{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
949 visninger | Oprettet:

mere udstyr=større sikkerhed {{forumTopicSubject}}

ja vidste ikke lige hvilke overskrift ville være mest sigende om mit indlæg.
Men altså, jeg er i gang med at tilride min 3 års. og hun har været det nemmeste jeg overhovedet kunne forestille mig. ikke en eneste gang har hun reageret på jeg har siddet på ryggen af hende.
Men, det er for meget for hende med bid. så nu er jeg gået over til bidløs. og hun går så meget bedre. nu kan jeg ride hende alene uden nogen har hende i tov. jeg har også redet uden sadel på hende hvor hende der trak os bare havde hende i grime. og flere folk ryster på hovedet af mig. De synes det er meget farligt og jeg ikke ville kunne styre hende. jeg rider også ofte uden bøjler. og første gang jeg var på ryggen af hende havde jeg bare hjelm på. ingen vest eller andet.
og så kommer mit spørgsmål. mener i at jo mere udstyr, jo større er sikkerheden?hvorfor har man mere styr på sin hest bare fordi den har bid i kæften?
og hvorfor er det så farligt at ride uden sadel?
jeg elsker friheden ved at have så lidt på som muligt.
og det her er bestemt ikke ment som at jeg ser ned på dem der rider med meget udstyr. jeg er bare interesseret i at høre andre folks meninger om sikkerhed til hest. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mere udstyr=større sikkerhed
  • #1   25. sep 2016 Min personlige holdning:
    Intet udstyr kan kompensere for manglende indsigt.
    Omvendt, min barndoms ridelærer sagde altid: En ride pisk er et hjælpemiddel - ikke et tortur instrument!
    Dvs korrekt anvendt er der intet syndt i ride pisk - eller næsten alt andet udstyr. Og et hjælpemiddel er en hjælp, når korrekt anvendt. Men alt kan være et tortur instrument, hvis det bruges forkert.

    Jeg er dog lidt nysgerrig efter, hvordan du vil stoppe eller bare dreje unghesten, hvis du kun har grime? Et bid behøves ikke at være hårdt til hverdag, i rette hænder. Men et bid kan man tage fat i, og dermed kræve opmærksomhed, selv i en ophedet situation. Grimen, kan den ikke ignoreres?
    Hvis hoppen går bedre med mindre udstyr, så kunne man mistænke, at der sker lige lovlig meget nyt på en gang? (Eller, er det fx rette bid?)
    Det vigtigste ift sikkerhed med omgangen af de store dyr under tilridning, er vel at gå frem i passende tempo så man ikke provokerer overreaktion.
    Når det virker med kun rytter på ryggen men uden bid, er det så ikke fordi bid +rytter er to lidt for nye ting samtidigt?

    Det var mine strøtanker.


  • #2   25. sep 2016 tak for dine tanker.
    Men hvorfor mener du du har større og bedre kontakt til hesten bare fordi den har bid i. når jeg rider i sidepull reagere hun fint på mine signaler. om det har været for meget for hende med bid og rytter skal jeg lade være usagt. Men når vi får en bedre ridetur med bidløs. hvorfor så ikke gøre det? jeg vil hellere ryge af på røv og albuer, end at sidde og bumpe hende i ryggen og rive hende i munden hvis hun har bid i.


  • #3   25. sep 2016 jeg har også de første gange redet med hackamore på en af "mine"¨hvis hesten alligevel ikke har lært hvad et bid er, så giver hackamoren mere signal som en grime end et bid gør.

    Men jeg har ALLTID min vest på hvis jeg tilrider eller springer, jeg har trykket nogle ryghvivler engang fordi jeg faldt af ned i en bom, og ikke havde min vest på. Noget der nu stadig generer og har endt ud i en svag ryg, med diskusprolaps.

    Der ud over så syntes jeg ligesom også at det afhænger af hvor man er, er man i en lukket indhegning, så vil jeg mene man kan gøre lidt mere hvad man selv syntes. Befinder man sig så hesten kan rende ud på vejen, så mener jeg at man bør have en fornuftig optømring på, hvad dette så indebærer må være op til en selv, men noget man kan styre sin hest i, og noget hvor man kan sidde fast.


  • #4   25. sep 2016 og de gange jeg har redet i grime er har vi haft en trækker. smiley

  • #5   25. sep 2016 Jeg mener ikke at et bid giver god kontakt kvalitet.
    Kvaliteten afhænger af rytters evner og hestens indlæring.
    Men hvis stopsignalet gives primært ved at trække i tøjler og derigennem påvirke nakke, tryk udenpå kinder og niv på lader, så er kraften fra Grimen vil så lille, at følesansen kan ignoreres?
    Det er ikke pænt, men rykker man i tøjler kan dyret ikke ignorere? (For det kan potentielt gøre ret ondt)
    Der er med bid mulighed for at øge signalets styrke.

    Jeg aner intet om sidepull mv. Jeg har ikke forstand på det, men mener at de delvis virker ved at kunne trykke ret hårdt på nerver/ følsomme steder. Det er ikke mildt i ukyndige hænder, som jeg forstår det.

    Ud fra mine tanker om din beskrivelse ville jeg glædes over en nem hest og give mig god tid til det basale. Og ja, jeg rider altid med bid på heste. Så var det min, ville jeg roligt lære hende om biddet.
    På barndomshjemmets køer red vi dog uden optømning, det er eneste tidspunkt jeg har redet uden noget.


  • #6   25. sep 2016 jeg forstår bare ikke hvorfor bid er så meget bedre?
    jeg rider meget med ben og sæde. og selvom stop signalet ikke er på plads endnu så ville jeg aldrig bare rykke i tøjlen. uanset om det bid eller sidepull.


  • #7   25. sep 2016 I en farlig situation er det smartest med bid og sadel efter min vurdering. Rytteren sidder bedre fast - undgår forhåbentlig en løs hest der løber ud på vejen osv og som andre skriver, hvis den har bid i munden, kan man bedre forlange en reaktion hvis hesten er helt ustyrlig og panisk. Jeg siger ikke at bid og sadel er bedre, men rider man på/ved vej og har en hest det kan blive angst/farlig, så er det i min verden bedre, da det ellers kan blive rigtig farlig for rigtig mange mennesker. Tænker faktisk ikke på hesten og rytteren her, men løber hesten ud foran en bil, kan alle passagerer blive dræbt.
    Rider man på lukket bane/ridehus eller ved at hesten ikke reagerer særligt på tur, så rid da bidløs/uden sadel osv.


  • #8   25. sep 2016 Jeg har tilredet flere heste bidløst, endda uden at have ridebane eller noget til rådighed, og det er der altså ingen problemer i. Så er det bare de signaler hesten lærer, i stedet for signalerne fra biddet.

    Personligt nægter jeg, at blande smerte ind i det, hvis jeg sidder på en bange hest, det kan løses bedre uden, det kræver bare, at man som rytter formår at tænke sig om i situationen, og her taler jeg altså af erfaring.

    Sadel kommer an på, hvor godt man sidder på hesten uden, og på hestens muskulatur. Hvis hesten har musklerne til det, og man selv sidder bedst uden sadel (her skal man tænke på, når hesten f.eks hopper til siden i forskrækkelse, eller lige pludselig hopper/bukker, ikke når den bare går normalt), så kan man sagtens tilride uden sadel, men personligt vil jeg mene, at man nok skal kende hestens reaktioner bedre, før man smider sadlen, men det er op til rytter selv, da det er denne der rammer jorden. smiley


  • #9   25. sep 2016 selvfølgelig skal man ikke side og hive hesten i munden og hvis hesten virkelig løber, så er optømningen fuldstændig ligegyldig, for så er der intet at gøre.

    Jeg har redet en del i både hackamore og kapsun, og jeg må altså indrømme, at jeg kun på én hest har haft den samme kontakt til hesten, som på et bid.
    En dag jeg var ude og ride "min" shire musse på 1 ton, bliver den forskrækket over en arrig hund. Hesten vender om og løber hjemad, ikke flugt spurten, men bestemt heller ikke stille og roligt. Jeg red hesten i hackamore, og jeg kunne ikke stoppe den, havde jeg haft et bid i munden på den, så er jeg ret sikker på, at jeg om ikke andet havde kunne dreje den.


  • #10   25. sep 2016 Jeg bruger som regel minimalt udstyr til mine. Når jeg rider er det dog som regel med sadel fordi han er en spinkel hest, men det meste foregår uden nogen form for hovedtøj. Medmindre vi træner noget bestemt foregår al vores træning i cordeo smiley Det har meget at gøre med at jeg synes de reagerer bedre når de faktisk har valget. Hvis man er med på at man ikke kan gøre en skid for at holde dem i en cordeo og faktisk bare stoler på at de lytter, så lytter de. Det er i hvertfald min erfaring. De vil gerne have valget i stedet for at føle sig tvunget til at gøre hvad man nu beder dem om. Om det så er at tilegne dem menneskelige evner ved jeg ikke, og det er jeg lige ligeglad med. Det er den eneste logiske forklaring jeg kan komme på.
    Udstyr begrænser især min store hest. Han HADER når jeg fortæller ham hvor han skal holde hans hoved henne under ridning fordi han synes jeg begrænser hans bevægelser og hans balance. Rider jeg med cordeo og træner samlet galop er han selv begyndt at tilbyde at gå galoptravers og er påbegyndt pirouetter. Har han noget på hovedet og jeg tager lidt i tøjlerne når jeg beder om samling (som for øvrigt ikke kommer gennem tøjlerne!) skal han først protestere før han gør et forsøg. Og jeg skal desuden også hjælpe ham meget mere.
    Jeg synes det er et mega interessant "problem"! Han er vant til at have fuldt udstyr på og jeg kan sagtens ride rundt og øve de basale ting som han kender, uden han protesterer, men så snart vi øver noget som er svært eller nyt vil han være herre over sin egen krop.
    Jeg har redet ham ud i cordeo og uden sadel 5 gange tror jeg, 4 et sted hvor der kun var grusveje og ikke den store trafik, og en enkelt gang ved deres vinterstald. Der er heller ikke meget trafik dér, men der er da asfaltveje smiley Rider jeg ud i cordeo er det også altid uden sadel da jeg meget hurtigere kan komme af hvis jeg synes han bliver lidt for spændt. Men sjovt nok har han opført sig SÅ eksemplarisk de gange i har været afsted kontra de ture vi rider med udstyr smiley

    Mht. bid/bidløs vil jeg hellere ride bidløst hvis man kommer i en situation hvor man bliver nødt til at stoppe dem øjeblikkeligt. Hiver man til med bid i munden (fordi det er nødvendigt) på hesten har jeg både set og selv oplevet at de bare tager hovedet op for at undgå presset ned på tungen. Det gør bare at de slet ikke kan se hvor de løber, og man kan ikke gøre noget for at stoppe dem når de først er deroppe.. Rider man i et bidløst hovedtøj hvor presset kommer på næseryggen (kapsun, sidepull, evt hackamore) synes jeg de er meget nemmere at holde nede, hvilket giver en mere kontrolleret situation og hesten kan samtidigt orientere sig.
    Blot min holdning og erfaring ^^


  • #11   25. sep 2016 Det er realt at mere udstyr ofte giver mere sikkerhed.
    Men det kommer også ant på hesten.

    Min egen fungere ikke med bid. Så hun er langt mere styrbar i bidløs og derved mere sikker at ride i min sidepull.
    Dog sidder jeg bedre fast i en sadel og derved er det mere sikkert at ride med sadel.
    Men jeg syntes man skal gøre som man finder bedst og så lade andre ryste på hovedet smiley


  • #12   25. sep 2016
    Min oplevelse er, at heste der ikke duer særligt godt med bid - der ligger det ofte i at man bruger et bid der ikke duer til hesten og/eller et forlangt.
    Samt det også kan ligge i rytteren, lidt placebo ish effekt - at fordi rytteren ikke kan li' bid, så ser rytteren en masse dårligt når der rides med bid.

    Der udover; ja, jeg vil gerne have sadel på en hest der tilrides for at kunne gå op i letridning for at være mindst mulig til gene med dens dårlige balance.
    Samt fordi at selvom man sidder uroligt, kan man let komme til at forstyrre hesten - som skal lære at slappe af og søge ned.

    Også finder jeg også en sadel, en dejlig ting hvis hesten skulle få den idé at lave et hop, blive bange e.l -


  • #13   25. sep 2016 krikken:
    Jeg var ikke tilhænger af bidløst da jeg fandt ud af min ikke fungerede særlig godt på bid. Så det er nok ikke der problemet ligger.
    Om det er bidet kan jeg ikke svare på men tvivler.

    For min pony tror jeg nærmere det handler om dårlige oplevelser med bidet smiley


  • #14   25. sep 2016
    Tit, så har folk ikke forsøgt med fx udelt bid eller tungefrihed - samt fået tænderne tjekket ordentligt ( det punkt ved jeg godt vi er uenige mht. hvad er ordentligt ).

    Samt mange stadig tror at et bid skal være 1-2 cm for langt og have smile rynker.

    Jeg ville gerne ride bidløst dressur på min, men det fungere ikke, hun bryder sig ikke om presset på næseryggen. Så jeg holder bidløst til tur, hvor jeg ikke kræver noget.


  • #15   25. sep 2016 Krikken:
    Og når din hest nu fungere fint med bid hvorfor så tvinge den til andet? smiley

    Min fungere fint på bidløs. Det samme med TS hvorfor skal vi så tvinge dem til at gå med bid? smiley


  • #16   25. sep 2016
    Det har jeg ikke skrevet man skal ;o). Blot at nok er en årsag til, at hesten ikke trives med fx bid eller bidløst :o).


  • #17   26. sep 2016 nu fik min hest ordnet tænder i maj og fik tjekket tænder igen i onsdags. så det er ikke munden der er problemet. og man kan købe sig fattig i bid inden man finder et der måske fungere.
    bidløst fungere bedst for os. både på tur og hjemme på banen. smiley


  • #18   26. sep 2016 Ja jeg var ved at købe mig fattig i bid, og havde prøvet diverse. Og der var en stor konflikt hver gang Tindur skulle have bid på. Han havde ordnet tænder så der var intet at komme efter der. Så selvom jeg havde forestillet mig en hest med bid, og vi startede ud med dette de første måneder så måtte jeg erkende at det ikke gik. Dog er Tindur en meget nervøs, så jeg måtte have noget jeg havde muligheden for at få ham stoppet med da han havde løbet med mig et par gange. Så jeg valgte soft Hackamore. Og nøj hvor fik jeg en ny hest smiley da han fandt ud af at der ikke kom et bid mere så kom hovedet ned når hovedtøjet skulle på og den evige kamp var væk. Men også fordi han er så nervøs, og godt kan finde på at smide sig rundt og løbe, så er sadel et must. Evt at ride uden skal kun ske på en lukket plads hvor vi ikke kan være til fare for os selv og andre.
    Hvad andre vælger at tilride med må være op til dem, så længe der er hestens trivsel der er i fokus smiley

    Mvh TT


  • #19   26. sep 2016 Har aldrig redet bidløs, så der har jeg ingen erfaring. Men min den gamle pony, var ikke trænet til at lystre bidet, brugte altid kun ben og sæde.

    Men så de få gange, han blev bange, eller stak af, var jeg prisgivet, der kunne jeg jo klemme nok så meget med knæerne, og han var da skide ligeglad. Bidet virkede jo heller ikke som stop. Det var lidt bøvlet i de situationer.

    Min nuværende fjoller, var tøjleredet indtil jeg fik ham som 16 årig. Det er faktisk ind i mellem rart. Ikke at jeg bruger det i dag, han bliver også redet for ben og sæde nu. Men jeg har haft mange situationer, hvor det har redet mig, at han var tøjleredet, og kunne stoppes i bidet. For da jeg fik ham, havde han kun et Gear, og det var det som var hurtigere end det han var i.


  • #20   26. sep 2016 Andre må gøre med deres heste hvad de vil og hvordan de vil, så længe de sikkerhedsmæssigt ikke udgør en fare for andre - og hvis de udgør en fare for sig selv, ja så er det jo deres eget valg.

    Jeg har selv gjort min den ene unghest ryttervant i sidepull, det gik ganske fint. Men han er selvfølgelig blevet tilredet med bid og sadel, da vi nåede til det.

    For mig er det lidt "ligegyldigt" om man rider bidløst eller med bid - en hackemoore og en sidepull ligger tryk på nerver, og er med garanti lige så "ubehageligt" for hesten hvis man sidder og hænger og flår i den, som hvis man hang og flåede i et bid. Så her er man mere ude i om, om man som rytter har en følsom hånd, end hvor man vælger at ligge pres på rundt omkring på hestens hoved.

    Jeg har altid tilredet i sadel, da jeg mener man fordeler sin vægt bedst muligt på den måde. Og fordi man har bedre mulighed for at støtte og hjælpe hesten, hvis den mister balancen eller bliver bange og hopper til side. For mig er det vigtigste at hesten lærer at det er sjovt og behageligt at gå til ridning, at den kan stole på rytteren oven på ryggen.

    Mvh Charlotte


  • #22   26. sep 2016 nu vil jeg lige sige, at når jeg har redet uden sadel har det KUN foregået i skridt og aldrig mere end et par omgange på ridebanen.

  • #24   27. sep 2016 nu er der heller ikke tale om at uddanne min hest i grime. vi er blevet trukket rundt fordi hun har været syg. så for at vedligeholde ridningen har jeg skridtet rundt med en trækker. hun er lige blevet tjekket igennem af dyrlæge og har fået massage. så hun er fit for fight. og mht til bid vs bidløs får fortsætter jeg med bidløs da hun går meget bedre og jeg kan rent faktisk arbejde med hende. hun reagere fint på mine hjælper. så det fortsætter vi med.

Kommentér på:
mere udstyr=større sikkerhed

Annonce