{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.260 visninger | Oprettet:

Rede en hest el. købe hest? {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley

Jeg står i et dilemma... Jeg har købt et føl, som snart kommer 'hjem' hvor den skal opstaldes på min skole, og så kommer helt hjem og bo på min gård til sommer. Hans skal jo selvfølgelig have en selvskabsven til sommer når han kommer hjem, da han er den eneste hest jeg har, og til at starte med tænkte jeg ikke så meget over den selvskabshest der skulle komme, da det jo først er en gang til sommer, og var rimelig sikker på at jeg ville købe en (voksen) hest fra det stutteri mit føl kommer fra.

Men nu har jeg fået tilbudet om at få to fjordheste af den gammeldags type (som er min yndlings type), gratis, som vil blive slagtet hvis jeg ikke tager dem... Jeg har dog kun mulighed for at tage den ene, så en af dem ville desværre ende med at blive slagtet alligevel. smiley
Jeg ved ikke så meget om dem, da jeg ikke har snakket med bonden, som står som ejer af dem, endu, men har snakket med én af hans venner som jeg pt rider hos, så jeg ved ikke hvor gamle hestene er eller hvad de hedder, dog ved jeg at de ikke er redet til og at den ene har været forfangen og den anden også har været en smule forfangen. Jeg tit hilst på den ene (som jeg tror er den yngste) når jeg lige går forbi folden, men ikke den anden da den anden virker rimelig ligeglad med mig. smiley Den ene som jeg tit snakker med er rigtig sød og er lige min type hest, dog er det en af de fedeste heste jeg længe har set - det samme kan jeg sige om den anden og de står desværre på en mark fyyyyyldt med græs.. ved godt at der ikke er så meget i græsset lige nu, men det er stadig ikke godt for så fede heste...
Jeg ville være bekymret mht forfangenhed hos fjordhesten, og jeg har ikke en jordfold lige pt jeg kan sætte den på...

Sammentidig er jeg blevet tilbudt en viiiiiiildt lækker og dejlig Irish Cob, fra det sted jeg har købt mit føl af (som og er en Irish Cob). Han er bare super lækker og dejlig, også lige min type hest, og ved at jeg ville få en masse glæde af ham. Han er 10 år gammel, er også overvægtig men slet ikke på samme niveau som fjordhestene, han er dog heller ikke tilredet, men han har været meget i hænder og ville være nem at gå til. Så kender jeg også denne her hest lidt bedre... Han har aldrig fejlet noget, og kan med alle. Han er en af mine drømmeheste både mht udseende og personlighed.
Jeg ville betale omkring de 9000kr for ham her (ikke at det har noget at sige, overhovedet)

Jeg var rimelig sikker i starten om at jeg bare skulle have Irish Cobben, og havde i første omgang også sagt nej til fjordhestene, men i dag, da jeg var nede og klappe den ene fjordhest, fik jeg helt ondt inden i. Hans store brune kærlige øjne der bare kiggede ind i mine, og alle de mulekys han selv gav mig (uden jeg på nogen måde tvang ham) og den måde han bare ville være sammen med mig på... Puha... Kunne næsten ikke holde ud at det bare skulle slutte for ham, bare fordi jeg ville have en ''lækre'' hest. Han er jo lige så sød som Irish Cobben, men ikke lige så smuk, og jeg vil jo ikke være den som bare gik efter udseende...
Jeg elsker ingen af de to heste jeg har nævnt (endu) så det er ikke engang noget jeg ville kunne gå efter...
Irish Cobben bliver jo ikke aflivet eller får det dårligt 'bare fordi jeg ikke tager den' dog ville jeg ikke være lige så nervøs mht sygdom med ham... Men fjordhesten ville jo dø hvis ikke jeg tager den... Og det er heller ikke fordi at han lever under de bedste vilkår lige nu (ikke at han bliver mishandlet).

Jeg er vildt splittet... Hvad skal jeg gøre?
En af drømmehestene, eller en gratis sød fjordhest som bliver slaget hvis jeg ikke tager ham?

Håber at I kan hjælpe, komme med råd og for og imod...

Mvh Emma


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rede en hest el. købe hest?
  • #1   8. dec 2016 Puha.. Sikke et dilemma.. Jeg har bare et rigtig stort dyrehjerte og jeg ville bestemt få en smed og dyrlæge ud at kigge på den fjordhest for at få en proff sit syn på hvor slemt det står til.. Jeg ved med mig selv at jeg ville bebrejde mig selv hvis jeg ikke valgte fjordhesten (hvis den kan reddes) for den anden hest vil jo få et rigtig godt liv ligemeget hvad.. smiley men det er bare mig hvis en hest kommer ind under huden på mig.. smiley

    Mvh TT


  • #2   8. dec 2016 Tja. Død hest lider ikke. Jeg ville personligt ikke få en hest, som jeg ikke havde en bare nogenlunde sygehistorik på.

  • #3   8. dec 2016 Jeg tror du kommer til at fortryde fjordhesten på længere sigt. Du aner intet om den, ud over at den har været forfangen.
    Og alligevel er den stadigvæk på en græsfold -Og overvægtig? Jeg tror der gemmer sig en masse dumme overraskelser at anskaffe sig i den hest. De er vel ikke engang blevet regelmæssigt vaccineret?

    Nej, der er ingen grund til at "købe" sig til flere problemer.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #4   8. dec 2016 Jeg ville vælge IC en.

  • #5   8. dec 2016 Hold da op det er svært.

    Vi har selv før taget en hest(Nunaluka) som stod til at skulle aflives og fået et muldyr som ikke havde været i hænder. Ingen af dem har vi den dag i dag, da der var for store problemer med dem, da de ikke har været meget i hænder inden vi fik dem. Den ene havde haft dårlige oplevelser med mennesker og mistet tilliden (Den var direkte farlig og er i dag hos en "hestevisker" som henligvis fik styr på den).

    Muldyret (Alf) havde ikke været i hænder overhovedt indtil den som 1 årig kom til os. Den var også farlig og havde ikke respekt for mennesker, vi prøvede at træne den, men var nød til at opgive pga manglende lyst og overskud fra vores side. Vi prøvede at få en som havde forstand på muldyr og havde lysten til ham, hun ville gerne, men der var for store problemer med tidspunkt og usikkerhed om hun mente det, så han blev aflivet efter at have rendt min mor ned og sparket hende flere gange. Vi valgte at aflive ham og ikke sælge ham pga at vi ikke kunne garantere at han ville få et godt liv hos andre, da han var meget vild.

    Når det er sagt var de begge utrolig kærlige og elskede at blive snakket med.

    Min gamle hest(Corina), som var blevet mishandlet og heller ikke været meget i hænder da jeg fik hende, var det bedste der nogensinde var sket for mig. Men havde store problemer med helbredet og blev aflivet pga smerter.

    Hvorfor fortæller jeg dette, fordi man skal passe på med heste der ikke har været i hænder eller har været mishandlet (Ikke at fjordhestene har det). Der er både chancen for at de ikke har respekten for mennesker eller at de fejler noget. Jeg ville derfor være meget forbeholden over at skulle tage en hest der står til at blive aflivet, da der muligvis er noget som kan gøre at det bliver svært at have den i sidste ende... Men som TT siger kan en dyrlæge jo gå den igennem og sige om han sådan lige ser at den fejler noget og en smed med hovene. Men som sagt kan den både være fantastisk og det bedste der kunne ske, den kan bare også være det modsatte.

    UNDSKYLD det blev lidt langt! Men ville så gerne have det hele med.


  • #6   8. dec 2016 Jeg ville personligt finde en jævnaldrende legekammerat, da jeg oplever at unge heste keder sig, når se ikke har nogen at lege med.

    Men hvis det skal være entet fjordhestene eller ic'eren, så havde jeg valgt ic'eren. At have heste, som har været forfangne er ikke bare lige til smiley


  • #7   8. dec 2016 TT: Ja, jeg tænkte også, hvis jeg vælger fjordhesten, at jeg ville betale for at få dyrelæge og hovtrimmer ud (der bor en hovtrimmer to veje væk, så det ville være nemt at få hende ud). Mit hjerte har også svært ved bære at en af de stakkels dyr ville kunne overleve hvis jeg tog den ind, og at jeg ville nærmest være skylden i at de bliver slagtet...

    Line Holst: Tror desværre ikke at hestene rigtig er blevet vaccineret regelmæssigt. Ham bonden der har dem, virker ikke rigtig til at vide noget som helst om at have heste, af hvad jeg har hørt...

    Team Terapihest: Puha... Sikke nogle ubehagelige oplevelser... Efter det du nu har skrevet, ville jeg nu også være nervøs for om fjordhesten nu ville have nogen form for respekt... Tror ikke de er vant til at blive trukket med... Tror kun at de står ude på den græsfold og det er det... smiley Men han virker ellers som en rolig hest, som bare vil have noget kærlighed... jeg ved det selvfølgelig ikke, da jeg jo ikke rigtig kender ham, og bare har snakket med ham fra den anden side af hegnet nogle gange... Syntes bare det er en sørgelig skæbne at bare blive slagtet fordi nu har bonden ikke lige lyst til at have dem mere... Tror i hvert fald ikke den ene er så gammel, og ville sikkert have nogle gode år endu?..

    Guldhesten: Altså nu ved jeg ikke noget om hvor legesyge fjordhestene er, men ved at Irish Cobben leger en hel del med de unghingste han går på fold med nu, plus han også opdrager lidt. smiley


  • #8   8. dec 2016 Han kan sagtens være rolig og rigtig sød (han er trods alt fjordhest), men det modsatte kan bare desværre også være tilfældet. Jeg ville hvert fald overveje det meget nøje, da der jo er virkelig meget træning i en "ældre hest" som ikke har været i hænder. Samt at den jo også er forfangen.. Husk på at det ikke er din skyld hvis de bliver aflivet! Ved godt at det kan føles sådan, men det er det ikke. Hvad siger dine forældre om at tage den ene af fjordhestene? smiley

  • #9   8. dec 2016 Ja, fjordheste er jo kendte for at have et roligt temperament, og har selv arbejdet med en del fantastiske fjordheste, men det er svære at træne en ''ældre hest'' end de yngre... Og måske det ville være et for stort sats/mundfuld hvis nu han ikke havde noget respekt over for mennesker, oveni at jeg jo også ville have føllet som pludselig også skal prøve grænser af... smiley
    Jeg ved godt at det ikke er min skyld hvis de blivet aflivet, men når nu jeg har fået sådan et tilbud, og (hvis) jeg siger nej tak, så ville jeg stadig ikke kunne lade vær med at føle at det var min skyld, den dag de ikke står ude på marken mere... smiley

    Jeg ved ikke rigtig hvad min mor mener, for at være ærlig. Hun ved ikke rigtig noget som heste, og tror ikke rigtig at hun ved hvad forfangenhed er, selvom jeg fortalt hende det. Hun sagde først at det måtte jeg selv bestemme, men så hvis jeg skulle have fjordhesten, skulle jeg jo have den nu, og tror det fik hende til at trække på det og at hun så skulle tænke lidt... For det var jo først meningen at vi skulle have hestene hjem til sommer, og hvis vi skulle have fjordhesten, skulle vi til at lave fold nu... Men vi har jo ikke engang noget sted jeg ville mene var forsvarligt at sætte den... for vi har også kun græsmarker lige pt, og skulle jeg have fjordhesten, skulle den væk fra græs med det samme...


  • #10   8. dec 2016 Ud fra hvad jeg læser virker du mest sikker på at IC'en er det rigtige valg. Den er du ikke i tvivl om og den er nem at gå til.

  • #11   8. dec 2016 Har du prøvet at undersøge om hestens værn vil have dem?

  • #12   8. dec 2016 Team Terapihest: Irish Cobben er jo en af drømmehestene, plus det er et mere sikkert valg. Fjordhesten er jo også dejlig, men det er bare lidt risikabelt mht forfangenhed... smiley

    Tine S: Det har jeg ikke, men vil helt klart høre dem ad! smiley


  • #13   8. dec 2016 Hvis det var mig ville jeg havde tager irish cob'en. Er selv ejer af en hest som har været forfanget og det er virkelig et helvede når de først er blevet forfangen. Har tilgengæld også haft hende i 7 år så kan på ingen måde skille mig af med hende.



  • #15   8. dec 2016 Britt N: Irish Cobben har været sendt til tilridning da han var 5 år gammel men "stutteriet" som består af to søde mennesker på omkring de 55-60 med 32 Irish Cobs, der sørger for at hestene har det godt og giver dem massere af kærlighed osv, men ridning er ikke noget de gør sig i smiley Selvom de snakker om at de må se og komme i gang igen... smiley Så der er ikke noget i vejen med Irish Cobben

    Mht fjordhesten mener jeg ikke som sådan ung som 4 år ung, jeg mener bare at den ene er yngre end den anden, og tror måske den yngste er mellem 8-10 år (bare et skud pga tænderne). Jeg har skrevet til Hestens Værn om de vil have dem, og håber på svar i morgen smiley

    Irish Cobben skulle jeg under alle omstændigheder først have til sommer smiley

    (V)engel: Ja det er nemlig også noget af det der holder mig fra fjordhesten, da det er noget bøvl med det forfangenhed...


  • #16   8. dec 2016 Men VED du den har været forfangen eller er det noget du tror? smiley
    Jeg læste det som at du troede den ene havde været forfangen, og den andre vidste du havde været..

    Mvh TT


  • #17   8. dec 2016 De har begge været forfangen, dog har den ene mere end den anden.. smiley Desværre

  • #18   8. dec 2016 Mit råd er, at du skal se helt bort fra truslen om at fjordhestene skal aflives eller slagtes. Det gør man, hvis hesten er så værdiløs at det ikke er realistisk at sælge eller bare finde en, som den kan have det godt hos.

    Du må så spørge dig, hvorfor fjordhestene er så værdiløse?
    Er de syge? Mangler de pas, vacciner, har de været holdt med smed, er de halte eller svære at håndtere?
    Det kan være dyrt at få en skrøbelig hest foræret.

    Der er en grund til, at udgangspunktet er slagtning.
    Og... Dyret har intet ubehag efter en slagtning.


  • #19   8. dec 2016 Emma - så har jeg misforstået.. Så send de begge til de evige græsmarker.. smiley

    Mvh TT


  • #20   8. dec 2016 Dokter Who: Altså nu tror jeg ikke at bonden slagter dem fordi de er 'værdiløse' men fordi det er det nemmeste og hurtigeste at gøre... Det kunne have været en hver hest han havde som han nu pludselig ikke ville have mere, og så sende den til slagteren, det er min opfattelse af bonden. Men det er klart, at havde han prøvet at sælge dem havde han nok heller ikke kommet så langt, da de sikkert ikke er vant til at komme i hænder, jeg ved ikke hvordan det står til med smed (har lidt svært ved at se hovene pga græssets højde), de ser dog ikke halte ud når jeg nu lige ser dem i bevægelse, og så aner jeg ikke noget om pas el. vacciner... som sagt ved jeg ikke så meget om disse heste, andet end de har været forfangen og ikke er tilredet.

    TT: Så du ville mene at det ville være bedst for dem at komme afsted?


  • #21   8. dec 2016 Jeg mener :
    Under antagelse af, at man ikke kan beholde er dyr, så ville de fleste nok sælge, hvis der er købere.
    Hvis der ikke er købere - så er der nok en grund til at der ikke er potentielle købere.


  • #22   8. dec 2016 Svært at sige når jeg ikke ser dem.. Men ja det er besværligt at have en forfangen hest... Jeg opdagede at min tykke lånepony (ejer sagde hun sagtens kunne tåle græsset..) begyndte at få puls. Hun røg direkte på boks, og hun kom til sidst kun ud på græs om natten og på regnvejrsdage smiley det gav mange bekymringer og ekstra arbejde.. Nu har hun tabt sig rigtig meget så nu må vi se hvordan det går til sommeren igen smiley hun har aldrig været forfangen som vi kender forfangen.. Men min smed har et andet syn på forfangenhed hvor han har mange stadier og mener hun har været pga overvægt og forkert fodring..

    Mvh TT


  • #23   8. dec 2016 Dokter Who: Det kan godt være, men ærligt, så tror jeg at han også ville sende en ridehest, som han besluttede sig for at ville af med, til slagteren, fordi det er en nem løsning som også giver lidt penge... Nu har jeg mødt ham nogle gange (inden jeg blev tilbudt hestene) og min fornemmelse af ham, er at han vil finde den hurtigeste og nemmeste vej ud - som så i denne situation er slagtning... smiley

    TT: Øv en dårlig oplevelse... smiley Ja, det er selvfølgelig rigtigt at det er besværgeligt og bekymringsvækkende når man har en hest med forfangenhed... Jeg ved ikke om de ville være 'det værd' for både heste og mennesker, at give dem en chance til, det er derfor jeg spurgte her inde. Det ville jo være dumt at rede dem, for så at finde ud af at de alligevel er for syge, eller ikke ville kunne leve optimalt, og så aflive dem to måneder efter man havde taget dem... Jeg tror i hvert fald at den ene, som havde været meget forfangen ikke ville fungere ordenligt igen, og de er jo bælle fede... smiley


  • #24   8. dec 2016 Derfor rådet jeg dig til at få dyrlæge og smed på før du takket ja..bare for at kigge på de og komme med sine professionelle vejledninger. Hvis den ene er okay er smed og dyrlæge billig pris for en hest..hvis ikke den dugger..kan du lade den aflives med god samvittighed, dog har du haft en lille udgift.. smiley

    Mvh TT


  • #25   8. dec 2016 Jeg syntes så slet ikke den er svær. Jeg ville have valgt IC
    Fjordhesten ved du intet op. Ved ikke hvordan den fungere med en ny hest. Ved ikke om den kan fungere uden dens ven. Ved ikke hvad sygdomme den ellers har osv.

    Død hest lider ikke. Vælg med fornuften i dette smiley


  • #26   8. dec 2016 Kære Trådstarter.
    Hvis du tror på, at bonden vil sende dyr med værdi til slagter ville jeg spørge bonden om du måtte komme en dag sammen med en ven.


    Medbring en person med forstand på heste, og giv hestene grime på, træk dem ind, strigl dem, rens hove.
    Hvis de ikke kan det, så har de næppe været vant til at være passet og "holdt ved lige" i lang tid, måske aldrig.
    Hvis de opfører sig som normale, håndterbare heste kan du overveje deres helbred osv og om du vil have en af dem.

    Men jeg forstår ikke hvad du mener med, at I skal til at lave fold til den ene fjordhest, I kan have, og først får den hest I har købt til sommer - har i tænkt jer at en selskabshest skal stå alene indtil næste sommer? Juridisk set er det lovligt, men dyreværnsmæssigt næppe rart at blive adskilt fra sin foldmakker og så skulle stå alene i et halvt år. Jeg har sikkert misforstået noget???

    .. Men uanset hvad, der er noget galt med de fjordheste. Selv aflagte avlshopper annonceres til 4-10.000 kr hvis de er sunde og raske.
    Slagteprisen derimod er kun et par kroner kiloet.
    Hvorfor skulle han ignorere den prisforskel - medmindre fjordhestene kun har slagteværdi??


  • #29   9. dec 2016 Lisette - jeg ville som det mindste have tjekket hvor slemt det stod til hvis der var den connection smiley

    Mvh TT


  • #30   9. dec 2016 nu har vi en hest til at stå der har været forfangen, og en sådan hest er bestemt ikke gratis, selvom man måske får den gratis smiley man skal virkelig gøre op med sig selv om man vil ofre rigtig meget på sådan en hest, og det resten af dens liv. der skal speciel foder (evt også analyse af stråfoder) og måske medicin til, den kan kræve specialsko alt efter hvor slemt det er, også kan de altså bare ikke tåle at gå på græs, då her kræver det speciel fold, og hvis hestene skal gå sammen er det jo pludselig begge heste der skal gå på jordfold og fodres året rundt smiley
    og hvis man engang bliver nødt til at flytte hestene skal man også tænke på alt det ved opstaldningssteder

    personligt havde jeg taget icen, og det er virkelig ikke fordi jeg ikke er dyreven, men jeg har prøvet så mange forskellige heste der skulle 'reddes' og det koster bare en masse penge og følelser, for det kan bare gå den forkerte vej med sådan nogle smiley


  • #32   9. dec 2016 Jeg ved ikke helt hvad jeg skal beslutte mig... Det er første gang i mit liv jeg skal have egene heste. Jeg ved godt at have heste er dyrt, men det er jo ikke ligefrem fordi at jeg vil tiltrække dyrelægeregningerne... Men jeg ville jo heller ikke have at de døde pga at jeg ikke tog i hvert fald en af dem... Og det skal jo heller ikke gå ud over min anden hest, at selvskabshesten ikke kan leve et normalt liv, selvom jeg godt ved at heste ikke tænker sådan... Jeg ved stadig ikke helt hvad jeg skal beslutte mig, og hvad ville være det rigtige, for det ene øjeblik har jeg besluttet mig for at tage fjordhesten, men det andet tænker jeg at det ville være bedre med IC'en. Et andet problem er også at jeg ikke en gang kan gå efter connection, for jeg valgte også IC'en (inden jeg havde mødt fjorhestene) fordi jeg følte en connection og følte også en connection med den ene af fjordhestene... Begge heste har sådan noget af det samme jeg går efter personlighedsmæssigt... Den ene er gratis men kræver at jeg bruger en masse penge på den, og laver specielfold og alt muligt. Den anden koster godt nok omkring de 9000, men der ville nok ikke være så mange dyrelæge regninger med ham, og han kan gå på fold som en normal hest.
    Det er jo som sagt første gang jeg skal have egene heste, så er lidt på bar bund i forevejen, så jeg ved ikke om det ville være at rode mig selv ud i en endu større jungle hvis jeg vælger en forfangen hest... Eller hvad?

    Dokter Who: Selvfølgelig skulle selvskabhesten ikke gå alene, for den skal jo også have selvskab! Hvis jeg tog fjordhesten, ville mit føl ikke skulle med på skolen, og så skulle de begge stå her hjemme smiley


  • #33   9. dec 2016 Jeg tog mig lige sammen til at læse hele tråden igen. Jeg forstår godt hvis du er forvirret, især efter denne tråd. Der er mange forskellige holdninger og meninger.

    Hvor hurtigt skal du tage beslutningen i forhold til fjordhesten?


  • #34   9. dec 2016 Sådan rimelig snart, da det efterhånden er noget tid siden at jeg at jeg fik at vide at de bliver kørt afsted ... smiley

  • #35   9. dec 2016 Nu da det er første gang du selv skal have hest skal du huske på at du selv skal kunne magte opgaven, hver dag da der ikke er andre end dig (og dine forældre) til det. Der vil være arbejde i begge heste, men det er jo helt op til dig hvad du vælger. Jeg kan sagten følge dig i at bonden vælger slagtning pga at det er det nemmeste og at han får penge ud af det (sådan er der virkelig folk der er).

    Jeg syntes det er synd at du er blevet sat i den her situation. Det er ikke fair at din første gang med egen hest skal være så kompliceret.
    Du er nød til at overveje det økonomiske, det følelsesmæssige og realistiske perspektiv i sagen. Hvad magter du på alle områderne? Hvad vejer mest?


  • #36   9. dec 2016 Jeg er nemlig også bange for at jeg ikke ville kunne magte opgaven... Og jeg ved at jeg ikke ville kunne bære hvis det endte med at den blev så syg at den skulle aflives efter måske bare et år.. smiley Økonomisk er en hest med forfangenhed jo også bare en dyr hest...
    Det lette valg ville klart være IC'en, men det syntes jo at det er synd at fjordbollerne bliver aflivet, og jeg står i en situation hvor jeg kunne rede en af dem...

    Jeg er total følelsesmæssigt forvirret omkring dette... Det ene sekund er jeg sikker på at fjordhesten er det rigtige at gøre, og det andet sekund er jeg tilbage til at ville have IC'en.. smiley


  • #37   9. dec 2016 Jeg kan desværre ikke give dig løsningen, ligemeget hvor end jeg gerne ville

  • #38   9. dec 2016 Ja, det kan jeg godt se... ville ønske at jeg selv hviste hvad den rigtige løsning ville være...

  • #39   9. dec 2016 Jeg håber du finder en god løsning. Vil da gerne vide hvad du beslutter når du finder ud af det:)

  • #40   9. dec 2016 Tak smiley Jeg skal nok skrive her inde når jeg har besluttet mig, og fået snakket mere med min mor om det osv. smiley

    Tak for hjælpen og rådene smiley Har helt klart fået noget mere viden og en masse at tage til eftertraktning smiley


  • #41   9. dec 2016 Men Emma...
    Fjordhestene bliver jo ikke aflivet, fordi du ikke vælger at tage en eller begge to.
    Fjordhestene står allerede nu til at blive slagtet, fordi bonden ikke tror på, at nogen vil give mere end de basører en slagter giver. Eller, at han ikke stoler på at folk vil afholde udgifterne og tage ansvaret for pasning af skrøbelige dyr.
    Du er nødt til at spørge dig, hvad der er årsagerne til planlagt slagtning??

    Hvis du vil redde nogen, så gå ind i en katolsk kirke.
    Du skal ikke tænke i at redde. Du skal tænke i at planlægge dit dyrehold, så dyrene har det passende godt.
    Hvis dyr ikke kan holdes passende godt, er eutanasi ofte den bedste løsning.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #42   9. dec 2016 Tror det er en god ide at tage mor med på råd, hun kommer jo nok også ind over økonomisk hvis du pludselig står med en akut syg hest der skal behandles for mange tusinde kroner, det er ikke sikkert der kommer noget på fjordhesten men sandsynligheden er helt klart større end hvis du vælger din drømmehest IC

    Vi kan ikke og skal ikke redde alle, du skal tænke på den lange bane, er det er godt hesteliv at skulle leve på en jordfold med restriktivt grovfoder for at holde hesten nede i vægt, til det er mit svar -nej det er det ikke, og en ting er at man kan komme i den situation med sin hest og derfor må deale med det, men at anskaffe sig en hest hvor fremtiden højst sandsynlig vil blive sådan, ja så må den i min verden hellere komme over regnbuen og gå på de evige græsmarker uden mundkurv og jordfold.


Kommentér på:
Rede en hest el. købe hest?

Annonce