{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.403 visninger | Oprettet:

Dårlige hove :/ {{forumTopicSubject}}

Hej

Min Vallak har vildt dårlige hove! Og har brug for nogen gode råd.

Den sidste 1 1/2 måned har han ca tabt en sko 1 gang om ugen smiley
Og som i kan forstille jer, så er der ikke mere at sømme i..

Det startede med, at han for 2 måneder siden fik 1 hovbyld på den ene forhov og ugen efter endnu en, men bare på den modsatte hov.
Derefter er det virkelig gået a H til med hans hove smiley skoene sidder ikke særlig godt og de ryger som sagt af hele tiden.
Han har haft boot på udover skoene på fold, men dem fik han også af.. Nu har han 2 klokker på.

I lørdags trådte han så en sko af igen, SUK!
Og den hov er virkelig dårlig, da den i forvejen er lidt smallere end de andre.

Havde en anden smed ude i dag, da min egen er på ferie. Og han kritiserede virkelig den måde min egen smed havde skoet ham på osv.. og kunne/ville ikke ligge skoen på ham, da han var bange for at sømstikke ham.

Så nu står jeg bare her med en hest jeg virkelig ikke aner hvad jeg skal stille op med?
Tænker om han bare skal have alle 4 sko af og bare gå indtil der er hov nok, til at man ka sømme i dem (hvis ikke hans hov bare smuldre væk).

Har i nogen gode råd? eller erfaringer med dette?

OBS!
Han får selvfølgelig Biotin, men det tager jo noget tid før det virker.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlige hove :/
  • #1   11. sep 2017 Jeg ville helt klart lade han gå uden indtil da. Og så give hovkur som du seæv nævner biotin men måske noget zinkkur?
    Men måske du har et billede af hoven?
    Så er det lidt lettere at danne et billede af det. smiley


  • #2   11. sep 2017 Vi giver en af vores som også har dårlig hove Paskabiovit
    Den der med smede der kritisere hinanden syns jeg tit man høre..
    Men nogen gange hjælper det at skifte smed
    Vh Annette


  • #3   11. sep 2017 Hvad har du fodret med det sidste år?

  • #4   11. sep 2017 Therese F:
    Jeg kan tage billeder af hoven i morgen smiley

    Anette H:
    Han får Pavo Biotin Forte lige nu, fik jeg anbefalet af nogen. Han har fået det 1 måned nu, så tror ikke man kan se effekten endnu.
    Ja, synes altid smede kritisere hinanden smiley Meget forvirrende. Ham jeg bruger nu, samarbejder med kolding dyrhospital, så tror da han har styr på det.

    Dorthe :
    Det første halve år jeg har haft ham, stod han på mit arbejde (Blue Hors) Hvor han fik Blue Hors Sport and Preformance (rigtig godt foder). Det sidste halve år, har en stået på en lidt mindre hestepension, hvor der blev fodret med Duvill (det kender jeg ikke så meget til), men nu er de ved at køre over på Pavo, da de ikke synes Duvill var optimal.



  • #5   11. sep 2017 Hvis du vil forstærke hovene, så sæt hver hov i en spand vand i 10 - 15 min, hvis du kan det med ham.
    Efter det, så smør hovolie på. smiley


  • #6   11. sep 2017 Jeg var til et foredrag med en smed, som fortalte at selvom foderfirmaerne hævder at hesten er dækket ind via deres fuldfoder, er der oftest ikke nok til holde hovene sunde.

    Selvom der i teorien (på papirer) er nok vitaminer/mineraler i foderet, er det på ingen måde nogen garenti for at hesten optager nærigsstofferne.

    F.eks. min egen kost, så skal jeg have 4-500% b-vitamin ellers knækker mine negle og minimum 200 % jern ellers er mit energi niveau helt i kælderen. Pointe; selvom der er det på papirerne er 100%, er orden, så ser virkeligheden anderledes ud.

    Derfor fodre jeg med fuldfoder OG mineral/vitamin bl. På den måde har jeg rettet hovene op på flere heste, som var afhængig sko, som kom til at gå uden.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   11. sep 2017 anskaf dig nogle boots så hestens hove kan få fred og ro en periode smiley

  • #9   11. sep 2017 Lige for at foder- kommentere lidt.
    Som dorte skriver, er det ikke altid at selvom de skriver at man er dækket ind, er det ikke sikkert man er det.

    Jeg mener at jeg husker rigtigt, hæng mig ikke op på det hvis jeg er forkert på den. Men der er vidst noget med at foderproducenten må afvige 10-20% af indholdet i færdigt foder. Af den grund vil jeg ihvertfald i vintertiden tildele vitaminer. Så tænker at du måske kunne prøve at tildele lidt ekstra vitamin og mineral, såsom salvimin grøn, eller equsana vit. smiley


  • #10   11. sep 2017 Ang. foder: smiley
    Han begyndte på vitamin/mineralblanding for 2 måneder siden, da jeg ikke helt vidste om han var dækket ordenligt med Duvill's foder.
    Dette fortsætter han selvfølgelig på, selvom han bliver kørt over på Pavo's nu.
    Udover det, så får han også B-express (b-vitamin), Magnesium og soyaskrå.
    Og Biotinen..

    Caroline K:
    Nej, jeg bruger Biotin fra Pavo, da den er stærkere og der fx også er svovl i, udover biotin og Zink.
    Den er ret dyr, men har fået af vide at den er god. Så det håber jeg den er.


  • #11   11. sep 2017 Jeg har ikke lige et råd til hvad du kan give din hest af tilskud eller smøre på hovene.
    Jeg ville bare hurtigst muligt anskaffe mig nogle boots og bruge dem så meget som muligt, hvis jeg var dig. Så giver du hovene ro i en periode og du får en hest du sagtens kan bruge i dem mellemliggende periode. Jeg rider både ture, dressur og spring med mine boots.
    Og ja boots koster da lidt, men hvad koster sko på 4 hove ikke? Boots kan godt holde et par år hvis man ellers passer på dem. Så synes investeringen er god. smiley


  • #12   11. sep 2017 Jeg har også boots til ham.
    Men de var købt til at have uden på hov+sko smiley Så de er selvfølgelig til den store side, når han ikke har sko på.
    Han har pt den ene boot på hoven uden sko, for at beskytte den, men den ryger af, når han er på fold, fordi han er så vild.

    Men ja, et par boots koster jo det samme som 4 sko smiley Så overvejer virkelig, at få en smed ud og pille skoene af ham og så bare bruge boots i en periode, indtil hovene er stærkere.
    Tror bare ikke min egen smed er helt enig i det.. Men jeg har bare fået nok af alle de tabte sko. De gør jo mere skade end gavn pt..


  • #13   12. sep 2017 Hvor meget sukker indeholder dit foder? Sukkeret er med til at ødelægge hovene/gøre de svage. Og sukker niveauet øges også i græsset nu om efteråret igen, plus at noget wrap indeholder alt for meget sukker... Alt dette går ud over hovene.. Så hvis dit krybbefoder ikke indeholder under 10% sukker ville jeg skifte. smiley
    Ikke lad hovene få for meget vand heller smiley

    Mvh TT


  • #14   12. sep 2017 Dorthe C hvad for en mineral/vitamin bl. bruger du ??
    VH Annette


  • #15   12. sep 2017 Mine får Struktur E + gemuse krauter begge fra st. hyppolyt.

    Jeg købte for 4 måneder siden en fjoller, som sidste år, var stok forfangen, hesten brude ikke være i live, og af den årsag gik han med 4 sko.

    Jeg havde smed i sidste uge, for at lægge skoene om, og dommen var nu. En MEGET sund stråle, og en sund og stærk hov, som nu går med sko den sidste periode, derefter skal han gå uden.

    Da jeg købte Basse, gik han også med 4 sko, og blev halt bare han så en sten, hvis han gik uden, han har nu gået 6 år uden sko, og har super stærke hove.

    Der må bare være noget helt rigtigt i det foder, kan jeg konkludere.


  • #16   12. sep 2017 det sidst kan jeg ikke finde "gemuse krauter "
    Men tak det er vær at prøve
    VH Annette


  • #18   12. sep 2017 Tak tak jeg fandt en anden måde så var den også her ved mig smiley
    Vh Annette


  • #19   12. sep 2017 Dorthe giver du de 2 ting foruden det foder du eller giver hesten?
    Eller er det du giver ?
    Vh Annette


  • #20   12. sep 2017 De får et kg struktur E + ca. 100 g. gemuse krauter hver dag året rundt. Der til om sommeren græs og vinteren hø/wrap. (forår/ efterår græs/wrap/hø) og ikke andet tilskud eller foder.

    (bort set fra æblecidereddike, da 2 af dem har været forfangen inden jeg fik dem, for en sikkerheds skyld)

    og ja, jf beregningerne er dette alt for meget. Men jeg kan aflæse fodret direkte på deres hove. så et eller andet sted må de optage næringsstofferne.

    Da jeg for 2 år siden skiftede fra Dangro islænder bl. til struktur E (gemuse krauter har jeg brugt i 15-20 år), kom der en dissideret en farveforskel i hovene på den ene fjoller. Hovene blev mørkere. De andre fjolleres hove ændrede ikke farve.


  • #21   12. sep 2017 tak for svar det er meget udførligt og forstålig
    Vh Annette


  • #22   12. sep 2017 Her er den venstre hov indvendigt.. Der er ikke meget at sømme i smiley
    Venstre hov er den værste.
    Strålen ser mærkelig ud, fordi han havde sål + pakning under skoen..


    profilbillede
  • #23   12. sep 2017 Venstre hov ( den smalle)

    profilbillede
  • #24   12. sep 2017 Højre hov

    profilbillede
  • #25   12. sep 2017 Hans trælse benstilling.. Her kan man også se, at den ene hov er smallere end den anden

    profilbillede
  • #26   12. sep 2017 Et billede af højre hov 1 uge efter der var kommet ny sko på..
    Den røg af et par dage efter og lå igen træls efter 1 uge.. smiley


    profilbillede
  • #27   12. sep 2017 Her er lige et billede af min vallak smiley Som i kan se er han en ret ædel hest med små hove..

    profilbillede
  • #28   12. sep 2017 Han er super fin. Men væk med sko, og lad hoven få naturlig fred.
    Jeg ville ikke engang overveje at sko ham.
    Jeg vil foreslå en god vitamin og mineral kur, biotin som du allerede bruger.
    Nedsæt mængden af sukker i foderet, foder med mange fibre(cellulose) det snupper de fleste usunde kulhydrater.
    Find evt en ny smed der måske går ind,for barfodstrim / Mustang Roll, og så i samarbejde med ham/hende, begynde at arbejde hen mod en bredere og kraftigere hov. Indtil da, vil jeg sørge for, at holde stråler tørre, (undgå meget vand og mudder) og så få fat i noget kokosolie, eller en virkelig god hov olie/fedt. Selvom det er svært at holde tørre Hove, i denne sommer.
    Står han i boks om natten? Hvilken strøelse står han i/på?
    Ja, det er lige lidt af det jeg ville gøre. Ikke sikkert at det er noget du og andre finder effektivt. Vil evt gerne tilbyde at lave en Foderplan til dig, hvis det kunne have interesse(send en privat besked hvis det er ) smiley


  • #29   13. sep 2017 Tak

    Jeg har fået smeden, som kiggede på hoven i mandags, til at komme i morgen og tage skoene af og trimme. Han synes også det er en god idé smiley Så nu bliver det sådan.
    Det bliver desværre svært at holde hans hove helt fri fra mudder og vand, med alt det regn vi får smiley Men tænker at han får boots på, når han er på fold og så er han kun på fold en halv dag. I hvert fald indtil hovene er stærkere.
    Han står på spåner i boksen, så det er tørt og blødt.
    Er kokosolie godt til hove?
    Ved du tilfældigvis om Pavo sport er godt i forhold til det med lidt sukker i fodret? For det skal de til at have, der hvor han er opstaldet. Før/nu er det Duvill..



  • #30   13. sep 2017
    Pavos Sport indeholder en del sukker og stivelse. Det eneste fra Pavo der er lav på stivelse er Care4Life, Natures Bedst er på 16% mener jeg.

    Han ser på billederne umiddelbart lidt lang ud i tåen og lav/flad bag til?

    Jeg ville give en kur med microvital for at booste ham.

    Boots på fold i mudder er sjældent nogen succes iøvrigt.

    Hvis du er nysgerrig kan du evt. smide billeder ind i gruppen Hestens Hove på facebook, men husk og tage nogle ordentlige billeder først - der ligger en tråd øverst derinde der viser hvordan man gør det.

    Hvis han har gået på græs, så kan det også spille ind på hovene, ikke alle tåler sukkeret i det.


  • #31   13. sep 2017 Det lyder fornuftigt.
    Ja, kokosolie skulle være godt til Hove. Hvis du kan finde noget gel, der indeholder meget aloe vera, er det også godt at blande lidt af det sammen med kokosolie, smelt det lidt i mikroovn, og så har du en god hovkur. Men ren kokos olie er godt nok smiley
    Ved ikke lige sådan på stående fod, hvor meget det indeholder, men tænker at det er oplyst på sækkene eller evt deres hjemmeside. Jeg har selv brugt Pavo, og syntes det var udemærket. Dog blander jeg selv foder, og tildeler vitaminer, så jeg er sikker på de rette FE samt indholdet af de forskellige "ingredienser" smiley og så er det også noget billigere syntes jeg. smiley


  • #32   9. mar 2018 han ser tydeligvis ud til at have white line diesease, det er en form for svamp. Jeg ville prøve at behandle herefter. Hans hove flækker i kanten, dette er sandsynligvis svamp og bakterier, som har fået lov via sko og rifter at komme ind i hoven eller svamp som lever i fugtigt miljø, men behandlingen er den samme, jeg ville bruge staldren i boksen, det er pulver, som man drysser over spånerne, som holder bunden mindre sur og infektion og svamp væk fra hovene, og så ville jeg købe noget æbleeddike til at spraye på hoven efter den er renset med hovrenser. olie vil gøre problemet værre med mindre det er noget der disinfiserer og modvirker svamp

  • #33   9. mar 2018 Emnet er over et halvt år gammelt smiley
    TS - du må aldrig drysse staldren ovenpå den øverste strøelse, da staldren er ekstremt udtørrende. Jeg bruger handsker, og til trods for dette må jeg smøre mig godt, hvis ikke sprækker huden op. Hvis du bruger staldren, sørg for at der er godt med ny strøelse ovenpå således at hestene ikke får det direkte på huden. smiley

    Mvh TT


  • #34   9. mar 2018 det er kun en gang om ugen og min forhandler er sat ind i tingene og gør det også med hendes heste, hvis der er problemer. Det største problem er, at de får lyserøde sokker


  • #35   9. mar 2018 Vi bruger det også, men ovenpå den gamle strøelse før vi strør med nyt. Det er jo udviklet til ko stalde..
    Nu har en ko en ph værdi på 4,5 og en hest på 7/7,5 så det er stor forskel på deres ph værdi og hvad deres hud kan holde til og stalosan har en ph værdi på 4.

    Mvh TT


  • #36   9. mar 2018 For at få fuld valuta for pengene er det vigtigt at bruge Stalosan F konsekvent 1-2 gange om ugen for at holde smittetrykket nede, også i de perioder, hvor der ikke er akutte problemer. Stalosan F strøs direkte ovenpå den eksisterende halm/gødningsmåtte og især langs kanter samt hvor der er fugtigt. Dette kan evt. gøres ved ... står der i vejledningen samt at den er velegnet til flere dyrearter også heste, hvis du mener noget andet, så er det måske forhandleren, du skal diskutere med og ikke mig

  • #37   9. mar 2018 Ja vi brugte det hver dag i en periode, men altid ovenpå eksisterende madras FØR vi lagde ny strøelse ovenpå. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare kan bruge sin sunde fornuft..
    Prøv du at bruge et produkt på din krop der har en ph værdi på 3,5. Og se hvordan din hud reagerer. Hvorfor skulle det være anderledes for heste? smiley
    Jeg synes ikke man skal anbefale andre at gøre noget der overhovedet ikke gavner hesten. Derfor skriver jeg fakta. Om TS eller andre vælger at bruge det til noget. Må de selv om. Men så har de ikke fået en misinformation i hvert fald.

    Mvh TT


  • #38   9. mar 2018 Det var bare mit råd, så må hun jo vælge om hun vil vælge DIN sunde fornuft eller brugsanvisningen og de videnskabelige artikler og forskning.

  • #39   27. apr 2018 Tak for jeres råd smiley
    Havde ikke lige set, at der var kommet nye kommentarer.
    Men Arkibal's hove er heldigvis blevet meget bedre nu. Han gik en periode uden sko og fik Biotin tilskud. Da sømhullerne var næsten væk, fik han sko på igen og han har (7-9-13), ikke smidt en sko siden smiley Han har fået biotin indtil nu, hvor jeg lige holder en lille pause med det, og han går altid med 2 klokker på hver forhov, også i boksen. Det har selvfølgelig været en udfordring her i vinters, hvor der var meget mudder, men han fik heldigvis ikke mug af det, da jeg skiftede til rene/tørre klokker hver dag.

    Håber det bliver ved sådan! Jeg vil nok blive ved med, at give ham biotin kure i perioder, for selvom hans hove er bedre nu, må jeg nok indse, at han ikke har verdens bedste hove smiley


Kommentér på:
Dårlige hove :/

Annonce