{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
608 visninger | Oprettet:

Hjælp mig , gode råd ? {{forumTopicSubject}}

Hej .
Jeg har en rød DV hoppe , som jeg primært bruger til spring . Hendes farve og køn siger virkelig meget om hende ! Hun er MEGET hidsig i springningen .
Jeg har sprunget hende i ca. ½ år nu , og vi er godt igang med stævnerne , har startet ca. 5 på hende .
Vi får springundervisning 1 gang hver anden uge , hos en prof. Vi får også dressurundervisning , også ca. 1 gang hver anden uge . I dressuren kan hun komme helt ned og slappe af , og det er en fornøjelse at ride dressur på hende . Det bliver dog mest til "spring"-dressur .
Men tilbage til stævnerne og springningen . Vi har endnu kun haft 2 fejlfrie runder til alle vores stævner . Når vi springer har hun meget svært ved at finde en grundgalop , fordi hun endten vil styrte derud af , eller ride meget kort galop ( hun bliver en slags gyngehest ) . Hun springer rigtig godt når hun kommer over , flyver højt over , men når hun har alt for meget knald på kan hun slet ikke koncentrerer sig og braser ind i springene ! Jeg tænkte først at det var mig der gjorde noget galt , men efter at have gået til springund. har min træner sagt at jeg gør det meste rigtigt . Jeg sidder roligt og tager og slipper på tøjlen , og så et par galopspring før springet sidder jeg stille med hænderne .
Da jeg så var til stævne i går , gik det virkelig dårligt . Vi rev nærmest alle springene ned og hun var hidsigere end nogensinde ! Så nu snakker mine forældre om at jeg måske ikke skal satse mere på denne her hest osv ..
Men hun er jo bare mit et og alt , min bedste ven , og jeg tror virkelig på forbedring . Den kommer bare ikke .

Er der ikke nogen der har nogle gode råd ? Nogle der måske har prøvet noget lign. ? Har virkelig brug for noget hjælp smiley

( Forresten jeg rider hende altid med martingal , dog ikke for stramt . For hvis den er meget stram bliver hun meget irriteret og kan slet ikke springe . )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp mig , gode råd ?
  • #1   26. mar 2007 Sæt springene ned, og trav hen til springene .. og så prøv sæt i galop, og så efterhånden gør springene højere og højere


  • #2   26. mar 2007 hvis det er maddie, så kender jeg hende godt. det var mig der lærte hende springningen.
    prøv at træne tempospring i kort galop og rid over bomme i trav. faktisk ska du ride over en masse bomme i trav. når hun til sidst sænker halsen og traver lige så stille hen over så prøv med tempospring og når hun gør det helt afslappet så prøv at springe over små kryds som du traver hen til. sådan lærte jeg min 5-års at slappe af i stedet for at tænde helt af.


  • #3   26. mar 2007 meget dårligt forklaret, men håbr du ved va jeg mener

  • #4   26. mar 2007 Det er umuligt at trave hen til springe .. ligemeget hvor meget jeg holder hende tilbage og laver halvparader så vil hun bare ikke . Hun sætter altid i galop mindst 5 m. fra springet ..

  • #5   26. mar 2007 også hvis springene er 20 cm højere, eller der bar ligger en bom på jorden ?

  • #6   26. mar 2007 20 cm høje skulle der stå

  • #7   26. mar 2007 hvad siger din træner du skal gøre?

  • #8   26. mar 2007 Giovanna : Ja , kan godt huske dig , vi har vidst snakket sammen før . Det lyder meget godt det med bommene .. Det må jeg prøve . Men hvad er tempospring ?

  • #9   26. mar 2007 det er spring der står et galopspring fra hinanden, evt en række på 3-7. der er hun nødt til at holde et kort tempo for at det passer med afstanden.
    har hun en dårlig balance?


  • #11   26. mar 2007 Gitzapiigen R : Ja , altså det er som om , at når hun ser et spring slår hun helt fra , og kan slet ikke koncentrere sig . Tror det er meget godt med bomme .

    Giovanna : Altså det er meget forskelligt hvad jeg træner til undervisning , men i starten var det meget med parader efter springet osv . Synes ikke rigtig det hjalp på hendes tempo , men det hjalp en smule på kontrollen . Nu træner vi bare alm. små spring og baner , hvor det væsentlig er at jeg tager og slipper hele tiden , bortset fra et par galopspring før springet og at jeg sidder forholdsvis stille .


  • #12   26. mar 2007 Giovanna : Okay . Nej , hendes balance fejler ikke noget , hun er også god til at vende osv .

    [ Team HHN ] DitteogFilur <33 : Det har vi ikke prøvet endnu . Altså hvor der er et par bomme og så et spring lige efter ?


  • #13   26. mar 2007 det har ikke så meget med vendinger at gøre, men går hun krydsgalop og tager evt. ''hjælpetrin'' engang imellem? for som regel når heste løber på en springbane er det grundridningen og balancen hos dem der ikke er god nok. de færreste rytter er opmærksomme på det.
    men prøv at træn travbomme og tempospring.


  • #14   26. mar 2007 Giovanna : Nej , hun går ikke krydsgalop .
    Ja okay , har også tænkt meget på om det mon ikke var fordi hende grundridning og dressuren ikke var helt i orden . Hvad kan man gøre ved det ? Massere af undervisnig ? Eller ... ?
    Okay , det vil jeg prøve . Tak (:


  • #15   26. mar 2007 hvad med et andet bid?

  • #16   26. mar 2007 ( Stald Bakkebo ) : Det kunne være en idé . Jeg er villig til at prøve det meste . Men i sommers var hun virkelig blød i munden , man kunne slet ikke tage i hende , så kastede hun med hoved . Nu er det blevet rigtig godt , og i dressur passer biddet hende perfekt . Men det kunne da være at man skulle prøve noget andet i spring .. Tak for rådet (:

  • #18   26. mar 2007 Jeg ville nok forsøge med meget mere "rigtig" dressurundervisning, så hun lærer at vente på og være opmærksom på dine hjælpere og kommandoer. Jeg brugte engang at have et enkelt spring stående på dressurbanen, og så fik han kun lov at springe efter at have været god i feks. 10 dressurøvelser. Parader og tilbagetrædninger imellem hvert eneste spring hver gang i springer bane, burde også lærer hende at vente på dig. Hendes belønning er så at få lov at springe, men først når hun har stået stille lidt, og lavet en nogenlunde rolig tbt...

  • #19   26. mar 2007 foder, dressurtræning mellem spring(tålmodighed ;)...) , tempospring som der også er foreslået..

  • #20   26. mar 2007 Line Z • Team Dressur • : Ja , det har jeg også tænkt meget på . Men han både startet små klasse ( 60 cm ) og høje klasse ( ca. 1 m. ) og det er præcis det samme . Tror ikke det vil hjælpe at starte højere , medmindre at det er rigtig højt , og det er jeg ikke helt sikker på jeg tør smiley


    **Kjellerupholm**Anja B : Ja dressur undervisning er en god ting . Det får vi også ret tit , med en rigtig god underviser . Det har dog ikke hjulpet så meget i springningen ( - endnu ? ) . Men hvad mener du med "rigtig" ?
    Hos min springtræner træner vi også nogengange at laver parader mellem 2 spring , men det er virkelig en kamp og det er sjællent at det lykedes . Det er endda svært bare at få hende til at sætte ned i trav .


  • #21   26. mar 2007 Hvis det var mig, tror jeg at jeg ville øve nogle små spring først. Og hvis jeg ikke kunne trave den hen til et spring, ville jeg da allerførst øve det.

  • #22   26. mar 2007 Ja, jeg tror også lige jeg ville begynde at starte forfra på hende.. Altså.. Lære hende at man faktisk godt kan trave hen over/hen til bomme og spring.. For har I det på plads, så tror jeg faktisk at det vil gå bedre i galppen også.. Dvs lær hende at springe små travspring og få hende til at koncentere sig om det fuldt ud, før du igen går hen og træner galop/højere spring

    Frits plejede også nogle gange (især de første gange vi sprang) at hidse sig rigtig meget op når han fandt ud af at vi skulle springe, men han fik altså ikke lov til at springe/galopere FØR han var faldet ned og kunne trave hen over bomme uden at hoppe helt vildt, samt kunne tage nogle mindre spring i trav uden at prøve at stikke af, og så tog vi den i galop, og hidsede han sig så for meget op undervejs, så tog vi bare lige og red volter/trav spring til han var faldet ned :o) Det hjalp rigtig meget på ham.. (han havde så ikke problemer med at brase ind i springene, bare med at prøve at løbe fra mig, især mellem spring)
    For han ville jo gerne springe, og han fandt ret hurtigt ud af at han først fik lov når han var rolig og samlet :o)


  • #23   26. mar 2007 Først og fremmest så har du en ufosigtig hest. så det vil være forholdsvist ofte at du kan få en bom uden det er din skyld.

    Du skal begynde at ride noget mere dressur og finde et tempo som du holder hele tiden. Syng en sang der har samme rytme ell ''tempo'' som din galop. Når du kan ride volter, langsider, skåt igennem osv i det samme tempo,. Lav også halvparader, din hest skal lære at reagere på dit sæde.På den måde kan du også stoppe den over springet, bare med dit sæde. Men først og fremmest skal du ingen problemer have med at tage fra galop til trav, og galop til skridt.!
    Du får ikke din hest til at fungere ordenligt på en springbane før du kan styre den ordenligt på en dressur bane.




    nå, når det er klaret skal du begynde at springe.

    Lav evt bare bome i startan som du galoperer over, også i det samme tempo!

    En rigtig god øvelse er at sætte 2 bomme på jorden, med 4 galop spring imellem. Så først galopere du over den første bom, og traver over den næste.

    Lav evt tempo spring, så din hest også lære at tænke sig om..

    Har selv haft eller redet nogle heste til spring som har været vanskelige, og det tager tid.

    Du skal arbejde utrolig meget med din dressur, når du først kan styre hedne 100 % på en dressur bane vil en springbane være lige så let smiley




  • #24   26. mar 2007 hvornår har hun sidst fået tjekket tænder? det kan have en del med det at gøre hvsi hun har tandspidser

  • #25   27. mar 2007 Hvis hun er fuldstændig iorden fysisk uden smerter og sadlen passer så synes jeg din løsning skal være dressur og bomme.
    Du skal kunne få hende til at vente bare ved en anholdning i sædet.
    Træn mange bomme, læg dem som små "baner" og øv først i trav senere i gallop.
    Når du kan ride bommene i et roligt tempo og kan både øge og sænke tempoet uden problemer kan du lave små spring på nogle af bommene.
    Så du evt. har 2 bomme med et gallopanspring imellem, så to gallop anspring og et kryds, så to gallopspring og en bom.
    Lav forskellige baner og øg sværhedsgraden i takt med at I får styr på tempoet.
    Jeg synes bomme hjalp rigtig meget på min, det styrker koncentrationen og er en gd hjælp til at få et grundtempo og at kunne øge og mindske galloplængden uden hesten bliver hidsig og uden du skal bruge tøjlen.
    Din dressur betyder jo rigtig meget her idet du skal kunne ride for meget fine hjælpere og styre hendes tempo med dit sæde og dine ben.
    Men først skal du være helt sikker på hun ikke har ondt.
    Held og lykke med det smiley


  • #26   27. mar 2007 Mange tak alle sammen (: Mange af jer siger jo det samme , dressur og bomme .
    Jeg har snakket med folk i dag , og jeg tager en stævne pause nu , og rider en masse dressur og får det 100% på plads . Tror også jeg vil hygge en masse med hende , ride nogle ture osv . Bare for at lave noget andet , så det hele ikke bliver surt .. Og så tage springningen op igen til sommer ..
    Men som sagt , tak for alle rådene (: Jeg vil helt sikkert kunne bruge dem .

    Giovanna : Hun skal faktisk have raspet tænder her i påsken . Såå ... vil da håbe det hjælper (:


Kommentér på:
Hjælp mig , gode råd ?

Annonce