{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.583 visninger | Oprettet:

Aggressiv og sur hoppe {{forumTopicSubject}}

Halløjsa
Jeg har part på en 10-årige fuldblods/oldenborger hoppe, og har haft det Ca. 1,5 år nu.
Hesten har jeg stort set som min egen, i den forstand at det kun er mig, som træner den.
Men hun er ualmindeligt aggressiv det meste af tiden og har været det siden dag 1. Jeg kan selv mærke en tydelig fremgang fra jeg startede med hende, hvor hun eks. Kunne finde på at true og endda angribe mig, når jeg ville hente hende ind, hvor jeg er nået til at kunne hente hende helt uproblematisk og konfliktfri. Sådan er der mange hverdagseksempler.

Hun har dog stadig tendens til at lægge ører og bide ud efter folk, når de f.eks. går forbi hende på staldgangen mm. Hun bryder sig ikke om at blive striglet, men kan godt lide at blive kløet i hals/hoved/ører-regionerne, hun kan ikke lide at få spændt gjord, og når jeg lægger ben til hende under ridning.

Jeg er derfor kommet frem til, at det må være berøring, der ligger til grund for hendes adfærd, men jeg kan ikke se, hvad det skulle komme af, da hun er avlet ved ejer og har det som blommen i et æg - så vidt jeg ved, har der kun været 1 eller 2 uheldige episoder, der kan have mærket hende - under tilridning og en udlånsperiode.

Det skal også nævnes, at hun er ofte i brunst og bliver MEGET brunstig. I brunstperioderne er hun dog sit modsatte jeg og bliver glad for at blive en nusset. Biden og ørerlæggeri er der næsten ikke noget af.

Men hvad kan skyldes hendes adfærd? Og hvad stiller man op med sådan en hest?
- personligt har jeg gennem min tid aldrig oplevet sådan en adfærd:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aggressiv og sur hoppe
  • #1   6. jun 2016 Har den været tjekket igennem, så smerter kan udelukkes? smiley

  • #2   6. jun 2016 Er den tjekket for hvinskhed?

  • #3   6. jun 2016 Smerter kan ikke udelukkes 100%, da hun ikke har været tjekket fra top til tå.

    Hun har for nogle år tilbage pådraget sig selv en let skulderskade på folden, men denne skulle forlængst være ude af verden.
    I vinters fandt vi ud af, at hun var skæv i SI-leddet. Dette blev rettet, men hun har ikke været tjekket efterfølgende, hvilket jeg anbefalede ejeren - men det er ikke op til mig. Dog er de symptomer, hun havde dengang, forsvundet.

    Vi har snakket om, om hun kunne være hvinsk, hvilket også skulle have været drøftet med dyrlægen - der er dog ikke blevet gjort mere ved sagen, da ejer glemte det, og jeg pt. ligger skadet herhjemme. (:

    Men hun virker meget hormonpåvirket, og jeg ved ikke, om det bare er noget man skal acceptere?
    Vi kan holde det lidt nede med kyskhedsdråber og har tidligere forsøgt med urter uden resultat.


  • #4   6. jun 2016 Jeg vil anbefal at du nok for en til og være der i mens du trækker ind og ud fra folden af. en hest som angriber kan være en meget farlig ting og stå i. jeg er desværre en af de som har haft en meget grim oplevelse i 2010, som kunne har været enden for mig. smiley jeg vil os anbefal at du for en rytter som kender til disse grænser. jeg ved nok godt at du selv har forstand på heste ikke det men indefor hestens grænser af en god HSM træning og kender en god en fra sjælland af hvis du er der i nærheden smiley

  • #5   6. jun 2016 Mavis, tak for omsorgen. Jeg blev også selv meget forbløffet og vil gerne indrømme at jeg smækkede hende en ordentlig én med tovet. Men hun har kun gjort det den ene gang - efterfølgende var der stadig problemer, men vi er over det. Jeg er dog bekymret for, om jeg skal starte dér med hende igen, når jeg skal igang med hende om 2-3 mdr.

    Jeg har fået undervisning af Dagmar Yding, mens hun har været under uddannelse ved BBH - hun bor næsten nabo til hesten og kender den derfor godt. Desuden har jeg haft hesten med på "HMS-ridelejr" ved ridecare (hvor hun var yderst eksemplarisk!). Og jeg har indimellem haft besøg af undervisere som Linette Christensen og Sara Siobahn. Men hvem kender du fra sjælland?
    Alt hvad der kan være et positivt indspark modtages med kyshånd! (:


  • #6   6. jun 2016 Jeg vil helt sikkert sige hvinskhed. Du siger næsten de klassiske tegn på det.
    (sur og lettere aggressiv hoppe, der kommer i perioder / følger cyklus, sur ved berøring, kan ikke lide at få spændt gjord + reagerer på at få lagt ben til)

    Så scanning, tjek om hun sluger luft osv - jeg ville næsten anbefale at få lavet et caslick selvom undersøgelserne ikke viser noget, så klassisk eksempel på hvinskhed er hun smiley


  • #7   6. jun 2016 Jeg synes i skal få undersøgt det med hvinskheden som første prioritet. Og så evt. smerter som anden prioritet.
    Jeg tænker at det må da heller ikke været ret fedt at være hest, og have det sådan.


  • #8   6. jun 2016 Hvad er caslick?
    Jeg har ikke haft den slags hoppe-problemer før, men vil da helt klart få sat noget i værk(:
    Anne Julie jeg er helt enig, vi har også forsøgt at tage div. hensyn, men det ændrer jo ikke på noget, hvis der er en dybere årsag - hvilket der jo nok er! (:


  • #9   6. jun 2016 Se her smiley : "Udformningen og beskaffenheden af skamlæberne på hoppen er af essentiel betydning for succesfuld ifoling. Skamlæbernes kant skal være lodret i forhold til hoppen og øverste åbning ligge under bækkenkantens niveau.

    I tilfælde hvor en eller flere faktorer gør, at dette ikke er tilfældet, vil hoppen kunne suge luft og eller gødning ind i skeden, hvorved denne forurenes og muligvis fører forureningen længere ind i livmoderen. En forurening af skede og / eller livmoderslimhinde vil gøre hoppen ufrugtbar.

    Selve operationen foregår ved, at man lokalbedøver øverste del af skamlæberne i begge sider. Derefter klippes et ca. 2 mm stykke af overgangen mellem hud og slimhinde , hvorefter såret syes sammen.

    Efterfølgende vil der ske en normal opheling af såret, hvor de to sider af skamlæberne vokser sammen og forhindrer indsugning i skeden af luft og gødning. Hoppen skal før foling igen klippes op, for at undgå evt. udrivninger."

    http://www.hestedyrlaegerne-ribe.dk/vi-tilbyder/reproduktion/caslick-operation.aspx


  • #10   6. jun 2016 Tak, jeg googlede også lige selv, og jeg kan plante alexis på næsten det hele smiley
    Jeg har lige snakket med hendes ejer, som vil tage kontakt til dyrlægen. Mange tak for hjælpen!:)


  • #11   6. jun 2016 Selv tak og god bedring med hende. Opdater gerne, når i har fundet ud af noget. smiley

  • #12   6. jun 2016 Jo tak. Jeg skal forsøge at huske det smiley

  • #13   6. jun 2016 han hedder Rum Malmros smiley jeg har selv mødt han en venlig mand som har forstand på det han gør, og mulig har han os forstand på hestens krop

  • #14   6. jun 2016 God bedring til hende, og ja opdater gerne smiley

  • #15   6. jun 2016 Jeg tror jeg har fundet en side med ham på Facebook, så ham vil jeg da se nærmere på!:)

  • #16   7. jun 2016 helt iorden smiley

Kommentér på:
Aggressiv og sur hoppe

Annonce