noget i adfærden der ændre sig (:

    Men nu jeg også vant til en hest der tit ligger og tager en lur (; hver morgen i boksen efter han har spist sit morgen foder; så skal man da have en lur :b


  • #9   24. maj 2016 Nu har dyrlægen lige været her, og hun havde fået et sår i øjet, så den står på salve og smertestillende i 10 dage.
    Hun ligger ned og sover for at beskytte øjet for sollyset. iflg dyrlægen.

    Så der var en grund til hendes ændret adfærd. smiley


  • #10   31. maj 2016 det er vel naturligt at en hest med alderen måske synes det kunne være rart at ligge ned og sove? smiley tænker hun måske bare hygger sig og får stegt sin mavse i det varme vejr. smiley


  • #11   31. maj 2016 Nå ja, det villle nok være en god ide at følge lidt op å mit emne her.

    Jeg synes at nogen i den grad ikke læser hvad jeg skriver.
    Jeg pointere op til flere gange i denne tråd at det er en NY ADFÆRD og at hesten har ALDRIG gjort det før. og alligevel kommer folk med eksembler på at det gør deres hest skam også.
    Et er at en hest altid har gjort det, noget andet er at en hest pludselig begynder at gøre det, så er der som regel noget galt, og det bekræftede dyrlægen mig sandelig også i at der var.
    Hesten havde ondt i det ene øje, har I prøvet at have ondt i et øje, som i rigtig ondt, vi taler om en skade på hornhinden, så det har ikke været sjovt.
    Pgå smerter, har hun ligget ned, og skånet sit øje ved at prøve at sove, dvs lukke øjet, og vende det væk fra solen.

    Nu hvor øjet næsten er rask, ligger hun IKKE ned mere, og det har hun ikke gjort stort set siden dyrlægen var her, fordi hun har fået smertestillende og øjendråber hver dag.


  • #12   31. maj 2016 Sejt! - altså ikke at hun havde ondt, - men at i fandt ud af det smiley
    Troede egentligt selv at den måske bare med alderen syntes det var rart at ligge ned - tænkte lidt ligesom at gamle mennesker altid gerne vil sidde ned smiley
    Men godt i fandt ud af det smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #13   31. maj 2016 Aj hvor godt at hun nu er rask, du husker nok hvordan Amalfi har døjet med uveitis i næsten 7 år smiley og nu er gjort blind

    Det er da en dygtig hest der af sig selv beskytter imod lys, det støv og træk er nemlig det værste når øjet er skadet smiley



  • #14   31. maj 2016 Ja jeg kan godt huske det med Amalfi, det var lidt trælst at hun mistede synet, men nu har hun da heldigvis ikke ondt mere .
    Shandie`s øje var begyndt at hele sagde dyrlægen, hun er god til at hele sig selv smiley

    Hvilket vist også er nødvendigt når nu hun bøvler så meget med de pokkers flåter smiley hun kan ikke tåle dem og får betændelsbylder af dem.
    Pt har de begge fået frontline, plus at de er smurt med hjortetaksolie, og det stinker virkeligt slemt, de har heller ikke hverken fluer eller flåter, og jeg holder mig desværre også på god afstand smiley
    Så det var et engangs forsøg, når jeg ikke engang selv kan holde ud at være sammen med dem smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #15   31. maj 2016 De må igang med at udvikle bravecto til heste, det er noget der virker smiley

    Mine hunde får det og død over utøj smiley


Kommentér på:
Træt hest ???

Annonce