{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.155 visninger | Oprettet:

Bidløs ridning {{forumTopicSubject}}

Jeg er blevet anbefalet at ride min part med en hackamore af én der kender ham rigtig godt.
Jeg har derfor investeret i en og prøvede den forsigtigt af i dag. Jeg har læst en del om det og læst mig frem til, at man ikke bør have konstant tøjlekontakt.
Han er rigtig dygtig til at sænke hovedet og gå afslappet og ikke samlet, når man giver ham tøjle til det - fx når der skridtes af - men uden konstant (blid) tøjlekontakt, søger han ned (hvilket jo egentlig er godt nok), men han søger alt for langt ned. At drive ham frem virker ikke, og hvis jeg skal begrænse tøjlekontakt, går han nærmest og snuser til jorden... Jeg mangler lidt fifs? smiley

Derudover tænkte jeg på... Vil jeg evt. kunne fjerne bid fra en trense og sætte et hannoveransk næsebånd på og tøjler i ringene og så ride bidløst på den måde? Jeg tænker for evt. at ride med noget mildere end en hackamore, men uden at jeg skal ud og kaste mange penge efter det smiley

Billedet er af hvordan han cirka går med hackamoren. Billede i kommentar er af, hvordan jeg ønsker, han cirka skal gå.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidløs ridning
  • #1   17. jun 2017 (Dog uden den tilbagetrukne mundvig)

    profilbillede
  • #2   17. jun 2017 Han går kun så dybt fordi at han ikke har muskler nok til at bære dig i den holdning som du ønsker. Han bruger sin ryg langt mere som det øverste billede du viser. Så være du godt tilfreds med det! smiley

  • #3   17. jun 2017 Som #1 også skriver, så går han dernede, fordi det er det nemmeste for ham smiley i takt med at hans balance og styrke forbedres, vil du også kunne få ham højere op smiley


  • #4   17. jun 2017 Ligesom de overståede kommentarer. Han går dybt, fordi han ikke har muskler til at bære sig ordenligt. Når musklerne bliver stærkere, og han får mere bæring, vil du kunne samle ham stille og roligt, og dermed få den ønskede holdning. smiley og mht det med næsebåndet, så kunne du sikkert godt kunne gøre det, men hvis du søger en længerevarende løsning, ville jeg købe en sidepull.

  • #5   17. jun 2017 Ah! Det giver mening!
    Hvordan styrker jeg ham så bedst mht. muskler? Er det fx en masse over bomme, en masse trav for løse tøjler eller eller eller?


  • #6   18. jun 2017 Ja over bomme, op og ned af bakker, ujævnt terræn og overgange smiley

    Mvh TT


  • #7   18. jun 2017 I forholds til hævet hoved uden tøjlekontakt. Så rider jeg tit for løse tøjler og ønsker det jeg vil kalde westernholdning. Altså hoved omkring mankehøjde.
    Jeg laver sådan en "op op op" altså 3 små blide træk i tøjlen. Når hun så er hvor jeg ønsker hende. Så får hun ros og jeg slipper igen tøjlen. Det tager måske noget tid, men når de forstår den så er det faktisk en rigtig fed måde at ride på smiley

    Med hensyn til hanoveransk næstebånd med tøjler. Så vil jeg ikke mene det er optimalt men det kan sagtens fungere. Hvis det så fungere helt vildt godt og du vil bruge det til dagligt. Så kan du jo investere i en sidepull smiley


  • #8   18. jun 2017 Min har muskler til at gå længere oppe men søger alligevel ned. Det kan sagtens være vane for hesten. Det behøver ikke nødvendigvis være mangel på muskler smiley

  • #9   18. jun 2017 Som TT skriver: op/ned af bakker i skridt, bomtræning, og overgange smiley
    Halve parader er også super gode til at få aktiveret bagparten.
    Husk i overgangene, at han ikke må falde på forparten, da de så ikke virker smiley så en masse overgange, hvor både ham og du bliver tilbage og bevarer roen og balancen smiley

    Mht. Hannoveransk næsebånd, så vil jeg sige nej.
    Hannoveransk næsebånd sidder dernede hvor der ikke er knoglestruktur i næsen, og der vil derfor ikke være noget til at støtte og beskytte næseryggen, når du tager i tøjlen. Hvis du ikke vil ud og bruge penge på sidepull ligenu, kan du bruge en grime, eller evt et almindeligt engelsk næsebånd, hvor du sætter tøjlen på næsebåndet smiley


  • #10   18. jun 2017 Jeg har haft brugt hannoveransk næsebånd som sidepull, men lige præcis det næsebånd jeg brugte havde plads til at jeg kunne sætte det op så det passede og stadig kunne lukke det under. Jeg vil ikke mene man ville kunne bruge samme str som hesten normalt bruger. Skal man alligevel købe en så kan man lige så godt købe en sidepull. Du kan dog også tage et par ringe fra en gammel grime og sætte dem foran hackamoren i næsebåndet som om det var en cavemore, eller sætte dem samme sted som hackamorestængerne bare kun i det forreste næsebånd, så det sidder som om man ville ride med to tøjler, og så kan du nemt skifte mellem de to muligheder smiley Hvis du har lyst kan jeg se om jeg kan finde et billede? smiley

    profilbillede
  • #11   18. jun 2017 Du må meget gerne finde et billede smiley Tanken mht. hannoveransk næse bånd var, at hvis nu det ikke virkede særlig godt, så er det mange penge at smide efter en sidepull. Så det var lige så meget for at afprøve det først, for jeg kender ikke nogen, jeg kan låne af.

  • #12   18. jun 2017 Sådan uden at komme i stalden og tage et billede først så kan det være at det her kan bruges: http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/off-topic/432131-guide___lav_din_egen_sidepull_perfektionist_edition kig fra billede 5 og frem (og så skal du selvfølgelig bare bruge den rem der allerede sidder forrest på hackamoren) i stedet for grimeringene med 3 rum har du så dine hackamorestænger, det er den mest sidepull-agtige mulighed. smiley
    Jeg ser lige om jeg kan finde det i cavemore-udgave ellers bliver det når jeg kommer i stalden smiley


  • #13   18. jun 2017 Han må MEGET gerne gå som han går - tillad det.
    Forsøg ikke at hive ham op, korriger eller andet, giv i stedet mere tøjle og nyd, at han tilbyder at gå sådan af sig selv. Han tilbyder en form, der er så sund for ham at være i som noget kan være.

    Når jeg rider på en hest, der søger ned i en lang og dyb form, så er mit svar at give hesten tøjlen og har jeg ikke tøjle nok, så strækker jeg hånden udover halsen, så hesten får tøjle nok, gerne samtidigt i aflastningssæde.

    Jeg tillader hesten at gå HELT dybt - og næsten at stikke snuden i jorden, hvis den viser, at der har den brug for at være lige nu. Den kommer ikke op i den form, som du viser på billeder får efter mange måneders, nogle gange års ridning, hvor man langsomt, ganske langsomt bygger styrke på dem.

    Jeg skal ride min hest ligegud i de næste mange måneder i skridt, senere i trav og til sidst i galop. Han er kommet alvorligt til skade med sin krop - og jeg kan ikke forlange så meget som en cirkelvolte før han ikke giver udtryk for at være øm nogen steder mere.


  • #14   18. jun 2017 en hannoveransk trense uden bid fungerer udemærket, jeg ville dog nok investere i en sidepull, hvis det er noget der fungerer for jer og du vil bruge det mere fast i ridningen.
    en sidepull er meget blødere og du har bedre mulighed for at give bløde signaler. Den egner sig efter min mening meget bedre på en dressurbane smiley

    Du må jo godt løfte lidt i hans hoved, men så snart han giver efter, skal han have ro på tøjlen igen. efter at have trænet det noget tid, burde han forstå at når du løfter i ham, skal han højere op og blive liggende der smiley


Kommentér på:
Bidløs ridning

Annonce