{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.245 visninger | Oprettet:

Bidløs ridning {{forumTopicSubject}}

Jeg er lige begyndt at ride min hest bidløst 1-2 gange i ugen for afveksling og sjov, lige pt. blot i grime og med træktove som tøjler. Det fungerer super godt og hun reagere faktisk bedre på dette end på almindelig trense.

Næste skridt er, at jeg gerne vil lære hende at blive redet i cordeo, men kunne godt bruge lidt råd og diverse til at komme i gang med det. Og tænker som en start at bruge et træktov som cordeo - vil det være ok til start? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidløs ridning
  • #1   5. apr 2017 Jeg startede med cordeo og alm trense og langsomt udfasede jeg brug af tøjlerne smiley
    Jeg er mest til træktov-cordeo, er ikke så meget til dem med fast kerne smiley


  • #2   5. apr 2017 Sascha - det havde jeg også tænkt mig at gøre på den måde smiley hvad vil det sige, at den har fast kerne? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   5. apr 2017 jeg ville gøre som Sascha forklare.

    start med cordeo og trense/grime, og benyt cordeoen mere og mere, og tøjlerne mindre og mindre.

    jeg tror egentligt at det er underordnet hvad du benytter. Hvis du får en tendens til at "hænge" meget i cordeoen, så ville jeg nok benytte der er så tykt, og som lægger et så stort fordelt pres som muligt. smiley
    personligt ville jeg syntes at et træktov var for tykt, til mine hænder, men prøv dig frem smiley


  • #4   5. apr 2017 Bare start med trense og cordeo og brug dine ben meget! Først gi signal i cordeo og ben -afvent. Sker der intet så tag i trensen smiley

  • #5   5. apr 2017 At den har fast kerne betyder at det er lidt ligesom en blød hulahop ring med stof trukket ud over, som man kan forme, hvis det gav mening smiley

  • #6   5. apr 2017 Tinker hesten: jaeh, sådan nogenlunde! Må lige prøve at se på billeder så giver det måske mere mening - tak! smiley

  • #7   5. apr 2017 Okay nej, jeg kan slet ikke se det! Har du mulighed for at finde et godt billede af en med fast kerne og en uden og måske forklare ud fra det? smiley

  • #8   5. apr 2017 Der er selvfølgelig forskellige måder at lære at ride i cordeo. Jeg tog alt af og forsøgte på en aflukket bane. Der er selvfølgelig mange der vil mene det er farligt, men stoler du på hesten, så prøv det.
    Ellers så rid meget grimen eller en trense og så både rid med tøjlen og cordeoen. Og husk at brug sædet meget, for det er vigtigt hvis du kun vil ride med cordeo. smiley


  • #9   5. apr 2017 En fast kerne er sådan en her:
    Hvor der er en "hård" kerne inden i, fx af plast, ståltråd eller lignende, og som er betrukket med stof. Dvs. den holder formen altid, nogle materialer kan dog godt bøjes lidt, men den holder facon til du bøjer den igen. Lidt alla en hulahopring.

    En uden kerne, er bare en "slatten snor", ligesom et træktov. smiley

    Ligesom man kan få kapsun med kæde/jern i (fast kerne) og uden fast kerne (ren læder)


    profilbillede
  • #10   5. apr 2017 Ahh så giver det mening - tak!! smiley

  • #11   5. apr 2017 Det er meget forskelligt hvilken slags cordeo hesten fungerer bedst med lidt ligesom bid. Jeg har redet en hest der overhovedet ikke fungerede med et træktorv, men kun fungerede med en fast kerne. Jeg har også mødt en hest som kunne forskellige ting med de forskellige cordeoer. (fx var den bedre til øvelser som versader med fast kerne og bedst til at dreje med træktorv lignende)
    Jeg rider rigtigt meget i cordeo og en af de vigtige ting er nok at du har styr på dit sæde. Cordeo kommer ikke til at fungere hvis du rutsjer rundt eller ikke har 100% med trense. Du skal også huske at lade cordeoen hænge. Cordeoen er ikke en man skal holde fast i som en tøjle og du skal ikke holde et varigt tryk så forvirrer du hesten om du vil stoppe eller bare rider normalt.
    Udover det synes jeg at du skal investere i en cordeo med fast kerne. Det er den flest heste fungere med og den er god til cordeo nybegyndere da den ikke lægger et varigt tryk, ment på den måde at en cordeo med fast kerne er så hård at den kan lade være med at røre hestens hals hvis den er stor nok (hvis det giver mening) og at et træktorv hele tiden vil lægge på den ene eller den anden måde på halsen. Udover det kan du også nemmere forme en cordeo med fast kerne efter om du vil ride med stor, lille eller midtimellem størrelse.
    Hvordan jeg ville starte kommer an på hvor meget den reagerer på dit sæde og dine schenkler. Men jeg vil som udgangspunkt sige at du skal starte med dit normale hovedtøj med bid også cordeoen.
    Når du drejer med tøjlen skal du også dreje med cordeoen og når du stopper med tøjlen skal du også stoppe med cordeoen. Grunden til jeg ville vælge hestens normale hovedtøj er så hesten forstår signalerne fuldstændig smiley
    Så skal du egentlig bare ride lidt rundt på en masse volter lave en helt masse parader også videre.
    Når du føler har styr på det kan du tage hovedtøjet af også se om det fungere med du ting du lige har trænet på og hvis det gør kan du begynde at udvide det til trav. Nogle heste tager længere tid om det imens andre forstår det med det samme. Husk at det bedste resultat kommer ofte an på hvor lang tid man bruger i indlæringsfasen.

    God fornøjelse
    Jeg håber at du kan bruge min viden til noget nyttigt smiley


Kommentér på:
Bidløs ridning

Annonce