{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.232 visninger | Oprettet:

Gamacher på fold? {{forumTopicSubject}}

Dette er et indlæg til jer, som bruger gamacher eller bandager på fold.
Hvorfor gør I det, og hvilke bruger I?

Jeg overvejer selv, at begynde på det. Eftersom min tre gange på to måneder du har haft en inflammation i sår han har fået på benene, og måtte have antibiotika. De seneste to tilfælde har været indenfor to uger, det vil sige, at han lige når at blive færdig med første kur, hvorefter han skal starte med den anden.

Jeg nævnte for dyrlægen, at jeg overvejede det, og det synes hun var en god ide, på trods af, at jeg personligt altid har været imod benbeskyttelse på fold. Men når han ikke kan passe på sig selv, og jeg har simpelthen ikke råd til at bruge 1700 kr hver måned på antibiotika, og det et næppe heller ikke sundt for hesten smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gamacher på fold?
  • #1   9. dec 2016 Za-Zar går med forbengamacher på folden fra efteråret og til slut forår, da hun kommer alt for meget til skade om vinteren. Hun laver rigtig mange skræmmer på sine forben og får overben fra slag fra skoen på den anden forhov, så efter 4-5 skader på 2 måneder, sidste år, har det været proceduren. Hun går med eskadron forbensdressurgamacher.

    Grunden til at hun går med netop dem, er at man kan påsætte dem meget løst, uden at de glider. Ved løs påsætning undgår man at lukke for blodtilførslen. Derudover så giver de mere luft til benet, da de kun lukker tæt til indvendige side.

    Jeg troede dog i år, at hun kunne gå uden, da de folde hun går på nu ikke er smattede, men det resulterede i billedet nedenfor, hvilket krævede 5-6 sting en lørdag aften og antibiotika i 5-6 dage og forbinding i 14 dage (huden var skrællet helt af ind til det andet væv).. Så de er kommet på igen.

    Lige et god råd til dig. Hvis din hest kommer ind med småskræmmer, som rifter og lidt afrevet hud, så bare vask det i rent vand (uden sæbespåner!!!) og skyld det efter i flydende klorhexidin (købes på apoteket), så undgår du, at der går betændelse i - det virker hver gang og så er du fri for alt det antibiotika og dyrlæge smiley


    profilbillede
  • #2   9. dec 2016 Har brugt Catago Allround gamacher på alle 4 ben, og også alm. dressurgamacher med skal på bagbenene og springgamacher på forbenene.
    Havde også klokker på alle 4 på et tidspunkt for at beskytte kode og kronrand, da den godt kunne træde på sig selv.

    Havde det på for at beskytte mod slag og rifter fra sko. Havde en hest hvor benene godt kunne stå til højre og venstre når den var nye stedet og brugte derfor gamacher det første stykke tid når den var på ny fold, men behøvede heldigvis ikke gamacher til dagligt.


  • #3   9. dec 2016 JH; Jeg vasker altid alle skrammer, selv de helt små, efter dyrlægens vejledning.
    Han har aldrig haft tendens til betændelse før, på trods af mange skrammer. Men hun mener, at det måske er fordi, at det er vinter og han pt. har nedsat immunforsvar. Vi har derfor fået en kur som skulle styrke immunforsvaret smiley

    Men som hun siger, kan det være svært, hvis det er et sår han laver på fold eller i boksen og jeg så først kommer derud dagen efter og renser der - inflammation sker bare utrolig hurtigt. smiley


  • #4   9. dec 2016 Og hvad er dyrlægens vejledning?
    Hvis det er sæbespånevask, så drop det.. Man får utrolig nemt lukket skidtet inde ved brug af sæbespåner og det bør derfor kun bruges, hvis der sidder rigtig meget størknet skidt og det ikke kan lykkes at få skyllet af uden..

    Selv sår med betændelse i virker min kur på. Det er enormt effektivt og ja, jeg ved at inflammation kan komme meget hurtigt, med medmindre hesten står med stolpeben og feber, så kan det løses på den måde, jeg har beskrevet foroven.. Jeg har lappet, jeg ved ikke hvor mange hesteben på den måde og det virker meget bedre end langt de fleste andre løsninger dyrlæger og diverse kan komme op med, når det gælder rensning af sår.


  • #5   9. dec 2016 Det er ikke sæbespånevask nej.
    Det er vask med almindelig rent vand, og eventuelt hvis noget skal på, så tarplaster med tjære i, da det lukker af for skidt og samtidig har såret mulighed for at væske, hvis det har brug for det.

    Der er ikke betændelse i selve såret. Betændelsen ophober sig indenunder. Og sidste gang stod hesten med stolpeben ja, dog uden feber. Han er aldrig halt af det, kun hævet og varm.

    I går var dyrlægen ude, pga. et nyt sår hvor han var en smule hævet omkring - såret var komplet overfladisk og var vasket godt dagen forinden.
    Hun gav ham kuren til immunforsvaret, og jeg fik besked på at skridte godt og køle godt ned, også fik han BOT bandageunderlag på i fire timer, som han får på igen i nat. Hvis det var blevet værre i dag, skulle jeg komme op og hente antibiotika igen, ellers skulle jeg bare fortsætte som jeg gjorde i går, til det gik væk igen. Det er jo ikke sikkert, at det denne gang er betændelse, men kan også godt blot være hævelse efter slaget.


  • #6   9. dec 2016 ok. Jeg vil sige, at det er meget normalt at de hæver voldsomt op i benet en dag eller to efter skræmmen, men så skal det gerne gå i selv igen hurtigt bagefter.


  • #8   9. dec 2016 Altså så voldsomt som han har hævet op de sidste par gange og så varm som han har været, har bestemt ikke været normalt for ham. Så da han fik det første gang, var jeg meget opmærksom på det.
    Han fik de to første da han gik sammen med sin tidligere foldkammerat, som var voldsom ved ham - de går nu ikke sammen mere, men han præsterede alligevel at lave et på sig selv. smiley Så satser stærkt på, at vores dårlige stime nu har lagt sig.


  • #9   9. dec 2016 Ja, så vent og se om ikke han kan klare den uden smiley

    Jeg vil sige, at det variere meget, hvor meget de hæver op, det vigtigste er bare, at de ikke ellers er sløje og at det hurtigt falder igen.

    Dyrlæger har for vane at udskrive antibiotika, så snart de kommer ud til et hævet ben pga sår, selvom der intet er og reaktionen er normal, men som en sikkerhed, får man lige tre dages anitibiotika på tube.


  • #10   9. dec 2016 Tænker bare, giver det ikke fx svamp på benene? Det må da blive mega fugtigt under sådan noget, og i mange timer .

  • #11   9. dec 2016 Vores går med klokker, nogen fordi de rammer sig selv på folden, og nogen for, at undgå de smider skoene de har på (min chefs ide, ikke min, vid ikke hvordan det nytter), også kommer de også ud med bandager sommetider, det kan være fordi de skal transporteres, og kun hurtigt skal på fold en morgen, fordi de skal trænes på Fyns Travbane, eller de skal til start, arbejder med travheste smiley vi havde også en i sommers som ingen boks havde, til dels fordi vi ingen ledig havde, og til dels fordi hun ikke er en boks hest (her til vinter står hun dog i boks, dog ikke uden problemer, hun kan ikke lide det), så hun kunne også have et sæt bandager på sommetider som hun havde haft på over natten, hvorefter vi tog dem af smiley

  • #12   9. dec 2016 Dette er ikke på tube, men injektioner som han får i fem dage smiley
    Lige pt ingen bedring, men heller ingen forværing og stadig ikke halt, så vi ser hvordan det ser ud i morgen.

    Tanja J; Er det almindelig fleecebandager den kommer ud med så? .-)


  • #13   9. dec 2016 Går meget an på, hvilke de har på, for vi har mange slags, men ja vi har nogen i fleece også smiley

  • #15   10. dec 2016 Jeg ville være bange for benene blev for fugtige/indelukkede. Vores ene går med klokker, og hans hud bliver irriteret af det.

  • #16   11. dec 2016 Det var kun et indlæg til dem som bruger det, for at høre hvad de bruger.
    Jeg har altid været modstander af det, og det er jeg stadig. Men hvis det fortsætter sådan her, er han nødt til at have noget på, han kan simpelthen ikke passe godt nok på sig selv.


Kommentér på:
Gamacher på fold?

Annonce