{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.610 visninger | Oprettet:

Bidløs ridning - usikkert? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Mit forum her tager udgangspunkt i, at jeg er så utrolig træt af at høre denne sætning: "Bid betyder bedre sikkerhed for rytteren, bidløs dårligere sikkerhed."

Jeg bliver altid lettere provokeret, når folk skriver sådan, og synes bestemt den er værd at havde oppe og vende i en debat.
Dette bliver sikkert langt, og jeg vil helst have at I læser det hele og ikke bare overskriften, før I begynder at komme med modargumenter.

DET SKAL LIGE SIGES, AT JEG SELV PRIMÆRT ER BIDRYTTER, OG AT JEG INTET HAR IMOD BIDET, SÅFREMT DET BRUGES RIGTIGT. Her pointerer jeg blot, at biddet ikke fra naturens side er sikrere end det bidløse!

Jeg mener simpelthen ikke, at man kan generalisere sådan. I bund og grund handler det efter min mening om tilvænning. De fleste heste er redet til med bid, og hvis man så en dag piller biddet af, er det klart, at de vil være sværere at styre, grundet manglende erfaring i de nye signaler.

Men omvendt, hvis en hest så er tilredet bidløst, og man en dag vælger at putte et bid i munden på den, og så ellers ride som man plejer, vil der helt sikkert også opstå konfrontation, indtil hesten har vænnet sig til biddet.

Da de fleste heste jo rides med bid, vil de fleste heste jo så også være sværere at styre uden bid ... Men sådan er det jo også den modsatte vej rundt. Heraf drager nogen så den misforståede konklusion, at ALLE heste er nemmere at ride med bid.

Når jeg beder folk om et argument for deres påstand om, at bid er mere sikkert en bidløst, siger de konsekvent: "Hvis man rider med bid, har man bedre kontakt."
Dette synes jeg er helt ukorrekt. Når en hest trænes bidløst, lærer den at lystre for små, følsommere signaler. Med bidet vil hesten vænne sig til, at signalerne er mere markante og direkte, da tøjlerne går direkte til dens mund, og dermed vil den ikke reagere lige så prompte og fintfølende længere. Så det vil jeg overhovedet ikke deffinere som "bedre kontakt." Signalerne er mere grove i det, ja, men hestens reaktionsevne tilpasses også herefter.

Det er jo ikke sådan, at man har bedre "kontakt" med hesten, jo mere udstyr man har på - tværtimod. Kontakt er noget, der opstår imellem to parter, det kan oversættes med kommunikation, dialog, forståelse eller samarbejde. Jo mere udstyr du har på, jo større muligheder har du for at presse dine ordrer igennem, ved hjælp af tvang (hermed ikke ment, at der er noget problem i at ride med meget udstyr, for det kan jo være nødvendigt - men det er ikke lig med god kontakt) men at presse sine kommandoer igennem, har intet med kontakt og samarbejde at gøre - det er nærmere det modsatte, altså diktatur. Du har jo først rigtig kontakt, når du kan ride hesten med intet eller meget lidt udstyr. Så har I gang i en dialog, hvor begge parter indgår mere eller mindre frivilligt, og så kræves der rent faktisk samarbejde.

Biddet har en mere fysisk kontakt direkte til hestens mund, men det betyder ikke, at det skaber bedre kontakt til selve hesten, tværtimod. Kontakt er lig med samtale, og jo flere udstyrsmæssige mulighed du har, for at tvinge dine intentioner igennem, jo mindre samtale er der naturligt også.
Og det er da rigtigt, at hvis hesten stikker af pommern til, så har du mulighed for at sende den et hårdere signal igennem et bid - men hvis hesten rides bidløst, vil et så hårdt signal ikke være nødvendigt, da den er blevet vant til de små signaler.

Det skal lige siges, at jeg ikke sår nogen tvivl omkring, at heste, der er vant til biddet, også vil kunnes rides nemmere med det - og at man vil have bedre kontakt. Men fra naturens side, før nogen tilvænning er påbegyndt, er biddet og det bidløse lige sikkert.

Heste er individer, og man må fastlægge træningen ud fra den enkelte hest. Nogen heste vil reagere bedre på biddet end på det bidløse, og i andre tilfælde vil det være omvendt.
Jeg har selv trænet heste af begge typer.

Men jer, der siger, at biddet er mere sikkert end det bidløse - hvorfor? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidløs ridning - usikkert?
  • #1   1. jan 2013 Dejligt at høre, det er jo lige mine ord. smiley

  • #3   1. jan 2013 Er helt enig med dig. Det er mest af alt et spørgsmål om tilvænning. Jeg har da redet et par heste som var nøjagtig ligeså nemme, eller nemmere uden bid som de var med. Samtidig kender jeg også et par heste som jeg personligt ALDRIG ville ride uden bid..

  • #5   1. jan 2013 JEG personligt tror, at der tit kommer diskussioner mellem bidryttere og bidløse, da de hver især provokerer hinanden.

    Bidløse provokeres af "Bid betyder bedre sikkerhed for rytteren, bidløs dårligere sikkerhed." Dette provokeres de af, da der "rakkes ned" på deres ridning, ved at sige den ikke er sikker.

    Bidryttere provokeres af "Hvorfor ride med bid, når man kan ride uden" Dette provokeres de af, da der "rakkes ned" på deres ridning, da den fremstår som mindre værd og at bidløs kun er vejen til rigtig ridning.

    Selv er jeg bidrytter, og HADER jordtræning. Ser ganske enkelt ingen værdi i det (og nej, jeg vil IKKE belæres af alle jer ih så kloge HG'ere. Dette er min mening), og ser heller ingen værdi i bidløs ridning. Jeg selv ser det som hygge ridning, og når jeg en sjælden gang rider bidløst er det kun hygge i skridt og trav, da jeg ikke gider ride bidløs.

    Jeg bliver selv meget provokeret af den der smøre med "Hvorfor ride med bid, når man kan ride uden?" Ruller øjne hver gang jeg læser den, og føler jeg som BIDrytter bliver trådt gevaldigt over tæerne, da det kommer til at fremstå som om min ridning med BID er intet værd, og det KUN er BIDLØS der dur. Dette er sikkert også en af grundene til, at jeg ingen værdi ser i bidløs ridning andet end man kan tulle rundt uden formål.

    Derfor ser jeg også bidridning som mere sikkert, da jeg ser mere værdi i det, og har det bedre med det.

    Dette er MIN mening, og den er sådan, og vil IKKE rakkes ned, fordi jeg har udtalt mig om min mening.


  • #6   1. jan 2013 Der er jo forskellige meninger. Nu ridder jeg selv meget bidløst, cordeo osv.
    Og jeg er fuldkommen enig i hvad du skriver.

    Mange af de folk der siger det, vil jeg mene er nervøse, hvilket også er helt okay.
    De føler nok en større tryghed med bid.

    Nogle heste er meget stærke, fremadgående OG tilredet med bid..
    Der kan jeg godt forstå at ejerne kan være nervøse..

    Men igen, hvor har du dog ret.



    profilbillede
  • #8   1. jan 2013 Luna: Jeg skriver min mening, og det ser jeg min ret i. Jeg skriver ikke at der generelt ikke er nogen værdi i bidløs, for det er der sikkert, men jeg skriver at JEG PERSONLIGT ikke ser noget værdi for mig i bidløs ridning andet end hygge.

    Prøver ikke bevidst at jokke nogle over tæerne, skriver blot min mening. Sidst jeg tjekkede var det ok?


  • #9   1. jan 2013 Bidløse kan sagtens gøre det seriøst. De har deres drømme. Det irritere mig grusomt når der bliver skrevet det bare er hygge ridning.

    Jeg vil nu mene det er meget smukkere med en fri hest der rides i cordeo, end en ulykkelig dressurhest.

    (Jeg synes dressur er smukt - det var intet hate).

    Og hvad er der galt med dem der er hyggeryttere, vi nyder bare at være sammen med hesten. Ikke at vinde, "kæmpe", og træne hårdt hele tiden.

    Tulle rundt uden formål, hold da op.


  • #11   1. jan 2013 Og bare sådan lige, grunden til bidløst er useriøst, er at de ikke for lov til at deltage i stævner.

  • #12   1. jan 2013 Nu skriver jeg MIN mening, og VED, at mange bidløse har præcis samme mening om bidryttere, og jeg SELV ser intet andet end at tulle rundt uden formål, og hvis jeg ikke må skrive min mening, må I da meget undskylde mig, at jeg vil sige min personlige mening om bidløs, ligesom så mange bidløse kan skrive deres meninger om bidridning.
    Siger ikke at alt bidløs er dumt osv. men at der for MIG ingen værdi er I det, skriver ikke at der ingen værdi er overhovedet. Dér er en stor forskel. F.eks. ser min søster ingen værdi i bidridning for hende, men en masse i bidløs og jordtræning. Dette er ikke at rakke ned på bidridning, men blot at det ikke har nogen værdi for hende.
    Det samme siger jeg om bidløs, ser ingen værdi i det for MIG personligt.

    Og det er sikkert hårdt skrevet, men jeg har efterhånden været en del på HG, og jeg skriver i et soberts sprog, og har lært, at man må skrive hårdt nogle gange for at skære igennem med sine meninger, og jeg ser intet galt i min skrivemåde, da den er holdt på et yderst sobert plan.

    Igen, skærer det lige ud i pap en gang til:

    JEG PERSONLIGT ser ingen værdi i bidløs for MIG. Det har sikkert værdi og formål for nogle, men ikke for MIG, hvilket jeg selv synes jeg skriver ret så tydeligt.


  • #14   1. jan 2013 Ja, det må du da med glæde spørge om.

    Jeg ser ingen værdi i bidløs for mig, andet end at tulle rundt, da jeg ikke selv føler for bidløs, og synes det er dybt godnat for min ridning, da jeg selv føler jeg kommer længere med bid.
    For mig har det ingen værdi at sidde fast samme sted, som jeg ved at jeg vil komme til, hvis jeg forsøger mig med bidløs, da jeg ikke vil kunne ride det på samme måde som jeg rider med bid, og ja, det kan vidst ikke siges mere enkelt end dette:
    Jeg føler ikke for det, vil ikke komme til det, da jeg føler mere for bidridning, og selv føler det er mere mig end bidløs, og at jeg kommer længere i ridningen med bidløs, og det samme gør min pony/hest.


  • #15   1. jan 2013 Luna: Hvis det er mig du omtaler som "hende", kan jeg lige sige, at jeg ikke rider stævner, så nej, det er ikke der jeg ser det useriøst.

  • #16   1. jan 2013 jeg syntes egentlig de her diskotioner er latterlige men jeg bliver såmen os provokeret ellers skrev jeg ikke....

    forstår ikke hvorfor folk har brug for at diskutere det gang på gang jeg red meget bid løs på min pony den var flink og jeg kunne ride den lige så godt i dresuren uden, ham jeg har nu ville det være syndsygt at ride uden bid han er super flink og let på tøjlen men han bliver nogle gange bange og løber og... personligt syntes jeg det ville være lige lovligt overmodigt at ride ham uden bid... i min stald er der bidløse, LA heste fløde boller hygge heste og fold bumser og alle er velkomne det vigtigste er at hestene har det godt og at man hygger sig med sin ridning. hvad er seriøs ridning ? det kommer vel an på hvad man træner efter smiley


  • #19   1. jan 2013 Luna: Nu misforstår jeg sikkert, da jeg er træt, og nok ikke lige har forstået det helt det du skriver.

    Jeg rider ikke shetlænder, har en, men rider ham ikke, kører dog, og dette foregår absolut med bid, og skal aldrig køre uden.

    Troede egentligt jeg havde skåret det ud i pap hvad jeg mener, men prøver lige igen.
    Jeg mener ikke at bidløs generelt er useriøst og ingen værdi har, og tror skam også, at I sikkert træner seriøst, men at det for mig er mere seriøst at ride med bid. Siger at bidløs for mig er useriøs ridning.


  • #20   1. jan 2013 The Bad: For det første, selvfølgelig må du sige din mening. Fuld respekt for det smiley

    Når det så er sagt, så tror jeg, du har misforstået mit indlæg. Det var IKKE en forsvarstale for det bidløse. Jeg prøvede blot at ligestille de to ting, da det ene jo objektivt set ikke er bedre end det andet. Det afhænger af den enkelte hest og rytter.

    Dog kan jeg undre mig over, at folk, ligesom dig siger, at det er "kedeligt" at ride bidløst, eller at de ikke "gider." Såfremt hesten er tilvænnet og trænet rigtigt, kan du ikke mærke forskel på om den har bid i munde eller ej. Jeg forstår bedre, hvis det du ikke gider, er arbejdet med at få din hest (som altid har været redet med bid) konverteret over til det bidløse - eller det kan jeg i hvert fald sætte mig ind i smiley
    Men hvis du rider på en hest, som går bedst uden bid, og er trænet dertil, er der ingen ridemæssig forskel.

    Og så må jeg da indrømme, at det er utrolig generaliserende skrevet, at bidløst ikke kan bruges til andet end at "tulle rundt uden formål."

    1. Man kan godt have andre formål end at starte stævner, vinde præmier, ride på højt plan, osv. Et formål kan også være bare at være tæt på hesten, og have et godt forhold (ikke fordi dette ikke kan opnåes med bid, det var bare et eksempel).

    2. Man kan også sagtens nå langt ridemæssigt uden bid! Man kan ikke starte stævner, nej, men man kan ride både dressur og spring uden problemer - men igen, selvfølgelig udelukkende såfremt hesten er trænet dertil, og trives med det.

    3. Mit indlæg var ikke en debat om bidløs vs. bid, og generelle fordele og ulemper, det var kun omkring sikkerheden, der jo varrierer fra hest til hest.

    Jeg har trænet flere såkaldte "problemheste." (og ja, nu kan du godt sige, at jeg lyder som en new age horsemanship freak, osv. men faktum er, at det har jeg altså). En af dem var en utrolig sensitiv hest, som var blevet tilredet hårdt, slået, osv. Dette medførte, at han var RÆDSELSSLAGEN for biddet - han var altid blevet revet og flået i munden, og generelt redet forfærdelig ufølsomt, og til sidst havde det ført til, at han slet ikke kunne rides eller have mennesker omkring sig i al almindelighed. Jeg arbejdede så med ham sommeren over, under vejledning fra en adfærdskender. Han lærte hurtigt at have mennesker omkring sig fra jord (ved hjælp af jordtræning, så i alle tilfælde er det altså ikke ubrugeligt - men lad nu den ligge) og snart efter begyndte jeg også at ride ham, først uden udstyr, og derefter i sidepull og cordeo. Efter ca. 9-10 dage kunne han rides fuldt styrbar i alle gangarter. Men jo mere udstyr han havde på, jo sværere var han at ride, da ustyret altid var blevet misbrugt på ham, og han derfor kun forbandt det med dårlige oplevelser. Den dag idag flipper han stadig helt ud, hvis han kommer i nærheden af et bid - men han blev jo altså en fin, sund og glad ridehest, ved hjælp af den bidløse ridning. Så i nogen tilfælde kan det altså bruges, om du vil det eller ej.


  • #21   1. jan 2013 Hold da op. Du er jeg faktisk lige som os? Den eneste forskel er at du har et bid i munden på din hest? Det kalder du mere seriøst? smiley

  • #22   1. jan 2013 Jeg siger ikke at alt bidløs er kedeligt, og det ikke dur, men at det ikke dur FOR MIG, da det FOR MIG fungere bedre med bid. Rider ikke selv stævner, så det er slet ikke derfor.

    Jeg synes efterhånden jeg har skåret ud i pap hvorfor jeg skrev som jeg skrev, og orker ikke gentage mig selv i flere indlæg.


  • #23   1. jan 2013 Mathilde: Lige en sidste gang. Håber du så forstår hvad jeg skriver.

    Jeg som rytter ser MIN RIDNING FOR BÅDE MIG OG MIN HEST, IKKE ANDRE KUN MIG OG MIN HEST mere seriøs, når jeg rider med bid.


  • #24   1. jan 2013 Okay, super;-)

  • #25   1. jan 2013 The bad: Det er jo helt okay, igenting dér smiley
    Jeg tror bare, de fleste troede at du mente noget generelt med det, da de fleste indlæg til forummer plejer at være generelle, eftersom det kan forekomme en smule irelevant, hvordan den enkelte person har det med sin hest i baghaven.

    Men nohate, vi bestemmer jo selv hvordan vi rider og træner, og det vigtigste er, at vi gør det på en måde, som vi kan stå inde for smiley


  • #26   1. jan 2013 Må ellers sige, at jeg har fremhæver ordene MIN og MIG en del, så havde da godtnok troet folk havde fattet den.

    Men nej, har slet ikke nævnt noget om generelt, da jeg jo ikke kan tale for alle andre der kun rider med bid, og dét ønsker jeg absolut heller ikke at gøre.

    Kan stå fuldt ud inde for min ridning, og hvad jeg mener.


  • #27   1. jan 2013 Det er da godt, og hvis dine træningsmetoder virker for dig, er det sikkert det bedste for dig og din hest. Men må jeg så spørge, af ren og skær interesse, hvorfor du ligefrem HADER jordtræning? Det er jo trods alt hestes naturlige måde at kommunikere på. Jeg kunne forstå, hvis det ikke interesserede dig, eller du ikke var inde i det ... men "hader," det er et voldsomt ord. Så hvorfor?

    - Og før du begynder, så nej, jeg prøver ikke at belære dig, lave om på dine metoder, tvinge dig til at træne din hest fra jorden, eller hvad du nu kan kan drive ud af mit indlæg. Jeg er bare interesseret.


  • #28   1. jan 2013 Svarer i PB. Synes ikke det skal skrives i forum af personlige årsager.

  • #30   6. jun 2013 Jeg rider både med og uden ^^
    Men da jeg gerne vil ride stævner, træner jeg med bid.
    Jeg synes det er en rigtig grum løgn, at bidløst er hygge - Jeg har skam fået dressur undervisning uden bid - og damn det var god dressur!

    Vi har turridninger hvor alle begynder (skridt) og let øvet (trav og skridt) forgår 100% bidløst evt. med tøjlen i næsebånd og bid.
    Øvede ture med galop får bid på.
    Simpelthen fordi det er for farligt uden. Punktum.

    Omkring udsagnet 'Hvis hesten løber, er det bedre med bid'
    Vi havde en tur, hvor en gæst overhalede i galop - 3 heste afsted, 2 ryttere røg af - guiden fik stoppet. Uanset om der var bid på eller ej, var 'skaden sket'

    Selvom ham jeg rider bliver betragtet for farlig i skoven uden bid, ved vi alle, at det gør ingen forskel - slår han fra, slår han fra-

    Omkring det med skader af bid og uden.
    Hvid du er idiot nok, skal du nok få lavet lige mange skader!

    Så rid med hvad man får bedst resultater af smiley
    Hvad man føler for - og hvad der funger bedst for ens hest ^^


Kommentér på:
Bidløs ridning - usikkert?

Annonce