{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.640 visninger | Oprettet:

Jannie N
Jannie N
Tilmeldt:
16. jan 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Hest skader bil {{forumTopicSubject}}

Hjælp kære heste venner...Jeg er i vildrede!
Jeg skulle i dag på tur med 2 andre ryttere fra vores opstaldnings sted. Den ene rytter parkere foran stalden, som vi altid gør...I samme lille om råd som vi stiger på hestene. Hun bruger en skammel for at stige op, og denne skammel står et på meter fra bagdelen på min hest, og tæt på hendes bil.
Da der kommer en traktor forbi gårdspladsen, bliver min hest bange...bakker mens jeg holder i tøjlerne på hesten, men når hen og rammer skamlen, sparker til den i forskrækkelse, så skamlen rammer bilen og laver buler i denne!
Hvad dælen gør jeg nu? Hvem dækker skaden og hvem har ansvaret?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest skader bil
  • #1   16. jan 2017 Det er din ansvarsforsikring der skal dække den:-)

  • Jannie N
    Jannie N Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #2   16. jan 2017 I dette opslag har jeg glemt en væsentlig detalje der gør det endnu sværere...hesten er ikke ejet af mig, men jeg et låner af den på ubestemt tid. Ejeren har egentlig ikke noget at gøre med hesten ??

  • #3   16. jan 2017 Hvis jeg havde lånt en bil af min ven og jeg mens jeg lånte bilen lavede en skade på en anden bilist, så ville jeg antage at min forsikring skal dække, da det er min handling og igen bilen er i min varetægt skaden sker. Men om det er sådan med heste ved jeg godt nok ikke helt. Det plejer at være noget man aftaler ved udlån og som står i en kontrakt:-)

  • #4   16. jan 2017 Njaaaa det er jo et sjovt konstrueret tilfælde, men ville da helt sikkert kunne finde sted i den virkelige verden.

    I den virkelige verden er der objektivt ansvar ved løsgående heste - så kan man sige hesten var løs, når nu rytteren havde fat i tøjlen ?
    Hvis det ikke defineres som en løsgående hest, fordi rytteren havde fat i snorene på hesten, så er det bilens objektive ansvar der skal dække skaden.

    Herefter kommer så om bilensforsikringsselskab kan anlægge regres mod rytteren, for at handle ansvarspådragende - men det skal der rigtig meget til for at blive regnet som.

    Så mit bud er bilens forsikring skal dække pga hesten ikke vurderes som løsgående.

    Havde det nu været en hundedyr cykel kræet havde smadret, så ville vi først komme i en hel masse juridisk miskmask smiley Der er jo ikke objektivt ansvar på en cykel.

    Mvh Charlotte


  • #5   16. jan 2017 Charlotte M. Det lyder til du har styr på de der formuleringer. Og det er jo dem der tæller i et spørgsmål om, hvem der skal betale. Reglerne er godt nok noget anderledes når det har med heste at gøre. Det kunne være man lige skulle sætte sig ind i det, hvis man en dag skulle være ude for et uheld af samme slags. Det kan jo ske:-)

  • #7   16. jan 2017 Et lille år på jura i Århus med forsikringsret, har lært mig lidt "begreber" - men stod jeg i en virkelig sag, så er der "god advokat på" møj hurtigt.

    Mit forslag er "et bud" ikke nødvendigvis "sandheden" smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   16. jan 2017 fordi du i det øjeblik hvor uheldet sker, har andvsr for hesten, så betaler du selvfølgelig for at få udbedret skaderne.. smiley

  • #9   16. jan 2017 At slå hesten i xxsb's historie ville være ansvarspådragende, fordi man burde vide at det så kunne ske.
    Men at hesten bliver skræmt af en traktor, som kører forbi ville nok ikke være ansvarspådragende, fordi rytteren jo ikke "gør noget".

    Og så kan man nørde videre i, om bilens ejer ved at parkerer der hvor hun gør, "burde vide" at dette ville ske....Eller i om en hest, som iflg loven bør være trafiksikker, ikke burde reagerer på traktoren og........

    Jura er at argumenterer - og så ligge en hel masse tidligere domme frem, som enten giver en ret eller ej. Og kan man finde en dom som ligner, der er prøvet ved højesteret, ja så slår den en evt modsigende byretsdom osv osv...


  • #10   16. jan 2017 Hesten er vel lovpligtigt ansvarsforsikret, derfor kan du ringe til ejer og melde skaden. Dennes ansvarsforsikring burde dække smiley

  • Jannie N
    Jannie N Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #11   16. jan 2017 Selvfølgelig kontakter jeg ejeren, og dennes forsikrings selskab, jeg ville bare høre om nogen havde erfaringer med en sådan sag ?

  • #12   16. jan 2017 Flere rideskoler har "færdsel på eget ansvar" på hele matriklen, så er det tilfældet må det jo være bilejeren selv.
    Ellers kontakt dit forsikringsselskab og forhør.


  • Jannie N
    Jannie N Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #13   16. jan 2017 Det er ikke en rideskole, men et privat opstaldnings sted ?
    Jeg kontakter forsikrings selskabet og hører hvordan jeg kommer videre.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   16. jan 2017 jannie: og hvad så hvis forsikringsselskabet ikke dækker?

    så betaler du vel selv for skaderne? smiley


  • Jannie N
    Jannie N Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #15   16. jan 2017 Det var da et underligt spørgsmål.....så tager jeg den derfra!

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   16. jan 2017 jannie: beklager smiley det var bare et spørgsmål.

    hvad siger ejer af bilen?


  • Jannie N
    Jannie N Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #17   16. jan 2017 Jamen hun er selvfølgelig også ked af situationen, og mener det er min eller hestens forsikring der skal dække, eller min egen lomme, men selvfølgelig skal det undersøges og dækkes....
    Og så er jeg snot-forvirret over at læse om bilens kasko flere steder!?!


  • #18   16. jan 2017 Er det ejeren af bilen der selv sætter den trappe ud ?

  • #19   16. jan 2017 Hesten er i din varetægt, ergo er det din ansvarsforsikring, som skal dække det smiley

  • Jannie N
    Jannie N Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #20   16. jan 2017 Ja det er det, men som sagt ikke LIGE bag hesten...den træder et par skridt tilbage og sparker til skamlen der så flyver over i bilen.

  • #21   16. jan 2017 Den lovpligtige hesteforsikring er hjemlet i hestelovens § 30a, hvorefter ejeren af hesten er forpligtet til at betale for skader, som hesten forvolder, når den er løsgående (forsikringsselskabet hæfter). Hesten er ikke løsgående når du har fat i tøjlerne på den.
    Hvis bilen er kaskoforsikret, så hæfter forsikringsselskabet jf. erstatningansvarloven § 19. Da du som rytter ikke har handlet forsætligt eller groft uagtsomt, dækker bilens kaskoforsikring (tingsforsikring) jf. EAL § 19, stk. 1, idet EAL § 19, stk. 2 ikke finder anvendelse.
    Hvis bilen ikke er kaskoforsikret, så er det en helt anden sag smiley


  • #22   16. jan 2017 Selv med en kasko forsikring så er der jo en selvrisiko normalt. den kan være på 2000 -8000 kr så derfor vil der jo være noget der skal betales alligevel.

  • #23   16. jan 2017
    Min løb løbsk, ud af sin fold ( brød igennem to hegn i panik ), der krævede en ejer af en bil mig penge, fordi han mente at hun havde skadet bilen imens hun var løs - dog uden vidner, bare en skadet bil.

    Det blev meldt til min forsikring, som konkluderede at det var mandens kasko der skulle betale ( så er det røv hvis man ikke har sådan en ), fordi det var et "hændeligt uheld". Hesten havde været spærret forsvarligt inde, så der var ikke noget og gøre. Ligesom der ikke er noget og gøre hvis et rådyr rammer ens bil, det kan man ikke rigtig give skylden og forlange den betaler regningen.

    Så vedkommende der har fået en skade, skal have fat i ejeren af hestens forsikring selskab - så afgør de om det er bilens kasko, om det er ejerens ansvar eller din, der skal dække.


  • #24   17. jan 2017 Da hesten ikke er løsgående, fordi du har fat i den, må det bedømmes efter de almindelige culparegler, om du er erstatningsansvarlig. Dette indebærer en vurdering af om du har sikret dig at have fuld kontrol over hesten.

    Da bilen er parkeret og dermed ikke i brug som trafikmiddel, går den ikke indenfor det objektive ansvar. Så kan man muligvis kigge på medvirken, altså om den der parkeret den, har gjort det forsvarligt nok og måske burde have vidst at det kunne medføre skade. Men da du siger i altid parkerer der, vil jeg umiddelbar tænke at i som ryttere burde udvise mere agtpågivenhed og ikke være så tæt på bilerne med hestene.

    Dette var min vurdering smiley


  • #26   17. jan 2017 Den lovpligtige ansvarsforsikring på hesten blev netop indført fordi din egen ansvarsforsikring ikke dækker de skader hesten evt måtte forvolde.
    Hvis hesten er livsforsikret er der formentlig en ansvarsforsikring inkluderet på en eller anden måde, men jeg har selv prøvet noget lignende og der var det også bilens kasko der dækkede skaden - det er dog ca 20 år siden smiley
    Jeg ville ringe til mit eget forsikrings selskab og spørge for de ved det helt sikkert - det er jo nok ikke første gang de har en lignende sag.


  • #27   17. jan 2017 jeg er helt sikker på at, i dette tilfælde er der tale om et hændeligt uheld, og derfor skal dækkes af bilejerens kasko forsikring.
    hvis der derimod havde været tale om, et uheld hvor din hest direkte under din styring, eller mangel på samme, havde skadet en bil, er det din ansvarsforsikring på hesten der skal dække


Kommentér på:
Hest skader bil

Annonce