{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.970 visninger | Oprettet:

HJÆLP vild pastinak {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG!
Jeg har brug for jeres hjælp endu en gang!

Det er fordi jeg lige er flyttet på en gård med min familie, og vi planlægger at lave en fold til nogle heste der kommer næste sommer, ude på vores mark, og jeg gik lige rundt for at kigge og så nogle vilde pastinakker som var helt indtørrede og allerede var begyndt at smide frø... eller jeg er ret sikker på at det er vild pastinak... Jeg har før bøvlet med planten hos en ven, men der var græsset kort og det gik lidt nemmere til, da der ikke var fyldt med brandnælder iblandt de vilde pastinakker. Jeg skal også have fjernet nogle gule blomster som jeg ved ikke er gode for heste, men de er lidt nemmere at have med at gøre da de står i en flok, men det gør vilde pastinakker jo ikke...

Hvad kan jeg gøre for at fjerne dem på en effektiv måde i højt græs fyldt med brandnælder, uden at det bliver alt for besværgeligt ?

Håber at I kan hjælpe. smiley
Emma


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP vild pastinak
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #1   5. aug 2016 Dem der stadig er grønne graver du op dem der er friske sprøjter du.

    Når det bliver forår så er du ude med sprøjten når de stadig kun er blade og sprøjter dem ned det kan være du må gentage det flere gang det samme med brandbægere


  • #2   5. aug 2016 Så jeg skal ikke gøre noget ved dem der er visne? På marken er der ikke nogle der er grønne eller friske, men har lidt i baghaven smiley
    Er der noget specielt du vil anbefale at sprøjte med?
    Tak for svar!


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #3   5. aug 2016 Jeg ville fjerne de visne, men de har har tabt deres frø så dem kan du først gøre noget ved til foråret desværre.

    Vi sprøjter med to slags blandet, det tager alt andet end græs, en af dem er MCPA, hvis du skal købe det som privat kræver det at du har et sprøjte certifikat, vi har en maskinstation til at sprøjte wrap markerne hvert andet år og så køber vi en lille smule ekstra til at håndsprøjte på folde og andre steder hvor farlige gule blomster kommer op og bjørneklo.


  • #4   5. aug 2016 De gule blomster, som også hedder engbrandbæger, skal du huske at brænde. Da de ellers kan slippe afsted med at sprede deres frø alligevel smiley

  • #5   5. aug 2016 JM: okay 1000 tak, jeg må se hvad jeg kan gøre med giften og ellers fjerne de visne smiley

    Charlotte: kan de godt brænde selvom de er friske ?


  • Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #6   5. aug 2016 Vild pastinak står i blomst lige nu, så det der er på billedet er en anden kurvblomstrende plante. Sandsynligvis vild kørvel, som blomstrer i forsommeren og er helt vissen nu. Den er ikke giftig. Andre muligheder er gifttyde eller skarntyde (begge giftige), men de står med grønne blade og halvmodne frø lige nu.

  • #7   5. aug 2016 Som du kan se på billedet er der nogle af dem der stadig bære frø, men der er ingen blade på nogen af dem. Jeg undrede mig også lidt over hvorfor de var visne når nu dem i baghaven (som jeg lige har fjernet) var i fuld blomst. Men jeg ville da være glad og lettet hvis det bare er vild kørvel, da de er vildt spredt på et lille område af det der skal blive til fold.
    1000 tak for hjælpen!


    profilbillede
Kommentér på:
HJÆLP vild pastinak

Annonce