{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.140 visninger | Oprettet:

Dårlige hove ? {{forumTopicSubject}}

Min æsel vallak på 12 år har rigtig trælse hove. Han har White line deseares og har haft det i over et år, trods mange former for behandling. Om det nogensinde forsvinder helt, det ved jeg ikke, men det er under kontrol og smeden er tilfreds. Men derudover så revner hans hove i kanten og det yderst lag flækker af og nu er et ordenligt stykke flækket af baghoven, sådan midt på siden af hoven, altså ikke nedefra og op, bare midt i hoven.
Den hvide linje i hoven på 3 af hovene er altid revnede, smuldret og når han så bliver beskåret, skærer smeden det væk og så går der maks 3 uger, så er det forfra.

Smeden siger at det ikke skyldes tørre hove, hvilket jeg ikke helt forstår ??

Af tilskud har vi prøvet Ungulat fra st.hyppolyt, ren biotin, magnesium, b vitamin, hybenpulver. Pt får han bare vitamin brikker hver dag og intet foder, da han i forvejen er tyk.

Til hovene har vi prøvet stort set alt mod WLD , både i håndkøb, fra dyrlægen og fra smeden og jeg kan ikke som sådan prale med at noget af det har været en mirakel kur.


som sagt er hans WLD under kontrol og ser langt bedre ud end det har gjort tidligere. Men hovene virker skrøbelige og knækker nemt, særligt det yderst hornlag, er det normalt ?
Har noget et godt bud på noget godt mod skrøbelige hove ?



På billedet ( det lilla er bare noget mod bakterier ) kan man se at han er flækket rundt i det yderst lag, så det inderst af hoven er længere end det yderste, svært at forklare men håber i kan se hvad jeg mener.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlige hove ?
  • #1   16. sep 2016 Her fra da hans WLD var værst, det er vokset ud igen siden, men stadig revner det nemt

    profilbillede
  • #2   16. sep 2016 Her et billede fra i går, af hans baghov, det er ikke flækket nedefra, sålen er ikke flækket, det er bare flækket midt i hoven

    profilbillede
  • #3   16. sep 2016 Rigtig mange heste får dårlige hove her hen over sommeren pga. døgnfold på græs. Dette ses hurtig på hovene og så kan man så rette på den vinteren over til næste år hvor man kan starte forfra.
    tænker du vil få gode kompetente svar på fb hestens hove https://www.facebook.com/groups/508043215974470/?fref=ts hvor der både er trimmere og smede som er medlem


  • #4   16. sep 2016 hej tak for svar. Hvorfor får de dårlige hove af at gå på døgngræs?

  • #5   16. sep 2016
    Så vidt jeg husker, så duer æsler ikke så godt med græs.

    Kunne det ske, at æselet, som mange heste ikke kan tåle sukkeret i græsset og derfor reagere.

    Tørre hove eksistere ikke - det har andre årsager når hove flækker, er porøse mm. - som fx at hesten har gået på sommergræs og det nu viser sig i hovene, at den ikke tåler det.


  • #6   16. sep 2016 æsler og græs er verdens dårligeste cocktail og hver sommer er et mareidt. Han bliver fed af INGENTING. Hver sommer er en kamp for at undgå forfangenhed. Han går med mundkurv og på nedbidt græs, som jordfold og boks, sådan skifter jeg hele tiden og alligevel ligner han en der er ved at eksplodere. Pt går han på nedbidt græs og for 4 vitaminbocher om dagen og sin saltsten og det er det og alligevel stod jeg så sent som i dag og overvejde om han igen skulle have mundkurv på , på det nedbidte græs.

    Men fra sep til juni står han på boks om natten og får ca 2-4 kg hø om dagen, samt 100 gram vitamin bladning og 100 gram lurcerne med omega 3 olie, så det undrer mig hvis de dårlige hove, kommer af , at han går på døgnfold et par måneder ??


  • #7   16. sep 2016
    Er du på facebook?

    Det kunne være spændende og se, hvad diverse smede havde og sige til et æsel :o). Gruppen på facebook hedder Hestens hove og der er mange smede, trimmer og andre ivrige hobbyfolk.

    Som kommer med gode råd og indput, hvis du poster i gruppen så husk gode hovbilleder - det er der en beskrivelse af hvordan man tager øverst i gruppen.


  • #8   16. sep 2016 Jeg går ud fra at æsler ligesom heste ikke kan tåle fruktan (sukker) indholdet i græsset.
    At den går på ned bidt græs byder at græsset er stresset og har derfor en højre koncentration af fruktan. Så det allerbedste vil være at den kunne gå på en ren jordfold med adgang til af vejet hø i slowfeeder og godt byghalm.


  • #9   16. sep 2016 Der kan være flere grunde til dårlig hornkvalitet og WLD.
    Den er ikke forfangen/har en fortid som forfangen?
    Undersøgelser viser at sukker og stivelse i de mængder vores dyr får (ved fx græs og visse typer foder) har en særdeles negativ effekt på hornkvaliteten. Når så hornet er svækket og flækker, åbner det op for muligheden at anearobe bakterier trænger op og dermed WLD.
    Især trivelige heste/ponyer og i dén grad æsler kan ofte ikke tåle de meget kraftige græsarter (og hø/wrap), da de oprindeligt er fra områder med sparsom føde (og ofte mere tørt/hårdt underlag fremfor det våde vi har her nordpå).
    Jeg tror at du vil kunne vinde meget hvis du holder den væk fra græsset, fodrer med hø/wrap og foder med lavt stivelse- og sukkerindhold.
    Min erfaring i det daglige er at der er en sammenhæng mht hornkvalitet og fodring med højt sikker/stivelses indhold og jeg håndterer en del fusser -også æsler (er beslagsmed;-P).


  • #10   16. sep 2016 Jeg har også tænkt på om det nedbidte græs som det er pt, ikke er fyldt med sukker ? Men hestefolkene på stedet siger at der ingen nærig er i græsset som det er nu.

    Jeg synes bare jeg har læst engang at nedbidt græs, er værst, nu hvor tempraturene svinger meget ?

    Jeg har desværre ikke mulighed for jordfold pt. Han står opstaldet et sted og jeg kan ikke selv bestemme, så pt er det nedbidt græs og boks om natten. Men jeg er enig, jordfold med grovfoder ville være det eneste rigtige for et æsel.


  • #11   16. sep 2016 Jp, jeg forsøger så meget som muligt at holde ham fra græs, men det er svært, da han står opstaldet med heste på et opstaldningsted, da jeg selv bor i lejlighed.

    Siden maj måned har han ikke fået andet end vitamin blokke og så gået på fold. Pt går han på fold med nedbidt græs fra ca 8 til 18 hver dag og så boks om natten med halm og 2 kg hø og vitaminblok. Når vi kommer til vinteren får han 100 gram vitaminmiks, den fra brogården NR1 og 100 gram lucerne med omega 3 olie, samt biotin og b vitamin.

    Så jeg prøver virkelig at holde ham fra sukker og stivelse.


  • #12   16. sep 2016 Der er rigtig meget gang i græsset pt pga temperaturerne -især hvis temperaturen svinger (kølig nat, varme dage) og nedbidt græs er stresset og danner en hel del fruktan.
    Er den tjekket for EMS og PPID, da de ved disse sygdomme kan tage på af ingenting og har ofte fedtdepoter der sidder underligt. Har de EMS/PPID så er det jo lidt en "gamechanger".


  • #13   16. sep 2016 jeg købte ham for 3 år siden og dengang var han 9 år og havde aldrig set en beslagsmed ( jeg tvivler stærkt hvert fald ). Manden på gården han stod på, havde selv klippet hans hove med en grensaks.

    Om han tidligere har været forfangen ved jeg desværre ikke. Han har 7-9-13 ikke været det hos mig.

    Hans baghove har en fin stilling, men hans forhove er skæve. Den ene var tæt på bukkehov, da jeg fik ham, som smeden dog har rettet rigtig meget op, den anden var hoven vokset ind over sålen, så der næsten ikke var noget "v" eller stråle at se, den er meget bedre i dag, men han går stadig lidt skævt på den.

    smeden snakkede om evt ringsko, men han har aldrig lavet en ringsko til æsler før og mente hellere ikke det ville hjælpe ham ret meget, da han ikke er halt.


  • #14   16. sep 2016 Han er ikke testet for EMS og fedtet sidder generelt helt anderledes på æsler end på heste. Men selv hvis han havde EMS, tror jeg ikke jeg kunne gøre så meget anderledes, end hvad jeg gør nu. Han bliver generelt behandlet/fodret som om han var forfangen

  • #15   16. sep 2016 Har selv haft æsler og studeret en del om dem -sjove, fascinerende dyr!:-D
    På billederne i dit album ser han heller ikke typisk ud som et EMS/PPID tilfælde, men de kan også se næsten normale ud.
    Uanset hvad så ville jeg finde en jordfold i fremtiden og fortsætte med at fodre med lav sukker/stivelse og smed der er god til at tage vinger og rense revner og jordpakninger op. Alt skal åbnes hele tiden så de aenarobe bakterier ikke får grobund.


  • #16   17. sep 2016 Du har fået mange fornuftige svar, og jeg tænker også, at den måske mest effektive løsning vil være at fjerne ham helt fra græs. Mht. forfangenhed/ødelæggelse af hovene er det lige så slemt nu på denne tid, som om foråret. Men det vil kræve, at du kan finde et andet sted, og jeg ved, at det er svært for dig.

    Og selvom smeden siger, at WLD'en er under kontrol, så er det i mine øjne slet ikke i kontrol, når hovene knækker og går så meget i stykker. Det er i mine øjne et kritisk stadie. Men det er godt, at der er sket bedring, trods alt.

    Jeg ville vælge at få taget en blodprøve, og få tjekket 100% igennem om han mangler noget. Der er mange forskellige ting, der har indflydelse på hovene. Zink måske?
    Derudover er jeg selv ret glad for Kiselgur, og det ville jeg nok give min, hvis jeg var i din situation - http://www.nemfoder.dk/Produkter/VIKING-Kiselgur-5-kg.aspx . Men blodprøve-test først.


  • #17   18. sep 2016 Hej, det er ikke mere end 8 måneder siden han fik taget blodprøve for at tjekke alle organer og evt mangel på vitaminer, men egen dyrlæge kunne ikke aflæse den, fordi tallene afviger fra tallene hos heste og der ingen tal var for æsler i dk, så han sendte den til , kan ikke huske om det var tyskland eller usa, for at få svarene på den. Jeg fik svar tilbage om at tallene var normale, selvom de undveg fra den skala man bruger for heste. Jeg så selv testen og mange af tallene var røde, fordi de enten var over eller under, det som er normalt for en hest, men som i følge dyrlægen i udlandet var normalt for æsel. Så må stole på at de ved hvad de taler om, gav da mange penge for den blodprøve og ikke mindst svaret. Men ja i følge blødprøven taget for ca 8 måneder siden, så er alt normalt og som sagt har han haft dårlige hove lang tid før, siden jeg fik ham, altså for 3 år siden.

  • #18   18. sep 2016 Jeg ville ønske jeg kunne lade ham gå på jordfold, men at finde et opstaldningsted der gider have æsler er tæt på håbløst, da alle er bange for den gamle myte der stadig lever i bedste velgående om, at æsler er fyldt med lungeorm og at de skader hestene de går sammen med ! Med den viden jeg har om æsler, så ved jeg det er løgn og latin, men desværre er det den gænge opfattelse og at de larmer og er dumme og stædige. Så ja du ved jo hvor håbløst svært det har været at finde et sted han kan stå og bare at jeg HAR et sted han kan stå , tæt på hvor jeg bor er et mirakel i sig selv. Så lige nu er der ingen udsigt til at han kan gå i vandre fold eller jordfold eller løsdrift som jeg allerhelst ville.

Kommentér på:
Dårlige hove ?

Annonce