{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.121 visninger | Oprettet:

Fold tid - hvor tidligt og hvor sent? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Jeg har i hestens døgnfold periode, fået nyt job. I forbindelse med dette har jeg nogle dage, hvor jeg først kan være hjemme kl. 24.

Det har fået mig til at tænke, hvornår folk mener det tidligst er ok at lukke hestene ud om morgenen, samt hvor sent det er ok at lukke ind igen.

Hvad mener i?
Hvor tidligt synes i det er ok at lukke ud?
Hvor sent mener i, det er ok at lukke ind?
Og hvordan ser jeres foldtid ud? Holder i bestemte tider, eller er det efter hvornår i har tid?

Ren nysgerrighed, vi er jo alle forskellige, så kunne godt tænke mig at høre, hvad i mener om det smiley
Tænker selvfølgelig også ind i vinter månederne smiley

Husk den pæne tone, men diskussioner er velkomne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fold tid - hvor tidligt og hvor sent?
  • #1   12. sep 2016 Når min kommer på boks.
    Så det ud omkring kl. 6-7 og ind igen kl. 20-20:30 smiley



  • #2   12. sep 2016 Tænker at hestene er glade så længe de kommer ud smiley
    mine har i hvertfald ikke brokket sig de dage jeg har været nød til at lukke dem ud kl 5:30, og heller ikke hvis jeg først har haft mulighed for at lukke ind igen kl 22 smiley

    Kender et sted hvor de går ude fast fra 18-07, altså i nattetimerne, da det er sådan det passer ejer bedst


  • #3   12. sep 2016 De første 8mnd hvor jeg havde Tindur stod han ude 06- 18 tiden ca. smiley Så de næste 4 år stod han ude 10-16 om vinteren og døgn maj-okt/nov. Nu går han i løsdrift og bestemmer selv smiley så længe de kommer ud i døgnets lyse timer så er det nok ligemeget så længe de ikke fryser smiley

    Mvh TT


  • #4   12. sep 2016 Mine to står i løsdrift.
    Den lille har stået et sted hvor de kom ud tidligst 9.30 og ind senest 16.00. Det er alt for lidt foldtid i mine øjne, men jeg er så også tilhænger af rigtig meget foldtid, gerne fra tidlig morgen til sen aften.

    Når jeg engang får mit eget sted, og hvis det ikke bliver løsdrift, kommer de ud meget tidligt og først ind igen sent om aftenen, da det er hvad jeg har bedst erfaring med.


  • #5   12. sep 2016 Hjemme hos mig selv har jeg dem ude så lang tid som muligt. Nu går de på døgnfold. Når det bliver vinter, så vil de senest komme ud 06.00 og gå ude så længe som muligt, afhængigt af vejret.

    Min ene hoppe, der stod opstaldet, kom ud tidligst 09:30, og om vinteren kom hun ind mellem 15:00 og 16:00. Det er i følge mig også kort foldtid. Der forsøgte jeg så at motionere min hest uden for foldtiden, så hun var i bevægelse så meget som muligt.

    Jeg går i hvert fald ind for så lange foldtider som overhovedet muligt smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #6   12. sep 2016 Ind/ud når det passer ind i mit program, der ingen faste tider, men så meget som muligt men så logistikken passer.

    I sommer har vi haft mange dage/nætter hvor de har gået ude, men det er heller ikke noget der har nogen dato, det går efter vind og vejr.

    Hvis du har hesten hjemme så er det jo ligegyldigt om de kommer sent ind og tidligt ud så passer det jo ind i dit program, står du ude så vil de fleste nok have sig frabedt at der kommer nogen kl. 24 og tager ind eller 5 og lukker ud, det ville jeg ihvertfald ikke have, med mindre hesten er syg og skal overvåges.


  • #7   12. sep 2016 Jeg er ret ligeglad med hvornår de kommer ud og ind. Min påvirkes ikke af foldtid og trives fint uanset om det er 4 timer eller 10 timer.

    Jeg er ligeglad med hvornår der lukkes ind og ud. Personligt vil jeg ikke lukke ind eller ud i mørke grundet den trælse del hvis de maser ved leddet, stikker af mm.

    Pt lukkes de ud mellem 10-12 og ind inden det bliver mørkt. Det kan være både kl 16, 18 osv. Det kommer an på meget.

    Vinter er det tidligere fordi det er tidligt mørkt og sommer senere.


  • #8   12. sep 2016 mine på døgnfold om sommeren . til vinter er de ude fra 8-23
    her er jo mere foldtid jo bedre


  • #9   12. sep 2016 jo flere timer ude jo bedre, når bare de har adgang til stråfoder

  • #10   12. sep 2016 Min plejer at komme ud kl 8-18 i sommerperioden og 8-14 vinterperioden.. smiley

    Lige nu går min ude fra kl. 13.30/14.00-16.30 pga af skade.. smiley


  • #11   12. sep 2016 Mine kommer på fold når det passer ind i mit program.

    Oftest er det ca kl 07 om morgenen på hverdage - men skal jeg til møde i Kbh, så ryger de på fold kl 05. I weekenden sover jeg gerne til kl 08-0830, så kommer de ud der.
    Ind kommer de alt efter hvad jeg skal med dem, og hvornår jeg er hjemme - om sommeren står de længere tid ude, om vinteren kommer de ofte ind ved 16 -17 tiden. Skal jeg have smed eller ride, så kommer de måske ind kl 14. Er jeg i byen og kommer sent hjem, ja så har de stået ude til 01-02 tiden om natten.

    Når mine heste er i træning ved min berider, så er de på fold 0,5-2 timer, hvis vejret er godt.

    Ved storm eller snestorm så kommer hestene på fold i 1/2-1 times tid et par gange i løbet af dagen, mens jeg ordner boksene, og så de lige får strukket benene.

    Jeg sørger altid for at de enten har græs eller hø/wrap/halm på foldene - og de har læskurer at gå i, hvis de vil.

    Lige meget hvordan, så vil mine heste altid gerne ud - og de kommer også løbende når jeg kalder og de skal ind. Og jeg kan ikke mærke forskel på om de har været på fold i 4-6-10 timer.

    Til gengæld fungerer det ikke med døgnfold, så bliver de trætte og dvaske i ridningen - så de får lov til året rundt at komme på boks, hvor de kan ligge og snorke i fred og ro.

    Mvh Charlotte


  • #12   12. sep 2016 Det er jo op til den enkle. Men hos os er der ingen faste tider, det er fordi at jeg er selvstændig, hestene står hjemme, så lukker ud/ind når jeg føler for det. Det samme gælder fodring.
    Jeg ved hesten er et vanedyr, men her hjemme lider hverken dyr eller mennesker, bare fordi at de ikke bliver lukket ind/ud på et bestemt tidspunkt smiley


  • #13   12. sep 2016 I stalden hvor jeg står, kommer de ud ca kl 9, vi skal så selv lukke ind, så det afhænger jo af hvornår folk er derude. smiley
    Sidste vinter kom min ind mellem 18-21, nu er vi så startet på træning, så nu må vi se, men jeg stræber stadig efter så lang foldtid som muligt. smiley


  • #14   13. sep 2016 Da min hest er opstaldet på rideskole, bliver han i hverdagene lukket ud og ind af personalet. Han kommer ud omkring kl 8 og ind omkring kl 15, når det bliver vinterdækken tid, kommer han ind omkring kl 12.
    I weekenden lukker jeg selv ind og ud. Her kommer han ud mellem 8.30-9.30 og ind alt efter vejret og om jeg eventuelt skal noget. Men ikke senere end 15. smiley


  • #15   13. sep 2016 Mine går på døgnfold året rundt, og det er tit vintermorgnerne jeg må ud og råbe i mørket, for at få dem ind til fodring. Hestene er ret ligeglad med om det er mørkt eller ej og hvis de trives med at være på folden, så ser jeg ingen begrænsninger.

    Jeg har også tit hentet mine ude i snestorm, når det har været fodretid, De har hele året mulighed for at gå ind i stalden i en stor boks, men vælger at gå ude.


  • #16   13. sep 2016 Jeg syntes hestene skal have MINIMUM 12 timers fold tid om dagen. Og gerne mere.
    Hvis bare de har adgang til mad og vand og kan klare det klima der er. Så ser jeg intet problem i at du lukker dem ud klokken 5 eller 6 om morgenen og ind igen klokken 10 - 12 om aftenen.
    Jo mere fold tid jo bedre smiley


  • #17   13. sep 2016 Og med faste tidspunkter så syntes jeg bare man skal passe det ind.
    Vores går i løsdrift så ind og ud er der ikke noget af.
    Men fodring forgår når det passer den der skal fodre.
    Aftenfodringen kan være alt mellem 16.30 og 22.00 smiley
    Og det har aldrig været et problem og forstiller mig heller ikke ind/ud er et problem med skiftende tider smiley
    Det værste der kan ske er at de ikke kommer når du kalder smiley


  • #18   16. sep 2016 Min pony kommer ud kl.8.00og ind igen kl.20.00/kl.21.00/22.00 om sommeren. om vinteren kommer min pony ud ca.kl.8.00/9.00 og kommer ind igen ca.kl.3.00/4.00/5.00. Om sommeren kommer min pony nogen gange på døgnfold

Kommentér på:
Fold tid - hvor tidligt og hvor sent?

Annonce