{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.692 visninger | Oprettet:

ville du købe sådan en hest? {{forumTopicSubject}}

Jeg kommer et sted og rider/træner hestene. Og jeg er faldet fuldstændig pladask for et af føllene.
Men han er hingst efter en B hoppe og eftersom de avler, så skal han sælges, da han jo ikke kan bruges i avlen.

Jeg har tænkt tanken mange gange, om jeg endelig skulle have min egen hest.
Men han er et skvat og det har han sådan set været fra start af. Allerede inden for den første uge røg han på pencelin og ud af hans første 6 uger fik han pencelin i de 4. En af dyrlægerne der kom og kiggede på ham, mente at der muligvis kunne være hul imellem spiserør og luftrør, da han rallede rigtig meget. Dog ikke noget han blev undersøgt nærmere for.

Nu har der intet været med ham de sidste 2 mdr. Men han stadig væsentlig mindre end de andre føl fra i år. dog er hoppen han er efter også den mindste, men alligevel.

Jeg er helt pjattet med ham, og tanken om at han skal sælges indefor de næste mdr. er ret træls.
Men det ligger jo hele tiden i baghovedet, hvilken start han havde på livet og om det er noget der vil følge ham senere hen i livet, for det er der jo ingen der er intresseret i.

Der er lidt foreskellige meninger fra dem jeg har snakket med. Min fornuft siger jo nok egenligt et rungende nej, for skal jeg have hest, så burde jeg jo købe mig en ikke syg klar ridehest. Men nu står jeg her og vil have et skvat på 4 mdr. men det kender i vel godt smiley

Ville i holde jer langt vær fra sådan en hest, eller ville i ikke have noget problem med at købe sådan en?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ville du købe sådan en hest?
  • #2   3. sep 2016 Hvis bare det havde været adfærdsproblemer... smiley
    Jeg ville heller ikke købe en som kan risikere at blive syg senere hen. Det lyder måske lidt koldt, men hvis jeg på forhånd ved at der er en risiko, vil jeg ikke bruge penge på det. ... Siger jeg, som selv står i samme situation! smiley
    Omvendt, kan det også være han aldrig får problemer med det! Hvis du har pengene og tålmodigheden, er det da en god idé, men risikoen er der jo. Det er i hvertfald vigtigt at have i baghovedet smiley


  • #4   3. sep 2016 Thomine, iiiih, hvorfor skal man altid være så fornuftigt!! men chancen for at du for helt ret, er der jo smiley

    Frida, ja hvis det så bare var det smiley Altså der vil jo altid kunne komme dyrlæge regninger, men der er jo ingen grund til direkte at gå efter dem, og det kan jeg ikke helt finde ud af om jeg gør her... Jeg vil have råd til det, men jeg vil også komme til, at sidde stramt i det, og så er det jo om det er det værd smiley


  • #5   3. sep 2016 Nina, ja jeg kan heller ikke lade ham være, han er den som står der først og følger mig op til leddet igen. Jeg kan næsten ikke gør noget ved de andre, for han er her der og alle vegne! Prisen er ikke helt billig syntes jeg, 25.000 vil hun sætte ham til, det tror jeg dog ikke hun får for ham, dog vil jeg nok også få ham billigere, men alligevel. smiley
    Ja han vil uden tvivl kunne give mig uendelige mange gode stunder, og tanken om at have sådan en lige fra start tiltaler mig nu alligevel også smiley


  • #6   3. sep 2016 Tine - få ham tjekket mht spiser/luftrøret og tag den derfra smiley har han ingen defekt så køb ham smiley Jeg valgte at købe Tindur selv om de ikke engang vidste om hans eksistens indtil han stod der..de troede hans mor bare var blevet lidt tyk og forsøgte at gøre noget ved det... Det at han er mindst behøver ikke at være noget skidt noget smiley

    Mvh TT


  • #8   3. sep 2016 TT, sagen er bare den, at jeg faktisk ikke gider at hælde de penge i ham, hvis jeg ikke skal have ham, jeg ved godt det lyder lidt fjollet, men. Jeg syntes jo bare at det er noget sælger burde gøre, så de ved hvad det er de sælger, uanset hvem de sælger til.


    Nina, og selvom det så koster en del, på både den ene og den anden konto, så er det jo også det, det værd, hvis man ellers for en dejlig og velfungerende hest smiley


  • #9   3. sep 2016 Så har du jo egentlig taget valget smiley for hvis du ikke gider at bruge de penge på at finde ud af om han er okay.. Hvorfor bruge en masse penge på ham hvis han er købt og ikke okay? Forstår du hvor jeg vil henne? smiley

    Mvh TT


  • #11   3. sep 2016 Jeg er fuldstændig med, også derfor at jeg skriver det er fjollet smiley
    Men hvis nu der er noget galt, og jeg så ikke skal have ham, så har jeg måske smidt 3000 kr. i en hest, som jeg frem ad rettet ikke skal have noget med at gøre. Det syntes jeg også er en slags penge for ingen ting.

    Jeg har bare igennem tiden brugt mange penge, på heste som ikke var mine egne. Nogle har været givet godt ud, andre har absolut ikke. Så jeg havde egentlig lovet mig selv, at det var slut smiley


  • #13   3. sep 2016 Nina, dyrlægen der var ude og se på ham, mente bare at det kunne være det, hun mente dog også at han ville kunne vokse sig fra det. Hun lavede en tid til noget røgten/kikkert et eller andet, men han kom aldrig afsted..
    Jeg kender jo sælger rimelig godt og de er søde og gode mennesker, men jeg kender dem også godt nok til, at vide, at de ikke kommer til at ofre penge på sådanne undersøgelser til ham smiley


  • #14   3. sep 2016 Nu tager jeg en ting op der er fuldstændig ude af kontekst, og måske meget tarveligt af mig..du må gerne fortælle mig hvor tarvelig jeg er.. Men du forstår nok hvor jeg vil henne.. Det er ikke for at være ond. Jeg kan rigtig godt lide dig!
    Hvad tænker du Topper ville sige du skulle gøre? Er du villig til at opgive den lille krabat som måske er din næste soulmate pga "sølle" 3000kr?! tror du virkelig ikke de nuværende ejere er villig til at betale de 3000kr for at sikre ham et godt hjem? Jeg ville forsøge at kæmpe for den lille krabat hvis du virkelig er så glad for ham som du påstår smiley

    Mvh TT


  • #16   3. sep 2016 Faktisk så tror jeg ham den gamle hr. Topper vil sige "lad den lille lort være, og find dig en ordentlig oldenborg smiley smiley "
    Jeg ved godt det kun er sølle 3000, +-. Men det er også lidt princippet i det, om jeg tror ejere er villig til at betale dem, det vil jeg faktisk næsten garantere at de ikke vil.

    Altså beslutningen er jo ikke taget, jeg går bare og tænker meget over det lige nu. Han er jo alt andet end jeg egentlig umildbart vil have, men det ville han nok kunne få lavet om på smiley de fleste jeg har snakket med, har bare sagt, at jeg skal holde mig langt væk, men det er jo svært, det er ikke dem der går og tuller rundt med ham dagligt smiley


  • #17   3. sep 2016 Sikken et sødt billede!
    Du vil sikkert være ked af ikke at købe ham, men i min optik skal du lade være.

    Han er ikke det du egentlig vil have.
    Du vil komme til at sidde stramt i det (er der overskud til ekstra dyrlægeudgidter, med de fejl han - måske - har)
    Og så er han alt for dyr efter min mening. (Hvad race er han?)

    Nogle af dem går bare under huden, og det er okay, men det betyder ikke vi skal købe dem alle sammen.
    Så ville jeg have 20! Mindst! ??

    Derudover synes jeg klart det er sælgers pligt at få ham undersøgt, så de ved hvad de står med.


  • #18   3. sep 2016 Lise, jeg vil sidde stramt i det, men ikke mere end der er til en fast opsparing om måneden.
    Hahah nej, selvfølgelig skal man ikke købe dem, bare fordi smiley
    Men jeg har endnu ikke formået at have haft min egen hest, og skulle men første hest, så være den lille fis der, ja så ville der ikke være et øje tørt smiley

    Meeen, altså fornuften siger jo noget andet, men nogle gange skal man heller ikke altid være så skide fornuftig. Men der må gumles lidt på den, jeg har jo heldigvis nogle måneder endnu at løbe på, inden han officielt kommer til salg smiley


  • #19   3. sep 2016 Ja jeg tror Topper ville sige: "Du kæmpet for mig, så kæmp for den lille svage fis der da han trænger en der vil kæmpe for ham så han ikke får en dårlig skæbne.." smiley

    Mvh TT


  • #20   3. sep 2016 En ting jeg vil anbefale er at HVIS du køber ham, så husk kontrakt, handelsundersøgelse og forsikring i hovede og r*v. Så kan du ikke sikre dig mere smiley
    Han ser mega nuttet ud!

    Og jeg vil love dig, hvis han er HESTEN så betyder pengene ik noget, jeg lånte en hoppe til at lave føl på, 6 uger før termin får hun kolik og efterfølgende børvening og måtte opereres, det kostede mig 25.000 oven i de udgifter der nu er ved at producere et føl,(hoppeejer ville ikke betale noget af det, men sagde at hvis føllet kunne redes, så pyt med hoppen, som iøvrigt skulle forestille at være ejers såkalte "baby" )men jeg fik min soulmate ud af det, han har kostet mig de første 100.000 mindst men det at høre ham vrinske efter mig når han ser mig, er det hele værd! (at han så i sig selv ikke er 10-15.000 kr. værd det er en anden snak;-))
    Men lyt til mavefornemmelsen, den har ret!


  • #21   3. sep 2016 Tag en terning.
    Spørg "skal jeg købe føllet"?
    Der er to stavelser i ja, det er et lige tal.
    Der er tre stavelser i nej, det er et lige tal.

    Slå terningen.
    Slår du lige, "ja", så køb den.
    Slår du ulige er det nej, du køber den ikke.
    Husk: du må ikke slå om!

    Tricket er, at hvis du værgrer dig imod at det er fifty-fifty, så har du allerede valgt. Du kan bare ikke lide at vælge den anden mulighed fra.
    Har du brug for en principbeslutning, men kan ikke skelne fordi begge valg er lige valide, så kan du lige så godt tage terningen.

    Jeg er faktisk ret vild med denne metode. Normalt erkender man, at man har en præference, og når det er sagt højt er valget gjort.
    Det er kun en gang jeg faktisk har kastet terningen....
    (Da jeg skulle vælge mellem dyrlæge og menneskelæge uddannelsen. Jeg slog en toer.)


  • #22   3. sep 2016 Jeg har selv en hest, som i den grad er et skvat. Det er vanvittigt hårdt, især psykisk.
    Jeg står med en 6års, der kun kan skridtes et par gange om ugen og som højst sandsynligt aldrig blir færdig tilredet.

    Jeg går hver dag, med skrækken om at han rager noget nyt til sig, for så er det slut.

    Men når det er sagt, så er også han min bedste buddy, elsker ham over alt på jorden og ville ikke være foruden ham, så jeg har accepteret at sådan er det bare og jeg kan godt leve med at han aldrig blir den ridehest, jeg drømte om.





  • #23   3. sep 2016 Jo - men fortryder du den dag du købte ham? smiley

    Mvh TT


  • #24   3. sep 2016 Jeg har ikke et eneste sekund fortrudt at jeg købte ham. Han er en fantastisk dreng og den ud af de 4 heste, jeg har haft, som jeg har klikket aller bedst med smiley

    Selvom det har kostet blod, sved og vanvittigt mange tårer, så ville jeg ikke være foruden ham og gruer for den dag, han skal væk.





  • #25   4. sep 2016
    Næste gang jeg skal ha' hest, så er det heller ikke min plan og købe et skvat - jeg fik Fleur foræret ganske gratis, men hun har så også kostet en del bagefter.
    Næste gang gider jeg ikke købe mig til problemer - i hvert fald hvis jeg skal sige det nu.

    Måske det er noget man selv skal opleve, måske man er ligeglad fordi det bare er hesten, måske nogen gerne æder de ekstra udgifter uden problemer.


  • #26   4. sep 2016 Det undersøgelse mm. koster er jo et nedslag i pris evt ??

  • #27   4. sep 2016 Jeg ville ikke turde, selvom det er en dejlig hest.. Det kan hurtigt blive dyrt og du er ikke garanteret at du får en hest der kan bruges til ridning om 3-4 år. Og så er det lang ventetid. Hvem ved, hvor meget dit liv ændre sig på den tid.

    (Taler af erfaring. Jeg købte et føl for 3 år siden, og nu sidder jeg med min søn på 13 uger og har en part på min hest, fordi jeg selvfølgelig priotere min søn først. I bagklogskabens lys, ville jeg gerne have brugt de 3 år af "min ungdom" på en hest keg havde haft "mere glæde af".. Selvom jeg elsker min hest.)


  • #28   4. sep 2016 sådan en ville jeg have købt og længer er den ikke
    Men jeg er også til det med at købe med hjertet
    har stået over og sagt nej tak nogen gange og kan huske dem med fortrydelse i dag
    Vh
    Annette


  • #30   4. sep 2016 Til den rette pris ville jeg ikke være bange for købe den.

  • #31   20. sep 2016 Hej Tine! Jeg synes du burde lave en aftale med dem der har ham nu, at hvis du køber ham efter tjekket af luft og spise rør burde du betale hvis du køber ham, og viser det sig efter tjekket at han fejler noget, burde sælger betale for tjekket!
    Men sød lille gut, synes du burde købe ham! smiley Håber det går gooodt!


  • #32   20. sep 2016 Mange tak for alle de fine svar, som jeg har glemt at tjekke smiley

    Jeg har aldrig været helt med på den der "hesten er min soulmate"
    Og jeg ender altid med at blive rigtig glad for hesten jeg arbejder med, nogle gange går der et halvt års tid, andre 1½ før det rigtig klikker.

    Det er ikke fordi at jeg har udelukket det helt. Men han vil ikke blive nærmere undersøgt, ejerne mener at han er fjong og at det bare har været lungebetændelse. Han har jo også haft det godt de sidste 2 måneder, men man ved jo bare aldrig, når det egentlig ikke er nærmere undersøgt.

    Byder muligheden sig og jeg kan få ham til en god pris vil jeg nok igen overveje det noget nærmere. Men umildbart så skal han afsted til nogle, som vil blive lige så pjattet med hm, som jeg er smiley smiley


Kommentér på:
ville du købe sådan en hest?

Annonce