{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
856 visninger | Oprettet:

Ømme hove {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg tænkt en del over det her, og kan ikke lige selv finde ud af hvorfor, så nu prøver jeg at spørge det brede panel herinde om de har en ide til hvorfor.

Min store Tante-hest Money, hun går uden sko, og har gjort det siden jeg fik hende i 2010.
Når hun går rundt i folden, eller på asfalt er der absolut intet, men når hun skal gå op i gennem gårdspladsen, hvor der er lidt småsten, eller på skovvejen hvor der også er lidt småsten, så halter hun, ikke rigtig halter, det kan bedst forklares med, at hun går lige som jeg ville gøre hvis jeg tog turen ud over gårdspladsen på bare tæer.

Hvorfor ? er hun blød i hovene ? er det derfor det gør ondt ? jeg synes ikke selv at hun er blød, det skal dog siges at hun er direkte storslem med sit *avs oh åh*, når hun har lige fået skåret hove af smeden smiley og især hendes venstre forhov er værst
Nogen der har et bud ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ømme hove
  • #2   5. sep 2016 Det ville være det samme som hvis du skulle gå på bare tær på sten smiley sådan er min hoppe også, nu har hun fået sko på og så er det blevet bedre, da hendes hov nu er hævet mere fra jorden smiley

  • #4   5. sep 2016 Sko eller boots smiley

  • #5   5. sep 2016 Det er de færreste heste der upåvirket kan rides/gå på grus.
    Alt efter hvor meget du rider eller har den til at gå på grus kan du enten vælge at ligge sko på eller købe et par boots


  • #7   5. sep 2016 Der er en årsag i hoven. Den skal løses i samarbejde med smeden.

    Hvilken løsning der skal være kommer an på problemet.


  • #8   5. sep 2016 Jeg tænkte faktisk på om det er fordi der skal sko på, men ok, jeg må lige vende det med smeden smiley

  • #9   5. sep 2016 Der er en årsag i hoven - det er der ved alle heste med sko smiley årsagen prøver man forhåbentlig og løse

  • #10   5. sep 2016 # 9, Måske er jeg lidt dum, men jeg fatter hat af din sidste kommentar, og er ærlig nok til at sige det, gider du forklare lidt tydeliger hvad du skriver i # 9 ?

  • #12   5. sep 2016 hun har tynde såler smiley et par forsko kunne afhjælpe det.

  • #13   5. sep 2016 Lad være med at putte sko på. Det forværrer problemet.. Tindur er barfodet og jeg trænede ham langsomt op til at kunne holde til at gå barfodet på grus i samråd med min smed. Dog slider han sine hove for meget så jeg købte Boots som jeg brugte on/of. De gik desværre i stykker her, og Tindur blev skadet hvor han stod stille i 6 uger... På bare de 6 uger har han blevet meget ømtået desværre smiley så vi træner hans hove op igen.. Så sørg for at træne din hest langsomt op til at rides på grus, og hold det vedlige smiley

    Mvh TT


  • #14   5. sep 2016
    Der er en årsag i hoven til at hesten er øm - det kan være for tynde såler, måden dragterne står på osv. osv. - der er mange muligheder. Man kan få ømheden til at forsvinde med sko, fordi hoven så ikke længere er helt i kontakt med jorden - hvis det fx er sålen der er for tynd og eftergiven, men det løser jo ikke problemet :o)

    Så derfor er det jo vigtigt, at man forsøger at løse det problem, der er årsag til hesten er øm - selvom man fx giver sko på :o).


  • #15   6. sep 2016 Tusind tak, nu forstod jeg hvad du mente smiley
    Jeg vil først og fremmest få smeden ud, så må vi prøve at finde ud af hvorfor smiley


  • #16   6. sep 2016 Ved at putte sko på gemmer du problemet væk istedet for at få det fikset! Ja sko er den letteste løsning, men problemet er der stadig :b Den har helt sikkert ikke stærke nok hove da hestenes Hove er bygget til at kunne gå i alt terræn uden at de ømmer sig! Hvis hesten kun ømmer sig på grus og småsten og ikke er halt eller har problemer derudover, så handler det bare om at få nogle kilometer i hyppen! Tænk på hvor meget hesten fra naturens side er vant til at gå og hvor lidt de egentligt går i fangenskab! Så ud på ture, de kan kun blive for korte smiley du vil stille og roligt opdage at hans hove bliver stærkere og at han efterhånden kan gå på det meste underlag uden at ømme sig smiley Men alting tager slf tid og det bliver slf ikke fikset på en uge eller 2 smiley

  • Heidi N
    Heidi N Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 3 Svar: 1
    #17   6. sep 2016 Min er ømtået pga sur stråle og tynde såler, men vi træner det op med en masse ture på astfalt, så når hun er klar, så står den på grus og andet.
    Så vil ikke anbefale sko, min havde det på i 12 uger for at skåne hende, pga skade i hoven, jeg vil kunne abefale sko til folk der er konkurrence ryttere smiley


  • #19   6. sep 2016 Sværke - man skal aldrig starte ud med bare at ride hvis en hest er ømtået! Man skal starte forsigtig ud og så øge efterhånden som hesten ikke ømmer sig.. Stakkels hest hvis man bare red derudaf. Jeg får i morgen lagt gummisko på Tindur da han har begyndt at ømme sig efter han stod skadet. Jeg håber da hans hove bliver ligeså stærke igen så han kan gå uden sko på hele tiden. Og selv om han slider sine hove meget skal de jo alligevel rettes op på da de færreste heste slider sine hove helt jævnt. Og det kalder jeg beskæring selv om der kun raspes.. Og husk at sko er hårde, de hjælper ikke til at fjedre som en naturlig hov gør..så det slider på led og sener.. smiley ikke alle heste kan være Barfodede. Men der er andre og bedre alternativer end jernsko smiley

    Mvh TT


  • #20   6. sep 2016
    Meget ofte, er årsagen til ømheden uden sko andet end at hesten slider hovene for meget. Det er desværre en træls tendens at smeden ikke aner hvorfor hoven er øm - og hvis han gør, så ikke får fortalt ejeren hvad der foregår ( eller at ejeren ikke er så nysgerrig eller kritisk at spørge ind og acceptere bare " den er øm " ).

    Det samme med hove der flosser, flækker og er porøse - det er ikke tørre hove, der skal ikke smøres 117 ting på med lappeløsninger - men smeden tjener da godt på at ejeren æder det.
    Der mangler at flere sætter sig ind i at det kommer inde fra, når hesten har problemere.


  • #22   7. sep 2016
    Det kan let være sålen den er gal med - at den fx ikke er tyk nok, er for eftergiven :o)

    Men når hesten har sko på, så stimuleres sålen ikke og dermed løses problemet ikke rigtigt. Nogen smede har det også med at skære i sålen og tage af den.

    Derfor bruger man tit boots til heste med det problem, fordi en boot beskytter men stadig stimulere hoven.

    Man kan vel sammenligne det med at jeg som barn hadede at rende over perlestenene i haven i starten af sommeren, men når vi nåede to måneder efter havde mine fødder vænnet sig til det og der var ikke problemer. Ikke at hesten skal gå og have ondt i to måneder - derfor bruger man netop boots, men at det kræver hoven stimuleres og vænner sig til det.


Kommentér på:
Ømme hove

Annonce